المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل تحديث الاندرويد لجهازي خطأ ام تجديد وافضل ؟

سيد حسن 1
28-02-2014, 04:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا مش عارف ايه افضل نسخة اندرويد حاليا جديدة بس حابب اعرف هل جهازي التاب جلاكسي p1000 ينفع عليه تحديث لمثلا ايس كريم ساندوتش او جيلي بين او كيت كات الخ ولا لا وهيكون عليه خطورة ولا لا وهل هو كويس ولالا كل دي اسئلة بتدور في دماغي ولا اخليني في نظامي الحالي وخلاص ؟
2.3.3 ؟

ممكن اسمع رائيكم ؟

Saddik Rayan
28-02-2014, 10:40
نظام الايسكريم ساندويتش لا انصحك فيه لانه يستهلك مساحة كبيرة من الرام مما يؤدي الى بطأ شديد في الجهاز ا

أرسلت من GT-I8190 بإستخدام تاباتلك

McLaren
28-02-2014, 14:46
على فكرة أنت جهازك ممكن يشغّل كيت كات
(بفرض وجود روم مستقرة,
وأنك بتعرف تفلّش)

لأن kitkat بيشتغل عادي على رام 512.

فيه ناس تانية سطبت عليه جيلي بين
4.2.2 وقالت أن الجهاز أداءه أتحسن وبقى أسرع.

سيد حسن 1
01-03-2014, 20:48
طيب يعني ايه الحل ايس كريم ساندوتش ولا جيلي بين ولا كيت كات انهي الافضل يا جماعه واللي يقبل علي جهازي ويكون سريع ومش بيعمل مشاكل وبيحافظ علي البطارية
هو ايه الفرق يا جماعه ما بينهم وما بين بعض وبين الاندرويد بتاعي حاليا يعني ايه اللي بيحصل معلش انا جديد في التكنولوجيا دي
وشكرا

McLaren
01-03-2014, 23:46
لو مش بتعرف تفلّش يبقى بلاش

أما كيت كات فأظن لسه في مراحل تطوير مبكرة

فأنسب حاجة ليك هتكون الجيلي بيين
4.2.2 اللى قلت لك عليه

سيد حسن 1
02-03-2014, 21:45
لو مش بتعرف تفلّش يبقى بلاش أما كيت كات فأظن لسه في مراحل تطوير مبكرة فأنسب حاجة ليك هتكون الجيلي بيين 4.2.2 اللى قلت لك عليه انا معرفش للاسف يعني ايه افلش دي ههههه + هو الايس كريم ساندوتش خلاص زي ما قلتكم وحش فمش هستخدمه لكن كيف اعمل هذه النسخه علي جهازي ؟ دا سؤال وياتري تجاوبني علي كل كلامي والاسئله جزاك الله خيرا سؤالي الثاني ايه الفرق بين نسخ الجيلي بين وكدا يعني بيحافظ علي البطارية ولا ايه بالظبط ممكن تفهمني الحتة دي لو سمحت ؟

McLaren
02-03-2014, 23:48
انا معرفش للاسف يعني ايه افلش دي ههههه + هو الايس كريم ساندوتش خلاص زي ما قلتكم وحش فمش هستخدمه لكن كيف اعمل هذه النسخه علي جهازي ؟ دا سؤال وياتري تجاوبني علي كل كلامي والاسئله جزاك الله خيرا سؤالي الثاني ايه الفرق بين نسخ الجيلي بين وكدا يعني بيحافظ علي البطارية ولا ايه بالظبط ممكن تفهمني الحتة دي لو سمحت ؟

أنصحك تخلّي واحد ذو خبرة هو اللى يفلّش لك
عشان الجهاز ميموتش منّك

ويتبع إرشادات المطوّر حرفياً:

https://www.youtube.com/watch?v=PpVNlR2PCFo

التحديث ممكن جداً يسرّع الجهاز ويحسن من أداء
بطاريته لو الروم (السوفت) اللي هيتفلّش
روم كويّس

وأشهر وأحسن روم بيعملوه المطورين هو ال CyanogenMod
زي اللي موجود في الفيديو.

سيد حسن 1
03-03-2014, 00:00
انا بعت لحضرتك رساله ياريت الرد عليها بحيث اني اعرف ايه افلش دي ,,,, الخ

سيد حسن 1
04-03-2014, 00:20
اينكم ؟

linux.egypt
04-03-2014, 13:39
طالما لا تواجه أي مشاكل .. لما التحديث ؟! خاصةً وأنه لا يوجد تحديثات رسمية
و أذكر أنك ذكرت في مشاركة لك أن أداء البطارية ممتاز .