المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة ضخمة جداً

khaledwama
16-05-2014, 20:54
السلام عليكم
انا امتلك gigabyte b85-hd3
وعملت تحديث للبيوس النهاردة
والمشكلة اللي قابلتني بعد تحديث البايوس هي
عند تشغيل اي فيديو او اي لعبة الشاشة بتسود والجهاز يهنج وبعد كده تظهر ليا الرسالة دي display driver stopped responding and has recovered
وده اللي عرفته انها خاصة بكارت الشاشة
فكان قدامي كذا حل بعد البحث وهي اني اشيل التعريف واركبه تاني
وعملت كده فعلا وقولت يمكن التعريف عامل مشكلة مع الكارت فركبت اكتر من تعريف قديم ولكن برده نفس المشكلة
وحاولت اني ارجع لتعريف البيوس القديم ولكن معرفتش
فانا عايز اعرف ايه الحل دلوقتي ؟؟؟

Hamza_elmaghrib
16-05-2014, 21:09
الكرت السرعة بتاعتو مش مكسورة ?

khaledwama
16-05-2014, 21:15
هو مكسور السرعة مصنعياً انما انا مكسرتش سرعته

Hamza_elmaghrib
16-05-2014, 21:25
اعتقد المادربورد عندك فيها Backup BIOS

khaledwama
16-05-2014, 21:30
طيب انا اعمل باك اب ليه ؟؟ منا عندي التحديث علي الفلاشة
وحاولت ارجع للتحديث القديم بتاع البيوس ولكن للأسف مفيش فايدة

Ton-3240
17-05-2014, 02:09
ما هى امكانيات جهازك بالتفصيل وما هو اصدار التعريف المثبت ؟

the tiger 2017
17-05-2014, 04:29
المشكلة دى تقريبا ممكن تكون خاصة بالتعريف , انت بتستخدم تعريف 14.4 ؟؟ لو كده غيره وممكن تتحل ان شاء الله

khaledwama
17-05-2014, 14:18
انا كنت بستخدم اخر اصدار وهو 14.4 ولكن بعد ما المشكلة حصلت جربت كل النسخة السابقة ومع كل نسخة برده نفس المشكلة
وبالنفس للأستاذ (TOn) امكانيات الجهاز ملهاش علاقة بالمشكلة دي خالص لان المشكلة دي محصلتش الا بعد تحديث البيوس مباشرة بحوالي ربع ساعة

كان ودي
17-05-2014, 15:30
اخي قبل الحكم علي اي شي قم باالضغط علي الكرت بستخدام برنامج FurMark لمدة لاتقل عن نصف ساعة مع متابعة الحرارة

khaledwama
17-05-2014, 15:39
يا سيدي الفاضل لو قريت الموضوع من البداية هتعرف ان مش بلحق اعمل اي حاجة اصلا يدوب لو فتحت اللعبة او فتحت كليب وبعدها الجهاز شاشته تسود او الجهاز يهنج وده بعد تحديث البايوس مباشرة اللي عملته

3GRAD
17-05-2014, 21:21
قم بنزع البطاريه الخاصه باللوحه لمده نصف ساعه ثم ضعها مره اخري و حاول مره ثانيه ثم ما نوع الباور ؟؟

Sent from my iPhone using Tapatalk

khaledwama
18-05-2014, 08:30
جربت موضوع حجر البطارية ونفس المشكلة والموضوع ملوش علاقة بالباور خالص
دي باينة اوي بقولك حدثت البايوس والمشكلة حصلت

khaledwama
20-05-2014, 17:00
علي فكرة انا والله كنت عارف حل المشكلة من الأول بس حاولت اشوف هل هيكون فيه مساعدة من الأول ولا لأ ؟؟
بس للأسف كل المساعدات بعيدة جدا عن صلب الموضوع علشان يتقال ان دي اعضاء بتساعد وخلاص لكن كله معلوماته علي قده وكلها شبهه بعضها حتي مش بيهون عليهم يقروا الموضوع للاخر ويستنبطوا منه الإجابة لا ابدا .. عامل زي ما يكون حافظ مش فاهم
وده تاني موضوع اعمله واكون عارف اجابته وبالنسبة للموضوع الأول كان فيه مشرفين ردوا علي الموضوع ولكن برده كانت الردود غلط تماما وكنت دايما بقولهم علي الإجابة الصح وكانوا بيكدبوني ومش عايزيين يسمعوا مني علشان يكونوا دايما هما الصح
واتحدي اي عضو او مشرف علي 100 جنيه لو قدر يحل المشكلة دي وقالي علي الأجابة الصحيحة .. (اقسم بالله انا عارف حل المشكلة)
(للعلم فقط لا غير انا مش قصدي اني اغلط في حد او اهين حد ولكن علشان الاعضاء تعرف والمشرفين ان في ناس كتير هي اللي بتضلل وبتفتي وخلاص وهي مش عارفة حاجة وممكن تخسر العضو اللي بيسأل عن حل مشكلة كتير وتكلفه كمان فلوس كتير بدون حل المشكلة) لو متعرفش مش عيب انك تقول مش عارف لكن بلاش ونبي انك تفتي وخلاص.. واتمني ان البوست ميتحذفش وكل الأعضاء تشوفه ده لو فيه (حرية رأي) وآسف علي الإطالة

Hallmark
20-05-2014, 18:29
علي فكرة انا والله كنت عارف حل المشكلة من الأول بس حاولت اشوف هل هيكون فيه مساعدة من الأول ولا لأ ؟؟
بس للأسف كل المساعدات بعيدة جدا عن صلب الموضوع علشان يتقال ان دي اعضاء بتساعد وخلاص لكن كله معلوماته علي قده وكلها شبهه بعضها حتي مش بيهون عليهم يقروا الموضوع للاخر ويستنبطوا منه الإجابة لا ابدا .. عامل زي ما يكون حافظ مش فاهم

هذا دليل على أنك لا تعرف ما هو الهدف من هذه المنتديات و كيف تعمل .
أولا المشاركة الأولى في الموضوع سطحية جداً و ليس بها أي شيء يفيد الأعضاء لكي يحلوا لك المشكلة ، حتى إنك لم تضع مواصفات جهازك بالكامل و لا كرت الشاشة و ما هو نوعه ، حتى إنك لم تضع نسخة الوندوز التي تستخدمها ، و لم تضع تحليلات لبرامج توضح المشكلة في أي ملف dll بالأساس .
و لم تضع تفاصيل عن التعريفات التي تستخدمها و هل قمت بتغيير أي شيء من داخل ال BIOS بعد تحدثيه.
و لم توضح لم حدثت ال BIOS هل كانت تواجهك فيه مشكلة مثلا؟ أغلب الشركات لا توصي بتحديث البيوس الا اذا كانت هناك مشكلة لما يترتب على ذلك من عقبات لا تستحق . نعم مشكلة TDR وحدها لا تعني بالأساس أن المشكلة هي من كرت الشاشة ، و لكن في معظم الأحيان تكون منه.

وده تاني موضوع اعمله واكون عارف اجابته وبالنسبة للموضوع الأول كان فيه مشرفين ردوا علي الموضوع ولكن برده كانت الردود غلط تماما وكنت دايما بقولهم علي الإجابة الصح وكانوا بيكدبوني ومش عايزيين يسمعوا مني علشان يكونوا دايما هما الصح
واتحدي اي عضو او مشرف علي 100 جنيه لو قدر يحل المشكلة دي وقالي علي الأجابة الصحيحة .. (اقسم بالله انا عارف حل المشكلة)
(للعلم فقط لا غير انا مش قصدي اني اغلط في حد او اهين حد ولكن علشان الاعضاء تعرف والمشرفين ان في ناس كتير هي اللي بتضلل وبتفتي وخلاص وهي مش عارفة حاجة وممكن تخسر العضو اللي بيسأل عن حل مشكلة كتير وتكلفه كمان فلوس كتير بدون حل المشكلة) لو متعرفش مش عيب انك تقول مش عارف لكن بلاش ونبي انك تفتي وخلاص.. واتمني ان البوست ميتحذفش وكل الأعضاء تشوفه ده لو فيه (حرية رأي) وآسف علي الإطالة

المنتديات هذا هو الهدف الرئيسي منها ! أنت لم تضع معلومات كافية في ردك الأول و هذه مشكلتك و ليست مشكلة الأعضاء . حتى في المنتديات الأجنبية عندما لا يضع العضو معلومات اضافية اما أن يتجاهله الأعضاء أو كل منهم يقترح اقتراحات يجربها العضو صاحب المشكلة، في الحقيقة أنت لم تثبت أي شيء في هذه الموضوع ، و حينما تجد حل للمشكلة كان من الأولى أن تضعه لإفادة أخوتك الأعضاء الذين يواجهون أو سيواجهون مثل المشكلة ، أما مشاركتك هذه لا هدف منها أبداً و هذا دليل واضح على أنك لا تفهم ألية عمل المنتديات على أنها قائمة على إقتراحات من قبل الأعضاء لصاحب المشكلة أما أن تصيب أو تخيب ، فالأعضاء يتكلمون بناءاً على تجارب واجهتهم و يمشون على أسس هذه التجارب لمساعدتك في حل مشكلتك.
و يجب أن تعرف أن الأعضاء ليسوا جالسين على جهازك لكي يحلو لك المشكلة و لكن بناءاً على وصفك للمشكلة هل وصفتها بدقة أم لا و هل وضعت ما يكفي من معلومات لكي يحاول الأعضاء أن يقتربوا من الحل أم لا ، و مع الأسف هذا الموضوع مفتقر إلى أي من هذا.

و نصيحة أخوية لك ، يفضل أن لا تضع هكذا رد في مواضيعك مرة أخرى لأن هذا قد يجعل الأعضاء يتجاهلون الرد عليك أو لا يأخذون مواضيعك بجدية حينما تواجهك مشكلة.

Sherif.Attia
24-05-2014, 14:38

حضرتك ومن بداية الأمر موضوعك مبهم وسطحى ولا يوجد به أى شىء حتى نقم على إفادتك وإستفسارك وحل مشكلتك ....
وكلما طلب منك أحد الساده الأعضاء توضيح مواصفات جهازك قلت لهم المشكله بعيده كل البعد عن هذا الشىء ...
فما بالك أننى بعد الأن كنت سأتعلم ضرب الودع أو الدجل حتى أقم على حل أى مشكله مبهمه مثل التى بموضوعك ...
وفى الأخير حكمت على الجميع بأننا نفتى ونعطى حلول خاطئه ونضلل من يحتاج ألينا للمساعده .
أليك الحل الأمثل لهذه المشكله وهى تتعلق بالخطوات التاليه :-
1 - أرجوا من حضرتك وبما أنك ملم بما فيه الكفايه من إسلوب متغطرس وتأتى منك كلمات بزيئه وألفاظ غير مناسبه هناك الكثير من الأماكن التى تليق بك بعيداً عن هنا المكان الراقى والمتحضر والمناسب لنا جميعاً .
2 - قد تمت مخالفتك عن طريقى لما بدر منك بهذا الموضوع .
3 - يرجى التكرم من إدارة المنتدى بحذف عضويتك حذف لا رجعه فيه .
وأخيراً أشكر جميع الساده الأعضاء الذين شاركوا بهذا الموضوع ولم يلقوا سوى الإهانه من هذا العضوا فلكم منى ومن الإداره خالص تحياتى .

يرجى غلق الموضوع

عبدالفتاح حسين
24-05-2014, 17:26
ياااااااااااااااه ضيعت وقتنا كلنا في هذه الهيافات والترهات
يا أخي عيب عليك
أي حد بيقول حاجه هنا هدفها ان يفيد صاحب المشكلة ولو بحل بسيط
مش تضليل زي ما انت ذكرت
ولكن هنالك نقطه هامه جداً وهي أن المشرفين هنا ليسوا مهندسين مايكروسوفت
ولكن اشخاص عاديين جداً لهم كل احترام وتقدير هدفهم الأول هو إدارة وتنظيم المنتدي
ثم افادة ومساعدة الأعضاء بما تفضل الله عليهم من علم
وهناك اعضاء ليسوا بمشرفين ولا إداريين ولهم خبره عميقه جداً في مجالات الهاردوير

أري أنك واحد فاضي وخلاص وبتضيع وقتك ووقتنا كلنا معاك