المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : طلب تعريف هام جدا هل من محترف هنا

vall
15-04-2014, 16:54
السلام عليكم ورحمة الله
بعد التحية اود أولا ان اشكر إدارة المنتدي علي المجهود الرائع
لدي مشكلة وارجو المساعدة لحلها .......
عندي تاب TAP
النوع : DELL TAB XPS 10
نظام التشغيل : Win 8.1 RT
لايوجد به لان كارد LAN Card ول\لك اخذت له
USB LAN Module
نوعه USB 2.0 to fast Ethernet Adapter
Model NO : KY-RD9700
المشكلة : لا يوجد له تعريف يتوافق مع نظام التشغيل ارجو المساعدة
شكرا

MohamedRaafat
15-04-2014, 17:23
هاهو التعريف https://www.4shared.com/rar/2YOMC86o/usb_LAN_KY-RD9700.htm?locale=en

لو منفعش اسال اى محل عن ان كان يبيع نفس الجهاز (USB 2.0 to fast Ethernet Adapter )

واطلب منه انك تعمل نسخه من الاسطوانه الى اسطونه اخرى او فلاشه ومتنساش يكون نفس الموديل

Model NO : KY-RD9700

vall
16-04-2014, 04:17
للأسف لا يعمل وطريقة المحل برده لان نظام التشغيل لا يدعم هذه الملفات
نظام التشغيل WIN 8.1 RT

MohamedRaafat
17-04-2014, 04:24
للأسف لا يعمل وطريقة المحل برده لان نظام التشغيل لا يدعم هذه الملفات
نظام التشغيل WIN 8.1 RT

طب انساها وخليك فى الطريقه دى (لانها ناجحه ومضمونه )

الجهاز بتاعك
DELL TAB XPS 10 عنده واي فاى (wifi) ولو انت عند فى الراوتر النت واي فاى تقدر تدخل النت عن طريقه .. طب لو معندكش !!

اشترى الجهاز ده ... ماشاء الله عليه بيعيش معايا زى الفل وبيتحدث وبيشتغل مع كل الانظمه

https://76.my/Malaysia/tp-link-high-gain-wireless-n-usb-adapter-wifi-tl-wn722n-ookas-1205-02-ookas@6.jpg

دى اسمها (usb wifi) او فلاشه نت وصلها على الكمبيوتر او الابتوب وشغله (حشرحلك تشغله ازاى لانى مشغول قليلا)

حيتصل براوتر مباشره ويوزع النت اللى من الراوتر الى البيت كله فجهازك حيستقبله واشتغل !!!

هو ده كل اللى فى الموضوع ! بس خلى بالك لو قلت لاى شخص عن الطريقه دى حيقول متنفعش ! وفعلا كلامه صح وسبب ان الفلاشه النت دى بتستقبل النت من الى مكان

ولكنه نسى معلومه مهمه ان باستطاعتها توزيع النت لاى مكان بمعنى انت عايز ان الراوتر النت يوصل للتاب Dell الخاص بك (اى توزيع)

خلى بالك لازم تنطق الاسم الصحيح عشان التاجر يفهمك ويجبهالك اسمها usb wifi ..... ممكن يفهم انك عايز فلاشه فودافون انترنت قوله لا مش دى

واسمها الحقيقى طويل TP-LINK Wireless USB Adapter بس محدش ممكن يفهمك من الاسم الطويل خد الاسم ده احسن لك usb wifi

وشكرا

vall
17-04-2014, 10:15
طب انساها وخليك فى الطريقه دى (لانها ناجحه ومضمونه )

الجهاز بتاعك
DELL TAB XPS 10 عنده واي فاى (wifi) ولو انت عند فى الراوتر النت واي فاى تقدر تدخل النت عن طريقه .. طب لو معندكش !!

اشترى الجهاز ده ... ماشاء الله عليه بيعيش معايا زى الفل وبيتحدث وبيشتغل مع كل الانظمه

https://76.my/Malaysia/tp-link-high-gain-wireless-n-usb-adapter-wifi-tl-wn722n-ookas-1205-02-ookas@6.jpg

دى اسمها (usb wifi) او فلاشه نت وصلها على الكمبيوتر او الابتوب وشغله (حشرحلك تشغله ازاى لانى مشغول قليلا)

حيتصل براوتر مباشره ويوزع النت اللى من الراوتر الى البيت كله فجهازك حيستقبله واشتغل !!!

هو ده كل اللى فى الموضوع ! بس خلى بالك لو قلت لاى شخص عن الطريقه دى حيقول متنفعش ! وفعلا كلامه صح وسبب ان الفلاشه النت دى بتستقبل النت من الى مكان

ولكنه نسى معلومه مهمه ان باستطاعتها توزيع النت لاى مكان بمعنى انت عايز ان الراوتر النت يوصل للتاب Dell الخاص بك (اى توزيع)

خلى بالك لازم تنطق الاسم الصحيح عشان التاجر يفهمك ويجبهالك اسمها usb wifi ..... ممكن يفهم انك عايز فلاشه فودافون انترنت قوله لا مش دى

واسمها الحقيقى طويل TP-LINK Wireless USB Adapter بس محدش ممكن يفهمك من الاسم الطويل خد الاسم ده احسن لك usb wifi

وشكرا

شكرا للأخ محمد علي الرد بس الفكرة ان انا عاوز LAN علي التاب والـــ WIFI اللي انت ذكرتها مش تحل الموضوع بالإضافة ان التاب نفسه فيه WIFI

MohamedRaafat
17-04-2014, 10:50
شكرا للأخ محمد علي الرد بس الفكرة ان انا عاوز LAN علي التاب والـــ WIFI اللي انت ذكرتها مش تحل الموضوع بالإضافة ان التاب نفسه فيه WIFI

استاذ vall حضرتك فهمتنى غلط .........

انا كنت بقول ان التابلت بتاعك اللى هو اسمه DELL TAB XPS 10 عنده واى فاى (متفقين ولا ايه)

والكمبيوتر عندك او الابتوب معندوش واى فاى ..... فينفع تشتريله واحده من اللى فى الصوره ......

وبعدها تشبك بين الكمبيوتر والتابلت معا عن طريق الواى فاى ..........

(لعلمك انا عندى تابلت Acer والطريقه ناجحه 100% معايا واقدر اروح فى اى حته فى البيت والنت متصل)

ان شاء الله تحل الموضوع اشتريها وانا والله حساعدك وترضيك بشكل يريحك .......

الجهاز اللى معاك USB 2.0 to fast Ethernet Adapter ده طلما ليس له تعريف لويندوز احدث فانتهى امره مفيهاش امل ...... انا اسف اكثر من كده لا استطيع مساعدتك

وشكرا لك

vall
18-04-2014, 14:04
تمام فهمك كده بس انا مش عندي كمبيوتر
المهم انا محتاج اشغل ال LAN علي التاب لان محتاجه في شغلي مش عشان الانترنت
وعشان كده ياريت حد يساعدني احل المشكله ده

MohamedRaafat
18-04-2014, 20:27
تمام فهمك كده بس انا مش عندي كمبيوتر
المهم انا محتاج اشغل ال LAN علي التاب لان محتاجه في شغلي مش عشان الانترنت
وعشان كده ياريت حد يساعدني احل المشكله ده

الجهاز KY-RD9700 USB 2.0 10/100Mbps RJ45 LAN Ethernet Network Adapter
له تعريف لويندوز 7 بس مش عارف اجيبه لك فالافضل ...... تجرب الطريقه دى

توصل التابلت بالواى فاى عند واحد صحبك او اى شخص تعرفه (مؤقتا) وبعدها توصل الجهاز اللى معاك وتنزل برامج تحديث التعريفات ... ربما يحدث تعريف الجهاز اللى معاك

او ترحم بالك وتشترى راوتر لاسلكى وايفاى ب 200 جنيه تقريبا

او السلام عليكم

اسف ........ ولا حتى اقدر اساعدك