المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكله فى لاب توب toshiba satellite c850-c009

Doaa Mahmoud
24-06-2014, 06:17
انا حصلت معايا المشكله دى للمره التانيه مع العلم ان الجهاز جايباه من 6 شهور بس وهو ان عملت الجهاز على وضعيه sleep وجيت افتحه بعدها بدقائق بس لقيت الشاشه فيها تشويش شديد وخطوط ومارحتش الا لما دوست على زرار الباور عشان يفصل تماما وبشغله تانى وبيرجع اللاب طبيعى فاعاوزه اعرف المشكله فين بالظبط وليه بيحصل كده
لو سمحتوا ممكن حد يرد عليا ويقولى ايه المشكله

kemo044
24-06-2014, 06:40
ماهو الويندوز المستخدم
على العموم اضعطى كليك يمن على سطح المكتب وادخل الى اعدات الشاشة فى تبويب مانتور ,وغير REFRESH RATE الى 85

واليك الطريقة
اذا كان ويندوز 7 كليك يمن على سطح المكتب ثم PERSONALIZE ثم DISPLAY ثم CHANG DISPLAY SETTING ثم ADVANCED SETTING ثم اختارى تبويب MONITOR هتلاقى SCREEN REFRESH RATE غيريها الى 85 ثم OK

وان لم تحل احذفى تعريف كارت الشاشة ونزلى احدث اصدار بس يكون نسخة نهائية مش بيتا وان شاء اللة تنهى المشكلة

Doaa Mahmoud
24-06-2014, 07:01
الويندوز نوعه Windows 8 Pro
المشكله بتروح لما قفلت الجهاز تماما ورجعت فتحته انا بس كنت عاوزه اعرف سببها وليه حصل كده عشان لو فى عيب فى حاجه وكده وفى حاجه تانيه ان اضاءه الشاشه بتقل وتزيد لوحدها ياترى كل ده بسبب الويندوز ولو غيرته تتحل المشاكل ولا ايه مع العلم ان انا بعد ما اشتريت الجهاز باسبوع واحد عمل update وماوس اللاب حصل فيه مشاكل فاغيرت نسخه الويندوز والماوس رجع طبيعى فايترى كل ده بسبب الويندوز ولا حاجه تانى
واسفه على الاطاله

kemo044
24-06-2014, 07:14
معلومة ويندوز 8 ملى بالاخطاء فربما المشكله منه والافضل تغيرة الى 8.1 او تنصيب ويندوز 7 التميت 64 بت

بس الحل الاسهل من تغير الويندوز تنفيذ الخطوات اللى شرحتها فلو ماتحلتش المشكلة غيرى الويندوز وماتعمليش ابديت للنسخة لانها تصاب بالبطى قليلا
على فكرة هتلاقى نفس الخطوات اللى شرحتها هتلاقيها فى ويندوز 8 مع اختلاف بسيط

Doaa Mahmoud
24-06-2014, 07:27
شكرا جدا ليك بس لما عملت الخطوات اللى قولت عليها مالقتش ف
SCREEN REFRESH RATE الا 60 بس
وبالنسبه لاضائه الشاشه بردو عيب الويندوز
يعنى تغير الويندوز هايحل كل حاجه ان شاء الله

kemo044
24-06-2014, 07:47
ان لم تكن مشكة سوفت وير فهو عيب بالشاشة ودى الجهاز الضمان وعلشان تقطعى الشك حدثى التعريف الاول ولو ما تحلتش لازم نزلى ويندوز الاول