المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : توصيل رواتر لاسلكى بمودم رواتر على بعد 70 متر

wael45
19-04-2014, 01:04
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

عندى استفسار بسيط جداً و هو إن أنا واخد وصلة نت من أخى الأكبر ، و الوصلة طولها 70 متر ( بين 3 عمارات جنب بعض )

هو مشترك فى النت بسرعة 1 ميجا و عنده جهاز المودم و أنا موصل الوصلة من حوالى 3 سنوات و نصف و هى شغالة تمام التمام بحمد الله و كأنى بستخدم النت عنده فى الشقة بتاعته بدون مشاكل . ( طبعاً السلك اتغير من سنة نصف بسبب عوامل التعرية و الهواء و الشمس يعنى و المطر :D )

المهم الكابل واصل عندى مدخله فى سويتش 4 بورت و مطلع وصلة للجهاز العادى و وصلة للاب .

دلوقتى فكرت إنى استخدم نت واى فاى عندى فى الشقة ، و لكن المودم رواتر فى شقة أخى فمش عارف أعمل كده .

قلت يمكن فيه سويتش لاسلكى مثلاً أو ما شابه ( و أنا معنديش خبرة فى الموضوع ده ) فبحثت على النت و لقيت فكرة الأكسس بوينت و فكرة الرواتر اللاسلكى نفسه اللى بيتوصل بالمودم رواتر الأساسى ( اللى متوصل بخط التليفون فى شقة أخى ) .

فالرواتر اللاسلكى ده هيحل مكان السويتش و فيه 4 منافذ برضه زى السويتش بالضبط ، و كمان هيدى إشارة لا سلكية علشان أستخدم الواى فاى عندى فى الشقة فى اللاب توب أو التابلت أو الموبايل و كده .

و ده صورة الرواتر اللاسلكى و فكرة عمله ( اضغط عليها لرؤيتها بشكل أوضح )

22152

دلوقتى قبل ما أفكر أشترى الرواتر ده و أجربه هل طول الـ 70 متر للكابل المتوصل بين المودم و الرواتر هتأثر على سرعة النت الواى فاى عندى و لا هيشتغل عادى جداً ؟

و اللى عاوز أفهمه معلش هو الرواتر ده بيستمد إشارة اللاسلكى من المودم الأساسى اللى موجود فى شقة أخى ، و لا هو مجرد ما يتوصل به عن طريق كابل اللان بيعمل بشكل مستقل و كأنه هو نفسه المودم ؟

مع التأكيد إن سرعة النت عندى ممتازة و شغالة كويس جداً و لله الحمد و الفضل .

tamermona
18-07-2014, 00:51
لازم تعملو كونفيجرشن وتحدد اسم الشبكة و الباسوورد و ممكن تجيب ربيتر حيريحك من الكابل حتتص بالراوتر الاخر عن طريق الوايرلس و تعيد بسة وايرلس ايضا و ممكن تاخد منة برده وصلة لان للكمبيوتر المكتبي

ahmed-hn
18-07-2014, 01:14
هتشترى اكسس بونيت وتوصلة فى السوتش عندك فى الشقة
انما فكرة ان اللاكسس ياخد من روتر ويرس هى موجودة بس هتعتمد على فى عوائق
خليك فى السللك وحط فى السوتش عندك اكسس بونيت

ahmed-hn
18-07-2014, 01:15
وفى حل سهل تسكن فى نفس العمارة مع اخوك ههه