المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : السلام عليكم ورحمه الله وبركاته .....مشكله فى الضمان بتاع الكارت

الصفحات : [1] 2

hagag
22-06-2014, 00:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

يا شباب انا اشتريت من متجر عرب هاردوير كارت gigabyte r9 280x فى اكتوربر عام 2013
المشكله اللى كانت بالكارت : ان الكارت لما بتنزل التعريف على الجهاز وترستر الجهاز , الشاشه تفضل سوده ........ولازم ارستر الجهاز من زر البور علشان الجهاز يفتح
قولت فى نفسى ممكن يكون العيب من اى مكون اخر زى البورده ,رامات , شاشه ............وتم تغيير كل هذا وظلت المشكله
كام المتجر بتغيير البيوس بتاع الكارت وحدثت نفس المشكله
الكارت برده كانت السينسورات مهيسه وخصوصا سينسور دوران المروحه
الكارت كانت سرعه الدوران تصل الى 84% اثناء الضغط عليه واثناء الالعاب
صوت كان اكثر من مزعج
المهم وديت الكارت للمتجر يوم 8/6/2014 ........اللى تواصل معى بعد يومين هو الاخ العزيز المحترم جدا الاستاذ محمد ايوب ...........وفعلا عمل تست للكارت ووجد كل العيوب دى فى الكارت + انه قالى ان الكارت كان سعات بيعمل دروب فى الترددات للحظه او لحظات .....
المهم قالى خلاص هيروح للوكيل وهما هيشفوه هناك ....
بعد فتره عرفت من الاستاذ محمد ايوب انالكارت راح دبى لمركز جيجا بايت
انا اولا عاوز اخد رايكم فى عده اشياء : اولا : ايه الخيارات اللى المتجر هيديهالى بعد كده : هل سيستبدل الكارت المعيوب بكارت جديد ومتى ؟ ام سيتم الحصول على نقود ؟
انا طبعا عندى كارت تانى نيفيديا ......واكيد مش هحتاج للكارت الجديد ............وفى حاله انا لم اعد احتاج الى الكارت :ايه هى الحلول المقدمه
وهل موضوع التخصيم اللى بيحصل فى مصر هذا عادل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟وهل يحدث فى بقيه العالم ؟؟؟؟؟ام ما يحدث هنا هو استغلال الضمان للمستهلك !!!!!!!!
طبعا فى حاله التخصيم سيحدث الاتى من الضمان اولا : بانه بدل الكارت بكارت جديد للمستهلك الذى رفض استبدال كارته القديم بكارته الحديث
ثانيا : سيستفيد من التخصيم بانه سيعطينى مبلغ زهيد مقارنه بالملبغ المدفوع
ثالثا : سيتم بيع الكارت (المستبدل ) اللى هو جديد وسيحقق منه ربح
طب كده انا استفدت ايه بقى .......كله ده بسبب عيب مصنعى ولست انا السبب

ورساله : حتى الان تعامل المتجر على اكمل وجه واشهد لهم بهذا التعامل وخصوصا فريق العمل اللى موجود بالمتجر .........فكلهم جميعا اناس فى قمه الاحترام والذوق .......... ولكن عندما فكرت فى التعامل مع المتجر , كان هدفى الاكبر هو راحه بالى فى حاله حدوث اى شئ يتعلق بالضمان ,لا ان يتركى المتجر فى رحمه الضمان المذعوم من الوكيل

اوجه الشكر للمشرف timo على وقوفه معى فى اشياء كثره ......وهو فعلا خير مشرف هنا فى المنتدى

طبعا من هذا الموضوع اناشد اخى واستاذنا الفاضل ابراهيم حمدى ان يتدخل فى الموضوع ..........

hagag
02-07-2014, 15:06
يا شباب انا لغايه الوقتى معرفش اى مستجدات غير ان الكارت مازال عند الضمان ..........ولما اتصلت بالدعم الفنى لمتجر عرب هارد وير ,قالى ان الكارت لسه عند الضمان بيشفوه ................يعنى الكارت بقاله الوقتى حوالى 24 يوم عندهم ..لان الكارت راح المتجر يوم 8/6/2014

انا هفضل منتظر لغايه امتى ................
وعاوز متجر عرب هاردوير يشوف رد الشركه الام على المشكله ........................................وايه هى الخيارات التى قدمتها الشركه الام
يريت حد يهتم بالموضوع جزاه الله خيرا

ĐєçєหŢ ҚỉℓℓęЯ
02-07-2014, 15:22
^^
راسل الشركة الام نفسها:rolleyes:

hagag
03-07-2014, 04:17
^^
راسل الشركة الام نفسها:rolleyes:

اولا شكرا على اهتمامك
ثانيا للاسف الكارت مش معايا علشان ابعت السريال بتاعه للشركه الام

hagag
03-07-2014, 04:19
ولكن ارجوكم حد يندخل انا بقالى 3 اسابيع مش عارف اى حاجه فى اى حاجه غير انه فى الضمان .......
يا شباب اعمل ايه الوقتى انا مش عارف اعمل ايه
يريت حد من المتجر يفهمنى ايه الموضوع لانى انا كده انتظرت كتيير ومفيش اى رد

ĐєçєหŢ ҚỉℓℓęЯ
03-07-2014, 09:55
^^

شوف الفاتورة لان السريال بيكون مطبوع عليها

hagag
03-07-2014, 14:11
^^

شوف الفاتورة لان السريال بيكون مطبوع عليها

الفاتوره برده عندهم

الغريب ان مفبش تفاعل من بقيه الاعضاء ...............................
وجزاك الله خيرا على اهتمامك

ماذا افعل الان : كل ما اتصل يقلولى ان الكارت فى الضمان ومبيقلوش غير كده .......................يعنى هفضل لغايه امتى مستنى رد مقنع ؟ هل ده هو التعامل !!!!!!!!!!!!
ارجوك يا استاذ ابراهيم حمدى ان تتدخل لقد وعتنى بان تتدخل وان تتابع الموضوع شخصيا
واناشد المشرفين والاعضاء بالتدخل بقدر استطاعتكم

roby2010
03-07-2014, 14:51
اخي انت ممكن ترسل الى الاستاذ ابراهيم حمدي على الخاص
او تكلم المتجر وتطلب ان تتكلم معه شخصياً
وهو شخصية محترمة واعتقد انه لن يتأخر عن اي شيء يستطيع فعله

hagag
03-07-2014, 23:23
اخي انت ممكن ترسل الى الاستاذ ابراهيم حمدي على الخاص
او تكلم المتجر وتطلب ان تتكلم معه شخصياً
وهو شخصية محترمة واعتقد انه لن يتأخر عن اي شيء يستطيع فعله

اشكرك اخى على تفاعلك
انا بالفعل راسلت الاستاذ ابراهيم حمدى من 10ايام وتكلمت معه وقال انه هيتابع الموضوع
واتصلت بالمتجر النهارده وخدمه العملاء قالى ان الاستاذ ابراهيم مش موجود الوقتى

بس برده لما جيت اكلم المتجر كل مره خدمه العملاء يقولى ده لسه عند الضمان

Super Medo
03-07-2014, 23:53
أولا ربنى يعنيك أنا يدوب لسة مخلص النهاردة موضوع توكيل و ضمان في كرت ASUS 670 أنت حاليا بتقول الكرت في دبي أنا معرفش حال أذا كان في تخصيم في دبي هناك ولا لأ و لكن خبرتي هناك لما كنت عايش في أمارات أن ضمان في يد الهنود نفس معاملة المصريين و كانت خبرتي في ضمان موبايلات هناك و كانوا بيخدوا وقت بالعبيط يعقد موبايل معاهم ب30 يوم و بعدين يعمل reset factory يقولك أتصلح أه و بعدها تكتشف أن مشكلة لسة موجودة و عيب هاردوير و تعيد نفس دائرة مغلقة معاهم و كان تصعيد أني أكلم الشخص المسؤول أو المدير هناك عشان الحاجة تخلص.

أنصحك أنك تحاول تعرف مين الشركة مسؤولة في دبي و تبعت أيميل.

hagag
04-07-2014, 04:01
أولا ربنى يعنيك أنا يدوب لسة مخلص النهاردة موضوع توكيل و ضمان في كرت ASUS 670 أنت حاليا بتقول الكرت في دبي أنا معرفش حال أذا كان في تخصيم في دبي هناك ولا لأ و لكن خبرتي هناك لما كنت عايش في أمارات أن ضمان في يد الهنود نفس معاملة المصريين و كانت خبرتي في ضمان موبايلات هناك و كانوا بيخدوا وقت بالعبيط يعقد موبايل معاهم ب30 يوم و بعدين يعمل reset factory يقولك أتصلح أه و بعدها تكتشف أن مشكلة لسة موجودة و عيب هاردوير و تعيد نفس دائرة مغلقة معاهم و كان تصعيد أني أكلم الشخص المسؤول أو المدير هناك عشان الحاجة تخلص.

أنصحك أنك تحاول تعرف مين الشركة مسؤولة في دبي و تبعت أيميل.

لك جزيل الشكر على اهتمامك
للاسف الكارت مش معايا ولا الفاتوره ,,,,,,,,,بمعنى اخر انا معرفش السريال بتاع الكارت
وهناك شئ اخر : من المفترض ان يقوم المتجر بالاهتمام بالعملاء والعمل على راحته فيما لا يضر بالمتجر او العميل ...........

hagag
04-07-2014, 04:02
اناشد مره اخىالاستاذ الفاضل ابراهيم حمدى بالتدخل فى الموضوع ......
وعلى المشرفيين فى المنتدى جزاهم الله خيرا توصيل صوتى ...........
لكن الغريب انى لم ارى اى مشاركه من اى من المشرفين عن الموضوع

hagag
04-07-2014, 13:58
يا مشرفين المنتدى يريت تدخلوا تشاركوا فى الموضوع .........................................
ويا استاذ ابراهيم حمدى يريت تتدخل لانهاء المشكله

Sherif.Attia
04-07-2014, 14:16
السلام عليكم
أخى العزيز حجاج قدر الله وما شاء فعل وأرى أن الأمور تأخذ مجرها السليم فقط الصبر .. والبطاقه إن كانت بالمتجر فلن يتأخر المتجر عن مراسلتك أو الإتصال بك وإن شاء الله سيكون هناك حل وهذا مؤكد .
لك رساله على الخاص حاول المتابعه .
وشكراً :)

mahmoudkamall
05-07-2014, 05:33
بعد قراءة الموضوع جيدا هما كده بعتوا الكارت لجيجا بايت دبى طب هو انتا مش فى مصر ؟ وشاريه منهم من مصر؟؟؟

neztiti
05-07-2014, 05:45
اخي اصبر وان شاء الله التوكيل مش رح يظلمك سواء المتجر او الشركة الام

abd_elaziz
05-07-2014, 08:04
انا من تعاملي مع عدة توكيلات هنا في مصر ان الصيانة بتاخد وقت طويل جدا
كان عندي بوردة H55 وراحت الضمان شهر وبعد الشهر راحو مخصمين كمان عشان مكنش فيه جديد منها
وده كان في مصر والبوردة بس اتنقلت من اسكندرية للقاهرة فما بالك بدبي :D
فلا تقلق ان شاء الله خير

hagag
26-07-2014, 01:14
السلام عليكم
كل عام وانتم بخير تقبل الله منا صالح الاعمال
المهم بعد عناء طويل ومده تجاوزت الشهر والنصف ...........جالى الخبر الذى صدمنى اكبر صدمه .....
اتصلت بالمتجر وكلمت الاستاذ احمد ذكى .........المهم قالى ان الكارت فلوسه هترجع بس هيتخصم 25% من تمن الكارت الاصلى
طبعا انا رفضت وقولتله ان كده كتييييير جدا ومينفعش المبلغ الكبير ده يتخصم
المهم الاستاذ احمد ذكى رد عليه وقالى ان الوكيل معندوش ستوك من الكارت وهتاخد الفلوس متخصم منها 25% من قيمه الكارت الاساسيه
المهم كلمت الاستاذ ابراهيم حمدى (جزاه الله خيرا ) وهو كان على علم بالمشكله من البدايه
وتم التحدث فى الموضوع وقد تكلمت معه على موضوع التخصيم وقولتله ان كده الوكيل بيحاول استغلال موقفى ........
وتم الاتفاق فى نهايه المكالمه بانى طلبت منه ان يتدخل مع الوكيل لكى يقلل نسبه الخصم التى يفرضها الوكيل على ..........وقد وعدنى بالتدخل .
واوجه النداء لك يا استاذ ابراهيم حمدى من هنا فى المنتدى ان تتدخل وتتكلم مع الوكيل كما وعتنى ............وانا على يقين فى الله اولا ثم فيك يا استاذ ابراهيم حمدى ان تتدخل حتى تأتينى بحقى الذى يريد الوكيل ان ياخذه منى (وهو كارت اخر) او تقليل نسبه التخصيم التى يفرضها على ضمان الوكيل .

kaprita
26-07-2014, 11:50
انت المفروض تروح اصلا المتجر هناك للمنتدي و تستبدل الكارت بواحد جديد علشان الكارت اصلا لسة في الضمان
دا القرار الصح او تاخد ثمن الكارت كامل

neztiti
26-07-2014, 13:47
الله اكبر الله اكبر

hagag
26-07-2014, 15:10
انت المفروض تروح اصلا المتجر هناك للمنتدي و تستبدل الكارت بواحد جديد علشان الكارت اصلا لسة في الضمان

والله العظيم قولتله طب انا من حقى استبدال الكارت بكارت جديد وهذا حقى .......ولكن الاجابه انه لايوجد stock من الكرت ..............
ولما قوتله انى اخد كرت اخر جديد زى مثلا 770 gtx كانت الاجابه انى هدفع فرق بين الكارتين الا وهى :قيمه الفرق بين الكارتين + 25% او 20% بتاع التخصيم ......يعنى الكارت بتاعى هيحسبه تقريبا على 2000 وبكده هدفع انا فرق حوالى 900 جنيه بدلا من 400 جنيه
يعنى من الاخر (ضمان الوكيل ) استغل موقفى واستفاد من الوقف اكبر استفاده : اولا : بانه بدل الكارت بكارت جديد للمستهلك الذى رفض استبدال كارته القديم بكارته الحديث
ثانيا : سيستفيد من التخصيم بانه سيعطينى مبلغ زهيد مقارنه بالملبغ المدفوع
ثالثا : سيتم بيع الكارت (المستبدل ) اللى هو جديد وسيحقق منه ربح
وقد قلتها سابقا انى لما تعاملت مع المتجر تعاملت معه على انى اكون مطمأن البال فى حاله حدوث اى شئ ........فتخيلوا ان الكارت اصلا المشكله اللى فى الكارت هى والله العظيم مشكله مصنعيه
اتذكر ان الاستاذ حنا unexpected لما حصل عطل فى الكارت بتاعه ,الضمان بدله بواحد اخر ولكن بموديل تانى وقام الضمان بدفع الفرق له
وكلنا نعلم ان حنا كان معه كارت gigabyte 780 gtx ,وكان اول ما نزل هذا الكارت كان سعره مرتفع جدا . ولكن بعد فتره قامت شركه نيفيديا بتخفيض الاسعار
وسبحان الله لما حدث شئ فى الكارت قام المتجر اللى اشترى منه الاخ حنا الكارت بتبديله بكارتين r9 280x saffire toxic + اعطاء لحنا باقى المبلغ ...........والمفاجئعه ان المتجر عامله بالسعر اللى حنا اشترى به الكارت
احب اقول حاجه واحده فى بتوع الضمان اللى فى مصر : حسبى الله ونعم الوكيل ...........

MSR1192
26-07-2014, 15:52
يا اخوانا ميينفعش التوكيلات كده تلعب بينا عشان يكسب وخلاص وهوه في الحقيقة مش خسران في اي حاجة طب لية التعنت
لو اصر على التخصيم
خدلك كارت بدل الكارت الكارت موجود في السوق مش بقالة سنين
ياما تاخد حقك بدراعك ده اللى افهمة واللى اعرفة
مادام ليك حق
ملحوظة ليك
متزعلش ان مفيش تفاعل ولا تدخل جاد من المشرفين (اصلك مش مشرف ويمكن ملكش ضهر) :ah32:

MOHAMED GENERAL
26-07-2014, 16:40
تسلم يا غالى انت عرفتنى حجات كتير انا عندى نفس المشكلة لما اشغل الجهاز سعات يدينى ساشة سودا انا المشكلة من البور بس انت كدا اكدت المعلومة الى عندى انو فى مشكلة فى الكارت الى عندك والى عندى
وانا عندى r7 260x جيجابيت
وشكرا وانا هبعتة ان شاء الله

hagag
26-07-2014, 23:22
يا اخوانا ميينفعش التوكيلات كده تلعب بينا عشان يكسب وخلاص وهوه في الحقيقة مش خسران في اي حاجة طب لية التعنت
لو اصر على التخصيم
خدلك كارت بدل الكارت الكارت موجود في السوق مش بقالة سنين
ياما تاخد حقك بدراعك ده اللى افهمة واللى اعرفة
مادام ليك حق
ملحوظة ليك
متزعلش ان مفيش تفاعل ولا تدخل جاد من المشرفين (اصلك مش مشرف ويمكن ملكش ضهر) :ah32:

فالفعل انا ملياش ظهر اتسند عليه .............بس الله عز وجل موجود
بالفعل اخى المتجر كلمته على موضوع ان لى الحق فى استبدال الكارت بكارت جديد وكانت الاجابه من الاستاذ احمد ذكى : مفيش ستوك فى توكيل جاما من الكارت و الحل انى اخد الفلوس متخصمه وحسبها وقالى ليك 1837.5
فقولتله كده نسبه التخصيم كبيره اوى
المهم اتكلمت مع الاستاذ ابراهيم حمدى (جزاه الله خيرا) على ان يضغط على الوكيل لتقليل نسبه الخصم وقد وعدنى بانه سيحاول
واخيرا اطلب من الكل المشاركه فى الموضوع حتى لا يقع احد غيرى فى هذا الموقف المحرج:mad:

hagag
26-07-2014, 23:26

والله ده المفروض ........
بس مفيش غير انى اقول حسبى الله ونعم الوكيل

Ahmed_badawy
27-07-2014, 02:26
انا قرأت الموضوع لكن مش فاهم حاجة إذا كان هو في الضمان وبيقولوا انه مش متوفر في الاستوك مع انه صفحة الشراء بتظهر انه متوفر للشراء
https://store.arabhardware.net/gigabyte-radeon-r9-280x-3gb-gv-r928xoc-3gd-ddr5.html
ليه مش تم الاستبدال؟!!
انا بصراحة كنت ناوي اشتري كارت من المتجر وكانت اكتر حاجة مقلقاني من الشراء اونلاين هو الضمان

mahmoudkamall
27-07-2014, 03:27
ربنا يعينك ومشكلتك تتحل ان شاء الله

hagag
27-07-2014, 03:34
انا قرأت الموضوع لكن مش فاهم حاجة إذا كان هو في الضمان وبيقولوا انه مش متوفر في الاستوك مع انه صفحة الشراء بتظهر انه متوفر للشراء
https://store.arabhardware.net/gigabyte-radeon-r9-280x-3gb-gv-r928xoc-3gd-ddr5.html
ليه مش تم الاستبدال؟!!
انا بصراحة كنت ناوي اشتري كارت من المتجر وكانت اكتر حاجة مقلقاني من الشراء اونلاين هو الضمان
خلاصه الكلام : انا اه اشتريت من المتجر ,بس على كلام المتجر انه ملوش دعوه بالضمان ....

وانا زيك هتجنن

hagag
27-07-2014, 03:35
ربنا يعينك ومشكلتك تتحل ان شاء الله

هتنحل ان شاء الله بس لما كل الاعضاء يقفوا وقفه رجاله معايا .......وانا متعشم فى كده

Sherif.Attia
27-07-2014, 03:48
إن شاء الله تعالى جارى التواصل اليوم مع المتجر والسيد الفاضل/ إبراهيم حمدى لإيجاد حل
والسعى الى تقارب وجهات النظر بينكما للوصول الى أقل خساره ممكنه
وكل عام والجميع بخير بمناسبة حلول عيد الفطر المبارك أعاده الله علينا والجميع بالخير واليمن والبركات :)