المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار بخصوص توصيل شاشة الكمبيوتر بالريسفير

whiteknights
26-04-2014, 12:50
السلام عليكم

انا معنديش فكرة عن كيفية توصيل الشاشة بالريسفير..كنت عاوز اعرف هل اى شاشة فيها فتحة hdmi تقبل تتوصل بأى ريسفير من خلال وصلة hdmi الى الريسفير؟
ولا لازم يكون فيه شروط معينة؟

اعلم انه قد يكون سؤال سطحى و لكنى لم اجرب هذا الأمر من قبل و معلوماتى التقنية بخصوص الشاشات ليست كبيرة..فأرجو منكم الأفادة

Eng A7MED
26-04-2014, 22:06
بالطبع يا اخى ينفع مادام الشاشة فيها اتش دى والريسيفر كمان ،، ولكن يجب بعد التوصيل انك تظبط الشاشة على الـ av
كما يفضل لو الشاشة فل اتش دى تجيبلها ريسيفر يدعم 1080p للحصول على افضل جودة واداء
...

whiteknights
27-04-2014, 08:02
بالطبع يا اخى ينفع مادام الشاشة فيها اتش دى والريسيفر كمان ،، ولكن يجب بعد التوصيل انك تظبط الشاشة على الـ av
كما يفضل لو الشاشة فل اتش دى تجيبلها ريسيفر يدعم 1080p للحصول على افضل جودة واداء
...

شكرا ليك على ردك..بس كيف اعرف ان الريسفير فيه HD ؟ انا نظرت على فتحات الريسفير من الخلف لاقيت فتحة واحدة فقط هى المتاحه فاضية..اما باقى الفتحات متوصل بهم اسلاك..و الفتحه الفاضية دى مش مطابقة لفتحة ال HD اللى فى الشاشة..هى على اكبر شوية..و مش مكتوب اى كلمة HD على الريسيفير من وره..مكتوب تحتيها RS-232

Eng A7MED
27-04-2014, 10:57
اذن هذا الريسيفر لا يصلح للتوصيل بكابل اتش دى
مافيش حل غير تغير الريسيفر ...

whiteknights
27-04-2014, 20:06
متشكر ليك جدا..انا بحثت فى جوجل عن ريسيفر فى HD لاقيت واحد فيه نفس الفتحة اللى عندى و مكتوب نفس الكلمة RS 232 و يشاور عليها على انها فتحة HD ..فا مش متأكد بصراحه..المهم اخر استفسار ..هل بيحتاج وصلة تانية غير وصلة ال HDMI بتاعت الكمبيوتر؟ ولا هى هى نفس الوصلة؟

Eng A7MED
28-04-2014, 06:53
مش بيحتاج اى وصلات غير الــ HDMI
وبشرط طبعا ان الشاشة يكون فيها سماعة
علشان مش تحتاج توصل الريسيفر بسمعة خارجية بكابل 3*3
موفق ان شاء الله