المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكله في اللابتوب بعد تعريف كارت الشاشه مع ويندوز 8.1

Elsebily
03-06-2014, 11:58
dell 5537

Intel Core i5-4200U Processor 4th Generation (3M Cache, 1.6 GHz up to 2.60 GHz)

Processor Bus Speed: 5 GT/s.
Hard Disk: 1TB 5400RPM Sata Hard Drive

RAM: 6GB Single Channel DDR3L 1600MHZ 4GBX1

intel 4400 hd
amd radeon 8670 hd

دي مواصفات اللاب المشكله اني بعد تنزيل ويندوز 8.1 وبعد تنزيل التعريفات من موقع dell عن طريق service tag طبعا التعريفات من موقع ديل لكارت الشاشه مش بتبقي up to date فقررت اني انزل تعريف كارت الشاشه ال amd من موقع amd وبعد التسطيب اللاب مبقاش يعمل shutdown الشاشه تقفل بس لكن اللاب يفضل شغال والمروحه صوتها شغال المهم بعد محاولات فاشله كتير قررت اني افرمت واعمل ويندوز 8.1 من جديد بس المره دي سطبت تعريف amd من موقع dell المهم اشتغل وكل شئ تمام بس بعدها اما جيت شغلت لعبه الجهاز عمل ريستارت وبعدها رسالة no amd card فشيلت النسخه وسطبتها من جديد المهم كانت محاولات كتير فاشله لحد اما مليت وسطبت ويندوز 7 وشغال بيه دلوقتي وطبعا الموضوع ده مظهرش الا علي ويندوز 8.1 لاني سطبت بردو ويندوز 8 وكانت شغاله عادي فهل من حل للمشكله دي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!

arsenal_henry
03-06-2014, 15:50
هل منزل تعريفات كارت الانتل وقبلهم تعريفات الشرائح chipest من موقع ديل ؟

Eng Mahmoud Hamada
03-06-2014, 17:11
المشكلة تكمن فى عدم توافق تعريف كارت الانتل مع تعريف كارت ال amd الاخير
ف الافضل انك تنزل التعريفات من موقع ديل نفسه وتسطب تعريف كارت الانتل ثم تعريف كارت ال amd
وبعدين نزل التعريف ده من هنا (https://drivers.softpedia.com/progDownload/AMD-Catalyst-Mobility-Graphics-Driver-139-for-Windows-7-Windows-8-64-bit-Download-292866.html)

ولو حصلت معاك اى مشكلة فى التعريفات بدل ما تنزل ويندوز جديد حمل اداة amd cleanup utility من موقع amd وشيل بيها التعريف عشان تضمن ان التعريف اتمسح كليا وبعدين سطب تعريف كارت الانتل ثم ال amd

وده شرح واحد فى احد المواقع الاجنبية

- go to www.dell.com/support (https://www.dell.com/support) and enter your service tag

- click on "drivers and downloads" and choose "show all drivers"

- choose windows 8.1 from the dropdown list

- download the video driver for the AMD Radeon HD 8850M (version 13.151.0.0, A00)

- for the Intel HD Graphics 4400, choose "previous version" and download version 10.18.10.3277, A00

- Uninstall the drivers that were installed automatically when updating to Windows 8.1. For the AMD-drivers, I used the setup routine of the driver above, but chose "uninstall all AMD software". For the Intel driver, in the device manager, I did a right click / Properties / Driver / Uninstall. Check the "delete driver software" box.

- Reboot

- Install the Intel driver

- Reboot

- Install the AMD driver

Now sleep mode should work, but 3D applications only run slowly. Obviously, all 3D applications run on the Intel HD GPU. With the AMD catalyst mobility driver 13.12, 3D works, but the sleep mode fails again.

However, the AMD Catalyst mobility driver version 13.9 does work! It is not available from the AMD website, but you can get it here: https://drivers.softpedia.com/progDownload/AMD-Catalyst-Mobility-Graphics-Driver-139-for-Windows-7-Windows-8-64-bit-Download-292866.html. Just update the existing DELL driver using this file.

I'm not sure whether it is really necessary to install the Dell driver before the AMD driver, but that was how I did it and it helped.

Obviously, it is all about a compatibility issue between the Catalyst and Intel HD drivers.

Elsebily
04-06-2014, 20:05
لا انا جربت كتير مره نزلت انتل من ديل وamd من موقع شركته والعكس مره المهم هي الفكره اني الكارتين لما اكون محمل واحد منهم علي الاقل من موقع شركته اللي هو المفروض بيكون الاحدث مبيظبطش لازم الاتنين يكونوا من ديل عشان متحصلش المشكله بس المشكله اني فيه برامج بتطلب اخر ابديت لكارت الشاشه ده غير اني اما اشتغلت فتره بتعريفات ديل بعدها تعريف كارت Amd وقع

Elsebily
04-06-2014, 20:10
اولا انا قريت موضوع حضرتك اللي في التوقيع ولقيت اني حضرتك شغال علي ويندوز 8.1 بتعريفات ديل فهل جربت انك تنزل بعدها تحديث الكارت ده غير اني حسيت اني تعريفات الديل مش مشغله الكارت بكامل طاقته لاني فيه العاب شغاله معايا دلوقتي بالابديت بتاع الكارت بشكل افضل بكتير لما كان علي تعريفات ديل وبالنسبه للينك اللي في الكومنت بتاع حضرتك ده اما دخلت لقيت اني التعريف لويندوز 8 وانا قبل كده فيه ناس نصحتني اني اسطب تعريف amd لويندوز8 علي 8,1 وهيشتغل كويس وبصراحه لما جربتها وانا بسطب تعريف ويندوز 8 الشاشه اسودت واضطريت اشيل النسخه تاني اما بالنسبه للاقتباس اللي من موقع اجنبي فممكن اعرف المشكله كانت ايه بالظبط وبالاخص لاني كارت الشاشه اللي في المشكله غير بتاعي واسف عالاطاله

Eng Mahmoud Hamada
05-06-2014, 00:12
اولا انا قريت موضوع حضرتك اللي في التوقيع ولقيت اني حضرتك شغال علي ويندوز 8.1 بتعريفات ديل فهل جربت انك تنزل بعدها تحديث الكارت ده غير اني حسيت اني تعريفات الديل مش مشغله الكارت بكامل طاقته لاني فيه العاب شغاله معايا دلوقتي بالابديت بتاع الكارت بشكل افضل بكتير لما كان علي تعريفات ديل وبالنسبه للينك اللي في الكومنت بتاع حضرتك ده اما دخلت لقيت اني التعريف لويندوز 8 وانا قبل كده فيه ناس نصحتني اني اسطب تعريف amd لويندوز8 علي 8,1 وهيشتغل كويس وبصراحه لما جربتها وانا بسطب تعريف ويندوز 8 الشاشه اسودت واضطريت اشيل النسخه تاني اما بالنسبه للاقتباس اللي من موقع اجنبي فممكن اعرف المشكله كانت ايه بالظبط وبالاخص لاني كارت الشاشه اللي في المشكله غير بتاعي واسف عالاطاله

جربت طبعا انزل اخر تعريف للكارت الخارجى من شركته واكيد هيشغل الالعاب افضل بس بيبقى فيه مشكله عند غلق كوفر الشاشة الجهاز بيهنج ومش بيطفى غير من زر الباور

عشان كده رجعت للتعريف القديم
بس فى الاقتباس هتلاقى ان التعريف رقم 13.9 شغال من غير مشاكل والتعريف ده هيشغل الالعاب احسن زى الاخير

Elsebily
07-06-2014, 05:11
جربت التعريف 13.9 واشتغل تمام شويه وبعدها ظهرتلي رسالة no amd driver زي الاول وبعدها عملت ريستارت والشاشه فضلت سوده ومبقاش اي حاجه تظهر عالشاشه وبعدها نزلت النسخه تاني واديني ليسه بدور علي اي حل لاني حابب شكل النسخه دي جدا

Mr-Dark
08-06-2014, 13:27
اخي لتقوم بحل المشكلة قم بعمل الاتي

اول قم بتحميل اخر تعريف لكارت انتل المدمج وهو ما يسبب المشكلة بنسبة كبيرة تجده ف الرابط هنا (https://www.guru3d.com/files_get/intel_iris_and_hd_graphics_driver_v15_33_22_downlo ad,2.html)

تعريف كارت AMD قم بتحميل اخر اصدار تجده هنا (https://www.guru3d.com/files_get/amd_catalyst_14_6_beta_download,2.html)

ولا تقم بتنصيب تعريف شركة ديل فوقه او ما شابه

مع ملاحظة تنصيب كارت الانتل اولا ثم القيام بعمل ريستارت وتنصيب تعريف الكارت AMD

واذا ظهرت المشكلة فانت لست بحاجة لتنصيب النسخة مرة اخرى قم باعادة تشغيل الجهاز وثناء اقلاع الجهاز استمر بالضغط على F8 اكتر من مرة ليقلع

الى الوضع الامن ثم تقوم بحذف تعريف انتل وتعريف الكارت الخارجي هذا في حال ظهرت المشكلة واعلمني بالنتائج متابع معك ان شاء الله

Eng Mahmoud Hamada
08-06-2014, 14:16
اخي لتقوم بحل المشكلة قم بعمل الاتي

اول قم بتحميل اخر تعريف لكارت انتل المدمج وهو ما يسبب المشكلة بنسبة كبيرة تجده ف الرابط هنا (https://www.guru3d.com/files_get/intel_iris_and_hd_graphics_driver_v15_33_22_downlo ad,2.html)

تعريف كارت AMD قم بتحميل اخر اصدار تجده هنا (https://www.guru3d.com/files_get/amd_catalyst_14_6_beta_download,2.html)

ولا تقم بتنصيب تعريف شركة ديل فوقه او ما شابه

مع ملاحظة تنصيب كارت الانتل اولا ثم القيام بعمل ريستارت وتنصيب تعريف الكارت AMD

واذا ظهرت المشكلة فانت لست بحاجة لتنصيب النسخة مرة اخرى قم باعادة تشغيل الجهاز وثناء اقلاع الجهاز استمر بالضغط على F8 اكتر من مرة ليقلع

الى الوضع الامن ثم تقوم بحذف تعريف انتل وتعريف الكارت الخارجي هذا في حال ظهرت المشكلة واعلمني بالنتائج متابع معك ان شاء الله

انتا جربت الكلام ده بنفسك على اللاب ده وعلى ويندوز 8.1

Mr-Dark
08-06-2014, 15:10
انتا جربت الكلام ده بنفسك على اللاب ده وعلى ويندوز 8.1

انا جربته على dell 3521 كارت انتل 4000 و amd 7670m كانت نفس المشكلة تقريبا

التعريف المسوول عن خاصية ال sleep هو intel hd 4000

ومن الخطا تسطيب 2 تعريف فوق

اما تعريف شركة ديل (قديم وادائه سيء مع الالعاب ) او احدث تعاريف للكروت وده الافضل

الملخص اما تعريف ديل انتل مع الخارجي من ديل برده

او احدث تعريف من انتل مع احدث واحد من AMD