المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : أخبار ضمان ASUS في مصر عامل أيه خصوصا في كروت الشاشة أو أيه تجربتك بشكل عام مع ضمان

Super Medo
21-06-2014, 22:09
من سنة و نص أنا أشتريت ASUS TOP GTX 670 مع العلم انا كنت مسافر لمدة سنة يعني أنا أستخدمت كرت يدوب 4 شهور و كان فقط للGames و معملتش Overclocking و لا Mining و لا بتجان .

المهم من كم يوم بدأ يظهر Green checkerbox artifacts لما اكون جوة أي لعبة لمدة 5 دقائق . طبعا شكيت في Driver و عملت Clean uninstall و سطبت Driver لWHQL برضوا مشكلة فضلت و درجة الحرارة عمرها ما زادت عن 70c.

قمت عملت فورمات لWindows و تصطيب Driver من موقع Asus الرسمي و نفس الحكاية فضلت ..

قمت عملت memTest64+ لأتأكد أن مشكلة مش في الرامات و كلها طلعت تمام Mobo , CPU , Rams

بس جيت أجرب Furmark tools كلها دقتيتن و يحصل Crash و أتأكدت أن مشكلة في كرت الشاشة و سألت الناس قالوا دي علامة أن GPU بيموت و هي موجودة بشدة بكروت هندسة Kepler و خاصة 670 و أن الحل هو RMA و غالبا سببها Video RAM (VRAM) failure

طبعا أن وديت كرت Maximum Hardware و قالوا أني أكلهم يوم الأربعاء و بيني و بينكم ان خايف رغم أن الناس يقول أن تصليح VRAM سهل ألا أني خايف يقولوا تخصيم على طول و ما يتصلحش و خصوصا أنا من سمعت ما بعت كرت يتصلح و أنا عمال أقرأ قصص رعب و أن توكيل في مصر غالبا فاشل .

عايز أعرف هل توكيل Asus كويس أو توكيلات في مصر بشكل عام كويسة و قصص بقرئها على النت دي بتكون جاية من زبون واحد غضبان قدام 10 مبسوطين و لا أيه حوار و لو قالوا مش هينفع هيتصلح أنا أعمل أيه مع الوكيل عشان أجيب حقي ؟

fakeeda
22-06-2014, 00:23
خليك متابع مع
Maximum Hardware وصدرهم للوكيل و متتعملش مع الوكيل ديركت افضل لك من وجع الدماغ ..و متقلقش ان شاء خير .