المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال للخبراء ؟؟؟

الصفحات : [1] 2

khaledwama
05-04-2014, 00:09
السلام عليكم
انا اشتريت كمبيوتر من حوالي ثلاث شهور
ودرجة حرارة البروسيسور علي وضع الخمول كانت حوالي 34 أو 35
ولكن فوجئت النهاردة ان درجة الحرارة من 45 إلي 48 في وضع الخمول
وفي وضع الضغط بكذا برنامج بتوصل إلي 73 وغيرت الكولر وبرده نفس الكلام مع العلم اني البوردة مضبوطة علي الوضع الافتراضي في كل حاجة ومضبوطة علي auto
ما رأيكم في هذا الكلام وما هو الحل ؟؟؟؟

MohamedRaafat
05-04-2014, 00:27
يا برنس .......... المعالج ماشى تمام ...............ودرجه الحرار ممتاز جدا ...

اعلى درجه يصل اليها المعالج على موقع انتل هو 72 درجه ... وانت درجه الحراره 45 او 48 ممتاز جدا ......

فقط فى حاله الضغظ تصل الى 73 درجه طبعا عشان انت ضاغظ على المعالج بشده

لكن متخفش انت ماشئ صح

البعد الخامس
05-04-2014, 01:38
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

لو حضرتك عايش فى مصر ومش مشغل تكييف تبقى ده طبيعى جداً

Sherif.Attia
05-04-2014, 01:58
يا برنس .......... المعالج ماشى تمام ...............ودرجه الحرار ممتاز جدا ...
اعلى درجه يصل اليها المعالج على موقع انتل هو 72 درجه ... وانت درجه الحراره 45 او 48 ممتاز جدا ......
فقط فى حاله الضغظ تصل الى 73 درجه طبعا عشان انت ضاغظ على المعالج بشده
لكن متخفش انت ماشئ صح
درجة الحراره 45 و 48 ليست بدرجة حراره ممتازه كما تعتقد وليست طبيعيه
أرى إنها درجة حراره سيئه جداً فى الخمول

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
لو حضرتك عايش فى مصر ومش مشغل تكييف تبقى ده طبيعى جداً
أخى الفاضل درجة حرارة المعالج الخاصه بصاحب الموضوع ليست طبيعيه فى حالة الخمول وأخشى أن تسبب هذه الدرجه إتلاف المعالج وقصر مدة العمر الإفتراضى له
وأنا أعيش بمصر ودرجة حرارة المعالج لدى فى الخمول بين الـ 27 درجه الى 31 درجه وفى الضغط تصل الى 63 درجه أو 65 درجه .
والمعالج لدى هو i7-4770k يعنى من الطبيعى أن تصل درجة حرارة معالجى لأعلى من درجة حرارة معالج صاحب الموضوع ولكن العكس صحيح .
أرى انه ومن الضرورى فك مشتت المعالج ووضع معجون جديد مع تنظيف المشتت .. ولو أنه يعمل على المشتت الإفتراضى فمن الأرجح تبديله بمشتت إحترافى لضمان جودة وكفائة المعالج مع طول عمره الإفتراضى .

البعد الخامس
05-04-2014, 02:05
أخى الفاضل درجة حرارة المعالج الخاصه بصاحب الموضوع ليست طبيعيه فى حالة الخمول وأخشى أن تسبب هذه الدرجه إتلاف المعالج وقصر مدة العمر الإفتراضى له
وأنا أعيش بمصر ودرجة حرارة المعالج لدى فى الخمول بين الـ 27 درجه الى 31 درجه وفى الضغط تصل الى 63 درجه أو 65 درجه .
والمعالج لدى هو i7-4770k يعنى من الطبيعى أن تصل درجة حرارة معالجى لأعلى من درجة حرارة معالج صاحب الموضوع ولكن العكس صحيح .
أرى انه ومن الضرورى فك مشتت المعالج ووضع معجون جديد مع تنظيف المشتت .. ولو أنه يعمل على المشتت الإفتراضى فمن الأرجح تبديله بمشتت إحترافى لضمان جودة وكفائة المعالج مع طول عمره الإفتراضى .

شكرا على المعلومه ولكنى فى مصر برضه ودرجه الحراره عندى فى الطبيعى تقريبا مثل ما بيقول صاحب الموضوع
والاهم اول ما جبت الجهاز كانت درجه الحراره زى ما قال صاحب الموضوع
والحمد لله البرسسور بتاعى بقاله اكثر من 3 سنوات وكسرت عليه السرعه برضه
المهم انا عندى الغرفه اللى فيها الكمبيوتر مفهاش تكييف والتهويه فيها مش كويسه للكمبوتر
عشان كده قلتله طبيعى

Sherif.Attia
05-04-2014, 02:44
شكرا على المعلومه ولكنى فى مصر برضه ودرجه الحراره عندى فى الطبيعى تقريبا مثل ما بيقول صاحب الموضوع
والاهم اول ما جبت الجهاز كانت درجه الحراره زى ما قال صاحب الموضوع
والحمد لله البرسسور بتاعى بقاله اكثر من 3 سنوات وكسرت عليه السرعه برضه
المهم انا عندى الغرفه اللى فيها الكمبيوتر مفهاش تكييف والتهويه فيها مش كويسه للكمبوتر
عشان كده قلتله طبيعى
أخى الفاضل أنا أيضاً لدى جهازى بغرفه وليس لدى تكييف ومعالجى i7-4770k وكما ذكرت لك بأن درجة حرارة معالجى فى الخمول لم تتعدى الـ 31 درجه فكيف أقتنع بأن درجة حرارة معالجك فى الخمول تصل الى 45 درجه وتقول أنها درجة حراره طبيعيه ...
لست معك فى ذلك الأمر وأنصح صاحب الموضوع بتغيير المعجون الخاص بالمعالج مع تغيير المشتت الإفتراضى بمشتت إحترافى

khaledwama
05-04-2014, 08:11
انا اشكر بشدة الاستاذ مشرف القسم العام للإهتمام وللرد علي الموضوع بنفسه
ولكن ممكن حضرتك تتوقع ان العيب يكون من الباور سبلاي او البوردة أو من رجول البروسيسور يعني لو رجل مش واصلة كويس بالبروسيسور هل يكون ليها تأثير في درجة الحرارة ؟؟

kingtifass
05-04-2014, 09:50
استالذ خالد اذكر نوع الصندوق الذى تمتلكه وعدد وتوزيع المراوح به ؟
عندما قمت بتغيير المعجون الحرارى , فما كان نوع المعجون المستخدم ؟ وهل تاكدت من احكام تركيب المشتت ؟
وممكن تقوم بلعب لعبة ثقيلة مثل crysis 3 لمده ربع ساعة وقم بفتح برنامج Hwmonitor قبل البدء .. ثم بعد الانتهاء من اللعبة ارفع صورة للبرنامج لنرى اقصى حرارة للمعالج مع الضغط
.. واذكر باقى مكونات جهازك :)

khaledwama
05-04-2014, 10:25
شكرا علي الاهتمام الزائد ده يا استاذ كينج
بس حضرتك انا كلمت واحد فني وشاف الصورة بتاعت درجات الحرارة اللي فوق وقالي ان المفروض المعدل الطبيعي للفولت
0.709 تقريبا وانا عندي 0.951
ايه رأيك في الكلام ده ؟؟؟

kingtifass
05-04-2014, 10:35
طب نحاول نعرف حيثيات الموضوع استاذ هشام فارجوا الرد على الاستفسارات السابقة .. وعلى العموم معالجات الهاسويل تصل الى مستويات منخفضة من استهلاك الطاقة بعكس الاجيال السابقة بسبب ادماج متحكم للفولتيه بداخل المعالج وقيمة الفولت تكون على حسب الضغط على المعالج

khaledwama
05-04-2014, 10:41
انا مش فاهم حاجة
يعني اعمل ايه ؟؟؟

kingtifass
05-04-2014, 10:47
عندما قمت بتغيير المعجون الحرارى , فما كان نوع المعجون المستخدم ؟ وهل تاكدت من احكام تركيب المشتت ؟
وممكن تقوم بلعب لعبة ثقيلة مثل crysis 3 لمده ربع ساعة وقم بفتح برنامج Hwmonitor قبل البدء .. ثم بعد الانتهاء من اللعبة ارفع صورة للبرنامج لنرى اقصى حرارة للمعالج مع الضغط

khaledwama
05-04-2014, 11:14
انا عندي الكيسة نوعها كولر ماستر 280 وعامل فيها نظام تيار هوائي
وانا مغيرتش فيها حاجة خالص وكانت الحرارة مضبوطة وتمام
ولما الحرارة اتغيرت حطيت الكولر وبرده نفس المشكلة

Ahmed Elbrbry
05-04-2014, 11:59
الكيسة cooler master k280 تاتى بمروحة واحدة في الامام و هي غير كافية لعملية التبريد
يجب تركيب مروحة أخرى في الخلف حتى لا يتم احتباس الحرارة في الكيسة

الحرارة منذ 3 شهور كانت 35 درجة و الان تصل الى 45 او 50 درجة
امر غير طبيعى
الحرارة المفروض تكون اقل من ذلك في الشتاء منذ 3 شهور
و الان الجو اصبح حار الى حد ما
و من الطبيعى ان ترتفع الحرارة عن الشتاء

قم بفتح باب الكيسة و اختبر الحرارة
و يجب و ضع 3 مراوح أخرى للجهاز حتى يتم التبريد بشكل ججيد
مروحة في الخلف سحب
مروحة في الأعلى سحب
مروحة في الجانب طرد
بالإضافة الى المروحة الاماماية طرد

khaledwama
05-04-2014, 12:17
اشكرك علي الاهتمام
وانا بالفعل من اول ما اشتريت الكيسة وانا ركبت فيها مروحة خلفية ومرحة جانبية شفط وسحب
وتيار الهواء طبيعي جدا
وارجو النظر لموضوع الفولت في الصورة اللي فوق
لأني حاسس ان المشكلة منها

Karim Gaber
05-04-2014, 12:35
انا المعالج بتاعى X61100 وكانت درجة الحرارة بتوصل ل 60 فى الصيف الماضى حتى شراء مشتت احترافى hyper 212 مع احسن معجون بقى بيوصل 51 او 54 مع الضغط

Karim Gaber
05-04-2014, 12:35
ملحوظة الحجرة مغلقة ولا يوجد فيها تكييف

khaledwama
05-04-2014, 12:44
ارجو النظر في موضوع الفولت ؟؟؟
لأني بدأت اتأكد ان المشكلة منه ؟؟
وهو اللي بيسخن البروسيسور

khaledwama
05-04-2014, 19:42
ارجو النظر في الموضوع

Sherif.Attia
05-04-2014, 21:07

طب نحاول نعرف حيثيات الموضوع استاذ هشام فارجوا الرد على الاستفسارات السابقة .. وعلى العموم معالجات الهاسويل تصل الى مستويات منخفضة من استهلاك الطاقة بعكس الاجيال السابقة بسبب ادماج متحكم للفولتيه بداخل المعالج وقيمة الفولت تكون على حسب الضغط على المعالج

ارجو النظر في الموضوع
سوف يأتى الحل مع الإستجابه لهذه المشاركات ...
حاول أخى الكريم تلبية طلب السيد/ مصطفى ( kingtifass ) فى هذا الأمر حتى تصل لنتيجه وحل

khaledwama
06-04-2014, 11:35

Intel Core i5-4430 Haswell 3.0GHz 6M LGA 1150 Processor

-------

G.skill RipjawsX 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600 CL9 1.5v Dual Channel Memory Kit

-------

Gigabyte GA-B85-HD3 Socket 1150 Motherboard

-------

Gigabyte RADEON R9 270X 2G

-------

Cooler Master K280 K-Series Mid Tower Desktop Case + Extreme Power Plus 500W PSU

-------

Western Digital (WD) Caviar BLUE WD10EZEX 1TB SATA 6Gb/s 7200 RPM 64MB Cache HDD

دي امكانيات جهازي

ارجو النظر في الموضوع

kingtifass
06-04-2014, 15:20
أخى قم بالرد على الاستفسارات التى قمت بسردها لك .. انت ذكرت انك قمت بتغيير المعجون الحرارى بين المشتت والمعالج صح ؟ ماكان نوع المعجون المستخدم ؟ وارجوا ان تتاكد من ثبات تركيب المشتت باحكام
أخبرتك ان تلعب لعبة ثقيلة لمده بسيطة مثل ربع ساعة مثلا وتقم بقتح برنامج HWmonitor قبل الدخول الى اللبعة وتتركه مفتوح وبعد الخروج من اللعبة تاخذ صورة للبرنامج وترفعها لنتعرف على حرارة القطع
أضف الى ذلك صورة للجهاز لبرنامج HWmonitor فى وضع الخمول التام .. ويرجى استخدام أخر أصدار من البرنامج
الان لديك صندوق به مروحة واحده ويجب ان تاتى بمروحة او اثنين لو تقدر بمقاس 12 سم لزياده حركة الهواء بداخل الصندوق لتحسين حرارة القطع بشكل عام خاصة اننا مقبلين على فصل الصيف .. المروحة الاولى فى جانب الصندوق فى وضع دخول الهواء .. والثانية فى أعلى الصندوق فى وضع خروج للهواء ,, وقم بالاهتمام بتهوية الغرفة التى بها الجهاز وأيضاً تنظيف الصندوق من الاتربى بوساطة بلاور بشكل دورى .
وبالنسبة لفولتيه المعالج كما أخبرتك سابقا ان
معالجات الهاسويل تصل الى مستويات منخفضة من استهلاك الطاقة بعكس الاجيال السابقة بسبب ادماج متحكم للفولتيه بداخل المعالج وقيمة الفولت تكون على حسب الضغط على المعالج ولا توجد مشكلة عندك بسبب وضع فولتيه على auto حيث ان فولتيه المعالج ستكون على حسب الضغط على المعالج نفسه ولا توجد قيمة ثابتة له طوال الوقت .

khaledwama
06-04-2014, 18:48
أخى قم بالرد على الاستفسارات التى قمت بسردها لك .. انت ذكرت انك قمت بتغيير المعجون الحرارى بين المشتت والمعالج صح ؟ ماكان نوع المعجون المستخدم ؟ وارجوا ان تتاكد من ثبات تركيب المشتت باحكام
أخبرتك ان تلعب لعبة ثقيلة لمده بسيطة مثل ربع ساعة مثلا وتقم بقتح برنامج HWmonitor قبل الدخول الى اللبعة وتتركه مفتوح وبعد الخروج من اللعبة تاخذ صورة للبرنامج وترفعها لنتعرف على حرارة القطع
أضف الى ذلك صورة للجهاز لبرنامج HWmonitor فى وضع الخمول التام .. ويرجى استخدام أخر أصدار من البرنامج
الان لديك صندوق به مروحة واحده ويجب ان تاتى بمروحة او اثنين لو تقدر بمقاس 12 سم لزياده حركة الهواء بداخل الصندوق لتحسين حرارة القطع بشكل عام خاصة اننا مقبلين على فصل الصيف .. المروحة الاولى فى جانب الصندوق فى وضع دخول الهواء .. والثانية فى أعلى الصندوق فى وضع خروج للهواء ,, وقم بالاهتمام بتهوية الغرفة التى بها الجهاز وأيضاً تنظيف الصندوق من الاتربى بوساطة بلاور بشكل دورى .
وبالنسبة لفولتيه المعالج كما أخبرتك سابقا ان
معالجات الهاسويل تصل الى مستويات منخفضة من استهلاك الطاقة بعكس الاجيال السابقة بسبب ادماج متحكم للفولتيه بداخل المعالج وقيمة الفولت تكون على حسب الضغط على المعالج ولا توجد مشكلة عندك بسبب وضع فولتيه على auto حيث ان فولتيه المعالج ستكون على حسب الضغط على المعالج نفسه ولا توجد قيمة ثابتة له طوال الوقت .

اشكرك علي الاهتمام
وانا ذكرت لحضرتك اني عندي 2 مروحة إضافية بخلاف المروحة الامامية انا اشتريتهم اول ما جبت الجهاز
والغريبة حضرتك ان موضوع ارتفاع درجة حرارة البروسيسور اتفاجئت بيه من يوم وليلة لان كل يوم بتابع درجة الحرارة
والتهوية عندي هي هي متغيرتش ومفيش اي حاجة اتغيرت في الجهاز تسبب المشكلة دي
والموضوع ده حصل مرة واحدة يعني مش بقاله فترة طويلة علشان يكون موضوع تراب او تهوية خالص
وعلي العموم انا عملت موضوع الالعاب اللي حضرتك قولتلي عليه
ودي صورة قبل الضغط وصورة بعد الضغط

مع العلم ان الفولتية ثابتة مش بتغيير في الوضع العادي او وضع الضغط علي البروسيسور
وده اكيد متلاحظ من الصورتين
وممكن اجيبلك صورة لناس اصحابي عندهم هاسويل والفولتية في الوضع الطبيعي بتكون 0.7
https://www.m5zn.com/newuploads/2014/04/05/png//aa01dc370519976.png

MohamedRaafat
07-04-2014, 01:58

مع العلم ان الفولتية ثابتة مش بتغيير في الوضع العادي او وضع الضغط علي البروسيسور
وده اكيد متلاحظ من الصورتين

يا استاذ خالد .......... الصورتين قبل وبعد الضغط على المعالج الخاص بك فرق كبير جدا فى درجه الحرار وده اكيد معناه ان المشتت ماشى غلط او ضعيف

وسرعه دوارن المروحه قبل الضغط1130 وبعد الضغط 2083 ضعيف لان بعد الضغط بيكون التبريد على 3000 او 3500 سرعه دوران

اما بالنسبه لفولتيه المعالج (هل كسرت سرعه المعالج ام لا؟)

والاهم ان الماكس (على اليمين ) لسرعه دوران المروحه قبل 1227 وبعد 2142 فكيف ذلك !!!

khaledwama
07-04-2014, 07:39
طيب انت بقي مش ملاحظ حاجة ودي الأهم
ان الفولتية بعد الضغط اقل من الفولتية قبل الضغط
مع العلم ان المفروض العكس هو اللي يحصل
يعني كل ما الضغط يزيد الفولتية تزيد
وياريت تشوف صورة صاحبي كده

https://www.m5zn.com/newuploads/2014/04/05/png//aa01dc370519976.png

وهو ده الوضع الطبيعي
ركز مع الفولتية في الزيادة والنقص وشوف الفرق قد ايه ؟؟
انا عندي شغالة فـ 0.9 بتزيد حاجات بسيطة جدا وتقل حاجات بسيطة جدا
وشوف عنده كمان المروحة هتلاقي الماكس 2500
اما موضوع 3000 و 3500 او مرة اسمعها او اشوفها في حياتي عمرها ما حصلت عند حد
وخلي بالك لو الفولتية نزلت لـ 0.7 عندي الحرارة اكيد هتكون في وضعها الطبيعي
انما عندي مش عايزة تنزل خالص حتي مع بداية تشغيل الجهاز
ولما بضغط مش بتزيد الا كسور بسيطة جدا تكاد لا تذكر

MohamedRaafat
07-04-2014, 17:32
وهو ده الوضع الطبيعي
ركز مع الفولتية في الزيادة والنقص وشوف الفرق قد ايه ؟؟
انا عندي شغالة فـ 0.9 بتزيد حاجات بسيطة جدا وتقل حاجات بسيطة جدا
وشوف عنده كمان المروحة هتلاقي الماكس 2500
اما موضوع 3000 و 3500 او مرة اسمعها او اشوفها في حياتي عمرها ما حصلت عند حد
وخلي بالك لو الفولتية نزلت لـ 0.7 عندي الحرارة اكيد هتكون في وضعها الطبيعي
انما عندي مش عايزة تنزل خالص حتي مع بداية تشغيل الجهاز
ولما بضغط مش بتزيد الا كسور بسيطة جدا تكاد لا تذكر

طبعا انا راجعت معالج صديقك اللى ذكرته .......... واعتقد ان المعالجات انتل core i5 من 4000 (مثل 4430 او 4440) بتزيد الفولتيه ما بين 0.7 v الى 1v

وبالنسبه للمراوح نعم يوجد مراوح تبريد او مشتتات احترافيه سرعه الدوران لديها من 1000 حتى اقصى سرعه 4000 دوره فى الدقيقه

وان كنت مهتم تاكد من نوع المشتت الخاص بك مركوب كويس او كابلات الباور سليمه او حتى اعدادات البيوس فى ( عدم وجود تسرب كهربائى للمعالج )

khaledwama
07-04-2014, 18:48
طبعا انا راجعت معالج صديقك اللى ذكرته .......... واعتقد ان المعالجات انتل core i5 من 4000 (مثل 4430 او 4440) بتزيد الفولتيه ما بين 0.7 v الى 1v

وبالنسبه للمراوح نعم يوجد مراوح تبريد او مشتتات احترافيه سرعه الدوران لديها من 1000 حتى اقصى سرعه 4000 دوره فى الدقيقه

وان كنت مهتم تاكد من نوع المشتت الخاص بك مركوب كويس او كابلات الباور سليمه او حتى اعدادات البيوس فى ( عدم وجود تسرب كهربائى للمعالج )

لا حضرتك هي الفولتية بتزيد من 0.7 إلي 1.3 زي ما حضرتك اكيد شوفت في الصور
وهذه النوعية الحديثة من البروسيسورات لا تحتاج إلي مشتت احترافي لأنها لا تكسر السرعة
وأيضاً هي من الجيل الرابع والجديد بها هو خفض درجة الحرارة وليس ارتفاعه
والاعداد ايضاً سليمة والبايوس سليم ولا يوجد به اي مشاكل
ولكن ممكن اعرف ايه هو التسريب الكهربائي للبروسيسور ؟؟؟؟

MohamedRaafat
07-04-2014, 19:01
لا حضرتك هي الفولتية بتزيد من 0.7 إلي 1.3 زي ما حضرتك اكيد شوفت في الصور
وهذه النوعية الحديثة من البروسيسورات لا تحتاج إلي مشتت احترافي لأنها لا تكسر السرعة
وأيضاً هي من الجيل الرابع والجديد بها هو خفض درجة الحرارة وليس ارتفاعه
والاعداد ايضاً سليمة والبايوس سليم ولا يوجد به اي مشاكل
ولكن ممكن اعرف ايه هو التسريب الكهربائي للبروسيسور ؟؟؟؟

فى بعض الباورات بالرغم من انها اصلى مش تجارى بتعمل مشاكل زى مثلا خامه الاسلاك الموصوله للمعالج والمذربورد والمراوح ضعيفه بالرغم من انها اصليه اى صناعه رديئه او اهمال

وتقدر تعرفها عن طريق التجربه بالمخاطره بشراء باور جديد محترم والعمل عليه ساعه او ساعتين وفى نفس الوقت تابع الفولتيه وسرعه المشتت الخاصان بالمعالج لو لاحظت الفرق اذا

الباور هو اللى عامل المشكله دى (اى تسريب فى الكهرباء بسبب الخامه الرديئه للصناعه)

وعموما هو ده كل اللى اعرفه واقدر اساعدك فيه ... وشوف باقى اراء الاعضاء الكرام

وربنا معاك

khaledwama
07-04-2014, 22:13
علي العموم الف شكر لحضرتك
بس للاسف برده انا غيرت الباور سبلاي وبرده نفس المشكلة

roby2010
08-04-2014, 01:52
اخي هناك حلين يمكن القيام بهم حالياً
اول شيء قم بالدخول الى البيوس الخاص باللوحة ثم قم بعمل Restore Defaults ثم اضغط F10 للحفظ واعد تشغيل الجهاز
اذا لم يفلح الحل
قم بفك مشتت المعالج وتركيبه مرة اخرى وتأكد من تركيبه جيداً ثم اعد تشغيل الجهاز