المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار مهم عن Core 2 Duo E8400

MiDo Ahmed
01-06-2014, 00:11
انا عندى البروسيسور دا

Intel Core 2 Duo E8400

لاحظت مؤخرا وانا كنت بلعب لعبة Sleeping Dogs ان درجة حرارة البروسيسور فى

Core 1 بتوصل ل 99
Core 2 بتوصل ل 94

فهل كدا يبقى فى مشكلة فى التبريد او البروسيسور ولو فى مشكلة ايه حلها ولا دا طبيعى فى الحر الى احنا فيه ؟!

TIMO1
01-06-2014, 00:25
اكيد فى مشكله فى التبريد احتمال كبير تكون الفانه عايزه تتنضف من الاتربه وعايز تغير معجون .

MiDo Ahmed
01-06-2014, 02:02
اكيد فى مشكله فى التبريد احتمال كبير تكون الفانه عايزه تتنضف من الاتربه وعايز تغير معجون .

انا فعلا لسه منضف الفانه دلوقتى

بس لو عايز اغير معجون تنصحنى ب ايه و يكون سعره مش غالى

ĐєçєหŢ ҚỉℓℓęЯ
01-06-2014, 13:57
انزل مول سوق العصر هات ارخص معجون حراري هناك
الاسعار يتراوح من 50-100 جنية

mostafaeng_2011
01-06-2014, 14:44
لأ في مشكله كبيره ولازم تتحل بسرعه المشكله الرئيسية في التبريد هوه ان درجة حرارة قلب المعالج لما بتفضل مده في زيادة والمستخدم مبيلحقهاش بتوصل لأن سوكيت المعالج نفسه بتعلى درجة حرارته مع اي بروسيسور وممكن يضر المكثفات الي حوله كمان وأنا أعتقد أن المعجون الحراراي مهما عملت مش هينزل درجة الحرارة كل ده فانا هنصحك بكام حاجه أولا تجرب برنامج مقياس لدرجة حرارة تاني انا بستخدم eversetوممكن hw monitor ومتعتمدش على مؤشر حرارة البايوز لأن ساعات بيبقى في مشكله في حساس الحراراة في سوكت البروسيسور تاني حاجه تقفل smart fan علشان المروحة تشتغل بطاقتها القصوى ثالثا تشوف درجة الحرارة في وضع السكون وتشوفها بعد ماتلعب اللعبه ولو تقدر تجرب بروسيسور تاني وتشوف حراراته جرب ولو تقدر تجرب مشتت أعلى جرب وطبعا غير المعجون ممكن ينزل بيك من 7: 10 درجات لو معجون محترم

MiDo Ahmed
01-06-2014, 18:38
لأ في مشكله كبيره ولازم تتحل بسرعه المشكله الرئيسية في التبريد هوه ان درجة حرارة قلب المعالج لما بتفضل مده في زيادة والمستخدم مبيلحقهاش بتوصل لأن سوكيت المعالج نفسه بتعلى درجة حرارته مع اي بروسيسور وممكن يضر المكثفات الي حوله كمان وأنا أعتقد أن المعجون الحراراي مهما عملت مش هينزل درجة الحرارة كل ده فانا هنصحك بكام حاجه أولا تجرب برنامج مقياس لدرجة حرارة تاني انا بستخدم eversetوممكن hw monitor ومتعتمدش على مؤشر حرارة البايوز لأن ساعات بيبقى في مشكله في حساس الحراراة في سوكت البروسيسور تاني حاجه تقفل smart fan علشان المروحة تشتغل بطاقتها القصوى ثالثا تشوف درجة الحرارة في وضع السكون وتشوفها بعد ماتلعب اللعبه ولو تقدر تجرب بروسيسور تاني وتشوف حراراته جرب ولو تقدر تجرب مشتت أعلى جرب وطبعا غير المعجون ممكن ينزل بيك من 7: 10 درجات لو معجون محترم

انا بستعمل HW

بالنسبه ل مروحة البروسيسور بتشتغل ب 1646 RPM
وحاليا درجو الحرارة فى السكون 47

ولما بتعلى بتوصل ل 70

بس مع العاب كبيرة بتوصل ل 90

MiDo Ahmed
01-06-2014, 19:23

قفلت ال Smart Fan و عملت تحديث لل Bios

و كمان Test للبروسيسور

ووصلت المروحة ل 2860 RPM

واثناء ال Test وصلت حرارة البروسيسور ل 99

ايه الحل ؟! مع العلم انه فى وضع السكون بيوصل ل 45

MiDo Ahmed
01-06-2014, 22:32
الف شكر يا شباب الناس الى حاولت تساعد المشكلة طلعت بسبب المعجون فعلا دلوقتى فى الخمول بيبقى 40 و فى الطاقة القصوى 65 الف شكر بجد :ah7: