المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة عجيبة في كارت XFX HD R7790 ارجو الدخول سريعا

mawedahmed
20-06-2014, 02:58
(السلام عليكم ورحمة الله وبركاته)
(اخواني الاعضاء في الموقع الكبير عرب هاردوير)
اولا: احب اشكر اي شخص ساعدني في هذا الموقع الذي لم اري مثله ابدا في الشرق الاوسط كله وايضا اشكر اي شخص يدخل هذا الموضوع ويحاول ان يساعدني في هذه المشكلة
ثانيا: مواصفات جهازي كالاتي
Cpu: Core i7 2600 Sandy Bridge 3.4 Ghz
Ram: 12Gb 1600 Mhz
MotherBoard: Gigabyte Z77X-D3H 1155 Socket rev1.0
Video Card: XFX HD R7790 Ghost Thermal Design 1GB DDR5
Power Supply: ThermalTake 500 WT
Display Monitor: Samsung 23 1920X1080 Full HD
Operation System: Windows 8.1 X64 Bit & Windows 7 x64 Bit
ثالثا: المشكلة هي لما ادخل اي لعبة ولو لعبة قديمة بالظبط 5 او 10 دقايق الشاشة تبقي سوداء تماما بس الالعاب القديمة بتقعد شوية اكتر وبرضه احيانا لما اسيب الجهاز فترات ليست طويلة تحصل برضه المشكلة اعمل ايه؟ اشتريت الكارت من صاحبي ولما اشتريته قالي سطب اي تعريف غير اللي في الاسطوانة وانا فعلا سطبت تعريف تاني والمشكلة ديه حصلت اعمل ايه؟ بجد يا جماعة المشكلة ديه مضيقاني اوي وانا مش عايز ارمي فلوسي في الارض واروح اجيب كارت لان ان املي في الله عزوجل كبير ان المشكلة تتحل وانا اصلا راضي بالكارت ده جدا ومش مشكلة احدث دلوقتي لو المشكلة اتحلت ويارب المشكلة تتحل

zeka005
20-06-2014, 06:28
بص يا اخي المشاكلة داي حصالت معي في لعبة واحد ريزدنت ايفل6 علي كارت4670جيجابايت موصفات جهازى فينوم550 بوردجيجابايات880 المهام المشكلة اتحلت لم عملت ابديت بيوس للبورد جرب تعمل ابديت بيوس للبورد وكمان للكارت مع احر تحديث سوفتوير وان شااللة تتحل جميع المشاكل معاك

mawedahmed
20-06-2014, 20:18
شكرا ليك يا اخ زيكا علي الرد السريع ولكن تم حل المشكلة والحمد لله والحل هو اخفاض تردد الكارت لان الكرت كان مكسور السرعة زيادة عن اللزوم ولم تكن مشكلة تعريف والحمد لله تم حل المشكلة والله الموفق والمستعان