المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار من الاعضاء حد جرب الكيسات الاوريجنال فى الالعاب

احمد مصطفى كامل
13-05-2014, 18:25
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته هل حد من الاعضاء هنا جرب الاجهزه الورك ستيشن الديل او الاتش بى فى الالعاب خصوصا اللى فيها بروسيسور زيون انا اقصد الالعاب الحديثه زى بيس 2013 او باتل فيلد 2014

agrama
13-05-2014, 19:48
أعتقد هذه المعالجات مصممة للعمل كا سيرفرز وهاتكون ضعيفة نسبيا مع الألعاب وأعتقد أن المعالجات الأفضل للألعاب
ألعاب متوسطة Duel Core + Core 2 due وما يعادلها من AMD
ألعاب عالية Core 2 quad + core I3 I5 I7 وما يعادلها من AMD
طبعا بالإضافة لكارت الشاشة والفئة التابع لها

أيضا من عيوب أجهزة الورك ستيشن انك لايمكنك تركيب رامات عادية لازم رامات سيرفر احيانا لا تجد لها دعم ويندوز 7 أو ويندوز 8 ولاحظ أيضا ان أثمانها جديدة عالية جدا وأثمانها مستعملة رخيصة جدا لهذه الأسباب

أرجو أن اكون قد أفدتك وبإنتظار أهل التجربة والخبرة

احمد مصطفى كامل
13-05-2014, 19:59
أعتقد هذه المعالجات مصممة للعمل كا سيرفرز وهاتكون ضعيفة نسبيا مع الألعاب وأعتقد أن المعالجات الأفضل للألعاب
ألعاب متوسطة Duel Core + Core 2 due وما يعادلها من AMD
ألعاب عالية Core 2 quad + core I3 I5 I7 وما يعادلها من AMD
طبعا بالإضافة لكارت الشاشة والفئة التابع لها

أيضا من عيوب أجهزة الورك ستيشن انك لايمكنك تركيب رامات عادية لازم رامات سيرفر احيانا لا تجد لها دعم ويندوز 7 أو ويندوز 8 ولاحظ أيضا ان أثمانها جديدة عالية جدا وأثمانها مستعملة رخيصة جدا لهذه الأسباب

أرجو أن اكون قد أفدتك وبإنتظار أهل التجربة والخبرة
كلام حضرتك مظبوط لكن اللى محيرنى جدا ان كتير من اللى جربوا الكيسات دى شكروا فيها وكمان سطبوا عليها ويندوز سفن وشغاله زى الفل والكل بيشكر فيها وده اللى مجننى والمثل بيقول اسأل مجرب ولا تسأل طبيب اكتر خبراء المنتدى هنا بيقولوا انها مستهلكه فى حين بعض اللى جربوها او اغلبهم بيشكر فيها وحقيقه السعر دى الصراحه حضرتك بتخلتف باختلاف المكان يعنى فى مولات القاهره الاسعار نار وعندى فى القليوبيه هنا الاسعار متوسطه وكويسه وفى اقبال عليها وقليل اللى بيشتكى من الاوريجنال بصراحه فعشان كده انا طرحت الموضوع للاعضاء وياريت الاعضاء اللى عندهم الكيسات دى مايبخلوش علينا
ثانيا بعض المواقع الاجنبيه واليوتيوب عامله مواضيع وفيديوهات عن الكيسات دى ومشغله الالعاب طلقه

احمد مصطفى كامل
15-05-2014, 17:38
ايه ياجماعه هو مافيش تفاعل فى الموضوع ليه محدش من الاعضاء جرب الاجهزه دى ولا ايه ؟

nanonona
15-05-2014, 17:54
:o بصراحة أنا وكتير من أعضاء المنتدى بنفضل الجديد لأن عالم التكنولوجيا بيطور بسرعة فالقديم مهما كان قوي بيقدم بسرعة خصوصا مع الألعاب ، عامة أنا ضد المستعمل لأنها في النهاية زبالة أوروبا وأمريكا بيرموهالنا ويجي التجار يبعيوها لنا بمئات الجنيهات.. وكله بيشتري.. :mad:

احمد مصطفى كامل
16-05-2014, 14:44
:o بصراحة أنا وكتير من أعضاء المنتدى بنفضل الجديد لأن عالم التكنولوجيا بيطور بسرعة فالقديم مهما كان قوي بيقدم بسرعة خصوصا مع الألعاب ، عامة أنا ضد المستعمل لأنها في النهاية زبالة أوروبا وأمريكا بيرموهالنا ويجي التجار يبعيوها لنا بمئات الجنيهات.. وكله بيشتري.. :mad:
والله كلامك زى الفل لكن تيجى لارض الواقع تلاقى غير كده يعنى مثال
واحد اعرفه عنده كيسه ورك ستيشن ديل 3500 يعنى بروسيسور زيون وكارت شاشه كوادرو الكارت والبروسيسور مش مخصصين للالعاب لكن بيس 2013 شغاله طلقه عنده وبيقولى ماشاء الله الجهاز زى الفل

nanonona
16-05-2014, 17:15
بيس 2013 طب يقدر يشغل اساسن كريد 4 ولا نيد فور سبيد رايفلز ولا كرايسس3.. اكيد لأ او على جرافيك ضعيف.. امال بقى اللعب اللي لسه حتنزل اللي بيشتري جهاز بيبقى عايزه أحدث حاجه ممكنه عشان يعيش معاه في كل استخداماته.. والله أعلم

احمد مصطفى كامل
17-05-2014, 20:54
بيس 2013 طب يقدر يشغل اساسن كريد 4 ولا نيد فور سبيد رايفلز ولا كرايسس3.. اكيد لأ او على جرافيك ضعيف.. امال بقى اللعب اللي لسه حتنزل اللي بيشتري جهاز بيبقى عايزه أحدث حاجه ممكنه عشان يعيش معاه في كل استخداماته.. والله أعلم
طيب لما اخش على موقع can you run it وتلاقى البروسيسور والرامات وكارت الشاشه جايبه المينيمم اوك معنى كده انه لو حدث كارت الشاشه بس يبقى هيشغلها على الجرافيك الاعلى لانها طالبه تقريبا بروسيسور كور تو كواد وهو البروسيسور بتاعه رغم انه زيون بس معدى التحليل بتاع الموقع لانه زيون كواد كاش 8
والرامات 4 جيجا وشغاله زى الفل وده فى العاب باتل فيلد 4 واساسن كريد 4

agrama
20-05-2014, 23:46
أدخل على موقع https://www.game-debate.com أغلب معالجات الزينون اللي بتنزل في الوورك ستيشن القديمة دي ضعيفة جدا في الألعاب ولعبة PES بكل إصداراتها ليست مقياس لقوة الجهاز في تشغيل الألعاب

تقييم معالجات زينون أعلى أصدار قبل فئة E3 - E5 - E7 حصل على تقييم 6 من 10 أي أنه يعادل معالجات كور 2 ديو وهناك معالجات زينون حصلت على 3 من 10 لذلك أسعار هذه الكيسات مشابه فعلا لأسعار كيسات كور تو ديو والأفضل للألعاب في أجهزة الورك ستيشن معالج كور 2 كواد Q6600 إلى Q9650 ولا تشتري بمعالج زينون نهائيا لأنه يصلح كخادم فقط

بالنسبة لفئة فئة E3 - E5 - E7 حصلت على تقييم 10 من 10 ولكن سعر أقل معالج في هذه الفئة يمكنك من شراء منصة كاملة Core i5 جديدة ومعها كارت شاشة محترم لأن هذه الفئة أسعارها تتراوح بين 2000$ إلى 7000$ للمعالج فقط

الخلاصة معالجات إنتل الموجة لمنصات الديسك توب أفضل في الألعاب ومعالجات الزينون أفضل في السيرفرات كداتا بيز وويب أبلكيشن
زي بالظبط كروت نفيديا المخصصة للألعاب وكروت الكوادرو المخصصة للتصميم والمونتاج

احمد مصطفى كامل
29-05-2014, 13:26
أدخل على موقع https://www.game-debate.com أغلب معالجات الزينون اللي بتنزل في الوورك ستيشن القديمة دي ضعيفة جدا في الألعاب ولعبة PES بكل إصداراتها ليست مقياس لقوة الجهاز في تشغيل الألعاب

تقييم معالجات زينون أعلى أصدار قبل فئة E3 - E5 - E7 حصل على تقييم 6 من 10 أي أنه يعادل معالجات كور 2 ديو وهناك معالجات زينون حصلت على 3 من 10 لذلك أسعار هذه الكيسات مشابه فعلا لأسعار كيسات كور تو ديو والأفضل للألعاب في أجهزة الورك ستيشن معالج كور 2 كواد Q6600 إلى Q9650 ولا تشتري بمعالج زينون نهائيا لأنه يصلح كخادم فقط

بالنسبة لفئة فئة E3 - E5 - E7 حصلت على تقييم 10 من 10 ولكن سعر أقل معالج في هذه الفئة يمكنك من شراء منصة كاملة Core i5 جديدة ومعها كارت شاشة محترم لأن هذه الفئة أسعارها تتراوح بين 2000$ إلى 7000$ للمعالج فقط

الخلاصة معالجات إنتل الموجة لمنصات الديسك توب أفضل في الألعاب ومعالجات الزينون أفضل في السيرفرات كداتا بيز وويب أبلكيشن
زي بالظبط كروت نفيديا المخصصة للألعاب وكروت الكوادرو المخصصة للتصميم والمونتاج
اتفق مع حضرتك تماما فى كلامك خصوصا عن البروسيسور الزيون وحتى بعد مادخلت مواقع اجنبيه الكل اتفق على انه مش مخصص للالعاب
لكن حاليا انا مجرب كيسه ورك ستيشن ديل 3400 رامات 6 جيجا ددر 2 وبروسيسور كور تو ديو 3 كاش 6 وكارت شاشه اىه تى اى 1 جيجا ومشغل معايا ريفلز كويس جدا وميدل وار فايتر
المقصد حضرتك ان اقول ان الكيسات الاوريجنال لما بتبقى امكانيات كويسه وممكن تضيف انت كارت شاشه من عندك مثلا بتبقى كويسه برضه لانك لو حسبت انك تغير البروسيسور كل شويه لمجرد انه مكتوب انه مش متوافق مع اللعبه كذا يبقى محدش هيلعب ولا هيعمل ابديت الكورت 2 ديو بقاله سنين ولسه بيشغل العاب السنه دى وزى الفل بس طبعا اقصد الكور 2 ديو العالى

Mr.Evil
30-05-2014, 01:55
أتفق مع Agrama + nanonona فى كلامــهم + لكن اتفق مع صاحب الموضوع فى أن لو كيسه أوريجينال فيها مثلا معالج كور تو كواد + رامات محترمـه بالاضافه الى كارت شاشه حديثــه هيقدموا أداء جميل مع الالعاب الحديثـه لكن الاجهزه التجميع أفضل فى الاداء لسبب بسيط الكيسه التجميع قطعها المستخدم هوا الى بيحددها لكن الشركات المصنعه للاجهزه الاوريجينال بتجبرك على الالتزام بحدود معينه فى الترقيه.

mr.karem
08-06-2014, 02:53
مع احترامي للجميع الكل كلامو صح
وانا مع صحب الموضوع لاني عندي كيسه dell
اورجنال فيها برسيسور كور 2 كواد كاش 12
و رام 8 جيجا ddr3
وكارت شاشه و فعلا مشغاله كل الالعاب و كويسه جدا في العاب
وانا عن نفسي افضل الكيسه الارجنيال لانها بتكون بي الموصفات و المقاييس المضبوطه
وتقبلو مروري

Ahmedmas1
08-06-2014, 04:08
اللي عجبه الاوريجنال يتفضل يشتريهه
واللي عاجبه التجميع برضه يتفض يشتريهه
بس انا لا افضل الاوريجنال في الالعاب لانه بيعتمد علي معالجات قديمة و لو جري ليها حاجة مش ينفع تجيب الا مستعمل وهيكون سعره مرتفع

Sent from my GT-I9500 using Tapatalk

احمد مصطفى كامل
18-06-2014, 20:20
مع احترامي للجميع الكل كلامو صح
وانا مع صحب الموضوع لاني عندي كيسه dell
اورجنال فيها برسيسور كور 2 كواد كاش 12
و رام 8 جيجا ddr3
وكارت شاشه و فعلا مشغاله كل الالعاب و كويسه جدا في العاب
وانا عن نفسي افضل الكيسه الارجنيال لانها بتكون بي الموصفات و المقاييس المضبوطه
وتقبلو مروري
نفس الوضع عندى بس بيتهيالى بتاعه حضرتك ديل 780 صح
انا بتاعتى 3400 كور 2 كواد كاش 8 وبرضه الالعاب شغاله كويس معايا

احمد مصطفى كامل
18-06-2014, 20:21
اللي عجبه الاوريجنال يتفضل يشتريهه
واللي عاجبه التجميع برضه يتفض يشتريهه
بس انا لا افضل الاوريجنال في الالعاب لانه بيعتمد علي معالجات قديمة و لو جري ليها حاجة مش ينفع تجيب الا مستعمل وهيكون سعره مرتفع

Sent from my GT-I9500 using Tapatalk
طبعا ياباشا الموضوع للنقاش وكل واحد يقول تجربته ورأيه بكل حريه
شكرا على المشاركه