المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لدي شكلة في اختبار برنامج hd tune pro مع هارد خارجي adata hd710

aldaba7
29-06-2014, 17:13
السلام عليكم
لدي مشكلة مع هارد خارجي adata hd 710 الهارد مضاد للصدمات و تم سقوطة 4 مرات لظروف العمل و يعمل جيد الان
بعد اختبار الهارد علي برنامج hd tune pro
ظهرت ليا الصفحة دي

https://im57.gulfup.com/fbhYyy.png (https://www.gulfup.com/?j8tWnn)

https://im53.gulfup.com/4Ykfb1.png (https://www.gulfup.com/?w2uKxa)
تقريبا الهارد فية warning
فية مشكلة واحدة فقط
الي ملونة بلشريط الاصفر ارجو ايجاد الحل و هل يوجد اختبارات اخري يمكن ان افعلها علشان الهارد في الضمان ويمكن تبديلة الان

aldaba7
30-06-2014, 04:21
ارجو الرد

kemo044
30-06-2014, 07:54
1-غير وصلة الساتا باخرى وغير وصلة البور بطرف اخر من البور سبلاى
2- فرمت الهارد واعد تقسيم الهارد من اول وجديد
ولو المشكلة ظلت قائمة وديه الضمان على طول لان على الاغلب مشكلة ميديا

aldaba7
30-06-2014, 17:47
1-غير وصلة الساتا باخرى وغير وصلة البور بطرف اخر من البور سبلاى
2- فرمت الهارد واعد تقسيم الهارد من اول وجديد
ولو المشكلة ظلت قائمة وديه الضمان على طول لان على الاغلب مشكلة ميديا

حضرتك دو هارد خارجي usb و لسة مغير السلك بتاعة من اسبوع بواحد جديد و فرمطة بردو من كام يوم بس هو متقسم برتشن واحد فقط من ساعت ما جبتة وارجو ايضاح المشكلة الي ظهرت في الهارد وتفسيرها هو الهارد بيعمل جيد بس كان فية مشكلة من فترة كان بيرفض انة يمسح بعض الملفات لغايت ما فرمتة اشتغل تمام

aldaba7
30-06-2014, 17:48
<font size="4">1-غير وصلة الساتا باخرى وغير وصلة البور بطرف اخر من البور سبلاى <br>
2- فرمت الهارد واعد تقسيم الهارد من اول وجديد<br>
ولو المشكلة ظلت قائمة وديه الضمان على طول لان على الاغلب مشكلة ميديا</font><br>
<br><br><font size="3">حضرتك دو هارد خارجي usb و لسة مغير السلك بتاعة من اسبوع بواحد جديد و فرمطة بردو من كام يوم بس هو متقسم برتشن واحد فقط من ساعت ما جبتة وارجو ايضاح المشكلة الي ظهرت في الهارد وتفسيرها هو الهارد بيعمل جيد بس كان فية مشكلة من فترة كان بيرفض انة يمسح بعض الملفات لغايت ما فرمتة اشتغل تمام</font>

kemo044
30-06-2014, 21:57
اولا انا اقصد وصلة اليو اس بى وطالما انتا غيرتها يبقى نستبعدها من الحسبان واعمل الاتى الى ان تختفى المشكلة

1-تأكد ان الهارد به 250 ميجا على الاقل مساحة فاضية مش مترودس على الاخر
2-افحص الهارد من الباد سيكتور
3- حاول تفرمط الهارد وتقسمة 2 بارتشن ببرنامج تانى غير اللى استخدمته فى التقسيم وانا ارشحلك برنامج
western digital data lifeguard tools

وفى الاخر لو استمرت المشكلة وديه الضمان

aldaba7
02-07-2014, 02:43
<font size="4">اولا انا اقصد وصلة اليو اس بى وطالما انتا غيرتها يبقى نستبعدها من الحسبان واعمل الاتى الى ان تختفى المشكلة<br>
<br>
1-تأكد ان الهارد به 250 ميجا على الاقل مساحة فاضية مش مترودس على الاخر <br>
2-افحص الهارد من الباد سيكتور<br>
3- حاول تفرمط الهارد وتقسمة 2 بارتشن ببرنامج تانى غير اللى استخدمته فى التقسيم وانا ارشحلك برنامج<br>
<em>western digital</em> data lifeguard tools<br>
<br>
وفى الاخر لو استمرت المشك<br>لة وديه الضمان</font><br>
<br><font size="3">&nbsp;حضرتك انا رافع صورة لفحض الهارد مفيهوش اي باد سكتور نهائيا المشكلة الي بتكلم عليها ان في شريط اصفر في الصورة الاولي المفروض يديني ok زي الباقي و ارجو توضيح ما هي المشكلة بلظبط</font>

kemo044
02-07-2014, 02:49
جرب الحلول الاول
1-غير فتحة اليو اس بي بالجهاز جرب توصل الهارد فى فتحة اخرى بالجهاز بالهارد على طول من غير اى تطويلة او هب لليو اس بى اذا كنت تستخدمهم
2- تأكد ان الهارد به 250 ميجا على الاقل مساحة فاضية مش مترودس على الاخر

3- فرمط الهارد وتقسمة 2 بارتشن ببرنامج تانى غير اللى استخدمته فى التقسيم وانا ارشحلك برنامج

وفى الاخر لو استمرت المشكلة وديه الضمان لان على الاغلب مشكلة ميديا من الصدمات

aldaba7
03-07-2014, 03:37
جرب الحلول الاول
1-غير فتحة اليو اس بي بالجهاز جرب توصل الهارد فى فتحة اخرى بالجهاز بالهارد على طول من غير اى تطويلة او هب لليو اس بى اذا كنت تستخدمهم
2- تأكد ان الهارد به 250 ميجا على الاقل مساحة فاضية مش مترودس على الاخر

3- فرمط الهارد وتقسمة 2 بارتشن ببرنامج تانى غير اللى استخدمته فى التقسيم وانا ارشحلك برنامج

وفى الاخر لو استمرت المشكلة وديه الضمان لان على الاغلب مشكلة ميديا من الصدمات

بس الهارد دة مضاد للصدمات و هو وقع مني كذا مرة معقولة تكون الشركة كدابة و الميديا بتتأسر و لو بشكل بسيط انا هطلع بية علي الضمان و هو ضمانة 3 سنين