المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : نقاش مفتوح : ازاى بتخزن بياناتك؟؟؟؟؟؟؟

eslamrf
30-06-2014, 14:22
السلام عليكم
انا فكرت اطرح الموضوع ده للمناقشه وخاصه انو بيشغل بال ناس كتير وعاملى انا نفسى صداع :mad:
ازاى بتخزن بياناتك المهمه؟
طبعا احنا عارفين احجام الداتا المهوله من العاب و افلام hd الخ الخ و مشكله انك تكون بقالك ايام و شهور و احيانا سنين :eek: ايوه والله سنين يتجمع فى الداتا دى من تنقلات لداونلود وفى الاخر هوووووب تلاقى كل ده طار فى لحظه عشان كده ولتجربه مريره سابقه (ربنا يستر و متتكررش) لازم نسخ احتياطى للبيانات
السؤال و الاختلاف هو اى و سيله هى الافضل على الاطلاق و الاكثر امانا ؟
وسؤالى للساده الاعضاء محترفى الجيمز و هواه تجميع الافلا hd (وانا منهم ) يعنى المساحات الضخمه :D ازاى بتحفظ الداتا بتاعتك؟
1-هارد خارجى (جيد الى كبير وخاصه المضاد للصدمات)
2-هارد داخلى مثبت فى الكيسه و موصول بشكل دائم (لا افضله لكثره استهلاكه )
3-هارد داخلى مثبت فى الكيسه و يتم توصيله عند النقل فقط ثم فصله (اعتقد هذه افضل الوسائل و اكثرهم امان . ايه رايكم ؟)
4 - اقراص dvd (احيانا تيجى تشغلها تلاقيها بخخخ (فى الانواع السيئه) و انت ياعينى مطمن وماسح الحاجه من الهارد+تشتت الداتا على عدد كبير من الاسطوانات +ارتفاع السعر للانواع الجيده و صعوبه ايجادها)

اتمنى كل الاعضاء تشارك لاهميه الموضوع ده بجد
ده شقاء السنين:eek:
وشكرا

himoegypt
30-06-2014, 15:21
الموضوع جيد
شخصياً افضل شراء قرصين واحد داخلي ويسترن بلاك مثلاً وواحد خارجي ذو مساحة كبيرة للأثنين 4 تيرا لكل قرص, ويتم العمل على القرص الداخلي بشكل عادي, ويتم (انتقاء الملفات) المهمة من هذا الهارد الداخلي مثل
1/الملفات الشخصية من صور او فيديو او ملفات عمل
2/الملفات ذو المساحة الصغيرة المرتبة ثم الكبيرة فمثلاً اذا كان لديك اكثر من فيلم بلو راي مساحة كل منهم متفاوته ما بين 8 الى 40 جيجا, فهذه الملفات تنقل كأخر الملفات او لا تنقل حتى, لأنه سهل الحصول عليها بعد ذلك اذا كتبنا اسمهما ونسختها في ملف نصي , لكن الصعب اكيد هو ان تجمع الملفات الصغيرة المتفرقة او ان تتذكرها حتى اذا ضاعت.

على ان يكون الهارد الخارجي لا يتم توصيلة الا عند التحديث ولا يتم استخدامه خارجياً اي لنقل البيانات من جهاز لجهاز فبالامكان استعمال ذواكر الفلاش او شراء هارد خارجي بسعة اقل نسبياً

وبالرغم من ارتفاع تكاليف العملية السابقة الا ان زيادة التكاليف توفر كثير من الوقت والجهد والمال ايضاً على المدى البعيد, وهي الطريقة الأضمن ان شاء الله, هذا بالنسبة لأغلب المستخدمين.

Unknown_Dragon
30-06-2014, 15:27
الافضل من وجهة نظرى هو هارد خارجى External مساحة 500 جيجا على الاقل تحط عليه كل المهم

My Regards

eslamrf
30-06-2014, 15:57
الموضوع جيد
شخصياً افضل شراء قرصين واحد داخلي ويسترن بلاك مثلاً وواحد خارجي ذو مساحة كبيرة للأثنين 4 تيرا لكل قرص, ويتم العمل على القرص الداخلي بشكل عادي, ويتم (انتقاء الملفات) المهمة من هذا الهارد الداخلي مثل
1/الملفات الشخصية من صور او فيديو او ملفات عمل
2/الملفات ذو المساحة الصغيرة المرتبة ثم الكبيرة فمثلاً اذا كان لديك اكثر من فيلم بلو راي مساحة كل منهم متفاوته ما بين 8 الى 40 جيجا, فهذه الملفات تنقل كأخر الملفات او لا تنقل حتى, لأنه سهل الحصول عليها بعد ذلك اذا كتبنا اسمهما ونسختها في ملف نصي , لكن الصعب اكيد هو ان تجمع الملفات الصغيرة المتفرقة او ان تتذكرها حتى اذا ضاعت.

على ان يكون الهارد الخارجي لا يتم توصيلة الا عند التحديث ولا يتم استخدامه خارجياً اي لنقل البيانات من جهاز لجهاز فبالامكان استعمال ذواكر الفلاش او شراء هارد خارجي بسعة اقل نسبياً

وبالرغم من ارتفاع تكاليف العملية السابقة الا ان زيادة التكاليف توفر كثير من الوقت والجهد والمال ايضاً على المدى البعيد, وهي الطريقة الأضمن ان شاء الله, هذا بالنسبة لأغلب المستخدمين.

مشكور على المرور وفهمت من حضرتك انك بتصوت للخارجى فى التخزين:D

eslamrf
30-06-2014, 16:05
الافضل من وجهة نظرى هو هارد خارجى External مساحة 500 جيجا على الاقل تحط عليه كل المهم

My Regards

شكرا اخى الكريم على المرور لاكن اسمحلى اختلف معك فى موضوع ال 500 جيجا ده دول اعمل بيهم ايه اسلك بيهم سنانى:D اقل حاجه 1 او 2 تيرا وانت طالع ودى طبعا تكون مساحه الهارد الواحد من اسطول الهاردات هههههههه وفهمت منك انك بتفضل الخارجى برضو

eslamrf
30-06-2014, 16:07
فى انتظار اراء وخبرات باقى الاعضاء لتعم الفائده باذن االله:D

Ton-3240
30-06-2014, 16:33
انا عن نفسى كان ليا تجربة سيئة مع اول هارد تخزين ليا كان هارد WD Green كان بالنسبة ليا حاجة وهم لأن اول مانزل ف امريكا رحت جايبه ع طول بعدها بسنة كرهت نفسى الهارد ابتدا يبطأ ويتكتك ومارضيش يفتح ولا يقرأ رحت شايله معايا وقولت الله يعوض عليا ف ال راح مع انى كنت هتشل ع العموم طولت عليك
بص بقى انا حاليا بعمل حاجة عندى هاردين 4 تيرا بلاك وواحد 120 ايفو
الايفو للنسخ والهاردين عليهم الداتا وفيه هارد تيرا2 بحط عليه الحاجة ال خايف تضيع ومشبكه ف الكيسة اخزن عليه وبفصله لما اخلص غير كده مابفتحهوش خالص

Unknown_Dragon
30-06-2014, 17:06
شكرا اخى الكريم على المرور لاكن اسمحلى اختلف معك فى موضوع ال 500 جيجا ده دول اعمل بيهم ايه اسلك بيهم سنانى:D اقل حاجه 1 او 2 تيرا وانت طالع ودى طبعا تكون مساحه الهارد الواحد من اسطول الهاردات هههههههه وفهمت منك انك بتفضل الخارجى برضو

ما انا قلت على الاقل يا باشا
يعنى مينفعش اقل من كده
وكل واحد واستخدامه
انا يكفينى ال 500 جيجا او 1 تيرا بالكتير
لانى مخافش غير على ملفات متعلقة بالدراسة ودى حجمها لا يتعدى 40 جيجا وبحذفها بنهاية السنة
لكن افلام ومسلسلات و العاب وكده فميفرقش معايا اللى يضيع يضيع الا شوية مسلسلات بحبها و لقيتها بصعوبة وحجمهم لا يتعدى 150 جيجا
بالحجم المطلوب بيختلف من شخص للتانى

My Regards

eslamrf
30-06-2014, 17:42
ما انا قلت على الاقل يا باشا
يعنى مينفعش اقل من كده
وكل واحد واستخدامه
انا يكفينى ال 500 جيجا او 1 تيرا بالكتير
لانى مخافش غير على ملفات متعلقة بالدراسة ودى حجمها لا يتعدى 40 جيجا وبحذفها بنهاية السنة
لكن افلام ومسلسلات و العاب وكده فميفرقش معايا اللى يضيع يضيع الا شوية مسلسلات بحبها و لقيتها بصعوبة وحجمهم لا يتعدى 150 جيجا
بالحجم المطلوب بيختلف من شخص للتانى

My Regards
كلامك صح طبعا من حيث كل واحد واستخدامه انا بهزر معاك ياعم:D اوعى تكون بتزعل
انا مشكلتى انى لو جبت 20 تيرا مش هتكفينى هههههههه عندى كميه داتا كبيره جدا مبحبش امسح لدرجه انى اتشهرت فى المنطقه كل اللى عايز حاجه دايما بيلاقيها عندى مفيش حاجه مش موجوده
وعلى راى واحد قريتلو تعليق فى موضوع الحاجات دى كلها للتعاطى مش للاتجار يعنى اللى بيعوز اى حاجه بياخدها free الموضوع مش جايبلى الا وجع الدماغ بس تقول ايه هوايه بقى مش عارف ابطلها:D

eslamrf
30-06-2014, 17:46
انا عن نفسى كان ليا تجربة سيئة مع اول هارد تخزين ليا كان هارد WD Green كان بالنسبة ليا حاجة وهم لأن اول مانزل ف امريكا رحت جايبه ع طول بعدها بسنة كرهت نفسى الهارد ابتدا يبطأ ويتكتك ومارضيش يفتح ولا يقرأ رحت شايله معايا وقولت الله يعوض عليا ف ال راح مع انى كنت هتشل ع العموم طولت عليك
بص بقى انا حاليا بعمل حاجة عندى هاردين 4 تيرا بلاك وواحد 120 ايفو
الايفو للنسخ والهاردين عليهم الداتا وفيه هارد تيرا2 بحط عليه الحاجة ال خايف تضيع ومشبكه ف الكيسة اخزن عليه وبفصله لما اخلص غير كده مابفتحهوش خالص

يا باشا طولت عليا ايه حضرتك نورتنى والله وانا سعيد جدا بمرورك:D
اتفق معك فى موضوع الهارد ال 2 اللى بتوصلو للتخزين وترجع تفصلو وانا شايف ان الطريقه دى عاليه الامان لانو ثابت جوه الكيسه وفى نفس الوقت مبيشتغلش كتير بس مقلتليش نوعو ايه؟

Ton-3240
01-07-2014, 00:49
يا باشا طولت عليا ايه حضرتك نورتنى والله وانا سعيد جدا بمرورك:D
اتفق معك فى موضوع الهارد ال 2 اللى بتوصلو للتخزين وترجع تفصلو وانا شايف ان الطريقه دى عاليه الامان لانو ثابت جوه الكيسه وفى نفس الوقت مبيشتغلش كتير بس مقلتليش نوعو ايه؟

Seagate ST2000DM001 2TB

eslamrf
01-07-2014, 16:40
up up up

eslamrf
02-07-2014, 20:58
up up up

carmodeler
04-07-2014, 00:19
انا مش بتاع العاب بس بتاع افلام ريمكس كل هارد من الهاردات في الكيسة اللي شغال 24 ساعة اودامو هارد فول باكاب بشيل في الكيس الانتي ستاتيك و يتشالو كلهم في شنطة متبطنة فوم لحمايتهم في حالة نقلهم عارف انها مكلفة بالذات الاخذ بالاعتبار حجم الدات الضخم اللي بيزيد بمعدل 400 الى 600 جيجا شهريا بس الخسارة هتبقى كبيرة في كل النواحي و هيكون اقلها ساعتها سعر الهارد اللي باظ انا الافلام اللي بنزلها للاستخدام الشخي زيك و عمري ما بيعت ممكن تقول هواية بس معظم الناس هتقول هوس