المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كيفية اسرجاع البايوس HP PROBOOK 4530S

eslam255
08-03-2014, 13:35
السلام عليكم ورحمة الله.
ارجو معرفة كيفية استرجاع البايوس للابتوب HP PROBOOK 4530S
حيث ان البايوس الاصلي له كان
68SRR VER.F.0A
وتم التحديث الي
68SRR VER.F.41
لكن بعد التحديث وجدت مشكلة مع تعريف كارت الشاشة حيث انه عند تعريفه يطلب ريستارت وعند بدا اقلاع الويندوز يظهر اللوجو للويندوز ويقف حتى لو تركته لنصف ساعة
المشكلة انى لما نزلت البايوس الاصلي لم يرض التنزيل وقرات في موقع اتش بي
ان عند التحديث الي
F20 لا يمكن الرجوع للاصدار الاقدم
فهل من طريقة للخبراء يمكننى من خلالها استرجاع البايوس او حل مشكلة الجرافيك كارت؟؟؟
ملحوظة : 1-تم تجربتى لكل الاصدارت من F20 الي F41 ولا زالت المشكلة قائمة
2-ووجدت ملفات عالنت والمواقع من النوع BIN و ROM لجهازي لكن لم اعرف كيفية استخدامها
3-ووجدت طريقة لعمل ريكفري علي اليو اس بي وتسميته HP_TOOLS
وتشغيل الجهاز مع الضغط ازرار WINDOSE+B لكن ما يحدث هو وميض لزر CAPS LOCK مع صوت عالي للمروحة بعد 15 ثانية تقريبا وتظل هكذا بدون اي تغيير الي حوالي 20 ساعة لحد ما ازهق وافصل انا الجهاز (جايز اكون غلطان فيها لانى مش فاهمها اوى)

ارجو المساعدة العاجلة وشكرا

abdalla1234
08-03-2014, 13:43
مبدئيا جرب فورمات الويندز

eslam255
08-03-2014, 13:55
نزلت اكتر من ويندوز سواء 7 او 8
للاسف مشكلة التعريف مش بتتحل بمجرد تسطيب التعريف والريستارت يقف عند لوجو الويندوز ... وعشان اعرف ادخل اوقف الكارت الاتى اي ati من البايوس وادخل مشغل كارت الانتل فقط

neztiti
12-03-2014, 01:03
اخي اعمل كلير سيموس -- اما من الجمبر او فك البطارية وشغل الجهاز 15 ثانية ولا ادري اذا كانت هذه العملية سهلة على اللاب توب او لا من حيث فك الجهاز ----- بانتظار رأي باقي الاخوة

eslam255
12-03-2014, 07:14
شكرا علي الرد أحى الحبيب...اولا عند فك ضهر الجهاز بشكل بسيط (غطا الظهر) مش بيظهر البطارية وانا مش عايز اتجنب فك الجهاز كله وان كنت لو اضطريت لكدة هعمله ...ثانيا .. ايه الجمبر ده ؟؟؟ثالثا هل معنى ده انى هرجع البايوس الاصلي اللي المفروض راح خلاص وحل مكانه الجديد؟؟؟ ولا ده مجرد ريسيت للبايوس كاعدادات ؟؟؟وجزاك الله خيرا مرة اخري عالرد

Egyeprom
28-03-2014, 21:52
انت فى االغالب محتاج الى تعريف فيجا جديد لان تحديث البيوس ممكن يعدل البيوس بتاع كارت الشاشة سواء الانتل او الاية تى اى
جبب تحمل اخر تغريف للفيجا من amd.com
وجرب قبل ما تعرف الجهاز سواء الانتل او اati
تسطب بر نامج .net fram 4
وان لم تنحل المشكلة فقد تحتاج الى استرجاع البيوس بدائرة شحن
انصح بهذة الدائرة السهلة www.spiflash.org