المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : r9 290 نسخ التبريد القياسي

HazemHamde
12-06-2014, 00:40
موجود اكتر من كارت r9 290 مستعمل نسخ sapphier , gigabyte بالتبريد القياسي و استعمال بسيط للبيع باسعار كويسة انا عايز راي الناس في النسخ دي و ايه مشاكلها غير الصوت خاصة ان الكارت موجود بتمن 280x الجديد و هل ممكن اجيبه و اشتري له مشتت زي arctic لاني الميزانية 3000 جنيه و مقدرش ازودها و ملقتش اي نسخ تبريد احترافي مستعمله للبيع

aldaba7
12-06-2014, 05:51
النسخة القياسية لا ينصح شرائها لهذة الاسباب تصنيع البطاقة ليست علي الفائة و القوة الي بيتصنع بيها الكروت الاحتلرافية و في فصل الصيف الي احنا فية الان الجو شديد الحرارة ودرجات حرارتة تتعدي ال 80 درجو و بكدة تكون دخلت مرحلة الخطر التي تؤدي الي حرق الكارت في الغالب كثرة استعمال الكروت القياسية علي درجة حرارة عالية يؤدي الي تقليل العمر الافتلراضي للكارت او حرق مفاجيء و لاينصح شراء نسخ قياسية لهذة الاسباب ان امكن توفير صندوق احترافي جيد و دائة تبريد جيدة مع رفع سرعة مروحة الكارت و الوصول لدرجة حرارة جيدة فلا مانع من احضارة اما بخصوص تركيب مشتت احترافي خارجي فبهذة الخطوة اول شيء تفقد ضمان الكارت بفكك للمشتت القياسي الاصلي للكارت و تكلفة باهذة لشراء مشتت احترافي و تركيبة يكلفك من 700 الي 800 جنية وسعر الكارت مستعمل 2350 و في الغاب المشتت مش متوفر في السوق حاليا و سوف يكلفك 3150 جنية راي الشخصي اذا كنت تريد كارت مستعمل انصحك بنسخة احترافية من شركة msi او gigabyte من افضل النسخ اما اذاذ كنت تريد شراء جديد انصح بلصبر قليلا فا شركة amd اعلنت عن تخفيض الاسعار الشحنة القادمة هينخفض سعرها و ممكن تستري الكارت جديد نسخة احترافية الاسعار الحالية ارخص نسخة احترافية من شركة msi و هي
MSI Radeon R9 290 Gaming 4GB GDDR5 بسعر 3450 جنية عند شركة هاي اند

HazemHamde
12-06-2014, 18:33
انا دورت كتير ملقتش حد بيبيع نسخ احترافية و انا الميزانية 3000 فاللي موجود اما النسخه القياسية او r9 280
انت دلوقتي لما قولتلي علي النسخة ال msi شفتها علي موقع امازون مستعمله لقتها بالشحن من ادفعلي هتكون 2900 هل دا كويس و ايه راي الناس في النسخة دي

mido salah
12-06-2014, 18:40
اشترية وما تشغلهوش الي اما تجيب مشتت محترم ب 700 جنية علشان ما يتحرقشي او هات r9 280x

Mr-Dark
12-06-2014, 18:46
صحيح ان النسخ القياسية تبريدها ضعيف ولكن ليس لدرجة احتراق البطاقة في حل تشغيلها

تستطيع شرائها الان والعمل عليها لحين شراء مشتت احترافي

ويوجد بعض النصائح لتخفيف من حرارتها اثاء الضغط كالاتي

رفع سرعة المراوح ل 75% اثناء اللعب

زيادة عدد الماروح ف الكيسة او فتح الغطاء الجانبي

كل هذا يساعد على ابقاء درجات الحرارة ضمن الحدود الامنة تحت الضغط

ويفضل ان تخربنا بمواصفات جهازك لنتاكد من توافقها مع بقيى مكونات جهازك

mido salah
12-06-2014, 18:55
صحيح ان النسخ القياسية تبريدها ضعيف ولكن ليس لدرجة احتراق البطاقة في حل تشغيلها

تستطيع شرائها الان والعمل عليها لحين شراء مشتت احترافي

ويوجد بعض النصائح لتخفيف من حرارتها اثاء الضغط كالاتي

رفع سرعة المراوح ل 75% اثناء اللعب

زيادة عدد الماروح ف الكيسة او فتح الغطاء الجانبي

كل هذا يساعد على ابقاء درجات الحرارة ضمن الحدود الامنة تحت الضغط

ويفضل ان تخربنا بمواصفات جهازك لنتاكد من توافقها مع بقيى مكونات جهازك

اخي الكريم الكرت كان يصل في اقصي عمل للمروحة 90 -92 دا قبل الحر الحارق دا ما بالك بالحر اللي احنا فية دا

وانا شايف ان الحلول دي مش قد كدا ولازم من شراء مشتت

roby2010
12-06-2014, 20:58
اخي الكريم الكرت كان يصل في اقصي عمل للمروحة 90 -92 دا قبل الحر الحارق دا ما بالك بالحر اللي احنا فية دا

وانا شايف ان الحلول دي مش قد كدا ولازم من شراء مشتت

اول شيء البطاقة لا تصل 92 مع سرعة المروحة كاملة
فالبطاقة لدي واقصى حرارة وصلت لها مع سرعة مراوح 65% هي 81 درجة
هذه الحرارة طبيعية مع هذا التبريد
والبطاقة مصممة لتحمل هذه الحرارة بدون مشاكل
وتتحمل حرارة حتى 94 درجة بدون مشاكل

HazemHamde
12-06-2014, 22:24
هوا الفكرة اني شايف ان فرق الاداء كبير بينه و بين 280 و انا مش ناوي احدث الجهاز علي الاقل 4 سنين
مواصفات الجهاز i5 4440
ram 8gb
xfx pro xxx edition 650w

case: cooler master cm 690 ii مع خمس مراوح
و الغرفة فيها تكييف
انا ممكن مضغطش علي الكارت لحد ما اجيب مشتت و معنديش مشكلة مع الصوت
انا كنت سمعت كلام عن ضعف دائرة الطاقة و قصر العمر افتراضي عشان كدا بسال

او ايه رائيكم اني اجيب نسخة تبريد msi من امازون مستعمله