المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ليه يا ربي بيحصلي كده مشكل عويص

Hamza_elmaghrib
17-05-2014, 19:45
السلام عليكم
كنت عايز اراقب مراوح كرت الشاشة راح صباعي لمس مروحة وانكسر منها جزء زي ما انا محدد في الصورة

والكرت بدا يعمل صوت مزعج جدا زي ماتكون في حاجة بتلمس المروحة عند الضغط او اللعب في الخمول يكون هادئ
اعتقد ان المروحة اللي انكسر منها جزء لما بتدور بسرعة في الضغط بتلمس حاجة وبتعمل الصوت العالي ده
مش عارف اعمل ايه

3GRAD
17-05-2014, 21:17
هل هوا في الضمان ؟

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hamza_elmaghrib
17-05-2014, 21:58
لا للاسف

Hamza_elmaghrib
18-05-2014, 01:11
هل من حل ارجوكم هل ازيل المروحة التي انكسرت
لان الكرت يعمل ضجيج عند ارتفاع دورات المروحة
ندمت لأني حطيت يدي داخل الكيسة

mahmoudkamall
18-05-2014, 02:03
اتاكد ان مفيش اى قطع مكسورة واقعة داخل فتحات الكارت او تناثرة على المروحة التانية

TIMO1
18-05-2014, 02:10
الصوت ده نتيجه حاجه من اتنين يااما فى بقايا مكسوره من الكرت ولما الفانه بتلف بتحبط فيها وده مش اكيد .
او الاكيد ان اصلان لما بتكسر اى ريشه من المرواحه اى مروحه بيحصل فى حاجه اسمها تخلخل هوائى يعنى علشان مفيش اتزان فى المروحه لفقدان الريشه المكسوره والافضل انك تحاول تلزقها علشان تبقى الفانه متوازنه .
ولو غلبت خالص ممكن تكلم توكيل جاما لانه هو المسؤل هن MSI وتساله عن مراوح حتى لو تالفه تاخد الجسم السليم وتحطه بدل الى اتكسرت ومتزلعشى نفسك وقدر الله وماشاء فعل .

Hamza_elmaghrib
18-05-2014, 02:26
ربنا يخليك الكرت انا فتحتو وكل حاجة بس الصوت بيصدر لما المروحة بتدور 99%
انما الالعاب اللي مبتعديش فيها سرعة الدوران 66% او 70% مبتعملش صوت
ده معناه ان المروحة دي مش متوازنة زي ما قلت
طب ممكن اقطع كابلاتها واحط واحدة عادية مشبوكة مع المادربور
بالنسبة
توكيل جاما
للاسف انا من المغرب مفيش الحاجات دي في مدينتي

TIMO1
18-05-2014, 02:46
لالالالالا مكنصحكشى تلعب فيها تانى كفايا لحد كده وفى كل الاحوال مفيش مروحه هايبقى صوتها هادى زى المروحه الاصليه ولا بنفس كفائه التبريد ده اول حاجه .
لو انت مش لاقى الجزء المكسور وتلزقه يبقى سيبها زى ماهى على نفس الحال .
اما بالنسبه للمروحه 99% ده اصلان صوتها لو سليم يبقى عالى للغايه فانت طالما بتلعب وموفر للكرت تهويه كويسه فى الكيسه وانت قلت هاتجيب معجون احترافى الى هو MX 2 تقريبا ده هاينزل معاك الحراره وغالبا المروحه مش هاتزيد عن 65% مع المعجون الاحترافى
وارحم الكرت شويه وسيبه فى حاله انت لو سمعت كلامى كنت ارتحت انا من امبارح قلتلك ماتجيش جنبه لحد ماتجيب المعجون الاحترافى :D

ASSEMBLY
18-05-2014, 04:33
السبب واضح اخي وهو ان المروحة لما بتعمل بكامل سرعتها لازم تسمع صوت ليها لو مسمعتش صوت يبقي فيه حاجه غلط لا تقلق انت في السليم والريشة مش هتغير نن قوة الكرت او حتي الحرارة حاول تلزق الريشة اللي انكسرت بلحام سريع من نوع قوي ولو الكرت مازال في الضمان يبقي متبلغش الضمان بالمشكلة دي لانهم ممكن يخرجوا الكرت من الضمان ويقولوا عيب استخدام وباذن الله خير

Hamza_elmaghrib
18-05-2014, 17:55
شكرا اخواني الصوت ليس عادي كانك تمسك حديدة وتضرب بها مثل ذلك الصوت مزعج كتيرا
عموما لقد صلحته اخدت القطع المكسورة ولصقتها باللصاق المراوح الان تعمل بشكل جيد

skystar2011
18-05-2014, 19:50
السلام عليكم

اخي الكريم اقول لك قدر الله و ما شاء فعل انا حاس بك لاني و قعت في نفس مشكلتك و كانت صدمة نفسية صعبة لعدم و جود نفس تلك

المروحة و كدالك ندرة المشتت

حصل لي نفس المشكل الدي و قع لك لكن مع كارت asus hd 6950 وضعت اصبعي في المروحة و هي تدور فانكسر جزء منها

فاصبحت تصدر صوت مزعج ضجيج كبير عند لعب الالعاب و السبب هو كسر المرحة فراغ الجزء المكسور هو السبب 100/100

الحل اخي هو اما تشتري مروحة زيها و تركبها

الحل الثاني هو ادا كانت القطعة المكسورة تستطيع ان تلصقها بلاسق قوي ادا امكن

الحل الثالت هو شراء مشتت جديد اومستعمل لبطاقتك

Hamza_elmaghrib
18-05-2014, 22:21
السلام عليكم

اخي الكريم اقول لك قدر الله و ما شاء فعل انا حاس بك لاني و قعت في نفس مشكلتك و كانت صدمة نفسية صعبة لعدم و جود نفس تلك

المروحة و كدالك ندرة المشتت

حصل لي نفس المشكل الدي و قع لك لكن مع كارت asus hd 6950 وضعت اصبعي في المروحة و هي تدور فانكسر جزء منها

فاصبحت تصدر صوت مزعج ضجيج كبير عند لعب الالعاب و السبب هو كسر المرحة فراغ الجزء المكسور هو السبب 100/100

الحل اخي هو اما تشتري مروحة زيها و تركبها

الحل الثاني هو ادا كانت القطعة المكسورة تستطيع ان تلصقها بلاسق قوي ادا امكن

الحل الثالت هو شراء مشتت جديد اومستعمل لبطاقتك

شكرا أخي واأنا فعلا قمت بالصاقها بلاصق قوي والان تعمل بشكل جيد جدا
كانها لم يحصل لها اي شيء