المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : التغير للعبة watchdogs

drhatooma
11-04-2014, 09:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الحقيقه بعد رؤية الهاردوير المستحب للعبة watchdogs القادمة الشهر القادم بداء يساورنى القلق من كون جهازى لن يقدم الأداء المرضى لى خصوصا أنى احب اللعب على أعلى إعدادات و1080pوإستخدام مانع التعرج جهازى هو (i7 920 @3.8 ، gtx680 oc, 6gig ram ) هل تنصحونى بالترقيه للهاسويل I7 4770 ام أعلى الرامات فقد لان المطلوب فى اللعبه 8gig كحد أعلى ام أوفر المال لشراء gtx 780 ti وشكرا لكم

drhatooma
11-04-2014, 23:55
أعتقد ان ال 8gig وال i7 3770k صاروا أساسين فى الأجيال القادمة من الألعاب على الأقل كإعدادات مستحبه والمثال على ذلك أيضا shadow of mordor ما رأيكم

3GRAD
12-04-2014, 00:32
اصبر سنه كمان و غير

Sent from my iPhone using Tapatalk

drhatooma
12-04-2014, 01:21
المشكلة هى أنىى لن أستطيع تشغيلها بالإعدادات التى أريدها :(

Sherif.Attia
12-04-2014, 01:33
أذكر ميزانيتك ؟

drhatooma
12-04-2014, 01:35
خمسة ألاف + فلوس بيع القطع

Salah Mgs
12-04-2014, 13:01
السلام عليكم
أرى أن تنتظر إلى أن تصدر اللعبة وتجربها إن لم يكن
آدائها مرضي لك فغير ... القاعدة بسيطة إذا لم يحقق
جهازك الحالي المطلوب منه فقد حان وقت التغيير ...
بالتوفيق

CrazyGamer
12-04-2014, 15:04
السلام عليكم
أرى أن تنتظر إلى أن تصدر اللعبة وتجربها إن لم يكن
آدائها مرضي لك فغير ... القاعدة بسيطة إذا لم يحقق
جهازك الحالي المطلوب منه فقد حان وقت التغيير ...
بالتوفيق

CrazyGamer
12-04-2014, 15:22
انا عايز اقول حاجه بس .. متصدقش مواقع الSystem Requirments عشان هما بيقولوا الي الشركات بتقوله و هو اعلي عشان الناس تشتري علي طول و كمان انا كنت بخش عليهم و كنت بصدق لحد ما جربت بنفسي .. انا عندي Far Cry 3 و شغاله علي CPU G2020 2.9Ghz 3MCache و Intel HD 4000 علي Low و متوسط فرامات 20-30 و ده يشغلها معقول و لمل عملت امكنيات جهازي علي المواقع ديه كان يقول مستحيل تشتغل و اهي قفلتها 4 مرات لحد دلوقتي و تمام مفيش حاجه .. استني لما اللعبه تنزل و جربها مش حتخسر حاجه لو اشتغلت خير و بركه مشتغلتش .. سعتها يكون فيه كلام تاني

Fathi 0101
12-04-2014, 18:19
جهازك ممتاز اخى الكريم ولا تنخدع بمتطلبات الالعاب فالواقع سيكون مختلف تماما

drhatooma
12-04-2014, 22:57
جزاكم الله خيرا جميعا....سؤال أخير هل أطمئن بأن i7 920 لا يسبب أى عنق زجاجه لكرتى ؟

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

MOBH
12-04-2014, 23:04
مع بطاقتك لن تكون هناك مشكلة

وأيضاً لا يوجد شيء رسمي حتى الآن بخصوص متطلبات اللعبة
وحتى لو كان هناك شيء رسمي لاتنخدع بدون تجربة لأنها تكون من أجل التسويق في كثير من الأحيان

الأهم هناك إحتمال كبير أن يكون هناك دعم رسمي لدقة 4k
في هذه الحالة ستكون المتطلبات الموصى بها موجهة لهذه الدقة الهائلة

drhatooma
12-04-2014, 23:12
انا عايز اقول حاجه بس .. متصدقش مواقع الSystem Requirments عشان هما بيقولوا الي الشركات بتقوله و هو اعلي عشان الناس تشتري علي طول و كمان انا كنت بخش عليهم و كنت بصدق لحد ما جربت بنفسي .. انا عندي Far Cry 3 و شغاله علي CPU G2020 2.9Ghz 3MCache و Intel HD 4000 علي Low و متوسط فرامات 20-30 و ده يشغلها معقول و لمل عملت امكنيات جهازي علي المواقع ديه كان يقول مستحيل تشتغل و اهي قفلتها 4 مرات لحد دلوقتي و تمام مفيش حاجه .. استني لما اللعبه تنزل و جربها مش حتخسر حاجه لو اشتغلت خير و بركه مشتغلتش .. سعتها يكون فيه كلام تاني
كلامك منطقى أخى ولكنى أحب تشغيل اللعبة على أعلى إعدادات مع تشغيل مانع التعرج فمثلا far cry 3 كانت تعمل لدى بشكل جيد على أقصى إعدادات ولكن إذا زودت aa إلى 8x كانت الإطارات تصل إلى 30 وأقل ....سامحنى إن كان كلامى يبدوا فيه شيئا من الرعونه ولكن الحقيقه أننى من عشاق الجرافيك ودائما أشعر بضيق شديد إذا خفضت أشياء من الإعدادات :(

drhatooma
12-04-2014, 23:17
مع بطاقتك لن تكون هناك مشكلة

وأيضاً لا يوجد شيء رسمي حتى الآن بخصوص متطلبات اللعبة
وحتى لو كان هناك شيء رسمي لاتنخدع بدون تجربة لأنها تكون من أجل التسويق في كثير من الأحيان

الأهم هناك إحتمال كبير أن يكون هناك دعم رسمي لدقة 4k
في هذه الحالة ستكون المتطلبات الموصى بها موجهة لهذه الدقة الهائلة
أتمنى هذا....الغريب فى متطلبات اللعبه أنهم طالبين معالج يعتبر قوى i7 3770 وكارت فيديو متوسط او من الفئه الدنيا هذه الأيام مما يشككنى فى ال optmization

CrazyGamer
14-04-2014, 18:06
كلامك منطقى أخى ولكنى أحب تشغيل اللعبة على أعلى إعدادات مع تشغيل مانع التعرج فمثلا far cry 3 كانت تعمل لدى بشكل جيد على أقصى إعدادات ولكن إذا زودت aa إلى 8x كانت الإطارات تصل إلى 30 وأقل ....سامحنى إن كان كلامى يبدوا فيه شيئا من الرعونه ولكن الحقيقه أننى من عشاق الجرافيك ودائما أشعر بضيق شديد إذا خفضت أشياء من الإعدادات :(

اولا الmulti aliasing او منعم الحواف مش حيفرق معاك الا في حجات طفيفه جدا ممكن متعرفهاش او متجيش في بالك انك تأخذ بالك منها و كمان الGTX 780 Ti اقوي كارت احادي المعالج في العالم و كمانالالعاب تعتمد علي كارت الشاشه اكثر بكثير من المعالج و اصلا انت مش محتاج منعم الحواف اكثر من x4 لان اكثر من كده مش حتحس بفارق اصلا

drhatooma
14-04-2014, 22:58
اولا الmulti aliasing او منعم الحواف مش حيفرق معاك الا في حجات طفيفه جدا ممكن متعرفهاش او متجيش في بالك انك تأخذ بالك منها و كمان الGTX 780 Ti اقوي كارت احادي المعالج في العالم و كمانالالعاب تعتمد علي كارت الشاشه اكثر بكثير من المعالج و اصلا انت مش محتاج منعم الحواف اكثر من x4 لان اكثر من كده مش حتحس بفارق اصلا

أنا عينى مدربة وللأسف بعرف ألقط الفروق الصغيره بين درجات منعم الحواف وأنواعه لدرجة إن منعم الحواف ده عاملى عقده وحب فى نفس الوقت أنا عامتا حاليا بفضل ال txaa عن أى نوع تانى رغم إنه بيعمل زى blurring لأنه بيعتمد على الشادر إلى حد ما حسب علمى بس طبعا لما يبقى txaa 4 زى assassins creed 4 بيبقى تحفه وبعده بفضل الsmaa بس بدرجات عاليه وmxaa بقى بالنسبه لى أقلهم بس مش كل الألعاب تسمح بتشغيل أنواع أخرى بشكل جيد
سيبك إنت من قصص الحب الفاشله بتاعتى لمنعم الحواف..... إن شفت تصريحات ممثل يوبى سوفت عن المتطلبات المطلوبه للعب اللعبه على ultra ، حاجه تعقيد الصراحه i7 4770 و gtx 780 لا الراجل الصراحه حنين علينا ومطلبش gtx 780 ti