المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : إضافة دعم للغة العربية لـ Lenovo IdeaPad A1 واستفسار آخر

Abreimann
02-03-2014, 11:41
لدى الحاسب اللوحى Lenovo IdeaPad A1 وهو بالمواصفات الآتية:
https://www.gsmarena.com/lenovo_ideapad_a1-4442.php
وقد اشتريته عن طريق أحد الاصدقاء وأتى به من الولايات المتحدة.. كان هذا منذ فترة..
وبالطبع فهو لا يدعم اللغة العربية، وقد قمت بعدد من المحاولات الفاشلة لتغيير نظام التشغيل وكاد بعضها أن يفسد الجهاز تماما نظرا لانعدام خبرتى بالأجهزة اللوحية..

أتمنى أن يمدنى الأعضاء الكرام بوسيلة تجعل الجهاز داعما للغة العربية سواء فى التصفح أو فى الكتابة وغيره

واستفسار آخر: الجهاز لا يدعم 3G وبلغنى أن هناك أنواعا من الوصلات أو الأجهزة صغيرة الحجم يمكن توصيلها بالجهاز وتركيب شريحة SIM فيها أو وصلات معينة يمكن عن طريقها توصيل الجهاز بـ USB Modem.. هل هذا ممكن فعلا؟

برجاء إفادتى فى هذا الموضوع لأنه يكاد يتسبب فى أزمة :D وألف شكر مقدما

Saddik Rayan
02-03-2014, 12:54
يوجد طرق لكنها صعبة و خطيرة لذلك أسهل شيء هو تنزل رووم يدعم العربية أو سوفتوير أخر

Abreimann
02-03-2014, 14:54
يوجد طرق لكنها صعبة و خطيرة لذلك أسهل شيء هو تنزل رووم يدعم العربية أو سوفتوير أخر

ومن أين آتى بروم يدعم العربية؟ وكيف أعرف أنه يدعم العربية؟ والأهم كيف يمكننى تنصيبه على الجهاز؟

linux.egypt
02-03-2014, 15:10
رجاء إذكر إسم الموديل بالكامل و رقم الروم عسى أن نصل لنتيجة

Abreimann
02-03-2014, 17:04
Model number
A1_07

Android version
2.3.4

Product name
IdeaPad_Tablet_A1_07

Device name
A1_07

Kernel version
2.6.35.7
njcl1@ubuntu #0

Build number
A107W0_A234_001_015_2643_ROW

SN Number
FB00604856

linux.egypt
02-03-2014, 17:15
لاحظت أن الكيرنل = أوبنتو
هل معنى ذلك بعد المحاولات السابقة لم تعد للإصدار الأصلي ؟! و هل كان من ضمن المحاولات تثبيت نسخة ubuntu phone ؟

Abreimann
03-03-2014, 01:32
لاحظت أن الكيرنل = أوبنتو
هل معنى ذلك بعد المحاولات السابقة لم تعد للإصدار الأصلي ؟! و هل كان من ضمن المحاولات تثبيت نسخة ubuntu phone ؟

المحاولات السابقة كانت منذ فترة ولا أذكر كل التفاصيل، لكنى لا أذكر أطلاقا أننى حاولت تنزيل Ubuntu Phone.. وعلى ما أذكر أيضا أن نظام التشغيل اللى وضعته فى النهاية هو A107W0_A234_001_015_2643_ROW من الموقع الرسمى لشركة لينوفو.. وأرجو ألا ينسانى أحد بخصوص تساؤلى الثانى لمجرد العلم بالشىء :)

linux.egypt
03-03-2014, 12:43
لن ننساك.. البحث مستمر

أرسلت من sony xperia c بواسطة تاباتلك

Abreimann
03-03-2014, 15:04
لن ننساك.. البحث مستمر

أرسلت من sony xperia c بواسطة تاباتلك

جزاكم الله خيرا مقدما :)
سؤال جانبى: هل الترقية للنظام ICS يجعله داعما تلقائيا للغة العربية؟ أم أن هذه نقرة وتلك نقرة؟

linux.egypt
03-03-2014, 17:00
جزاكم الله خيرا مقدما :)
سؤال جانبى: هل الترقية للنظام ICS يجعله داعما تلقائيا للغة العربية؟ أم أن هذه نقرة وتلك نقرة؟
إذا كانت النسخة موجهة للإمارات أو المملكة السعودية .. نعم بشرط التحميل و التثبيت يدوي

Abreimann
03-03-2014, 18:18
إذا كانت النسخة موجهة للإمارات أو المملكة السعودية .. نعم بشرط التحميل و التثبيت يدوي

لدى نسخة بالفعل وطريقة تثبيتها، لكنى لا أريد الإقدام على هذا الأمر قبل استطلاع كل الآراء والحلول المحتملة

linux.egypt
03-03-2014, 18:28
لدى نسخة بالفعل وطريقة تثبيتها، لكنى لا أريد الإقدام على هذا الأمر قبل استطلاع كل الآراء والحلول المحتملة
توكل على الله و قم بالتجربة طالماً تتبع الخطوات الصحيحة و بما أنك فعلتها من قبل ستنجح إن شاء الله
و على مسئوليتك :)

Saddik Rayan
03-03-2014, 18:38
اخي توكل على الله و حتنجح ان شاء الله طالما تعرف ماذا تفعل و على مسؤليتك ;):D

sent from my samsung galaxy S3 mini

Abreimann
04-03-2014, 11:33
اخي توكل على الله و حتنجح ان شاء الله طالما تعرف ماذا تفعل و على مسؤليتك ;):D

أنا مستعد تماما للإقدام على تنفيذ الأمر، لكن ما يهمنى فى الموضوع أن تكون نسخة الـ ICS لدى تدعم اللغة العربية أصلا :D كيف أستطيع أن أعرف ذلك؟ هل هناك قارئ ما لملفات الروم يستطيع قراءتها من ويندوز ويعرف تفاصيلها؟

linux.egypt
04-03-2014, 12:58
هل تتذكر من أين أتيت بها ؟
إكتب لنا رقم النسخة من إسم المجلد أو من داخله و تكون على سبيل المثال
S5570IJPLF1 أو S5570IOJPLE2

Saddik Rayan
04-03-2014, 13:01
زي ما قال الاخ محمد يجب ان نعرف رقم الرووم فاذا كانت منتهية ب jp فهي تدعم العربية

Abreimann
04-03-2014, 13:10
هل تتذكر من أين أتيت بها ؟
إكتب لنا رقم النسخة من إسم المجلد أو من داخله و تكون على سبيل المثال
S5570IJPLF1 أو S5570IOJPLE2

أتيت بها من هنا

https://gleescape.com/posts/554

وللأسف الملف الذى قمت بتنزيله لم أستطع استخراج أية معلومات منه

linux.egypt
04-03-2014, 13:30
ليس لك إلا المجازفة طالما أن الإصدار الحالي لا يدعم العربية فلن تخسر شيء (على مسئوليتك)
و لكن أغلب ظني و لست متأكد أن أغلب الرومات تحتوي على دعم دولي للغات
ولك الإختيار

Abreimann
10-03-2014, 14:20
طيب يا شباب.. دلوقت فيه تقدم مش بطال أبدا حصل
اللى عملته انى دخلت على الصفحة الآتية اللى كنت دخلتها زمان، أو دخلت صفحة فيها نفس التعليمات ونفس ملف السيستم اللى فيه أندرويد أيس كريم ساندويتش اللى كنت نزلته ع التاب زمان وبعدين شلته ورجت تانى للجينجر بريد
https://www.dominantwire.com/2012/09/how-to-install-ics-on-lenovo-ideapad-a1.html#.Ux2qLoWWN9A
حصل حوار على الخاص بينى وبين العضو الفاضل linux.egypt (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11261193) بخصوص الموضوع، واقترح عليا صفحة فيها شوية رومات للتاب بتاعى، وجربت الكلام اللى وارد فيها بس للأسف البرنامج اللى بيعمل الـImage على كارت الذاكرة ما كانش بيعملها صح على الكارت، أو ملف الإيمدج نفسه كان معيوب.. الله أعلم، بس محاولة الترقية أو إعادة تنصيب النظام فشلت، وكان كارت الميمورى بلاقيه فى الويندوز فاضى تماما ومحتاج فورمات، رغم ان البرنامج بيقول انه تم وضع الإيمدج على الكارت، ولما كنت باحط الكارت فى التاب، التاب ما كانش بيشتغل أصلا! الله أعلم المشكلة فين تحديدا..
المهم يعنى قلت اجرب انى انزل أندرويد 4 اللى كنت نزلته زمان وبعدين شلته وبنفس الطريقة اللى عملتها قبل كدا: أجيب الملف المضغوط بتاع السيستم واسميه Update واحطه على كارت الذاكرة واشغل الجهاز فى نظام الترقية.. لقيت السيستم الجديد نزل عادى جدا وبقى معايا أندرويد 4 :D
المهم يعنى ماحدش يستغرب من كل العك اللى كنت باعكه فى التاب زمان، لإنى افتكرت انا ليه اتخنقت من الأندرويد 4 (قصدى النسخة اللى نزلت دى) عشان كانت تقيلة شوية، ده غير انه كان بيدينى رسالة Error Message أول ما باشغل الجهاز.. بس لقيته بيدعم اللغة العربية.. ومن هنا انا خلاص قررت انى مش هالعب فى التاب تانى واسيبه زى ما هو وخلاص
بس ياريت يا جماعة وعارف انى باتقل عليكم
عاوز نصايح بخصوص السيستم الجديد.. بمعنى ازاى اخليه خفيف وازاى اشيل رسالة الخطإ وبتاع.. هو سؤال عام جدا انا عارف.. بس دى بيانات النظام وعاوز رأيكم فى المسألة عموما
Android version
4.0.4
Kernel version
3.0.8-00013
g7d23fe7-dirty-
user@ubuntool #53
جدير بالذكر ان السيستم بيدعم لغة عربية وكده المشكلة الأصلية اتحلت.. بس مخاوفى دلوقت من عدم استقرار النظام وكده.. عموما عاوز تعليقاتكم ع الموضوع عموما وأى نصايح ينفع توجهوهالى
ومتشكر جدا

Saddik Rayan
10-03-2014, 17:27
طيب يا شباب.. دلوقت فيه تقدم مش بطال أبدا حصل
اللى عملته انى دخلت على الصفحة الآتية اللى كنت دخلتها زمان، أو دخلت صفحة فيها نفس التعليمات ونفس ملف السيستم اللى فيه أندرويد أيس كريم ساندويتش اللى كنت نزلته ع التاب زمان وبعدين شلته ورجت تانى للجينجر بريد
https://www.dominantwire.com/2012/09/how-to-install-ics-on-lenovo-ideapad-a1.html#.Ux2qLoWWN9A
حصل حوار على الخاص بينى وبين العضو الفاضل linux.egypt (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11261193) بخصوص الموضوع، واقترح عليا صفحة فيها شوية رومات للتاب بتاعى، وجربت الكلام اللى وارد فيها بس للأسف البرنامج اللى بيعمل الـImage على كارت الذاكرة ما كانش بيعملها صح على الكارت، أو ملف الإيمدج نفسه كان معيوب.. الله أعلم، بس محاولة الترقية أو إعادة تنصيب النظام فشلت، وكان كارت الميمورى بلاقيه فى الويندوز فاضى تماما ومحتاج فورمات، رغم ان البرنامج بيقول انه تم وضع الإيمدج على الكارت، ولما كنت باحط الكارت فى التاب، التاب ما كانش بيشتغل أصلا! الله أعلم المشكلة فين تحديدا..
المهم يعنى قلت اجرب انى انزل أندرويد 4 اللى كنت نزلته زمان وبعدين شلته وبنفس الطريقة اللى عملتها قبل كدا: أجيب الملف المضغوط بتاع السيستم واسميه Update واحطه على كارت الذاكرة واشغل الجهاز فى نظام الترقية.. لقيت السيستم الجديد نزل عادى جدا وبقى معايا أندرويد 4 :D
المهم يعنى ماحدش يستغرب من كل العك اللى كنت باعكه فى التاب زمان، لإنى افتكرت انا ليه اتخنقت من الأندرويد 4 (قصدى النسخة اللى نزلت دى) عشان كانت تقيلة شوية، ده غير انه كان بيدينى رسالة Error Message أول ما باشغل الجهاز.. بس لقيته بيدعم اللغة العربية.. ومن هنا انا خلاص قررت انى مش هالعب فى التاب تانى واسيبه زى ما هو وخلاص
بس ياريت يا جماعة وعارف انى باتقل عليكم
عاوز نصايح بخصوص السيستم الجديد.. بمعنى ازاى اخليه خفيف وازاى اشيل رسالة الخطإ وبتاع.. هو سؤال عام جدا انا عارف.. بس دى بيانات النظام وعاوز رأيكم فى المسألة عموما
Android version
4.0.4
Kernel version
3.0.8-00013
g7d23fe7-dirty-
user@ubuntool #53
جدير بالذكر ان السيستم بيدعم لغة عربية وكده المشكلة الأصلية اتحلت.. بس مخاوفى دلوقت من عدم استقرار النظام وكده.. عموما عاوز تعليقاتكم ع الموضوع عموما وأى نصايح ينفع توجهوهالى
ومتشكر جدا

اولا مبرووك ترقية جهازك
اخي الكريم من تجربتي للايس كريم ساندويتش وجدت انه يستهلك مساحة كبيرة من الرام مما يؤدي الى بطىء بعد ان جربته على جهازي القديم لذلك انصحك بتنزيل برنامج اسمه Autokiller و هو برنامج ذكي

Abreimann
11-03-2014, 01:13
ألف شكر على المعلومة يا صديقى.. خاصة أن الجهاز ليس به إلا 512 ميجابايت فقط من الذاكرة
سأعمل على تنزيل البرنامج وتنصيبه وأبلغك بالنتائج إن شاء الله

Saddik Rayan
11-03-2014, 07:39
ألف شكر على المعلومة يا صديقى.. خاصة أن الجهاز ليس به إلا 512 ميجابايت فقط من الذاكرة
سأعمل على تنزيل البرنامج وتنصيبه وأبلغك بالنتائج إن شاء الله

في انتظارك ...