المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة مع الاخ نوفل 2010 ومنتظر حكمكم

الصفحات : 1 [2] 3

LEONCHIP
30-03-2014, 23:20
ارجو عدم غلق الموضوع لحين حل المشكله , و لو مش قادر تساعد في حل المشكلة علي الاقل لا تمنع حلها

Mohamed-Adel
31-03-2014, 00:34
يا جدعان بدل الباور مش بايظ و سليم زي ما اخته من الاخ نوفل بس مش متوافق مع جهازك يبقي ليك الحق انك ترجعه

و هو كتاجر امين و بياع لية سمعته المفروض يرجعه دا البيع و الشراء

hmr2002eg
31-03-2014, 00:58
[QUOTE=hp_sherif;2766177]السلام عليكم
الأخ الفاضل أحمد صالح والأخ الفاضل محمود ( نوفل ) لا فرق بينكما من حيث الإحترام والمبدء ....
أولاً تحياتى لكما
ثانياً . أرى أن مبدء التجاره يا أستاذ محمود لحق المشترى فى إرتجاع قطعة الهاردوير المباعه لعدم توافقيتها مع باقى قطع الجهاز .
وأرى أنك شخص متفهم لهذا الأمر وأنك أكبر من ذلك يا أ/ محمود وأنت فى غنى عن خصم أى شىء من ثمن المزود لعدم وجود مشكله به . حيث أنه لا يتوافق فقط مع باقى قطع الجهاز
وأرجوا من الأعضاء الكرام عدم الإنحياز وعدم المشاركات التى بها كلام خارج لكلا الطرفين
خالص تحياتى للجميع:)[/QUOTE
فعلا دا الصح لان الموقف دا حصل مع احد المشرفين بالمنتدي ومع الاستاذ محمود راجح وكانت السلعة المباعة كارت 7850 2 جيجا وكان المشكلة ليس عدم التوافق ولكن في التعريف وكلمنا الاستاذ محمود راجح وقال مفيش مانع وقمنا بارجاع البطاقة في فترة الضمان الشخصي وبكل بساطة وبدون تعقيد

zzoorroo84
31-03-2014, 02:39
السلام عليكم ورحمه الله
انا واعوذ بالله من كلمه انا ان الاخ محمود يوفر باور بديل للاخ احمد واحمد يدفع شحن الباورين لو في تكلفه شحن وفرق الباور اللي هيتبدل ان كان هناك فرق بما ان الاخ محمود بائع معروف في هذا المنتدى ارى انه يجب ان يحل هذه المشكله اعتبارا بمبدا انه بائع وليس المشتري بقصد توافر المنتجات لديه ان شاء الله وسيتمكن من بيع الباور مره اخرى وعلى الله نتوكل

zeka005
31-03-2014, 03:43
والله انا كنت عاوز اقولك الكلمتين دول بس قلت خلينى فى حالى
عشان مفيش حد يزعل منى

1+

maddevil25
31-03-2014, 09:01
مش عارف بس حبيت أرد https://arabhardware.net/forum/images/smilies/tongue.gif

إلى بـ يشترى و إلى بـ يبيع مفروض يعلنوا كل التفاصيل عن المنتج

و إن كانت دى مسئوليه أكبر ع إلى بـ يشترى
لإنى مثلا لما أجى أبيع هذكر أقل تفاصيل لإنى عارف حاجتى
لكن إلى هيشترى هو إلى لازم يستفسر عن كل حاجه بشكل ممل و دا حقه

الموضوع بسيط و بإذن الله ميحصلش مشكله
الاخ نوفل و الاخ صاحب الشكوى شكلهم ناس محترمه

بس أنا شايف إن لو الباور مفيهوش عطل غير إنه قديم مثلا و مش متوافق
يبقى كرم أخلاق من الأخ نوفل يوفرله بديل متوافق مع جهازه
و الاستاذ احمد صالح بعد كدا يشوف كل التفاصيل عن اى حاجه بـ يشتريها
و يعرف كل خباياها حتى لو كانت حاجه بـ جنيه

أنا شايف إن محدش فيهم غلطان .

نوفل 2010
31-03-2014, 11:20
https://arabhardware.net/forum/images/metro/bw/misc/quote_icon.png المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed.Saleh https://arabhardware.net/forum/images/metro/bw/buttons/viewpost-left.png (https://arabhardware.net/forum/showthread.php?p=2765597#post2765597)
تم شراء الباور وتم تجربته علي بطاقة r9 290x وقام بعمله علي أكمل وجه. شكراً أستاذ محمود
ده يا اخونا رده عليا بعد يوم كامل على البور شوفو مين اللى بيظيت وبعد القيام بتجربة البور على اعلى وضع
ازاى بعدها اتكلم معاه فى حاجة واللى عنده كلمة يشوف الموضوع الاول بدل بيخش يمسى وخلاص

نوفل 2010
31-03-2014, 11:37
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=385665

fady_temon
31-03-2014, 12:33
أولاً مع إحترامي للجميع ..أحب أشكر ..أ/شريف علي رده العقلاني والهادي ..

أوضح للأخ نوفل ...في حالة عدم توافق القطعة مع المشتري ..المفروض إن حضرتك ..ترجعها .. وده عشان المشتري مخلاش البضاعة عنده ..أكتر من يومين ..

لأي عضو تاني ..بيطبل أو بينحاز ..ده مش حلو ..ومش إسلوب حضاري ..

بين البايع والشاري ..

eyes of hell
31-03-2014, 12:41
أولاً مع إحترامي للجميع ..أحب أشكر ..أ/شريف علي رده العقلاني والهادي ..

أوضح للأخ نوفل ...في حالة عدم توافق القطعة مع المشتري ..المفروض إن حضرتك ..ترجعها .. وده عشان المشتري مخلاش البضاعة عنده ..أكتر من يومين ..

لأي عضو تاني ..بيطبل أو بينحاز ..ده مش حلو ..ومش إسلوب حضاري ..

بين البايع والشاري ..

رغم ان التطبيل هو اللي شغال اليومين دول
ورجاء من الساده مشرفين الاقسام التجاريه حل الموضوع وياريت محدش يتطاول علي الاخر الموضوع والله مش مستاهل وكبر علي الفاضي

Ahmed.Saleh
31-03-2014, 12:41
والرد للعوام اللي هتشوف الموضوع مش للبائع اللي ابدي قله ادبه في موضوع بيع الباور نفسه

الباور شغال كويس لكن ما بيرسترش
لانه غير متوافق
اول يوم عملها معايا يوم الضمان اليتيم
لكني شكيت ف كارت الشاشة اللي معايا لانه كان مستعمل ولسه شاريه وبجربه وهوه 6970.
فكيت باورة وركبت الباور بتاعي Cougar CMX 700W الجهاز اشتغل بالكارت ال6970 المستعمل. واطمنت انه الكارت سليم.
رجعت باوره لكن علي كارت شاشة مختلف R9 290xبتاعي الشخصي واثق فيه اشتغل الجهاز زي الفل يوم كامل وعليه كتبت انه الباور كويس وشكرت الراجل,
لما الكهربا قطعت في نفس يوم شكري للراجل الجهاز حلف ما يشتغل لما الكهربا رجعت قولت يبقي هيه مشكلة باور وكان عدي يوم التجربة.
فكيت باوره ورجعت الباور بتاعي الشخصي المذكور بالاعلي والموضوع تمام والكهاز اشتغل, رجعت باوره اشتغل جيت بقي ارستر مرسترش, وساعتها اتاكدت انه الباور مش متوافق معايا.

دي المره المليووووون اسرد الاحداث

وعليه يوم واحد مكنش يظهر المشكلة دي تحديدا,
+ انه رغم علمه وتاكده مني انه الباور مش متوافق اصر ما يرجعش الباور رغم انه كلمته تاني يوم وهوه لو واثق ف باوره كان رجعه لكنه قفش ف البيع ونا صدق ولانه عرف انه الباور مشةهينفع يتباع رافض يرجعه بحجه انه عدي يوم الاختبار.

يعني من الاخر البس يا عم الزبون ياكش يعدي ساعة علي البيع.
ومحدش يقولي اصل هوه مش ملزم يرجع الباور لانه الباور اتضح انه مش نافع, ومحدش يقولي اصل انت ما دورتش كويس عن الباور لانه اللي يقول كده يجيب صفحة الشركة المصنعة بتقول الباور ده يدعم كذا وكذا ولا يدعم كذا وكذا او حتي اي شركة لوحات ام ذكرت الامر ده. وده مع احترامي للجميع طبعا من اللي قالو كده.
بل والمفروض معلومة زي دي البائع هو الملزم بيها علشان يبقي المشتري علي علم قبل الشراء. مش يشيل الزيون وخلصنا.

يعني بالنسبالي الباور زي البايظ تمام هوه بقي كتاجرﻻلو كان علي قدر من الامانه الكافية كان رجعه واعاد بيعه وذكر انه غير متوافق مع كذا للامانه خصوصا انه بيعترف انه اخر تعامل ليه كان مع سوكت 775 يعني هوه ذاته معترف بمحدودية معرفته التقنية بس بيقاوح ف انه اليوم عدي.
الخلاصة يا اساتذه لما عرف انه الباور مش هيتباع غير لناس معينه وانه فيه مشكلة توافق عامة اصر علي عدم الارجاع شوية بحجه اني بوظته وشوية اصل يوم ضمانك راح.

ومش هرد تاني عشان خسارة الواحد يضيع وقته.
والحمد لله في النهاية علي كل شئ. ادينا بنتعلم وبنتعرف علي الناس.

Sherif.Attia
31-03-2014, 14:06
مش عارف بس حبيت أرد
:p

إلى بـ يشترى و إلى بـ يبيع مفروض يعلنوا كل التفاصيل عن المنتج
و إن كانت دى مسئوليه أكبر ع إلى بـ يشترى
لإنى مثلا لما أجى أبيع هذكر أقل تفاصيل لإنى عارف حاجتى
لكن إلى هيشترى هو إلى لازم يستفسر عن كل حاجه بشكل ممل و دا حقه
الموضوع بسيط و بإذن الله ميحصلش مشكله
الاخ نوفل و الاخ صاحب الشكوى شكلهم ناس محترمه
بس أنا شايف إن لو الباور مفيهوش عطل غير إنه قديم مثلا و مش متوافق
يبقى كرم أخلاق من الأخ نوفل يوفرله بديل متوافق مع جهازه
و الاستاذ احمد صالح بعد كدا يشوف كل التفاصيل عن اى حاجه بـ يشتريها
و يعرف كل خباياها حتى لو كانت حاجه بـ جنيه
أنا شايف إن محدش فيهم غلطان .

أخى الكريم معك حق فى أن السيد/ أحمد صالح (المشترى) لم يتطلع على إمكانيات المزود وكفائته فى العمل مع باقى قطع الجهاز خاصته ... ولكن نحن لم نكن خبراء فى كل شىء وكان من الضرورى أن يوضح السيد/ محمود (البائع) أن المزود لم يتم تجربته على سوكت أخر وكان من المفترض أيضاّ ولابد من ذكر هذا على العام وبالموضوع أن المزود كان آخر عمل له مع سوكت 775 .

https://arabhardware.net/forum/images/metro/bw/misc/quote_icon.png المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed.Saleh https://arabhardware.net/forum/images/metro/bw/buttons/viewpost-left.png (https://arabhardware.net/forum/showthread.php?p=2765597#post2765597)
تم شراء الباور وتم تجربته علي بطاقة r9 290x وقام بعمله علي أكمل وجه. شكراً أستاذ محمود
ده يا اخونا رده عليا بعد يوم كامل على البور شوفو مين اللى بيظيت وبعد القيام بتجربة البور على اعلى وضع
ازاى بعدها اتكلم معاه فى حاجة واللى عنده كلمة يشوف الموضوع الاول بدل بيخش يمسى وخلاص

أ/ محمود كثيراً منا يقوم بشراء أى قطعة هاردوير من أعلى الشركات وبعد فتره كبيره من العمل عليها وبأعلى كفائه يلاحظ أن هذه القطعه بها مشكله أو لم تتوافق مع باقى الجهاز فتقوم الشركه على إسترجاعها ودفع ثمنها بالكامل للمشترى أو إستبدالها بمنتج أخر حسب رغبة المشترى .
ناهيك عن كل هذا الكلام أنا لست معك فى ان أبيع باور سبلاى مدة ضمانه لا تتجاوز يوم كامل حيث أن معظم الباورات سبلاى يظهر أو تظهر عيوبها بعد فتره طويله من العمل عليها .
وبما أن الباور ليس به مشكله والمشكله الوحيده هى عدم توافقه مع باقى الجهاز فلما لا يتم إرتجاعه أو إستبداله بباور أخر حتى لا تكون من فئة الظالمين .. لا تنسى أن الأستاذ/ أحمد صلاح فوض أمره الى الله عز وجل فى هذا الشأن وأن الله تعالى يمهل ولا يهمل .
شىء آخر بعيداً عن البيع والشراء ولا أعتبره شكوى ضدك وهو للآمانه أنك تكلمت معى على التليفون مده لا تزيد عن الخمس دقائق بإسلوب هجومى وغير لائق عن موضوع الباور بعد ما شاركت بموضوعك هذا وقلت لى أنك كنت ناوى ترجع له الباور وعندما قام برفع شكوى ضدك على العام بالقسم التجارى أقسمت أنك لن ترجع له الباور وهذا لا يرضى الله ولا يرضى به أحد .
والأكثر من ذلك حزناً أنك قمت بإغلاق المكالمه فى وجهى بدون وجه حق . لا تنسى اننى لن أسامحك ولن اتقبل منك أى إعتزار .... شكراً لك

Ahmed.Saleh
31-03-2014, 14:44
هوه قالك كنت هرجع الباور لكن عشان حطيت الموضوع علي العام رفض؟
اه ده بيتكلم بكذا وش بقي!
يعني يقولي ف مكالمة قعدت 15 دقيقة مش هرجع خلاص يومك عدي وانت اللي بوظته ولما قلتله احنا الاتنين كبار ومعروفين ومش مستاهله تكبر يقوم المحترم يقولي لا كبرها اعمل انا ايه يعني مش فاهم الصراحة.

mahmoud4578
31-03-2014, 15:34
انا ملاحظ انو موضوع البور ده بقى عند بين الطرفين مع انو الموضوع بسيط وانا شايف انو حضرتك يا استاذ محمود انك تاخد البور تجربو على الامكانيات الى كنت بتشغلها بيه واذا اثبت انو زى مكان مع حضرتك وانو الكهربا مأثرتش عليه يبقى ياريت ترجعه ولاحظ انو حضرتك الى قولت لاستاذ اجمد كبر الموضوع زى مانتا عايز فاكيد الكلمه دى استفزتو وخليتو يقدم شكوه على العلن وفعلا هو كده يعتبر غلطان كان من الافضل انو يكلم احد المشرفين على الخاص وعلى فكره انا لا اعرف حضرتك ولا اعرف استاذ احمد ولا اتعاملت مع اى حد منكم انا مجرد قريت كلام حضرتك وكلام استاذ احمد وارجو انو محدش يقول الانحياز لانى متعاملتش مع اى حد منهم واسف على الاطاله

نوفل 2010
31-03-2014, 16:34
والله يا جماعة انا مش عارف اقولكم ايه الموضوع معروض ضمانى يوم واللى عايز يزود من عنده يتفضل يخده من صاحبنا ويديلو فلوسه علشان ننهى الكلام ده

ابو كمال وملك
31-03-2014, 16:42
الحل الوحيد الاخ احمد يعرض الباور للبيع هنا فى المنتدى

Ahmed.Saleh
31-03-2014, 18:10
عارف انت لما واحد يطلب كلام المشرفين وتدخلهم ولما يجي مش علي هواه ينفضله :D
احب اعرفكم علي استاذ بيع واجري

لا امانه في البيع لانه مذكرش كونه لا يتوافق مع اللوحات الام بداية من جيل الساندي بريدج وما بعده والله اعلم كان ينفع مع 1136 ولا لا كمان.
وعليه يبقي وعرض معلومات ناقصة ولو مكانش عارفها كان مفترض برضو يرجع الباور ويعرف انه فيه مشكلة.
كونك تجهل المعلومة امر عادي لكن كونك تعرفها وما تعتذرش وترجع الحاجة اللي فيها مشكلة ده بقي هوه الغلط نفسه.

وانا مش هعرض باور فيه مشكلة للبيع لانه الطريقة الوحيدة للبيع اني ابيع واقفل تليفوني, يعدي اليوم اقولكم كلكم يوم الضمان خلص.

hatembomb
31-03-2014, 18:43
وحدو الله يا جماعة
الموضوع بسيط
انتو الاتنين مش غلطنين
لكن الاخ البائغ
لم يتصرف بحكمة فى المشكلة
لان بكل بساطة انت عملت شوشرة حوالين اسمك
وسمعتك التجارية
وانت عارف ان السمعة لوحدها عامل مهم جدا فى البيع والشراء
نصيحة ليك اقصد للبائع
خد البور واعتذر عن سوء الفهم
وانت الكسبان ومتحسبهاش فلوس لان الفلوس بتروح وتجى
ارجو ان يتسع صدرك لتقبل رايى

Autorun
31-03-2014, 18:45
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انا متابع الموضوع من بداية كتابته و رفضت التدخل لعدم معرفتي للطرفين و لأنني ليس لى وجود دائم بالمنتدي
و لكن بعد متابعة ما حدث فى هذا الموضوع و فى موضوع البيع و فى موضوع بمنتدي آخر

أرى ان الاخ محمود نوفل مخطئ و كان عليه استرجاع ذلك البور سبلاى لأن المشتري بكل بساطة لن يتنفع به فى شئ
و رغم ان على المشتري بعض الخطأ فى أنه لم يجمع المعلومات الكافية عن البور قبل شرائه
و لكن كلنا ما زلنا نتعلم و لسنا جميعاً خبراء و إن كان البائع خبير فلما لم يخبر المشترى أن الباور لن يعمل معه بشكل جيد رغم انه عرف نوع البوردة لسببين الأول انه يجهل هو الآخر هذه المعلومة و رغم ذلك يحمل المشترى بسبب جهله ثمن الباور دون استفادة منه اما الثاني انه يعلم و حاول الاخفاء على المشتري لإتمام البيعة و هذا عذر أقبح من ذنب

بعد كل ما حدث و بكل أمانه كعضو عادي بالمنتدي أنا لم و لن أتعامل معك أخي محمود نوفل فى أي عمليات سواء بيع او شراء بسبب هذه المشكلة التى كان يمكن حلها بأسهل الطرق لكنك أخترت الطريق الأصعب .... و يعلم الله إننى لا تربطني اى علاقة او دغينة مع أيا الطرفين كانت سبب لكتابة ردي.

MSR1192
31-03-2014, 19:04
السلام عليكم ورحة الله وبركاتة
اخواني الاعزاء اعضاء المنتدي الكرام
ارجو الا يكون في اختلاف وجهات النظر ما يدعوا لسوء العلاقة
الاخ احمد صالح ارجو تفهم رايي
كمثال لو انا عرضت رامة ddr2 للبيع وقولت الضمان بتاعها تست وجيت حضرتك شرفتني وجربتها عندي وبعد اما اخذتها ذهبت لمنزلك فوجدت جهازك اساسا ddr3 هل لك الحق في ارجاعها لانها لن تتوافق مع جهازك ؟

مثال اخر حدث معي شخصيا وهو كنت عارض رامتين ddr3 bus 1600 نوعهم adata ولكن ذالك النوع تحديدا كان يقرا على بورد عديدية انه باص 1333 فقمت بالتنبية على كل من يطلب الشراء بتلك النقطة وكنت استشهد بالموقع الرسمي للرام (حيث ان تلك النقطة مذكورة ضمن ملاحظات المنتج)

جزئية ان الباور لايعمل الا مع اجيال محددة حقيقة لا اعلمها واول مرة اسمع الكلام ده ودخلت للينك اللى انت حاطة ولم اصل لشئ ( ولكن اعدك اني ابحث في الموضوع ولو من اجل الاستفاده لنفسي )

النقطة الاخيرة الا وهي اثناء فتره الضمان (والتي انا شخصيا متفق معك انها قليلة) انت شهدت بان الباور يعمل بكفاءه

كون انه مثلا عندك جهازين والباور يعمل على احدهم ولا يعمل على الاخر فهذة ليست مشكلة البائع فالبائع حينما يعرض سلعتة يبيع سلعة تعمل جيدا ويعطي ضمانا مناسبا ليس من مسئولية البائع عدم توافق السلعة مع جهاز المشتري

لان المشتري هوه من يحدد ان السلعة ستفيده او لا

اخيرا نداء الى الاخ العزيز نوفل اذا كان لا يوجد ضرر بين سيقع عليك من ارجاع الباور فافعل ولك الاجر عند الله
وإلا (فلا ضرر ولا ضرار)

تم المشاركة في هذا الموضوع بناء على طلب صاحبة في اخذ الاراء
ودمتم في رعاية الله

himaalex
31-03-2014, 19:36
للاسف مع احترامى للطرفين
بالنسبة للمشترى فقد ارتضيت بنفسك مدة الضمان مع انها قصيرة كما ذكرت الان عند وجود مشكلة انها غير كافيه لتجربة الباور
ثانيا المفروض عند شراء اى قطعة مستعملة ان الشارى بيجرب ويعمل ريستارت للجهاز ويمكن اكثر من مرة الا لو الشارى شغل الجهاز ال24 ساعة ولليوم الثانى على التوالى بدون توقف حتى فصلت الكهرباء على الجهاز كما يقول
وثالثا وده الاهم زى ما فهمت من الموضوع ان فيه شكوى قدمت فى منتدى اخر ولكن لم يعجب الشارى رد المشرفين هناك وبالتالى بداءت فى عمل موضوع على العام هنا مع ان قوانيين البيع والشراء فى المنتدى تحتم عليك عمل شكوى الى المشرف المختص اولا وهم لهم حق التصرف حيال شكوتك سواء بمعاقبه البائع اذا ثبت غشه لك او رؤيتهم بعدم وقوع الغش عليك من الاساس
ولكن بعمل الموضوع على العام فللاسف لايليق بمشرف سابق على هذا المنتدى
بالنسبة للاستاذ البائع فلك ضميرك واذا لم يكن ضرر سيقع عليك فعلا فى ارجاع الباور كما اقترح الاخ msr1192 فياريت ترجعه لعدم توافقه مع البوردة وذلك بعد تجربة الباور لمدة ضمان مساوية لما اعطيته للشارى ومع نسبة خصم ليس نظير الفترة المستخدمة ولكن نظير عمل موضوع على العام وتشويه سمعة

Ahmed.Saleh
31-03-2014, 20:07
ايه الكلام اللي انتو بتقولوه ده
اولا انا عملت الموضوع هنا ورحت عملته هناك بعدها وما يهمش عملت فين طالما البائع والشاري وموضوع المشكلة منشور في المكانين لكن في دي في دي قالو طالما عملت موضوع في مكان ما اشتريت ورديت كمل هناك.

وخلاص اصلا مش عاوز من نوفل حاجة. لانه هوه لو كان حد محترم كان رجع من مكالمة التليفون اللي كانت بينا واستمرت 15 دقيقة انتهت بكلمة "كبر الموضوع ومش هرجع حاجة"

الباور مش متوافق مع الجهاز اللي اشتريته ليه وبيعمل مشكلة واصلا ما بيشغلش الجهاز التاني ولو كان شغل الجهاز اللي اشتريته ليه كان يكفيني.

واحد قلتله احنا الاتنين معروفين والموضوع مش مستاهل يكبر قالي كبره يبقي خلاص بقي ما يزعلش. والموضوع كان ممكن يخلص اسرع مما تتخيلو حتي بعد عمل الموضوع لكنه هقولكم تاني
ما صدق بيع الباور ومش هيرجعه. فا ما تتعبوش نفسكم.

وللناس اللي بتتكلم اني محربتش صح هوه من امتي فيه باور عمل مع اي حد كده واديكم اتعلمتم ببلاش من تجربتي :D
استكشفها ازاي في اقل من 24 ساعة يعني حتي انا واخد الباور 4 العصر وعنده اليوم بدا من ساعتها وخلص 12 بالليل اصلا :D حاجة غريبة والله.

وخصم ايه اللي بتتكلمو عليه هوه لما يعمل موضوع بيع منقوص المعلومات سواء بعلم او بغير علم تقولي خصم؟
ده هوه اللي بيبيع مش عارف بيبيع ايه اخر تعامل ليه كان الlga 775. لما واحد يشتري الباور ويقوله باورك فيه مشكلة توافق مفترض كبياع له سمعه يعتذر لانه ما يعرفش الموضوع ده ولو شاكك فيا كان قالي هات الباور اجربه لو شغال عندي زي الاول هرجعه وانا كنت مستعد اسيبهوله اسبوع مش يوم واحد!
بل كان مفترض يعتذر علي وقتي اللي ضيعه ف المشوار ده.

انما انه يرفض بتاتا يرجع او يبدل ده يثبت شئ واحد انه بيبيع ويجري. وعارف انه لو رجعه مش هيعرف يبيعه وهيلبسه ولامؤخذه.

الناس اللي بتقول مدورتش كويس تقولي ادور فين علي توافقية الباور مع اللوحات الام.
وايه وجه الشبة بين رامات بيتكتب ترددها بالبنط العريض زي ما بيتكتب القدرة بالواط علي الباور بحته توافق لو حد فيكم جابلي موقع رسمي بيقول علي الباور بتاعه كده وبيدعم ايه ومابيدعمش ايه من اجيال اللوحات الام انا اشحنله كارت ب100ج :D ما عدا موضوع الهاسويل طبعا. عشان محدش يستنصح :D

كل مرة اقول مش هرد ارد خلاص بقي يا جماعة مش هيرجع الباور ما تتعبوش نفسكم.

ايمن الطيب
31-03-2014, 20:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخوانى فالله انتم اخوه لاتجعلوا موضوع مثل هذا يكون السبب فى خلاف بينكم
ارجوا من اخى الفاضل محمود نوفل ان يرجع البور او يبدله ببور اخر مدام البور سليم
ولو بمبلغ متفق عليه من الاخ احمد صالح واذكر نفسى واياكم بكلام الله سبحانه وتعالى ورسوله الكريم (ص)

قال تعالى:
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ
"واعتصموا بحبل الله جميعا ولاتفرقوا واذكروا نعمة الله عليكم اذ كنتم أعداء فألف بين قلوبكم فأصبحتم بنعمته اخوانا...."(آل عمران103

وقال تعالى:
"ونزعنا مافي صدورهم من غل اخوانا على سرر متقابلين"(الحجر47

وقال تعالى:
"انما المؤمنون اخوه فأصلحوا بين أخويكم واتقوا الله لعلكم ترحمون"
(الحجرات10

وقال تعالى:
"والذين جآءوا من بعدهم يقولون ربنا اغفر لنا ولاخواننا الذين سبقونا بالايمان ولاتجعل في قلوبنا غلا للذين آمنوا ربنا انك رءوف رحيم" (الحشر10

ومن اقوال المصطفى - صلى الله عليه وسلم:
(عن ابن عمر-رضي الله عنهما- أن رسول الله-صلى الله عليه وسلم-قال:
"المسلم أخو المسلم لايظلمه ولايسلمه ومن كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه كربة من كرب يوم القيامه ومن ستر مسلما ستره الله يوم القيامه"(متفق عليه

محمد البرديسى
31-03-2014, 20:32
الله ينور عليك اخى ايمن كلام تمام

OMEGA
31-03-2014, 20:33
الله يفتح عليك يا استاذ ايمن

wael45
31-03-2014, 21:38
يا جماعة يعنى هو الباور علشان الكهرباء قطعت بالصدفة تبقى هى السبب ؟

أنا معايا باور ( مش عارف له ماركة بس هو صينى ) بقاله 5 سنوات شغال ليل نهار و الكهرباء بتقطع عليه 4 - 5 مرات أسبوعياً ، و أنتوا عارفين مشكلة انقطاع الكهرباء فى مصر فى الشهور الأخيرة عاملة إزاى يعنى ؟

و معنديش جهاز UPS و الله و الكهرباء كل شوية تقطع و الجهاز شغال ، و ربنا بيسلمها معانا ( بوردة و هارد و باور ... إلخ )

حتى الباور القديم ( كان جاى مع الجهاز ) قعد 4 سنوات شغال و برضه الكهرباء قطعت و الجهاز شغال كتير

و غيرته لأن المروحة بتاعته وقفت خالص ساعتها .

هذا ليس انحياز و لكن كلمة حق ، و من يعتبرها إنحياز فأنا لا أعرف المتخاصمين أصلاً ، و بعدين الأعمال بالنيات :D

Sherif.Attia
31-03-2014, 22:05
أعضائنا الكرام بمنتديات عرب هاردوير برجاء عدم المشاركه بالموضوع حتى يتدخل أحد الساده المنوب إليهم العمل بالقسم التجارى والفصل فى هذه المشكله .
ومن يخالف ذلك سيتم مخالفته فى الحال .
وشكراً للجميع
شريف عطيه
مشرف القسم العام
منتديات عرب هاردوير

Mr.pOPo
01-04-2014, 00:14
جارى قراءة الموضوع و اصدار حكم فيه.

M o h a m a d
01-04-2014, 12:17
السلام عليكم
أنا من راي انه طالما ان الباور غير متوافق مع جهاز الأخ احمد صالح فمن حقه أن يرجع الباور حتى لو كان لايوجد مشكلة في الباور بحد داته

ضد الفساد
01-04-2014, 12:51
<font size="4"><strong><span style="color:#ff0000;">الاخوة الاعزاء فى المنتدى اعلمكم اننى المدعو نوفل 2010 وعملت ده بعد ماتم حظر عضويتى بالخول انا ان شاء الله هرد على كل شىء تم فى المنتدى وان شاء الله سوف اغادر ذلك المنتدى الى الابد<br>اولااخوانى بدا الامر بقيامى ببيع بور صبلاى انتك 650 واط وذلك عن طريق اتصال هاتفى من الاخ احمد مع ان موضوعى عبارة عن بيع البور وضمانة شخصية يوم فقط وذلك لعلم البعض ان من له ضمير يلتزم بما ورد فى كلامه وتم شراء البور ورد عليا الباشا بعد تجربة البور ليوم واحد كما وارد بالموضوع بالشكر البين لى على البور وبذلك تمت بيعة البور بالنسبة ليا <br>اما ما حدث بعد ذلك هو كالاتى<br>تم عمل تللك الشكوى على العام مخالفا قوانين المنتدى الغير موجودة اصلا<br>https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=386269&amp;page=4<br>وتم لفت نظر الشاكى الباطل شكوته عن ذلك فاجاب انا هشتكى وطريقى العام قولت لنفسى مطبق انا القانونواعمل شكوى فى قسم الشكاوى للموضوع ده حيث ان المشرفين سوف يتدخلون لوقف المهزلة ولكن فوجئت بدخول السيد جمعة واغلق مواضيع البيع<br>وخرج ولم ينظر للموضوع اصلا<br>ومع استند المسرح والسرك المنصوب كل واحد دخل يقول كلمتين سواء عارف ولا مش عارف<br>مما استفزنى للدخول والدفاع عن نفسى وحيث ان الموضوع اصبح فيه قلة ادب من الشاكى اصبحت ارد بنفس اللهجة<br>ولما محدش تتدخل عملت الموضوع ده https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=386372<br>وطلبت الحفاظ على سمعتى وعدم هدرها على العام والتدخل فيها وكانت المهازل كالاتى<br>اولا دخل </span><a id="yui-gen22" class="username online popupctrl" href="https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11282709" title="Black foxer متواجد حالياً"><span style="color:#ff0000;">Black foxer</span></a><span style="color:#ff0000;"> صارخا ازاى اعمل حاجة زى دى على العام وقام بحظر اسمى ليومين<br>وادانى مخالفة وقاللى انت ازاى بتعمل شكوى على العام والنبى دى مش حاجة تتضحك<br>ثانيا دخل المشرف شريف وبعد التنبيه على صديقه عامل الشكوى بتعديل مشاركاته اللى كان شتمنى فيها واخذ مقاطع الرد بتاعى وعمل بيها 3 مخالفات<br>1=<br></span></strong></font><h2 class="title icon"><span style="color:#ff0000;"><font size="4"><strong>
لقد تلقيت مخالفة في منتديات عرب هاردوير
</strong></font></span></h2><span style="color:#ff0000;"><font size="4"><strong>

</strong></font></span><div class="content"><span style="color:#ff0000;"><font size="4"><strong>
</strong></font></span><div id="post_message_"><span style="color:#ff0000;"><font size="4"><strong>
</strong></font></span><blockquote class="postcontent restore "><span style="color:#ff0000;"><font size="4"><strong>
نوفل 2010,<br>
<br>
لقد تلقيت مخالفة في<br>
منتديات عرب هاردوير.<br>
<br>
السبب: استخدام ألفاظ بذيئة<br>
-------<br>
</strong></font></span><div style="text-align: center;"><span style="color:#ff0000;"><font size="4"><strong>استخدام ألفاظ بذيئة<br>
</strong></font></span></div><font size="4"><strong><span style="color:#ff0000;"><br>
-------<br>
<br>
وبسببها حصلت على 5 نقطة وقد تكون سببا في منع دخولك للمنتدى حتى تنتهي. وحقيقة المخالفة لن تنتهي.<br>
<br>
المشاركة الأصلية:<br>
</span><a href="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?p=2766566#post2766566"><span style="color:#ff0000;">https://arabhardware.net/forum/showthread.php?p=2766566</span></a><span style="color:#ff0000;"><br>

</span></strong></font><div class="bbcode_container"><span style="color:#ff0000;"><font size="4"><strong>
</strong></font></span><div class="bbcode_quote"><span style="color:#ff0000;"><font size="4"><strong>
</strong></font></span><div class="quote_container"><span style="color:#ff0000;"><font size="4"><strong>

وبعدين انا يبنى بره موضوع الكمبيوتر ده انا محامى معروف وعارف حقى وحق الغير لو كان ليك حق عندى تخدو من عنيا يبتاع على الجزمة

</strong></font></span></div><span style="color:#ff0000;"><font size="4"><strong>
</strong></font></span></div><span style="color:#ff0000;"><font size="4"><strong>
مع تحيات إدارة,<br>
منتديات عرب هاردوير
</strong></font></span></blockquote><span style="color:#ff0000;"><font size="4"><strong>

</strong></font></span></div><h2 class="title icon"><span style="color:#ff0000;"><font size="4"><strong>
لقد تلقيت مخالفة في منتديات عرب هاردوير
</strong></font></span></h2><span style="color:#ff0000;"><font size="4"><strong>

</strong></font></span><div class="content"><span style="color:#ff0000;"><font size="4"><strong>
</strong></font></span><div id="post_message_"><span style="color:#ff0000;"><font size="4"><strong>
</strong></font></span><blockquote class="postcontent restore "><span style="color:#ff0000;"><font size="4"><strong>
نوفل 2010,<br>
<br>
لقد تلقيت مخالفة في<br>
منتديات عرب هاردوير.<br>
<br>
-------<br>
</strong></font></span><div style="text-align: center;"><span style="color:#ff0000;"><font size="4"><strong>استخدام ألفاظ بذيئة<br>
</strong></font></span></div><font size="4"><strong><span style="color:#ff0000;"><br>
-------<br>
<br>
وبسببها حصلت على 5 نقطة وقد تكون سببا في منع دخولك للمنتدى حتى تنتهي. وحقيقة المخالفة لن تنتهي.<br>
<br>
</span><a href="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?p=2766566#post2766566"><span style="color:#ff0000;">https://arabhardware.net/forum/showthread.php?p=2766566</span></a><span style="color:#ff0000;"><br>

</span></strong></font><div class="bbcode_container"><span style="color:#ff0000;"><font size="4"><strong>
</strong></font></span><div class="bbcode_quote"><span style="color:#ff0000;"><font size="4"><strong>
</strong></font></span><div class="quote_container"><span style="color:#ff0000;"><font size="4"><strong>

وبعدين انا يبنى بره موضوع الكمبيوتر ده انا محامى معروف وعارف حقى وحق الغير لو كان ليك حق عندى تخدو من عنيا يبتاع على الجزمة

2=نوفل 2010,<br>
<br>
لقد تلقيت مخالفة في<br>
منتديات عرب هاردوير.<br>
<br>
-------<br>
-------<br>
<br>
<br>
</span><a href="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?p=2766689#post2766689"><span style="color:#ff0000;">https://arabhardware.net/forum/showthread.php?p=2766689</span></a><span style="color:#ff0000;"><br>

انا محترم اكتر من اى حد فى بلدك
واخبط دماغك فى اكبر حيطة والغلط انى اتعملت مع عيل زيك كداب ومش محترم
وكلمة تانى اسمعك اللى عمرك ما سمعته

</strong></font></span></div></blockquote><span style="color:#ff0000;"><font size="4"><strong>

</strong></font></span></div><span style="color:#ff0000;"><font size="4"><strong>3=نوفل 2010,<br>
<br>
لقد تلقيت مخالفة في<br>
منتديات عرب هاردوير.<br>
<br>
السبب: مخالفة قوانين القسم<br>
-------<br>
</strong></font></span><div style="text-align: center;"><span style="color:#ff0000;"><font size="4"><strong>مخالفة قوانين القسم بالرغم من تنبيهات الإداره لك <br>
إن كان لديك شكوى أو مظلمه فيوجد قسم للشكاوى والإقتراحات <br>
-------<br>
<br>
وبسببها حصلت على 2 نقطة وقد تكون سببا في منع دخولك للمنتدى حتى تنتهي. وحقيقة المخالفة لن تنتهي.<br>
<br>
</span><a href="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?p=2766693#post2766693"><span style="color:#ff0000;">https://arabhardware.net/forum/showthread.php?p=2766693</span></a><span style="color:#ff0000;"><br>

</strong></font></span><div class="quote_container"><font size="4"><strong><span style="color:#ff0000;">

اتقدم اسفا بشكوى الادارة
والمسؤلين عن القسم لانفسهم علشان شكوى موجود على العام من امبارح الصبح
لجد دلوقتى وكتبت فيها طبقا لقانون المنتدى ان الشكاوى فى الموضوع المتعلق
بالشكاوى انتم تجبرونى للدخول فى مهاترات باغفال ذلك <br>
</span><a href="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=386269" target="_blank"><span style="color:#ff0000;">https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=386269</span></a><span style="color:#ff0000;">

</span></strong></font></div><span style="color:#ff0000;"><font size="4"><strong>
</strong></font></span></div><font size="4"><strong><span style="color:#ff0000;">
مع تحيات إدارة,<br>
منتديات عرب هاردوير<br>وللدرجة دى وصلت درجة النفاق الراجل ده انا كلمته وكنت بعتبره صديق ودخل بيتى واشترى منى منه لله<br>ثالثا الطامة الكبرى دخول </span><a id="yui-gen14" class="username offline popupctrl" href="https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11140726" title="Mr.pOPo غير متواجد حالياً"><span style="color:#ff0000;">Mr.pOPo</span></a><span style="color:#ff0000;"> فى الشكوى بتاعتى والشخرية منى بانى طفل انا بقوله لا ياباشا انا لا سنى ولا مكانتى تخليك تقول كده والمهاترات انا فهمت انك حسبتها على الادارة لا ياباشا الاستاذ عدل مشاركاته اللى شتمنى فيها وكانت هتوصل لدرجة كبيرة فقولت ابلغ الادارة عموما انا برضو كنت بساعد الاعضاء هنا بدون مقابل ولعمك المنتدى بتاعكم مبنى على اللى زى وانا نظرا للفساد راحل مبروك عليكم</span></strong></font>