المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : (مشكلة ضمان cairo computer )

الصفحات : [1] 2 3 4 5 6 7

aelpop
13-03-2014, 23:27
السلام عليكم ورحة الله وبركاته

الى متى يستمر مسلسل بلطجة التوكيلات على مستخدمى الهاردوير فى مصر
اليوم ساعرض لكم مأساتى مع ضمان كايرو كمبيوتر
قمت بشراء كارتين XFX R9 280x ثمن الكرت الواحد 2600ج بمجموع 5200ج

بدأت المشكله فى الظهور عند اعتدال درجات حرارة الجو من البارد الى المعتدل مع العلم انه تم شراء الكروت مع بداية فصل الشتاء منذ حوالى ثلاث شهور . اى انه عند العمل بالكروت في يوم معتدل الحرارة تبدا المشكلة فى الظهور .
مشكلة الكروت هى وجود عيب مصنعى وهو هبوط ترددات الكرت الى النصف من mhz 1000 الى 500 mhz عند الاستخدام فى برامج الجرافيك او الالعاب او اى برامج اخرى مثل المايننج مما يؤدى الى هبوط اداء الكرت الى النصف من قدرته الطبيعية مع حدوث تقطيع وهبوط حاد فى الاداء حيث يصبح الكرت غير قابل للاستخدام .

المشكلة مع الوكيل :
الوكيل لا يريد اعطاء حقى فى ارجاع المنتج ويرفض الاعتراف بان الكروت بها عيب مصنعى وان المشكلة هى بعض الاتربه تم نفخها من على الكرت مع العلم ان المشكلة ظهرت بعض المرات والكروت لسه جديده لانج ليس عليها ذرة تراب عند استعمال الكروت والغرفه مغلقة بعيدا عن البرد . وحاولت شرح هذه النقطه لمسؤل الصيانه فى العديد من المكالمات ان المشكله لا تظهر فى كل الاوقات وتظهر فى الظروف الجوية الغير بارده اى ان الكروت ستكون غير قابله للاستخدام كليا فى فصل الصيف ولكن دون جدوى وكل ما يجيد تكراره هو الكروت شغاله ادامى تمام

العيب المصنعى :

المشكلة الحقيقة التى يرفض التوكيل الاعتراف بها هو ان الكرت تبريده سيئ للغاية وهذه ليست بالطبع المشكلة الرئيسية فهناك العديد من الماركات تبريدها سىء ولكن مع هذا النوع بالتحديد العيب المصنعى هو ان الكرت ينخفض ادائه للنصف بسبب انحفاض التردد الى النصف ويستمر فى التقطيع ويصبح غير قابل للاستخدام مع ارتفاع درجات الحرارة بعكس الكروت الاخرى التى تعمل بكامل قوتها مع اى ظروف جوية او درجة حرارة حتى وان كان تبريد الكرت سىء .

العيب تم الابلاغ عنه من العديد من المستخدمين فى المتاجر العالمية وتم تدارك المشكله واسترجاع الكروت
قمت بالبحث شخصيا بعد رفض الوكيل استرجاع الكروت
وجدت انه تم الابلاغ عن هذا العيب المصنعى عالميا فى العديد من المتاجر الالكترونية فى الخارج مثل amazon.com و newegg.com من العديد من المستخدمين وقامو بارجاع الكروت للمتجر وقام المتجر باسترجاع الكروت بدون اى مشاكل .

I feel sorry that Amazon has to take the hit with this return -- no issues with them, as always.

ستجد كل هذا رسميا فى احد تقارير المستخدمين للمتجر من هنا:
https://www.amazon.com/review/R25B1RHITYWGEC/ref=cm_cr_pr_viewpnt#R25B1RHITYWGEC

للاسف اللغة الوحيده لبعض توكيلات الهردوير فى مصر هى لغة البلطجة مغلفة باسلوب محترم بعكس المتاجر المحترمه فى الخارج التى تعرف قيمة العميل وتقدر حقوقه
وكان ملخص اخر مكالمة بينى وبين الوكيل بعد العديد من المكالمات لمحاولة استرداد حقى
كان ردهم بكل احترام الكروت شغاله ادامى تمام عاوز تيجى تشوفها تعالى
قولتلو الكروت كانت ادامى شهرين بعانى معاهم من ساعت ماشترتهم اجى اشوف ايه
طبعا رد علىا بالكلمة الوحيده الى حافظها الكروت شغاله ادامى تمام
قولتلهم انا هرفع عليكم دعوى فحماية المستهلك
قالى الى انته شايفه اعمله
يعنى بالبلدى ( اعلى ما فخيلك اركبه يعنى اخبط دماغك فى الحيط والى عندك اعمله )

حقوق المستهلك :
الان كمستهلك مصرى تم سلبى حقوقى فى ضمان المنتج العالمى الذى قمت بشرائه و مستعد لمقاضاة التوكيل اذا وصلت لهذا الحد بسبب الاضرار المادية والمعنوية التى لحقت بى ومحاولة والتهرب من حقوقى فى الضمان وعدم الاعتراف بالعيب فى المنتج بالرغم من ابلاغ العديد من المستخدمين عالميا عن هذا العيب .

وبالفعل قمت بتقديم شكوى فى حماية المستهلك وانشاء الله هطربقها على دماغهم ولو حماية المستهلك ماجبتليش حقى هرفع عليهم قضيه لو وصلت لكدا بس ساعتها مش هيبقى حق الكروت بس .
هيبقى حق الكروت + تعويض + غرامات + اعتزار رسمى من الشركه + سمعتكو الى هتبقى فى الارض .

وساترككم مع تقارير المستخدمين الذين قامو باسترجاع الكروت لمتجر amazon فى اللنك السابق ذكره .

-----------------------------

" VRM cooling is practically nonexistent. Top card(s) VRMs hit 115 within minutes at STOCK clocks/voltage, even in an opened, massive Cosmos ii case with box fan blowing directly in. Cards will throttle, fail to reduce temps quickly enough, and finally hard crash system. Every time. "

------------------------------

I received this card and ran it in a single card config at stock settings. It reached 110C within 5 minutes of use. I am returning the card.

-----------------------------------------

Indeed, the cooling on this card is TERRIBLE. I have an HIS 280x and it runs 10C cooler and the HIS is on the bottom in my case. If I put the XFX on the bottom it will keep going up in temps, I stopped what I was doing at 97C and moved it. Mostly using it for mining. In an open air environment it would probably be fine, but for gaming this is a big problem.

تقرير اخر

https://www.amazon.com/review/R350U6QBKPDTMD/ref=cm_cr_dp_title?ie=UTF8&ASIN=B00FSC5N66&nodeID=541966&store=pc

I got two of these to crossfire, but to my dismay the top card throttles due to VRM temperatures. I've never heard of a high-end card being VRM temperature limited, but when I searched around, I found that the XFX DD 280X does not have a real VRM heatsink. As a result the VRMs reach 115C under heavy load and the card throttles hard. It goes from 1000MHz to 500 MHz until the VRMs drops to ~110C and then repeats.

والعديد والعديد من التقارير الاخرى

https://www.amazon.com/review/R2BHCDWD4916YC/ref=cm_cr_pr_cmt?ie=UTF8&ASIN=B00FSC5N66&linkCode=&nodeID=&tag=#wasThisHelpful
https://www.amazon.com/review/R170XISK7JK8Z0/ref=cm_cr_pr_cmt?ie=UTF8&ASIN=B00FSC5N66&linkCode=&nodeID=&tag=#wasThisHelpful
https://www.amazon.com/review/R9WB96CQIDAVO/ref=cm_cr_pr_cmt?ie=UTF8&ASIN=B00FSC5N66&linkCode=&nodeID=&tag=#wasThisHelpful
https://www.amazon.com/review/R2EAA5ERYCBKRA/ref=cm_cr_pr_cmt?ie=UTF8&ASIN=B00FSC5N66&linkCode=&nodeID=&tag=#wasThisHelpful

Think you can run these on air in Crossfire? Think again. Your bottom card will be at 95C+ even in a fancy dancy case like the Corsair Carbide Airflow or a Coolermaster HAF.

Even in a single card configuration these run abnormally hot, easily 80C+.

Both Gigabyte and XFX have failed in 280x cooler design this generation. Pass on this junk until they have someone that got out of college design their
cooling. If you can find an HIS or Vapor-X 280x you should get those instead.

-----------------------------------------------------------

In an open case under max load, this card throttled due to heat dissipation issues. Closer examination revealed 100C-115C temperatues at the VRM chips, and PCB temperature between 80C-95C between the VRM and the GPU. No heat sink is attacked to the VRM, so those parts must be dissipating heat through the PCB to be radiated at other parts of the assembly.

For typical VRM parts, those temps indicate an unacceptable 5000 hours MTBF. Therefore, I consider this item to have a defective design and have
initiated a return. I will replace it with a R9-280X provided by a different assembler.

------------------------------------------------------------

the card was great for the first couple of days. it ran beautifully. then i started to play demanding games like battlefield four and crysis 3and it get really loud and really hot. 80% fan speed and the temperatures would hit around 85 degrees Celsius.I don't know if i got a bad card if its on xfx part but i
decided to return it and get a GTX 770 4gb for about 40 bucks more. Like always amazon did a fantastic job on their end.

----------------------------------------------------------

XFX is by far the cheapest and worst maker of the 280x, choose any one else and you'll be better off.

Unless you want to buy a space heater instead of a video card, don't buy this.

Many issues with throttling due to overheating due to this card having NO HEATSINK for the VRM

arrow92
13-03-2014, 23:33
ربنا يرجع ليك حقك فعلا كل حاجه فى البلد دى بقت بلطجه فى بلطجه اذا كان شركات نت ولا هارد وير ولا ولا ولا
ربنا يكون فى عونك ويرجع ليك حقك ان شاء الله

nemesis1985
13-03-2014, 23:58
واضح المشكلة في التبريد عيب مصنعي و لا يمكن الحكم على الكرت بطريقة (شغال ادامي) يجب ان يكون الفحص في كيس مغلق و ضغط الكرت لنصف ساعة كاجراء عادل لضمان ان الكرت يعمل تحت الظروف الطبيعية ,اذا كان هناك وكلاء اخرون لـxfx لعل حل المشكلة معهم اسهل ,عموماً انشاءالله تأخذ حقك كاملا بالتوفيق

aelpop
14-03-2014, 00:04
واضح المشكلة في التبريد عيب مصنعي و لا يمكن الحكم على الكرت بطريقة (شغال ادامي) يجب ان يكون الفحص في كيس مغلق و ضغط الكرت لنصف ساعة كاجراء عادل لضمان ان الكرت يعمل تحت الظروف الطبيعية ,اذا كان هناك وكلاء اخرون لـxfx لعل حل المشكلة معهم اسهل ,عموماً انشاءالله تأخذ حقك كاملا بالتوفيق

اخى الكريم تم المحاولة بكل الطرق العديد من المرات حل المشكله وديا معهم ولكن دون جدوى . انا لم الجأ لحماية المستهلك من فراغ

neztiti
14-03-2014, 00:20
الله يقف معاك

Black foxer
14-03-2014, 00:30
وعليكم السلام اخي الكريم

اولا ربنا مش هيضعلك حقك وان شاء الله هيرجعلك بس المفروض يبقى فيه منهم كلام احسن من كدة هو ايه الي كارت شغال تعالى خده

تاني حاجة حضرتك المفروض تتعامل مع توكيلات محترمة زي مترا او جاما دول بقالهم فترة كبيرة في السوق ومفيش منهم مشاكل والتعامل معاهم زي الفل

والمفروض اننا نقطع التعامل معاهم لحد ما يتم الانتهاء من المشكلة دي

وربنا يصبرك لحد ما تاخد حقك منهم

Sherif.Attia
14-03-2014, 01:29
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أخى الفاضل بالطبع أنت على حق ما دام هناك عيب مصنعى فى البطاقات خاصتك ... لا تتهاون فى إسترجاع حقك وقم بعمل دعوه قضائيه لكل جهه رسميه مختصه لهذا الأمر إن كان جهاز حماية المستهلك او المصنفات الصناعيه او قسم الشرطه التابع لمحل إقامتك . وإن شاء الله سوف يعود لك حقك فى هذا الأمر .
خالص إستيائى لك فى هذا الأمر

peter magdy mon
14-03-2014, 02:09
معلش ربنا معاك و يصبرك و يصبرنا على الوكلاء فى مصر من كل حاجة
و انشاء اللة ربنا هيرجعلك حقك
و متقلقش انشاء اللة جهاز حماية المستهلك هيعمل الازم و هتبقى مبسوط
انا كنت شارى عربية زيرو 2013 و كان فيها عيب فى الفتيس و غلبت مع التوكيل و كان مقديها مسكنات
لكن بعد شكوى من حماية المستهلك من النت ادارة الشركة بقت تترجانى انى اجى التوكيل و هيتعمل الازم
و فعلا العربية كانت بتتعامل يشكل مميز عن باقى العربيات و تم عمل الازم و زيادة
انشاء اللة خير

mmfis
14-03-2014, 02:13
حاجة تحزن وتضيق بجد
ربنا معاك وباذن الله حقك يرجعلك
واحمد ربنا بردو على كل شىء ياما الواحد بيتعلم

OMEGA
14-03-2014, 02:40
الله يعوض عليك ويرجع لك حقك وربنا يصبرك

TIMO1
14-03-2014, 03:54
وعليكم السلام اخي الكريم

اولا ربنا مش هيضعلك حقك وان شاء الله هيرجعلك بس المفروض يبقى فيه منهم كلام احسن من كدة هو ايه الي كارت شغال تعالى خده

تاني حاجة حضرتك المفروض تتعامل مع توكيلات محترمة زي مترا او جاما دول بقالهم فترة كبيرة في السوق ومفيش منهم مشاكل والتعامل معاهم زي الفل

طيب بمناسبه مترا هو من اردىء التوكيلات فى مصر واكبر توكيل يقلهالك فى وشك اضرب دماغك فى الحيطه ملكشى حق عندى اقلك على حاجه كويسه مترا فى الهاردات لو انت واخد هارد وتوكيل مترا يقلك انا مش بتعامل مع العملاء انا بتعامل مع شركات وديه للى انت جايبه من عنده
فى اللوحات الام بيستخدموا طرق الشمشمه ووضع اللوحه على سن الاستاند وفى الاخر بيقلك سوء استخدام شم ريحه معجبتوش لقاها ملويه ولو استلمها وقالك سليمه هايقلك اللوحه سليمه فين المشكله بعد ماتكون قعدت اسبوع ولا 10 ايام .
بالنسبه لصاحب الموضوع كان ودى بس اقلك على حاجه اما هو قالك الكروت اهى شغاله قدامى كنت روحت وبصيت عنده هى شغاله ازاى ووريلوا بقى انها المفروض تكون شغاله على تردد معين وهى دلوقتى شغاله على تردد اقل ومفيش مشكله تجيب كام لعبه وتشغلهموا وتوريلوا دروب الكور كلوك من 1000 الى 500 وعندها اعتقد لن يوجد لديه مهرب حين يرى العيب بعينه . وعلى فكره قبل كده برده حصل معايا عضو كان معانا على المنتدى هنا وهو شغال فى التوكيل وعضو ثقيل ومش هاذكر اسمه قالى ان المنتج من غير فاتوره فهو خارج الضمان اخر فتاوى العصر ابقى معايا المنتج وعليه السريال ويقلى المنتج من غير الفاتوره للاسف بره الضمان ومن هنا علمت ان ذلك التوكيل بيتهرب من العملاء ويهدر حقوقهم .
وربنا معاك ووان شاء الله الموضوع بسيط وانصحك ايضا ان تقوم بمراسله XFX الشركه لام للكروت واشرح لهم الموضوع بالظبط حتى يعلموا مايتم من سوء فى ترويج منتجاتهم .
تابع مع حمايه حقوق المستهلك بجديه وربنا ييسر مافيه الخير
ولكنى كنت انصحك ان تقوم وتواجه بالعيب وجه لوجه لان الموضوع التليفون من راى لايجدى عندما تريه العيب امامه اعتقد لن يكون امامه الفرصه
ولكن جرب اسهل الطرق بالنسبه اليك هى المواجهه مع التوكيل بالبينه ام انك تستمر مع جهاز حمايه حقوق المستهلك ؟

mahmoudkamall
14-03-2014, 04:06
سؤال بس هو xfx ليها اكتر من توكيل هنا والا هو وكيل واحد اللى هو حضرتك اتعاملت معاه علشان لو كده منفكرش نجيب من منتجات xfx اى حاجة علشان ميحصلناش مشاكل بعدين معاهم

LEAGUE
14-03-2014, 04:16
وعليكم السلام اخي الكريم

ايه رايك انا اتعملت قبل كده في شاشه مع توكيل مترا استغلاليين ومش كويسين هم كمان توكيل مترا ده انا اتعملت معاهم في شاشه led سامسونج مش كويسين واستغلاليين ومش بيفهمو كمان حاجه كويس في تقنيات والمواصفات

LEAGUE
14-03-2014, 04:22
طيب بمناسبه مترا هو من اردىء التوكيلات فى مصر واكبر توكيل يقلهالك فى وشك اضرب دماغك فى الحيطه ملكشى حق عندى اقلك على حاجه كويسه مترا فى الهاردات لو انت واخد هارد وتوكيل مترا يقلك انا مش بتعامل مع العملاء انا بتعامل مع شركات وديه للى انت جايبه من عنده
فى اللوحات الام بيستخدموا طرق الشمشمه ووضع اللوحه على سن الاستاند وفى الاخر بيقلك سوء استخدام شم ريحه معجبتوش لقاها ملويه ولو استلمها وقالك سليمه هايقلك اللوحه سليمه فين المشكله بعد ماتكون قعدت اسبوع ولا 10 ايام .
بالنسبه لصاحب الموضوع كان ودى بس اقلك على حاجه اما هو قالك الكروت اهى شغاله قدامى كنت روحت وبصيت عنده هى شغاله ازاى ووريلوا بقى انها المفروض تكون شغاله على تردد معين وهى دلوقتى شغاله على تردد اقل ومفيش مشكله تجيب كام لعبه وتشغلهموا وتوريلوا دروب الكور كلوك من 1000 الى 500 وعندها اعتقد لن يوجد لديه مهرب حين يرى العيب بعينه . وعلى فكره قبل كده برده حصل معايا عضو كان معانا على المنتدى هنا وهو شغال فى التوكيل وعضو ثقيل ومش هاذكر اسمه قالى ان المنتج من غير فاتوره فهو خارج الضمان اخر فتاوى العصر ابقى معايا المنتج وعليه السريال ويقلى المنتج من غير الفاتوره للاسف بره الضمان ومن هنا علمت ان ذلك التوكيل بيتهرب من العملاء ويهدر حقوقهم .
وربنا معاك ووان شاء الله الموضوع بسيط وانصحك ايضا ان تقوم بمراسله XFX الشركه لام للكروت واشرح لهم الموضوع بالظبط حتى يعلموا مايتم من سوء فى ترويج منتجاتهم .
ولكنى كنت انصحك ان تقوم وتواجه بالعيب وجه لوجه لان الموضوع التليفون من راى لايجدى عندما تريه العيب امامه اعتقد لن يكون امامه الفرصه
ولكن جرب اسهل الطرق بالنسبه اليك هى المواجهه مع التوكيل بالبينه ام انك تستمر مع جهاز حمايه حقوق المستهلك ؟

فعلا انا متفق معاك في كلامك وانا مجرب توكيل مترا توكيل زباله والفى مش بيفهمو كويس وميعرفوش في تقنيات والمواصفات كويس ونصابين

TIMO1
14-03-2014, 04:43
سؤال بس هو xfx ليها اكتر من توكيل هنا والا هو وكيل واحد اللى هو حضرتك اتعاملت معاه علشان لو كده منفكرش نجيب من منتجات xfx اى حاجة علشان ميحصلناش مشاكل بعدين معاهم

للاسف XFX المنتجات بتاعتها كلها بضمان كايرو كمبيوتر وليس XFX فقط ولكن ايضا منتجات الجاينورد وايضا بعض من هاردات ات السيجات الاكسترنال للاسف هو ماسك منتجات كتيره جدا جدا ومنها ماهو قيم واعتقد انه يوجد اكثر من طريقه بخلاف تغير المنتج والا وهى التمسك بحقنا والوقوف فى وجه التوكيلات لان كل توكيل بيتجه فى انحدار من جيد الى اسوء تقليد اعمى طالما ان المستهلك بيتنازل عن حقه وطبعا بيقولوا دور على حقك لانهم يعملون انه هناك من ينشغل ولا يجد الوقت لعمل شكاوى والتمسك بحقه لذلك بخلاف تغير المنتج اعتقد اننا لازم ندعم بعضنا البعض والوقف فى صدى التوكيلات وبل ايضا المحلات العملاقه التى تتلوى وتتهرب وتقلك انا مش هاقدر اعمل حاجه غير لما اخد راى الوكيل وتروح للوكيل يقلك دى مشكلتك مع المحل اتمنى ان يكون هناك موقف جدى وان يتصدى لهم جهاز حمايه حقوق المستهلك لو حتى نقوم بثوره على الهاردوير ونقوم بمقاطعته اكبر وقت ممكن حتى يتم احترامنا كعملاء وكبنى ادميين .

unexpected
14-03-2014, 07:40
وعليكم السلام
في الحقيقة مش عارف أقول اية اخي محمد
يعني الواحد بيشتري قطعة من المحالات الموجودة عندة في البلد عشان يكون مطمن وعارف ان الضمان موجودة مش عشان الضمان يوجع قلب المشتري
انا من اكثر الناس التي تلفت لدي قطع هاردوير وعندما كنت اذهب في القطعة للضمان كنت استلم واحدة جديدة بعد 14 يوم بالكثير بدون أن اسمع أي كلام من الناس الشغالة في الضمان نهائيا
لانة معروف وهو المفروض انة الضمان يغطي كل شيء مهما كان فقط لا يغطي شيئ واحد وهو كسر جزء معين من قطعة هاردوير فقط طبعا لا أتكلم عن كسر سرعة وانما أتكلم عن كسر جزء معين من قطعة اثناء التركيب او سقوطها على الأرض مثلا
وفي الحقيقة انا من واحد الناس عندما تتلف لدي قطعة افرح كثيرا لعدة أشياء
1- لاني اعرف انة سيتم تبديلها بواحدة جديدة بدون أي مشكلة
2- او لو احب ممكن ازود فلوس واخد قطعة افضل منها وبدون أي خصم من سعر القطعة القديمة
وعلى فكرة حصل معي هذا الامر اكثر من مرة
1- الجميع يعلم انة بطاقتي السابقة Gigabyte GTX 780 احترقت وبعد كم يوم تم تبديلها بواحدة جديدة وابقيتها في المحل لمدة اكثر من 3 شهور لاني اتفقت معهم ان ازود الفرق واخد نسخة msi gtx 780 lightning عندما تصل عندنا الى المحل
وفعلا انتظرت مدة 3 شهور ولم تصل البطاقة والجميع يعلم انة في هذه الفترة كان سعر البطاقة Gigabyte GTX 780 OC هو 650 دولار وطبعا نعلم جميعنا ان نفيديا اخفضت سعر البطاقات الى 550 دولار
وطبعا خلال مدة الانتظار الأسعار انخفضت وقلت مع اني قررت ان اخد بطاقتي R9 280X مكان بطاقة msi gtx 780 lightning لانها تأخرت
لكن المشكلة اني قمت بشراء البطاقة 780 في وقتها 3600 شيكل وعندما انتظرت وقررت ان اخد بطاقتين R9 280X كان انخفض سعر بطاقتي الموجودة في المحل لمدة 3 شهور من 3600 الى 2600 شيكل يعني فرق 1000 شيكل وهو فرق ليس بسيط
توكلت على الله وقررت ان ادفع الفارق واخد بطاقتين R9 280X
سعر بطاقتي بعد التخفيض الذي حصل من نفيديا اصبح 2600 شيكل
وسعر بطاقتين R9 280X هو 3200 شيكل هذا يعني اني احتاج ان ازود 800 شيكل على سعر البطاقة GTX 780 لكي اخد بطاقتين R9 280X
المفاجئة عندما ذهب للمحل لكي أقوم بعملية التبديل وادفع الفرق اخبرني الراجل البطاقة الخاصة بك ان قمت بشرائها 3600 شيكل والضمان قام بتبديلها بواحدة جديدة وبقين عندنا في المحل لمدة 3 شهور لانك كنت تنتظر بطاقة أخرى
ولهذا لان سنحسب لك سعر البطاقة GTX 780 بسعر الشراء الأصلي وليس سعرها بعض التخفيض من نفيديا سنعطيك بطاقتين R9 280X ونرجع لك 300 شيكل الباقية من سعر البطاقة 780
واقسم بالله العظيم يا شباب فعلا هذا الي حصل معي.
ومن فترة أيضا كنت املك Headphones نوعة Roccat Kulo Virtual 7.1 USB Gaming Headset بعد شهرين استخدام حصل مشكلة في المايك
ذهبت للضمان واخبرتهم بالمشكلة واخبروني سيتم تبديلة وفعلا تم تبديلة بعد كم يوم بواحد جديد وعندما ذهب لكي استلمة قررت ان أقوم بتبديلة بواحد افضل وهو Corsair Vengeance 1500 Dolby 7.1 USB Gaming Headset وفعلا دفعت الفارق واخدتة بدون أي تخصيم من سعر المايك القديم
ما رايكم يا شباب مش المفروض التعامل دة هو الصحيح بين المشتري والضمان
طبعا ردي طويل لكني كتبتة لكي يرى الناس الفرق بين الضمان الذي اتعامل معة والفرق بين ضمان cairo computer
لهذا ان شاء الله اخي محمد حقق راح يرجع واطلب من جميع الشباب في المنتدى عدم التعامل مع cairo computer لحين ان نرى النتيجة مع اخي محمد
واسف مرة أخرى على الاطالة يا شباب

LEAGUE
14-03-2014, 07:41
للاسف XFX المنتجات بتاعتها كلها بضمان كايرو كمبيوتر وليس XFX فقط ولكن ايضا منتجات الجاينورد وايضا بعض من هاردات ات السيجات الاكسترنال للاسف هو ماسك منتجات كتيره جدا جدا ومنها ماهو قيم واعتقد انه يوجد اكثر من طريقه بخلاف تغير المنتج والا وهى التمسك بحقنا والوقوف فى وجه التوكيلات لان كل توكيل بيتجه فى انحدار من جيد الى اسوء تقليد اعمى طالما ان المستهلك بيتنازل عن حقه وطبعا بيقولوا دور على حقك لانهم يعملون انه هناك من ينشغل ولا يجد الوقت لعمل شكاوى والتمسك بحقه لذلك بخلاف تغير المنتج اعتقد اننا لازم ندعم بعضنا البعض والوقف فى صدى التوكيلات وبل ايضا المحلات العملاقه التى تتلوى وتتهرب وتقلك انا مش هاقدر اعمل حاجه غير لما اخد راى الوكيل وتروح للوكيل يقلك دى مشكلتك مع المحل اتمنى ان يكون هناك موقف جدى وان يتصدى لهم جهاز حمايه حقوق المستهلك لو حتى نقوم بثوره على الهاردوير ونقوم بمقاطعته اكبر وقت ممكن حتى يتم احترامنا كعملاء وكبنى ادميين .

فعلا عندك الحق وانا ملاحظ ده في استغلال جامد يوجد استغلال والاحظ ان مفيش اى احترام للمشترى البيروح ويشتيرى خصوصا قطع هاردوير مجرد سبوبه بنسبه لهم واكل عيش لكن مفيش احترام ليه ومش مهم الحاجه دى الهم بيبعوهه ليه جودتهه ولا اى حاجه مهم نوع موديل وسعرو كذه وسبوبه تمشى بنسبه ليهم ولا يوجد احترام للمشترى ومفروض فعلا يقوم ثوره عليهم

Black foxer
14-03-2014, 08:18

تصدق بمين مش بالله شاشتين و بوردة من مترا حصل فيهم مشاكل في فترة الضمان ورجعتهم وتم تصليح المشكلة في شاشة و استبدال شاشة وبوردة دا الي حصل مع واحد صحبي بس للعلم انا بتعامل مع التوكيل نفسه يعني مش محل واخد منه لا انا بجيب من التوكيل نفسه والتعامل هناك مية مية دا الي حصل معايا علشان كدة بقول كدة الله اعلم بقى هل التعامل واحد مع الجميع ولا لأ

وجاما لم ارى منهم اي منتج به مشاكل طول الفترة الي انا جمعت فيها لاناس اجهزة

كايرو كمبيوتر اشتريت لواحد كارت XFX GT630 وكان فيه مشكلة ورجعته مكملش يومين وروحت اخدت كارت جديد

Black foxer
14-03-2014, 08:24
ايه رايك انا اتعملت قبل كده في شاشه مع توكيل مترا استغلاليين ومش كويسين هم كمان توكيل مترا ده انا اتعملت معاهم في شاشه led سامسونج مش كويسين واستغلاليين ومش بيفهمو كمان حاجه كويس في تقنيات والمواصفات

المهم عندي ان القطعة الي يكون فيها مشاكل تروحلهم ترجعلي شغالة لو حتى بيجيبوا ناس من بره يصلحوها ومن الواضح كدة ان التوكيل دا بيدعى انه بيفهم وشكله لا بيهم ولا نيلة الحمد لله اني باخد معايا واحد عنده محلات وبيتعامل مع مترا بقاله سنين شكلهم بيمشوا عدل معاه علشان هو عارف مصايبهم

TIMO1
14-03-2014, 09:05
طيب انت ايه رايك انا موديلهم بورده بتاعه صديق ليا فى التوكيل المشين فى شارع وادى النيل واستلم منى البورده ومقليش اى حاجه فوجئت بعد ماروحت لقيت مكتوب على الفاتوره out of warrnty مصحوبه بتشكيله عيوب انها متجرحه ومخربشه وكسر فى سنون المعالج انا اتصدمت وكلمتهم قلتلوا امال هو استلامها منى ازاى اما هى فيها كل ده ومورنيش الى بيقول عليه ده ليه ؟
طيب تمام اوى وبالنسبه للشاشات بص كده على الموضوع ده وانا اسف انه مش من المنتدى بس علشان كله يعرف يعنى ايه مترا .
https://www.***********.com/forum/showthread.php?t=7926
ده غير السيستم بتاعهم بقى بيقلى انا مش بغير بورد لا اقل ولا اعلى انا بخصم اقولوا ادفع مبلغ واخد حاجه اعلى يقلى لا اسف معنديش السيستم ده انا بخصم بس او اصلح انا مش بتستبدل وده كلام اتقالى انا شخصيا وعمل تغير 4بين فى البورده ب45 جنيه وايديهم تتلف فى سلك شائك هرسوا السوكت اقسم بالله لو عملوا فى البستان هايطلع انضف منهم مليون مره ومن اليوم ده وانا بحاول اهرب من اى منتج عليه البدج بتاعهم نهائى .
وحاجه تانيه ودى احنا لسه فيها كنت شارى من مده هارد بلو 1تيرا الهارد ضمانه على موقع ويسترن سنتين فانا بساله فى التوكيل هو الهارد ضمانه قد ايه قالى انا مش بتعامل مع يوسر روح وديه ولا اسال الى انت جايبوا منه .ظ
على العكس كلمت توكيل مصر للتجاره بتاع 10 دقثايق المهندس بيتكلم معايا بكل احترام وقالى الهارد الى عليه بيدجهم ده ضمانه سنتين ويدخلوا لو هارد عليه ضمان دولى كمان بس بياخد مده على مايروح ويسترن ويتم ادخاله الضمان .
انت معاك واحد بيتعامل معاهم استاذى ده بيتعملوا خاطر بس ده ميقولشى انه توكيل جيد جرب كده تروح من غيره واتعمل كيوسر عادى وهاتشوف المعامله الصح .

TIMO1
14-03-2014, 09:11
ده الى حصل علشان كنت بسال على ضمان الباور xfx 550 مع العضو سام واكيد تغلبيه الاعضاء عارفين انه شغال فى التوكيل
بس احقاقا للحق لما اتكلمت على الهاتف مع احد المسؤلين هناك تابع معايا واخبرنى انه الضمان 3سنوات وان باور سينتهى ضمانه حتى عام 2015
وذهبت الى المحل الى كنت جايب من المزود وطلعت فاتوره احتياطا .

eyes of hell
14-03-2014, 11:04
اولا السلام عليكم واقول للاخ صاحب الموضوع لا يضيع حق وراءه مطالب به وربنا معاك واقول للاخ حنا حضرتك محظوظ لانك بتتعامل مع ناس محترمين
لكن الموضوع بقي ماشي في مصر بالبلطجه فعلا في كل حاجه وربنا قادر يغير

CrazyGamer
14-03-2014, 11:42
انت روح بالكيسه بتعتك عندو و اعمل test للكرتين قدام عينو و وريه انخفاض معدل الاداء الي 50% و طلعلوا النتائج قدام عينه و سعتها معتقدش يقدر يقول حاجه

bido22
14-03-2014, 12:28
انت روح بالكيسه بتعتك عندو و اعمل test للكرتين قدام عينو و وريه انخفاض معدل الاداء الي 50% و طلعلوا النتائج قدام عينه و سعتها معتقدش يقدر يقول حاجه

hagag
14-03-2014, 12:36
وعليكم السلام
في الحقيقة مش عارف أقول اية اخي محمد
يعني الواحد بيشتري قطعة من المحالات الموجودة عندة في البلد عشان يكون مطمن وعارف ان الضمان موجودة مش عشان الضمان يوجع قلب المشتري
انا من اكثر الناس التي تلفت لدي قطع هاردوير وعندما كنت اذهب في القطعة للضمان كنت استلم واحدة جديدة بعد 14 يوم بالكثير بدون أن اسمع أي كلام من الناس الشغالة في الضمان نهائيا
لانة معروف وهو المفروض انة الضمان يغطي كل شيء مهما كان فقط لا يغطي شيئ واحد وهو كسر جزء معين من قطعة هاردوير فقط طبعا لا أتكلم عن كسر سرعة وانما أتكلم عن كسر جزء معين من قطعة اثناء التركيب او سقوطها على الأرض مثلا
وفي الحقيقة انا من واحد الناس عندما تتلف لدي قطعة افرح كثيرا لعدة أشياء
1- لاني اعرف انة سيتم تبديلها بواحدة جديدة بدون أي مشكلة
2- او لو احب ممكن ازود فلوس واخد قطعة افضل منها وبدون أي خصم من سعر القطعة القديمة
وعلى فكرة حصل معي هذا الامر اكثر من مرة
1- الجميع يعلم انة بطاقتي السابقة Gigabyte GTX 780 احترقت وبعد كم يوم تم تبديلها بواحدة جديدة وابقيتها في المحل لمدة اكثر من 3 شهور لاني اتفقت معهم ان ازود الفرق واخد نسخة msi gtx 780 lightning عندما تصل عندنا الى المحل
وفعلا انتظرت مدة 3 شهور ولم تصل البطاقة والجميع يعلم انة في هذه الفترة كان سعر البطاقة Gigabyte GTX 780 OC هو 650 دولار وطبعا نعلم جميعنا ان نفيديا اخفضت سعر البطاقات الى 550 دولار
وطبعا خلال مدة الانتظار الأسعار انخفضت وقلت مع اني قررت ان اخد بطاقتي R9 280X مكان بطاقة msi gtx 780 lightning لانها تأخرت
لكن المشكلة اني قمت بشراء البطاقة 780 في وقتها 3600 شيكل وعندما انتظرت وقررت ان اخد بطاقتين R9 280X كان انخفض سعر بطاقتي الموجودة في المحل لمدة 3 شهور من 3600 الى 2600 شيكل يعني فرق 1000 شيكل وهو فرق ليس بسيط
توكلت على الله وقررت ان ادفع الفارق واخد بطاقتين R9 280X
سعر بطاقتي بعد التخفيض الذي حصل من نفيديا اصبح 2600 شيكل
وسعر بطاقتين R9 280X هو 3200 شيكل هذا يعني اني احتاج ان ازود 800 شيكل على سعر البطاقة GTX 780 لكي اخد بطاقتين R9 280X
المفاجئة عندما ذهب للمحل لكي أقوم بعملية التبديل وادفع الفرق اخبرني الراجل البطاقة الخاصة بك ان قمت بشرائها 3600 شيكل والضمان قام بتبديلها بواحدة جديدة وبقين عندنا في المحل لمدة 3 شهور لانك كنت تنتظر بطاقة أخرى
ولهذا لان سنحسب لك سعر البطاقة GTX 780 بسعر الشراء الأصلي وليس سعرها بعض التخفيض من نفيديا سنعطيك بطاقتين R9 280X ونرجع لك 300 شيكل الباقية من سعر البطاقة 780
واقسم بالله العظيم يا شباب فعلا هذا الي حصل معي.
ومن فترة أيضا كنت املك Headphones نوعة Roccat Kulo Virtual 7.1 USB Gaming Headset بعد شهرين استخدام حصل مشكلة في المايك
ذهبت للضمان واخبرتهم بالمشكلة واخبروني سيتم تبديلة وفعلا تم تبديلة بعد كم يوم بواحد جديد وعندما ذهب لكي استلمة قررت ان أقوم بتبديلة بواحد افضل وهو Corsair Vengeance 1500 Dolby 7.1 USB Gaming Headset وفعلا دفعت الفارق واخدتة بدون أي تخصيم من سعر المايك القديم
ما رايكم يا شباب مش المفروض التعامل دة هو الصحيح بين المشتري والضمان
طبعا ردي طويل لكني كتبتة لكي يرى الناس الفرق بين الضمان الذي اتعامل معة والفرق بين ضمان cairo computer
لهذا ان شاء الله اخي محمد حقق راح يرجع واطلب من جميع الشباب في المنتدى عدم التعامل مع cairo computer لحين ان نرى النتيجة مع اخي محمد
واسف مرة أخرى على الاطالة يا شباب
يا حنا احنا فى مصر .............توقع ايى حاجه

LEAGUE
14-03-2014, 12:52
يا حنا احنا فى مصر .............توقع ايى حاجه

ايوه فعلا

aelpop
14-03-2014, 12:59

يباشا انا مش محتاج اروح اثبت الكلام ده لو المشكله عندى انا بس , لكن المشكله عند كل الناس الى اشترت الكرت ده سواء هنا او بره .

للاسف هما الوكيل الوحيد ل xfx هنا فى مصر

H E S H A M
14-03-2014, 13:03
حضرتك طالما على حق يبقى متقلقش (( وَاصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ ))
حضرتك تابع الشكوى مع حماية المستهلكين . واتكلم مع الوكيل . وان شاء الله توصل لحل .

H E S H A M
14-03-2014, 13:05
يباشا انا مش محتاج اروح اثبت الكلام ده لو المشكله عندى انا بس , لكن المشكله عند كل الناس الى اشترت الكرت ده سواء هنا او بره .
حضرتك مش هتخسر حاجة لو روحت بنفسك ووريتهم المشكلة .. هما مش معترفين بالمشكلة دى بعد كل التوضيحات اللى حضرتك قلتها .. اذا حاول انت مع الوكيل وروح بنفسك واعمل تست .

aelpop
14-03-2014, 13:09
حضرتك مش هتخسر حاجة لو روحت بنفسك ووريتهم المشكلة .. هما مش معترفين بالمشكلة دى بعد كل التوضيحات اللى حضرتك قلتها .. اذا حاول انت مع الوكيل وروح بنفسك واعمل تست .

هناك هيحاولو يركبوك الغلط باى شكل سواء بكلام مستفز عشان تتعصب عليهم وفالاخر يقولك انته الى غلطان انته الى اتكلمت بطريقة مش كويسة عشان كده مدتناش فرصه (عن qds اتحدث لو فاكرين )
الواحد خلاص حفظ طرق الاستدراج بتاعتهم سواء عشان يركبوك الغلط او عشان يلبسوك الحاجه وتروح بيها زى الجدع .