المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تركيب الفانات

Al Lamontamy
21-04-2014, 02:04
السلام عليكم و رحمه الله

انا فكرت من كام يوم انى اركب فانه علشان مشكله الصيف و كدا و طبعا مفيش سيستم فان فى الاسواق فجبت واحده من باور قديم و ووصلتها و خليتها طرد هوا لبره الكيسه

المشكله دلوقتى فى الفانه الجانبيه اللى فى الغطا انا عاوزها تكون شفط هوا لجوه الكيسه علشان تبرد الشيب و الرامه بس خايف تكون بتاثر على فانه البروسيسور او تبطاها

و خصوصا انى صوتها بقى اعلى لما خليتها شفط هما بدل طرد الهوا

ممكن نصايحكم فى الموضوع ده و انهى افضل

مع العلم ان البورده g41 و الرامه كانت اتحرقت و غيرتها و خايف لا تكون الحراره هى السبب فى انها تبوظ لانها كانت عاليه و بتوصل ل 70 بس دلوقتى اتظبطت

TIMO1
21-04-2014, 03:30
انظر الى هذه الموضوع فد تجد ماتبحث عنه https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=384109

Al Lamontamy
21-04-2014, 09:44
انظر الى هذه الموضوع فد تجد ماتبحث عنه https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=384109
ههههههههههههه سبحان الله انا حلولت الفانه لشفط هوا بسبب الموضوع ده قبل ما اكتب استفسارى
شكرا ليك بس انا عاوز اعرف الافضل اذا كانت شفط او طرد ^_^

إنـــســـان
21-04-2014, 09:52
ههههههههههههه سبحان الله انا حلولت الفانه لشفط هوا بسبب الموضوع ده قبل ما اكتب استفسارى
شكرا ليك بس انا عاوز اعرف الافضل اذا كانت شفط او طرد ^_^

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اخي الافضل ان تكون المروحة الجانبية لادخال الهواء داخل الكيس وليس لاخراجه فهذا الافضل لدورة الهواء داخل الكيس ...

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Al Lamontamy
21-04-2014, 10:54
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اخي الافضل ان تكون المروحة الجانبية لادخال الهواء داخل الكيس وليس لاخراجه فهذا الافضل لدورة الهواء داخل الكيس ...

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تمام اوى شكرا جدا
ان شاء الله هسيبها كدا
الحمدلله درجه الحراره بقت منخفضه بدرجه كبيره

شكرا ليكم

mostafa_2015
21-04-2014, 14:47
مراوح cooler master sickleflow 120mm متوفرة هى و Thermaltake thunderblade 120mm فى مول سوق العصر بمصر الجديدة والبستان بالتحرير واسعاهم مناسبة جدا تقدر تجيب منهم وتعمل نظام تبريد كويس جدا بوضع عدد معين من المراوح لشفط الهوا من خارج الكيسة لداخلها وعدد اخر مثله لطرد الهوا خارج الكيسة " مثلا واحدة فى الخلف و بالاعلى للطرد ، وواحدة بالامام وبالجنب للشفط " وبخصوص الاسعار : الاولى ب 50 و التانية ب 60 ....

TIMO1
22-04-2014, 00:46
تمام اوى شكرا جدا
ان شاء الله هسيبها كدا
الحمدلله درجه الحراره بقت منخفضه بدرجه كبيره

شكرا ليكم
طيب الحمد الله وعلى العموم علشان متتلخبطشى زى ما قال الاخ الفاضل انسان المروحه الجانبيه+ الاماميه للهاردات دول لدخول الهواء البارد من الخارج الى داخل الكيسه .
المرواح التى فى السقف +و فى الخلف مرواح لطرد وخروج الهواء الساخن الى الخارج .