المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : باي باي تيست كينج

الصفحات : [1] 2

bebo_mct
18-08-2006, 17:52
باي باي تيست كينج .اخيرا مايكرسوفت صحيت من الغيبوبة:

https://mcpmag.com/news/article.asp?EditorialsID=1015

nazir
18-08-2006, 20:07
لالالالالالالا

لو كانت مايكروسوفت انتطرت اسبوعين بس لغاية ما امتحن ....

انا لسه داخل الامتحان بعد اسبوعين يعني في احتمال كبير ان الاسئلة تتغير ؟؟؟؟

الله يعيننا ؟؟؟

Mohamed ElBlasy
19-08-2006, 00:26
من الواضح ان شركة تيست كنج توقفت عن دفع المعلوم لشركة ميكروسوفت فقررت ميكروسوفت قطع الميه والنور عنها , ما هى ميكروسوفت عارفه طول عمرها موضوع امتحانات التست كنج , اشمعنى دلوقتى فاقت من الغيبوبه , اكيد المعلوم لم يتم دفعه , والعبيط يفهم....

bebo_mct
19-08-2006, 03:16
بالظبط كدة ياحبي او الباسفور شور بيدفع اكتر (ولا اية)هههههههههههههههههه

haytham.f
19-08-2006, 03:53
معنى كده ان الامتحانات كلها هاتتغير يا رجاله ابشروا

بس اشمعنى يعنى تيست كينج لوحدها الى رفعت عليها قضيه وسايبه الناس التانيه

على العموم جايز يكون فى دماغهم حاجه تانيه هيبان فى الايام الجايه

واول واحد يمتحن يبئى يقولنا النظام عامل ازاى

مع انى ماعتقدش حد هايتجرأ ويدخل امتحان دلوئتى

itanium
19-08-2006, 12:33
سأدخل الامتحان قريبا مع نهاية الشهر
الله يستر
هناك شركات بديلة عن التستكنغ
على فكرة مكتوب بالمقال انه تم ايقاف موقع تستكنغ الالكتروني إلا اني جربته وهو لا زال شغال

شعاع المستقبل
19-08-2006, 18:29
أنا شخصيا لا أعتقد أن هذا الموضوع يتعدى الاشاعة
وحتى لو انه صحيح
فهل هذا يعني أن النسخ الحالية من الأسئلة سوف تلغى؟؟؟؟
لا أظن ذلك

isanet
20-08-2006, 00:46
ماشوفهم ذكرو اي شركة اخرى مثل الباسورد شو بالرغم ان الباسورد شو
بالضبط مثل الامتحان غير التست كينج
اعتقد ان المسئلة فيها ان
وان كبيرة هل مايكروسوفت تبغي فلوس
لو شنو بالضبط

haytham.f
20-08-2006, 03:09
ياريت يا جماعه كلنا نبحث فى الموضوع ده واللى يعرف حاجه يقول عشان بس نشوف ايه الحل ولا هنذاكر بعد كده ازاى ومنين عشان كده الموضوع مش سهل

UNREAL
20-08-2006, 03:47
ارتبك الشباب...اللي يذاكر وناوي يحضر الشهادة بجدارة لا يشيل هم للتست كينج...

بس اللي ناوي يجمع شهادات هذه مشكلة حقيقية....

عموماً أجدها فرصة ممتازة لإعادة قيمة شهادات مايكروسوفت...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...

haytham.f
20-08-2006, 07:34
يااخ الحمد لله اغلبيه الشباب هنا بيذاكر او انا عن نفسى بذاكر لكن المشكله ان اسئله ميكروسوفت عشان تحلها لازم تفكر فى السؤال اقل حاجه 10 دقائق وشوف انت عندك كام سؤال وكام سيمولشن وشوف الوقت اد ايه التيست كينج كان بس مراجعه على الى انت ذاكرته وكمان اسئله بتذاكرها وتفهمها ويجيلك اسئله منها يعنى بنذاكر برضه لكن انا ماليش دعوه بالى بيحفظه التيست كينج او بيغشه من غير مايدرسه المنهج

وربنا يستر

علي2060
20-08-2006, 09:59
كان ينبغي لهم و كذا سيسكو التنبه لهذا من قبل
فهل يعقل أن ينهي طالب الامتحان في 15 دقيقة و بدرجة 1000 في شهادة مثل ال CCNA or CCNP!!!!!
في الواقع أتمنى أن تكسب مايكروسوفت قضيتها ضد التست كنج :) و لاحظ أن أغلب المواقع الشبيهة هي ملك لنفس صاحب الموقع
لقد تمت المبالغة في استخدام التست كنج فقد كان الجميع يستخدمه كمراجعة نهائية للمادة === و هذا استخدام صحيح
و لكن أصبح الآن الطريق الأسرع لنيل الشهادة دون حضور كورس أو قراءة الكتب أو الاستماع لكورسات من الاسطوانات التعليمية... مما يفقد الشهادة قيمتها العلمية و العملية.

Ach123
20-08-2006, 12:23
انا داخل امتحان 70-291 وهنشوف ايه الظروف
اتمنى ان الامتحان يكون كويس
ادعولى

eng_3laa2
20-08-2006, 13:47
السلام عليكم انا لسه طالع من الامتحان طازه من ساعه واحده بس
اليوم الاحد الساعه 2 ظهرا الموافق 20-8
امتحنت 70-294
الاسئله كلها جت معظمها من الاسئله اللى انا سيبها على المنتدى
وكمان كلها من التست كينج
والحمد لله احرزت ***
وشكلها كده اشاعه عشان من قبل ما ادرس القرص اسمع عن القضيه ديه بس مفيش تغير
عقبالكم جميعا وادعولى هدخل ال 97 الاسبوع القادم ربنا يستر لسه مفتحتش حاجه
دعواتكم معايا واى جديد هبعته على المنتدى ان شاء الله

Jaleel45
20-08-2006, 16:35
السلام عليكم:
أنا بصراحة انزعجت بس يلي زعجني أكتر المشرفين بعد الإحترام و التقدير و أنا ما بقصد شي سيئ بس تعليقهم هلى الموضوع غلط صحيح بعد الأحيان في بعض الناس ما بيدرسو و بيستغلة التيست كينغ مشان ينجحوا بدون ما يفهمو بس المعرف أنه صعب كتير تقدم إمتحان مايكروسوفت أو سيسكو بدون ما تقرأ التيست كينغ مشان تفهم المطلوب و تأخذ فكرة مو مشان تبصمه و تروح تقدم إمتحان يا إخوان إذا الخبر صحيح لح تجني مايكروسوفت أموال طائلة لأنه النجاح لح يصيؤ صعب كتير و نحنا يا مشرفين الحمد لله بتقرأ منيح و بنعرف نشتغل و التيست كينغ ضروري ألنا متل ما كان ضروري ألكم وقت قدمتوا الإمتحانات و بتمنى أنك ما تنسو أنكم قرأتوا التيست كينغ منيح قبل ما تقدموا أي إمتحان و إذا بتحكوا أنكم ما قرأتوا التيست كينغ قبل الإمتحات فأعذروني بشدة ما لح صدق و لا أي أحد تاني لح يصدق و بتمنة بالنهاية نعرف أخبار أكتر عن الموضوع و نساعد بعض
سلاااااااااااااااااام

almokhtar
20-08-2006, 16:51
حكي الاخ جليل 45 صح 100% وبتمنى من الي عندو اي معلومة يفيد كل المنتدى
المختار

bebo_mct
20-08-2006, 17:41
بازن ربنا انا هاجبلكم اخر احداث الموضوع

ashussein
20-08-2006, 18:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ان شاء الله انا داخل غدا امتحان 70-290
ادعولي يارب انجح
والله النجاح بالنسبه ليه مسأله حياه او موت والله ربنا اعلم بظروفي
يارب انجح
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

jeddah_1981
20-08-2006, 18:25
شباب لا بد من الثقة بالنفس وانشاء الله اشاعات انا داخل امتحان 91 بعد 5 ايام الحمد لله ثقتي بالنفس عالية وأتمنى:frnd" التوفيق للجميع وبالذاااااات لشباب المنتدى احبكم في الله أبوعبدالرحمن

علي2060
20-08-2006, 20:22
السلام عليكم:
أنا بصراحة انزعجت بس يلي زعجني أكتر المشرفين بعد الإحترام و التقدير و أنا ما بقصد شي سيئ بس تعليقهم هلى الموضوع غلط صحيح بعد الأحيان في بعض الناس ما بيدرسو و بيستغلة التيست كينغ مشان ينجحوا بدون ما يفهمو بس المعرف أنه صعب كتير تقدم إمتحان مايكروسوفت أو سيسكو بدون ما تقرأ التيست كينغ مشان تفهم المطلوب و تأخذ فكرة مو مشان تبصمه و تروح تقدم إمتحان يا إخوان إذا الخبر صحيح لح تجني مايكروسوفت أموال طائلة لأنه النجاح لح يصيؤ صعب كتير و نحنا يا مشرفين الحمد لله بتقرأ منيح و بنعرف نشتغل و التيست كينغ ضروري ألنا متل ما كان ضروري ألكم وقت قدمتوا الإمتحانات و بتمنى أنك ما تنسو أنكم قرأتوا التيست كينغ منيح قبل ما تقدموا أي إمتحان و إذا بتحكوا أنكم ما قرأتوا التيست كينغ قبل الإمتحات فأعذروني بشدة ما لح صدق و لا أي أحد تاني لح يصدق و بتمنة بالنهاية نعرف أخبار أكتر عن الموضوع و نساعد بعض
سلاااااااااااااااااام

السلام عليكم
أخي العزيز
أزعجك كلام المشرفين لأنك لم تفهم قصدنا Con:
بسبب الاعتماد المبالغ فيه عليها فقد تحولت أسئلة التست كنج وسيلة للغش و ليس للإتقان و المراجعة.
كلنا حينما نجتاز امتحانا نكتب و بشكل واضح أننا قرأنا التست كنج و لكن في مرحلة المراجعة النهائية و لم نستخدمها قط كحل كامل للاجتياز

essam_116
20-08-2006, 20:30
ياجماعه ايه المشكله من غير التست كنج نسبه النجاح هتقل جدا جدا ده شىء منقدرشى ننكره
وانا اتحدى حد يدخل الامتحان من غيره اجاباته وينجح مش عايزين كل حاجه ننكرها لة اى حد ذاكر كويس جدا من غير التست كنج مش هينجح وانا مهندس كمبيوتر وشغال نتورك ومتأكد من كده

UNREAL
20-08-2006, 23:01
بسم الله الرحمن الرحيم

كان ينبغي لهم و كذا سيسكو التنبه لهذا من قبل
فهل يعقل أن ينهي طالب الامتحان في 15 دقيقة و بدرجة 1000 في شهادة مثل ال CCNA or CCNP!!!!!
في الواقع أتمنى أن تكسب مايكروسوفت قضيتها ضد التست كنج و لاحظ أن أغلب المواقع الشبيهة هي ملك لنفس صاحب الموقع
لقد تمت المبالغة في استخدام التست كنج فقد كان الجميع يستخدمه كمراجعة نهائية للمادة === و هذا استخدام صحيح
و لكن أصبح الآن الطريق الأسرع لنيل الشهادة دون حضور كورس أو قراءة الكتب أو الاستماع لكورسات من الاسطوانات التعليمية... مما يفقد الشهادة قيمتها العلمية و العملية.

أزعجك كلام المشرفين لأنك لم تفهم قصدنا
بسبب الاعتماد المبالغ فيه عليها فقد تحولت أسئلة التست كنج وسيلة للغش و ليس للإتقان و المراجعة.
كلنا حينما نجتاز امتحانا نكتب و بشكل واضح أننا قرأنا التست كنج و لكن في مرحلة المراجعة النهائية و لم نستخدمها قط كحل كامل للاجتياز
صح لسانك أخي علي...

مو مشان تبصمه و تروح تقدم إمتحان
أخي للأسف المنطق يقول ان 1000 في الـ CCNA من شخص عمره ما يشارك ولا برد واحد في مواضيع الشبكات... أنا أبصم لك أنه بصمه :)

انا ماليش دعوه بالى بيحفظه التيست كينج او بيغشه من غير مايدرسه المنهج
إذن إنت في السليم :)
أنا باتكلم عالحفيظة أو البصيمة على رأي أخونا جليل...

لا أنكر انني استخدمت التست كينج فيما سبق ولكن كما ذكر الأخوة استخدامه في الآخر وقبل دخول الإمتحان وكان نسخة قديمة ,اصلا ماكنت أعرف انه يتحدث كل كم أسبوع ولم يأتي من الأسئلة تقريباً سوى 35% أو أقل ...

فعلا الشهادات قتلت من قبل "الألفيين" وأداة القتل هي هذه الأسئلة... ياخي نحن مهندسين وخريجين هندسة كمبيوتر و من جامعات محترمة وبمرتبة شرف ولله الحمد ونجد صعوبة كبيرة في النجاح في CCNA ...
وبكل بساطة يجيك واحد لا له لا في الثور ولا في الطحين ويقول نجحت بألف!!!
كل ما في الأمر أنه الواحد لازم يكون عندنه شوية أمانة وما يسمح لنفسه أن يحمل ألقاب لا يستحقها... لأنني فعلا أفقد احترامي لنفسي إن فعلت...

يا أخوان في آخر كم شهر مو أقل من أربعة ردود تغني الحمدولله نجحت بألف!! وينهمر المهنون بالتبريكات... وما أكثر من يرصون شهادات في تواقيعهم ولكن لا وجود لأغلبهم في المنتدى إلا في مواضيع التست كينج و الأسئلة المسربة... هذا يدل على شيء من شيئين
*إما أنهم عندهم معرفة بسة عندهم لا مبالالة وأنانية وحب للأخذ دون العطاء...
* أو انهم ماعندهم ما يعطوه وكل ماعندهم أنهم يعدون فقط معدين شوية إختبارات بقوة الذاكرة...

يا أخوان والله إني أفرح بحاملي الشهادات عن جدارة وأعتبرهم شرف لمنتدانا... وبالمقابل أستحي من وجود ذوي الشهادات التي لا تشهد لأصحابها بالحقيقة...

أنا من هنا أعلن مبادرة مني كل من يحمل شهادة وعلم وعنده الرغبة في المشاركة والإفادة، فليزودنا بنسخ طبق الأصل عن شهادته مع صورة من هويته وصورة شخصية وسأضمه لفريق الخبراء فوراً...

أعطونا رأيكم في الموضوع وبنسق مع مشرفي القسم والإدارة لتفعيله فوراً... ان شاء الله تعالى...

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته...

nazir
21-08-2006, 00:26
سلام انا ما اعتقد انها مجرد اشاعة لان شركة كبيرة زي مايكوسوفت لما تنشر مقال لها على الموقع ده يعني خبر اكيد ...

المهم انا با امتحن يعني با امتحن على و على اعدائي و التست كنج مجرد دعم ( بيني و بينكم دعم كبيير ) لانك ترتاح نفسيا لما تكون عارف ان اكثر من 50% من الاسئلة بتكون معك ...

بس ياريت اعرف من الشباب دوي الخبرة من اي مراجع ذاكرتوا لامتحان ال 70-270 علشان نأخدها بعين الاعتبار ..

انا حاليا اذاكر من ال Sybex - Windows XP Professional Study Guide 3rd Ed ...

و كان الله في العون ....(H)

bebo_mct
21-08-2006, 03:04
معك حق انها ليست مجرد اشاعة .ازاي مايكرسوفت تنزل في المجلة الاسبوعية لها اشاعة!!!!!!!!فهذا الكلام اكيد ولو الناس كانت بتقرا تعليق الناس على هذا الكلام في الموقع نلاحظ ان واحد منهم mct ويقول ان الامتحان لا يستطيع اي احد مهما تكون قدرتوه انة يجتاز الامتحان بدون terstkingوالسبب بان كتب مايكرسوفت ليست مؤهالة للنجاح في الامتحان

imissu_10
21-08-2006, 07:58
يا جماعة بطلت أعرف إزا في إمكانية للنجاح
يعني هلأ بدرس من المنهاج المقرر أول بأول ولما شفت الأسئلة
حسيت أنو معظم الأسئلة من عالم تاني ما إلها دخل بالمنهاج
أعتقد أنو الغالبية العظمى ما بتنجح لولا التست الكينغ
ياريت إزا حدا عندو معلومة ما يبخل علينا

essam_116
21-08-2006, 08:16
ياجماعه انا طول عمرى اقول ولسه لحد الأن اكاد اجزم ان التستكنج احدى مؤسسات ميكروسوفت اكيد اكيد وان دى كلها اشاعات لان ميكروسوفت يهمها بالدرجه الأولى الماكسب الماديه وليس القيمه العلميه عشان كدا متخافوش التستكنج هتبقى موجوده زى ماهى او ممكن تغيرها ميكروسوفت تحت مسمى اخر علشان توهمنا انها ملهاش علاقه بيها . ياجماعه الامتحان بيجى صورة طبق الصل من التست كنج مش 5 اسئله ولا 6 . كل الأمتحان ده معقول او ممكن يصدقه عقل بيفكر ده ملوش الا تفسير واحد لاغير . ان خبراء ميكروسوفت هم اللى بيحطوا التستكنج وانا متأكد من ذلك علشان كده ياريت منضحكشى على نفسنا ونصدقهم

Jaleel45
21-08-2006, 12:04
السلام عليكم:
أنا فاهم تمام شو قصدكم بس وجهت نظركم صح 100% بس ما فينا مشان كم واحد و يمكن للأسف يكونو كتير كتار بس متل هيك ناس ما فيها تشتغل و لا تعمل شي يعني الشهادة لح تكون حبر على ورق بس نحنا عم نحكي عن أنفسنا و على كل حال لا تواخذوني أنا كنت معصب و مو قصدي شي

UNREAL
22-08-2006, 01:16
بسم الله الرحمن الرحيم...

يا شباب لن تراعوا لن تراعوا.... :)

الموضوع عبارة عن قضية رفعتها مايكروسوفت... ويا كثر قضاياهم...
وإلى أن يتم البت فيها... بامكان الآلاف أن ينجحوا...
مابين عالم و غشاش...
والأكثر من الصنف الثاني للأسف...

عموما لا تخافوا وهدوا من روعكم... واتقوا الله في علمكم والله يوفقكم...

ولِمَن يظن أن مايكروسوفت محتاجة لدخل هذه الشهادات و انها قاعدة تبيع أسئلتها...
أقول له أن الضرر المترتب على تشويه صورة محترفي مايكروسوف أكبر بمراحل من المال الذي يكسبونه وله آثاره بعيدة المدى على سوق منتجاتهم، و أيضاً لا تتوقع انهم بيخسروا نفسهم ملايين لرفع قضية مزيفة... صحيح في مؤامرات تحاك ولكن ليس كما في الأفلام...أخف شوي... :)

و أحب أن أذكر بما ذكرت سابقاً بنداء لكل من لديه الرغبة أن يشارك ويكون من ذوي الشهادات والعلم فالله يحيه يشرفنا بعلمه ونسعد بوجوده خبيراً بيننا... :)

الله يوفق الجميع للعمل لرضاه...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

nazir
22-08-2006, 16:57
يا جماعة لازم ندرس هل احنا عايزين خبرة و مهارة او مجرد شهادة و السلام تتعلق على الجدار او تكبر حجم ملف ال CV ؟؟؟؟؟

و النتيجة في النهاية شهادة بلا خبرة صحيح التست كنج كانت عامل مساعد في النجاح لكن الاعتماد عليها مايكونش بنسة 100% ..

التست كنج لازم الواحد بعد مايذاكر المنهج كويس و يتمكن منه يختبر نفسه فيها و يشوف فين نقاط الضعف عنده علشان يبحث عنها و يقوي نفسه فيها لان في النهاية الفائد بتكون لك و ليس لغيرك !!!!!!!

اما بالنسبة للمنهج صحيح منهج مايكروسوفت مش متكامل 100% لكن في هنا منهج الSybex (و انا شخصيا اذاكر منه حاليا ) و معاك منهج ال Syngres و معك موقع مايكروسوفت ممكن تبحث فيه و بتلاقي المعلومات المطلوبه انشاء الله و لو اتصعب الموضوع معك اخواننا في المنتدى مايقصرون الصراحة .....

الطريق الى المعرفة مش سهل لهذا يجب العمل للوصول له ....

essam_116
22-08-2006, 19:51
ياأخى الخبره مش هتيجى من النظرى حتى لو ذاكرت كل مناهج ميكروسوفت مية مره
انا رأيى لو مفيش تطبيق عملى لكل جزء وتطبيق عملى شامل يعنى تعمل على شبكة وتجرب كل حاجه لا يمكن هتستفيد حاجه نهائى لانك هتنسى بعد اسبوع ويبقى اسهلك انك تذاكر التستكنج بس لان غياب التطبيق العملى ليس له اى بديل