المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل درجات الحرارة دى صحيحة؟؟

Altaiir
14-03-2014, 16:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا عندى معالج
Intel(R) Pentium(R) CPU G2020 @ 2.90 GHz
لما بكون على سطح المكتب كده ومش مشغل اى حاجة بتكون cpu usage 1% ولما بلعب بتوصل 100% مع العلم ان الالعاب بتبقى مش تقيلة اوى يعنى وبتبقى العاب جهازى يقدر يشغلها وهوا مستريح ليه بيعمل كده
وال cpu usage دى عبارة عن ايه؟؟ حرارة البروسيسور يعنى؟؟
لو سمحتوا ياريت تفيديونى ....

nemesis1985
14-03-2014, 16:41
cpu usage % نسبة استخادم المعالج و ليست الحرارة, اذا كانت اللعبة تستهلك كل قدرة المعالج فهي 100% خاصة اذا كانت اللعبة تعتمد بالاساس على المعالج ,اذا كان هذا الكلام في الالعاب فاعتقد انه امر طبيعي خاصة و انك بعد انهاء اللعبة تعود النسبة الى 1% 0% ...

kingtifass
14-03-2014, 18:02
اخى استخدم برنامج HWmonitor وارفع صورة فى وضع الخمول ..
ثانيا اترك البرنامج مفتوح قبل اللعب ( اى لعبة قوية ) وبعد الانتهاء ارفع صورة منه لنعرف اقصى حرارة لانوية المعالج مع اللعب .. وارفع الصور على احدى مواقع الرفع وليس على سيرفر المنتدى لنتمكن من رؤيتها
قم بعمل السابق اذا اردت الاطمئنان على حرارة معالج اما cpu usage كما قال اخى فى رده هوا استهلاك المعالج وليست حرارته
واذكر ايضا ياق قطع جهازك بالكامل ولا تنسى ذكر نوع الصندوق وعدد المراوح بها واماكنها :)

Altaiir
14-03-2014, 19:29
شكراا..
انا فهمت غلط انا كنت فاكر ان دى هيا الحرارة وهيا فعلا لما بكون بلعب بتوصل 100% ولكن لما بقفل اللعبة واكون على سطح المكتب بتبقى اقل من 10 % وبتنزل بتبقى 1% و0% وكنت عاوز اعرف اذا كان ده طبيعى ولا لا...
اما بالنسبة لباقى الامكانيات :

VGA : Nividia GeForce GT 630 4GB
RAM : Kingston hyper 4 GB
Motherboard : Gigabyte p61
Case : Thermaltake commander
وفيها مروحة واحدة..انا مزودتش عليها مراوح ولا حاجة