المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعدة في اختيار هارد بين شركة وسترن ديجيتال و سيجات

mohamedddd
24-06-2014, 19:15
إن شاء الله نازل اشتري هارد دسك جديد واحد تيرا بعد بكرا ولقيت الناس بتتكلم على نوعين هما
Western Digital (WD) Caviar BLUE WD10EZEX 1TB 64MB Cache
و

Seagate ST1000DM003 1TB 7200 SATA 6Gb/s HDD

ومش عارف ايهما افضل الفرق في السعر يكاد يكون مش موجود وانا محتاج الهارد استخدام اساسي يعني هينزل عليه ويندوز . واتمنى يبقى معايا فترة طويلة ان شاء الله.
وشكرا

himoegypt
25-06-2014, 00:33
1/عليك بمراجعة هذه المراجعة عن المقارنة بين الهاردين
https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=193807

ولكن المقارنة هذه قديمة لذا الموديلات مختلفة للحكم

2/راجع هذا الموضوع وهو به موديل سيجيت الذي ذكرته انت

https://www.arabhardware.net/reviews/hardware/media-storages/19481-wd-black-4tb-review.html

ففي هذه المراجعة يظهر اداء ممتاز لهذا الاصدار من سيجيت بحجم 1 تيرا

3/اداء قرص ويستيرن بلو (ازرق) مقارب لأداء سيجيت, لذا هذه ترجع للاراء الشخصية, وبما اني جربت ويسترن جرين وجربت السيجيت ولم اجرب البلو الا قليلاً, اقول لك ان السيجيت مناسب جداً, ولو تريد شيئ اعلى يبقى ويسترن بلاك
لذا هم لدي كالتالي
أ/wd black
ب/
Seagate ST1000DM003 1TB
ج/wd blue
ولا تخرج عنهم الا بهيتاشي وهو غير منتشر, لذا هم الافضل برأيي بالترتيب.

Mr.Evil
25-06-2014, 01:00
السلام عليكم يا أخى , أنا أرشحلك الـ Western Digital لانه الاقل فى المشاكل ( بعض الناس سوف تختلف معى فى رائىء لكن , كان هناك العديد من الاعضاء من كان لهم خبرات سيئه مع هاردات سيجيت , على عكس الويستيرن الذى الى الان لم أرى شخص يشتكى منه ) ,

Western Digital (WD) Caviar BLUE WD10EZEX 1TB SATA 6Gb/s 7200 RPM = 450 LE

اما إذا كانت الميزانيه تسمح بزياده 240ج يمكنك شراء البلاك الاسرع ,,

Western Digital (WD) Caviar Black WD1003FZEX 1TB 64MB Cache = 680 LE

mohamedddd
25-06-2014, 13:41
انا عاوز الهارد الي يفضل معايا اطول وقت ان شاء الله
انا مش فاهم السرعة بتاعة الهارد بتفيد في ايه

himoegypt
26-06-2014, 01:10
عليك بالبلاك اذاً.

bazilizk
26-06-2014, 01:29
معلومة سريعة وهامة لك اخي الفاضل عند شراء اي سلعة متعلقة بالكومبيوتر او الاكترونيات عامة.
ابحث عن فترة الضمان المعلنة من قبل الشركة المنتجة للسلعة المراد شرائها
فكلما زادت فترة ضمان السلعة كلما تأكدت من زيادة الجودة...
الويسترن البلاك ضمانه من شركة ويسترن (خمس سنوات) -(الكلام ده مش في مصر طبعا لظروف الوكيل والتسعير) وهي اكيد مش حتعمل ضمان بالفترة دي الا لما تكون متاكدة انه لو اشتغل يوميا 24 لمدة خمس سنين مش حيحصله حاجة.
انما الويسترن البلو او السيجيت المتاح عندنا في الاسواق (زي بعض في الجودة تقريبا وسعر متشابه ) فهو بضمان سنة او اتنين تقريبا. والاتنين مش مخصصين للعمل 24 ساعة يوميا

AMRSOFTWARE
26-06-2014, 06:04
انصحك بهارد ssd فهو الاسرع على الاطلاق والاغلى وارشح لك نوع كنج ستون او سامسونج

فى حالة hdd ارشح ويسترن بلاك فى المركز الاول ويليه ويسترن بلو اقل سرعة من البلاك وارخص ولكنه افضل فى السعر من البلاك وابتعد عن ويسترن اخضر والاحمر

ولا انصحك بهاردات ماركة سيجات فمشكلاتها اكثر من اى ماركة اخرى وعمرها اقل بالرغم من انها تتمتاز بالسرعة وتتفوق على ويسترن البلو

mohamedddd
26-06-2014, 08:48
الفرق الي بين الهارد البلاك والبلو كبير فى الاداء يعني هيفدني في ايه عشان خلاص نازل اشتري النهاردة ان شاء الله :o

AMRSOFTWARE
26-06-2014, 10:26
الفرق الي بين الهارد البلاك والبلو كبير فى الاداء يعني هيفدني في ايه عشان خلاص نازل اشتري النهاردة ان شاء الله :o

مثل ما قلت البلاك الاغلى والاسرع والافضل فى نقل البيانات كهارد للنظام بسعات كبيرة وياتى البلو فى المرتبة الثانية و يقل عن البلاك فى السعر كثير ولايقل كثيرا فى السرعة والجودة عن البلاك فلو ميزانتك محدودة هات البلو وهو هارد ممتاز ولايعبه شيء

اما لو ميزانتك تسمح تجيب ssd فلا مجال للمقارنة بينه وبين اى نوع هارد اخر hdd
ولكن عيوبه تتمثل فى قلة المساحة يعنى هتجيب هارد 60 او 120 خليه للنظام وبرامجه فقط اما الداتا تجيب لها هارد hdd سواء داخلى او خارجى