المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار مهم جدا بنسبالى قبل شراء شاشة جديدة و هو بسيط جدا

RVD150
24-06-2014, 00:21
1-انا عايز اعرف لو مثلا انا عندى شاشة 120 هرتز تمام و شاشة 60 هرتز و مشغل الاتنين على لعبة عادى مش 3d هل هيبقى فى فرق ملحوظ فى الاداء بين الاتنين

2-تانى سوال هل فعلا شاشة ال 3d تستحق الشراء ولا ملهاش لازمة مش بتكلم على الالعاب هنا بس و الافلام ياريت ترودو عليا بسرعة عشان اعرف

MohamedRaafat
24-06-2014, 01:48
1-انا عايز اعرف لو مثلا انا عندى شاشة 120 هرتز تمام و شاشة 60 هرتز و مشغل الاتنين على لعبة عادى مش 3d هل هيبقى فى فرق ملحوظ فى الاداء بين الاتنين

فى حاله الشاشه 120 هرتز ستصبح الصوره سريعه وسلسله جدا ولن ترى فى اى لعبه بطئ فى الحركه والعكس فى الشاشه 60 هرتز ... ولكن ؟! ليست ملاحطه بشكل مبالغ فيه

12-تانى سوال هل فعلا شاشة ال 3d تستحق الشراء ولا ملهاش لازمة مش بتكلم على الالعاب هنا بس و الافلام ياريت ترودو عليا بسرعة عشان اعرف

طبعا هى شاشات جميله جدا من حيث 3d لكن يعيبها شيئان الاول انك لو نظرت اليها (فى وضع 3d ) لمده اعلى من ساعه سواء افلام او العاب سيصيبك بلا شك الحول !

اما ثانيها التكلفه العاليه ..ز فهى تحتاج الى ان تكون ميزانيتك كبيره من 2000 الى 4000 جنيه مصرى .....

RVD150
24-06-2014, 03:46
هههههههه حول بيجد يعنى ممكن تبوظ عينى صح

طيب يعنى اية رايك بلاش منها ولا اية بضبط + ان حضرتك قولتلى ان ال 120 هرتز مش هاتلاحظ الفرق بينها و بين 60 هرتز صح

AMD_PC
24-06-2014, 08:04
يا شباب عايز اعرف
عايز اشتري شاشه جديده ... ازاي اعرف ان فيها الهيرتز عالي

RVD150
24-06-2014, 15:29
حد يرد عليا يا جدعان يعنى بلاش ال 3d دة اصلا ولا اية بضبط

RVD150
25-06-2014, 01:41
فى اية يا جماعة هو السوال صعب يعنى ؟؟؟؟؟

Mr.Evil
25-06-2014, 08:03
لو حضرتك عاوز تعرف أقصى مسح للشاشه فى الثانيه الوحده ( التردد ) ( أضغط على زر الــ Menu فى الشاشه ثم Information و هتلاقى Current Settings و Recommended Settings , و بجوار كل أبعاد , التردد المناسب لها بالــ Hertz و يفضل عدم زياده التردد عن الــ Recommended Settings لانها الحد الاقصى للشاشه , أنا أنصحك بالشاشه الـــ LED شاشه أدائها عالى و سعرها جيد و أيضا أضرارهـا قليله على العين ,

ASUS VX238H 23 inch Ultra-Slim LED LCD monitor = 1400 LE

هذه الشاشه بتقنيه الــ Full HD 1080P , و الكثير من الاعضاء و المستخدمين شكروا فيها و فى أدائها خصوصا فى المنتدى .

(https://www.********.com/en/product/asus-vx238h-23-inch-ultra-slim-led-lcd-monitor-maximum-hardware)

H E S H A M
25-06-2014, 09:23
انا لسة جايب الشأشة دى . والحمد لله شغاله تمام . مشكلتها الوحيدة الأزار مش باللمس .

أرسلت من GT-S5282 بإستخدام تاباتلك

RVD150
25-06-2014, 09:23
شكرا بس انا سوالى انا عندى شاشة led s23 c350 كنت بسال يعنى لو جبت شاشة 3d هاحس بفرق ولا فلوس على الفاضى يعنى تنصحونى انى اجيب شاشة 3d ولا اية بس كدا

RVD150
25-06-2014, 16:44
ياريت حد يرد عليا عشان ان مش عايز اعمل حاجة الا لما اخد رايكم

RVD150
26-06-2014, 02:33
شكرا اوى على ان ما فيش حد عايز يرد عليا

MohamedRaafat
26-06-2014, 12:41
شكرا اوى على ان ما فيش حد عايز يرد عليا

بص يا معلم الفرق بين الشاشات الحديثه والشاشات 3d .......... هو 3d فقط

يعنى اى شاشه عندها الامكانيات دى

lcd او led او ips

1080p او 720p

vga Hdmi dvi

3d

كل الشاشات عندها كل المميزات السابقه فيما عدى الاخيره 3d وتلاحظ بسعر معقول لكن مع 3d بسعر اعلى من المعقول ....... تمام

انت شوف لو عند فلوس وربنا بيكرمك اكيد حتشترى اللى عندها خاصيه 3d والعكس .......

فطبعا ميزه 3d حلوه لكن مش لكل الناس خصوصا انها بتجيب حول فعلا

فى خلال نص ساعه حتحس بان اعصاب عينك ابتدات تتعب......... وحتدعك فيها .......ولو نظرت على عينك فى المرايه حتلاقى الشرايين

اللى حولين العين احمرت وواضحه وبعد ساعه مش حتستحمل عشان كده اى حد بيشترى شاشه عليها 3d ويفتحهها من الكرتونه بيلاقى الدليل معها كاتب

((تحذير لا ستخدم خاصيه ال 3d لاكثر من ساعه حفاظا على تاثيرها للعين ولا تشاهد من الشاشه اقل من مسافه 2 متر ))

وكذلك لو فتحت الشاشه نفسها بعد توصيها بالكهرباء وبمجرد الضغظ على خاصيه ال 3d حيطلعلك نفس رساله التحذير

انا عندى شاشه تلفيزيون 41 بوصه lg وبخاصيه 3d وبستفيد من 3d بس مش كثير

وهو متعب فعلا وانصحك لو عندك اى اطفال اوعى توريهم الخاصيه دى

ولو انت نفسك فى شاشه 3d روح على اى معرض بيعرض ال3d واطلب منه

يوريك ال3d واكيد حتشوفها بنفسك قبل ما تشترى

واى خدمه انا موجود

MohamedRaafat
26-06-2014, 12:56
ان حضرتك قولتلى ان ال 120 هرتز مش هاتلاحظ الفرق بينها و بين 60 هرتز صح

طبعا .... السبب ان 60 هرتز سريع بشكل نحمد ربنا فيه وكذلك 120 هرتز فانشاء الله مش حتحس به كثير يعنى هو الفرق خفيف جدا

RVD150
26-06-2014, 15:13
شكراااااااااااااااااااا اوى يا معلم مش عارف اقولك اية شكرااااااااااا و الكلام الاخير انها بتجيب حول يعنى انا اروح ادفع فلوس عشان احول عيني ههههههه

طيب هى الشاشة بتاعتى حلوة مش محتاجة للتغيير ولا اية

kemo044
26-06-2014, 15:44
حول ايه يابرنس اللى انتا خايف منه الكلام ده كان من عشر سنين فى اول جيل للثرى دى اما الان مفيش حاجة من دى

شاشات الثرى دى نوعين
الأول بيعمل مع نظارت تسمى الأكتف وهى كبيرة فى الحجم نسبيا والنظارت ديه بتبقى ببطارية بتتشحن وهى من ناحية الاداء اعلى قليلا من تقنية اخرى هاذكرها كمان شوية تنقية النظارات الاكتف تعمل مع انواع من الشاشات اشرهم سامسونج والنظارات دية بتوصل الصورة كاملة 1080 بيكسل لكل عين على حدا ولكن يعيبها زواية الرؤية يعنى لو ميلت دماغك هتشوف الصورة غامقة وعيبها الاخر انها تسبب صداع اذا استمرت المشاهدة لاكثر من ساعة بلا توقف يعنى لازم تريح عينك من النظارة كل ساعة لمدة خمس دقائق وترجع تكمل

النظام الثانى نظام النظارات الباسف وده نظارات تعمل بدون بطاريات وهى شبة نظارة الشمس وصغيرة الحجم وخفيفة وهى الانجح حتى الان لانها لاتسبب اى مشكال صداع اوغيره مهما طالت مدة المشاهدة ويميزها ايضا انها لاتتأثر بزواية الرؤية يعنى لو ملت اثناء المشاهدة اوحتى اتشقلبت الرؤية لاتتأثر ولايتتأثر نسبة التباين ومن اشهر الماركات اللى بتستخدم التفية دى شاشات ال جى

وانا شخصيا عندى شاشة ال جى ثرى دى سمارت فول اتش دى 32 بوصة وبشغل افلام 3d بالساعات ومفيش اى مشكلة كما انها افضل شاشة على مستوى العالم بتفنية 3d وتتفوق على سونى وسامسونج فى جودة الثرى دى

فلا ضرر اخى من احضار شاشة 3d زى ما انت عايز

عليك اختيار ما يناسبك اكتف ام باسف

MohamedRaafat
26-06-2014, 16:03
حول ايه يابرنس اللى انتا خايف منه الكلام ده كان من عشر سنين فى اول جيل للثرى دى اما الان مفيش حاجة من دى

شاشات الثرى دى نوعين
الأول بيعمل مع نظارت تسمى الأكتف وهى كبيرة فى الحجم نسبيا والنظارت ديه بتبقى ببطارية بتتشحن وهى من ناحية الاداء اعلى قليلا من تقنية اخرى هاذكرها كمان شوية تنقية النظارات الاكتف تعمل مع انواع من الشاشات اشرهم سامسونج والنظارات دية بتوصل الصورة كاملة 1080 بيكسل لكل عين على حدا ولكن يعيبها زواية الرؤية يعنى لو ميلت دماغك هتشوف الصورة غامقة وعيبها الاخر انها تسبب صداع اذا استمرت المشاهدة لاكثر من ساعة بلا توقف يعنى لازم تريح عينك من النظارة كل ساعة لمدة خمس دقائق وترجع تكمل

النظام الثانى نظام النظارات الباسف وده نظارات تعمل بدون بطاريات وهى شبة نظارة الشمس وصغيرة الحجم وخفيفة وهى الانجح حتى الان لانها لاتسبب اى مشكال صداع اوغيره مهما طالت مدة المشاهدة ويميزها ايضا انها لاتتأثر بزواية الرؤية يعنى لو ملت اثناء المشاهدة اوحتى اتشقلبت الرؤية لاتتأثر ولايتتأثر نسبة التباين ومن اشهر الماركات اللى بتستخدم التفية دى شاشات ال جى

وانا شخصيا عندى ششة ثرى دى سمارت فول اتش دى 32 بوصة وبشغل افلام 3d بالساعات ومفيش اى مشكلة كما انها افضل شاشة على مستوى العالم بتفنية 3d وتتفوق على سونى وسامسونج فى جودة الثرى دى

فلا ضرر اخى من احضار شاشة 3d زى ما انت عايز

عليك اختيار ما يناسبك اكتف ام باسف

اذا انصح اخونا لو كان يريد شراء الشاشه 3d فيمكنك طلما ان الطريقه امنه مع النظارات الباسف

هل يمكن معرفه سعر نظارات الباسف

kemo044
26-06-2014, 16:16
اذا انصح اخونا لو كان يريد شراء الشاشه 3d فيمكنك طلما ان الطريقه امنه مع النظارات الباسف

هل يمكن معرفه سعر نظارات الباسف

انا شرحت له مزايا كل نوع وعيوبها وهو صاحب القرار

وبخصوص سؤالك فالشاشة بيجى معاها اربع نظارات هدية (اتكلم عن ال جى ) وفيه بعض المعارض بتدى 4 نظارات اخرى هدية + نظارتان للالعاب بخاصية الديوال بلاير زى موقع القاهرة للمبيعات وبى تك شوفت فيها عرض النظارت من فترة قريبة ومش عارف مازال موجود ام لا بس القاهرة للمبيعات لسا عندها العرض
اما بخصوص الشاشات السامسونج فبيجى معاها نظارتان هدية
والشاشات السونى بتيجى من غير نظارات وانتا بتشتريها

اما سعر النظارات الباسف لوحدها من غير شاشة مش غالية خالص زى نظارت سامسونج الواحدة ب 150 جنية اعتقد الباسف سعرها مش هيزيد عن 35 ج

وبالنسبة بالنظارات على وجه العموم لازم الشاشة تكون تدعم التفية سواء اكتف ام باسف

RVD150
27-06-2014, 00:41
انا شرحت له مزايا كل نوع وعيوبها وهو صاحب القرار

وبخصوص سؤالك فالشاشة بيجى معاها اربع نظارات هدية (اتكلم عن ال جى ) وفيه بعض المعارض بتدى 4 نظارات اخرى هدية + نظارتان للالعاب بخاصية الديوال بلاير زى موقع القاهرة للمبيعات وبى تك شوفت فيها عرض النظارت من فترة قريبة ومش عارف مازال موجود ام لا بس القاهرة للمبيعات لسا عندها العرض
اما بخصوص الشاشات السامسونج فبيجى معاها نظارتان هدية
والشاشات السونى بتيجى من غير نظارات وانتا بتشتريها

اما سعر النظارات الباسف لوحدها من غير شاشة مش غالية خالص زى نظارت سامسونج الواحدة ب 150 جنية اعتقد الباسف سعرها مش هيزيد عن 35 ج

وبالنسبة بالنظارات على وجه العموم لازم الشاشة تكون تدعم التفية سواء اكتف ام باسف

طيب الشاشة دى حلوة
Samsung S23A750D Series 7 23 inch LED 3D Monitor

RVD150
27-06-2014, 07:04
???????????????????????

kemo044
27-06-2014, 08:18
طيب الشاشة دى حلوة
Samsung S23A750D Series 7 23 inch LED 3D Monitor

بخصوص سؤالك هل الشاشة جيدة ام لا فاحب ان الفت نظرك الى امر هام

ان هناك نوعين من المشاهدة الاول الصورة الثنائية او العادية(2d) والثانى هو الصورة الثلاثية الابعاد(3d) فهناك ماركات تتفوق على الماركات الاخرى فى نمط مشاهدة (2d) مثل سونى التى تأتى فى الترتيب الاول على مستوى العالم ثم يليها وسامسونج ثم ال جى من حيث تباين درجات اللون الاسود وبمعنى انك ستشاهد تدرج اللون الاسود بوضوح اكثر.

اما بخصوص نمط المشاهدة 3d فسبق وشرحت النمطين المختلفين فى طريقة العرض(الاكتف والباسف) والتى تستخدمهم كل نوع من الشاشات والذى اظهر تفوق ال جى فى هذا النمط على باقى الانواع الاخرى فى خاصية الثرى دى تحديدا. اما جودة الصورة العادية فى تدرج اللون الاسود تقل ال جى عن منافسيها قيلاً فى هذة النقطة وتمتاز فى نقط اخرى كزواية الروية التى اعتبرها شيء مهم جداً.

فكل ماركة تتفوق على الاخرى من ناحية وتتفوق الاخرى عليها من ناحية اخرى يعنى مفيش حاجة كاملة

اما بخوص الشاشة السامسوج الخاصة بالكمبيوتر ساتكلم بوجه عام عن عيوب الشاشة السامسونج من ناحية زواية الروية بمعنى انك لو بصيت من الجنب على الشاشة فى خلفية بيضاء ستشاهد اصفرار كبير فى جانبي الشاشة بعكس انواع اخرى كا ال جى او اسوس او سونى افضل من هذا المنظور

وحتى لاتحير نفسك فى الاختيار اخى روح معرض للشاشات وقارن أيهما افضل على الطبيعة وخد معاك فلاشة بها فلم اوكليب hd وشغله على كذا نوع وانتا تشوف الفرق بعينك
اما لو حبيت تجرب كليب اوفيلم ثرى دى فبامكانك ذلك ايضا خده معاك على فلاشة وجربة كل من سامسونج وال جى وانتا ستلاحظ الفرق والاختلاف بين التقنيتان.

ولاتقيم جودة الصورة على اساس الميديا اللى مشغلنها فى المعرض لازم تأخد انتا الفيلم بنفسك وتجربه

RVD150
27-06-2014, 13:31
بخصوص سؤالك هل الشاشة جيدة ام لا فاحب ان الفت نظرك الى امر هام

ان هناك نوعين من المشاهدة الاول الصورة الثنائية او العادية(2d) والثانى هو الصورة الثلاثية الابعاد(3d) فهناك ماركات تتفوق على الماركات الاخرى فى نمط مشاهدة (2d) مثل سونى التى تأتى فى الترتيب الاول على مستوى العالم ثم يليها وسامسونج ثم ال جى من حيث تباين درجات اللون الاسود وبمعنى انك ستشاهد تدرج اللون الاسود بوضوح اكثر.

اما بخصوص نمط المشاهدة 3d فسبق وشرحت النمطين المختلفين فى طريقة العرض(الاكتف والباسف) والتى تستخدمهم كل نوع من الشاشات والذى اظهر تفوق ال جى فى هذا النمط على باقى الانواع الاخرى فى خاصية الثرى دى تحديدا. اما جودة الصورة العادية فى تدرج اللون الاسود تقل ال جى عن منافسيها قيلاً فى هذة النقطة وتمتاز فى نقط اخرى كزواية الروية التى اعتبرها شيء مهم جداً.

فكل ماركة تتفوق على الاخرى من ناحية وتتفوق الاخرى عليها من ناحية اخرى يعنى مفيش حاجة كاملة

اما بخوص الشاشة السامسوج الخاصة بالكمبيوتر ساتكلم بوجه عام عن عيوب الشاشة السامسونج من ناحية زواية الروية بمعنى انك لو بصيت من الجنب على الشاشة فى خلفية بيضاء ستشاهد اصفرار كبير فى جانبي الشاشة بعكس انواع اخرى كا ال جى او اسوس او سونى افضل من هذا المنظور

وحتى لاتحير نفسك فى الاختيار اخى روح معرض للشاشات وقارن أيهما افضل على الطبيعة وخد معاك فلاشة بها فلم اوكليب hd وشغله على كذا نوع وانتا تشوف الفرق بعينك
اما لو حبيت تجرب كليب اوفيلم ثرى دى فبامكانك ذلك ايضا خده معاك على فلاشة وجربة كل من سامسونج وال جى وانتا ستلاحظ الفرق والاختلاف بين التقنيتان.

ولاتقيم جودة الصورة على اساس الميديا اللى مشغلنها فى المعرض لازم تأخد انتا الفيلم بنفسك وتجربه

ايوة يا معلم انا بسالم يعنى من وجهت نظرك الشاشة دى حلوة ولا اية ولو مش حلوة اية الاحلة منها اللى تنصحنى بي ياريت تقولى بسرعة

MohamedRaafat
27-06-2014, 14:18
ايوة يا معلم انا بسالم يعنى من وجهت نظرك الشاشة دى حلوة ولا اية ولو مش حلوة اية الاحلة منها اللى تنصحنى بي ياريت تقولى بسرعة

الشاشه جميله لكن !!!!!!

سامسونج عندها نظام وحش اوى فى usb ......... يعنى ابعد عن اى تلفيزيون وشاشه كمبيوتر سامسونج

والسبب انك لو وضعت فيلم على فلاشه 4 جيجابايت ودخلتها على شاشه سامسونج حيتشغل معاك بس لما تخلع الفلاشه وتوصلها فى الكمبيوتر

تلاقى الفيلم اختفى !! ....... نظام سامسونج فى usb بيخبى الملفات الموجوده فى الفلاشات وحاولت الاقى لها حل ومفيش فايده كل اللى عملته فرمت الفلاشه

فا سامسونج انا حافظها كده وحشه جدا ....... انصحك lg او اتمنى sony الاروع على الاطلاق بس غالى جدا لان خامات تصنيعها جيدا جدا جدا

kemo044
27-06-2014, 15:04
شوف يأخى لو عايز رائي الشخصى فى السامسونج هرد عليك بحقيقة مؤكدة
بالنسبة للشاشة العادية الفول اتش دى

سامسونج ماركة كويسة بس يعبها زواية الرؤية (وديه حاجة مهمة جدا )لازم تتوفر فى الشاشة وفى نقطة اخرى تعيبها وهى ( خدمة مابعد البيع) فى سامسونج اقصد التوكيل أسوء توكيل ممكن تتعامل معاه فى حياتك (وديه نقطة مهمة جدا فى اختيار المنتج) خدمة ما بعد البيع

انا ماجربتش غير سامسونج بالنسبة لشاشات الكمبيوتر ولكن على يقين ان شاشة ال جى وشاشة اسوس افضل كثيرا من سامسونج فى شاشات الكمبيوتر(وانا اختبارتهم فى الواقع ولكن لم اقتنيهم ولكن جبت شاشة تلفزيون ال جى 32) علشان كده قولت لك روح المعرض وشوف بعينك وجرب على الطبيعة

لو مش عارف تروح فين روح فرع بي تك اللى فى شارع شبرا بجوار سينما دولى وشوف فيه هتلاقى انواع شاشات مختلفة من بينها سامسونج وال جى واسوس وكمان فى توكيل سامسونج امام بى تك فى الصف المقابل عنده بردة شاشات

فلازم تنزل وتشوف وتقارن وتقرر بنفسك وماتصدقش كلام حد يقولك دى حلوة ودى وحشة وخاصة الباعين

ملحوظة هتلاقى من السامسونج صناعات مختلفة صينى -مليزى- مصرى كله واحد هات الارخص لو قررت تجيب سامسونج

بالنسبة للشاشة الثرى دى

ولو هتجيب شاشة ثرى دى متجبش غير ال جى علشان كل اللى شرحته قبل كدة وكمان احدث من سامسونج وارخص بس قليلة فى السوق

اظن بكدا اكون جوبت على كل التسأولات سواء المطروحة اوغير المطروحة بخصوص الشاشات

RVD150
27-06-2014, 15:54
شوف يأخى لو عايز رائي الشخصى فى السامسونج هرد عليك بحقيقة مؤكدة
بالنسبة للشاشة العادية الفول اتش دى

سامسونج ماركة كويسة بس يعبها زواية الرؤية (وديه حاجة مهمة جدا )لازم تتوفر فى الشاشة وفى نقطة اخرى تعيبها وهى ( خدمة مابعد البيع) فى سامسونج اقصد التوكيل أسوء توكيل ممكن تتعامل معاه فى حياتك (وديه نقطة مهمة جدا فى اختيار المنتج) خدمة ما بعد البيع

انا ماجربتش غير سامسونج بالنسبة لشاشات الكمبيوتر ولكن على يقين ان شاشة ال جى وشاشة اسوس افضل كثيرا من سامسونج فى شاشات الكمبيوتر(وانا اختبارتهم فى الواقع ولكن لم اقتنيهم ولكن جبت شاشة تلفزيون ال جى 32) علشان كده قولت لك روح المعرض وشوف بعينك وجرب على الطبيعة

لو مش عارف تروح فين روح فرع بي تك اللى فى شارع شبرا بجوار سينما دولى وشوف فيه هتلاقى انواع شاشات مختلفة من بينها سامسونج وال جى واسوس وكمان فى توكيل سامسونج امام بى تك فى الصف المقابل عنده بردة شاشات

فلازم تنزل وتشوف وتقارن وتقرر بنفسك وماتصدقش كلام حد يقولك دى حلوة ودى وحشة وخاصة الباعين

ملحوظة هتلاقى من السامسونج صناعات مختلفة صينى -مليزى- مصرى كله واحد هات الارخص لو قررت تجيب سامسونج

بالنسبة للشاشة الثرى دى

ولو هتجيب شاشة ثرى دى متجبش غير ال جى علشان كل اللى شرحته قبل كدة وكمان احدث من سامسونج وارخص بس قليلة فى السوق

اظن بكدا اكون جوبت على كل التسأولات سواء المطروحة اوغير المطروحة بخصوص الشاشات

شكرااااا ليك جدا طيب ممكن تقولى نوع معين فى شاشات lg تكون 3d

MohamedRaafat
27-06-2014, 16:21
شكرااااا ليك جدا طيب ممكن تقولى نوع معين فى شاشات lg تكون 3d

تم الرد على الخاص

AMRSOFTWARE
27-06-2014, 18:19
مشكور اخى العزيز kemo على المعلومات القيمة واطلب منك ان تجمع تلك المعلومات الرائعة وتضعها فى موضوع مستقل حتى يتثنى للجميع مشاهدته كمرجع لمن يبحث عن شاشة ولايعرف كيف يختار ومن اين يبدأ وعلى اى اساس سيقيم جودة الشاشة وما يناسبة فى انواع الشاشات ومركاتها المختلفة

واتمنى ان تلبى طلبى هذا