المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : باد سيكتور

البرنس اسامة
30-06-2014, 15:50
لو سمحتوا يا جماعة انا عندى هارد 500 جيجا ساتا ويسترن المهم فية حزالى اكتر من 1000 باد سيكتور بس لما جيت اصلحعم ببرنامج HDD Regenerator
بس لاقيتة بياخد ساعات كتير قوى 128 تقريبا بس المشكلة انه بيعمل حوالى 30 باد سيكتور والباقى مش بيتعملوا فمفيش برنامج او طريقة اعملها بسرعة بدل الوقت دة كلة حتى لو ممكن افرمت الهارد خالص

kemo044
30-06-2014, 15:59
حدد الاول مواقع الباد من البرنامج واكتب له من اين يبدأ وخليه يصلحه وارجع اكتب مكان الباد التانى وهكذا بدل مايبدأ من البداية الى النهايه

على العموم استخدم النسخة من البرنامج التى تعمل من داخل الويندوز اسرع
وهذا رابط لفيديو بيشرح ازاى تشيل الباد باستخدام البرنامج وهتلاقى البرنامج اسفل رابط الفيديو فى صفحة اليوتيوب نزله وفعله بالسيريال وابدا الاصلاح

https://www.youtube.com/watch?v=f0cYz60PUxI

البرنس اسامة
30-06-2014, 17:23
شكرا لرد حضرتك بس مفيش طريقة اسرع من البرنامج دة

kemo044
30-06-2014, 22:25
HDD Regenerator افضل برنامج لو عايز تحل المشكلة من غير ماتأثر على الويندوز او تفرمط الهارد اما لو عايز حاجة افضل بس هيفرمت لك الهارد بالكامل ويلغى التقسيم ويعالج المشاكل المستعصية بس ممكن ينقص حاجة بسيطة من مساحة الهارد استخدم برنامج اسمه mhdd هتلاقية فى النسخة التاسعة والعاشرة من اسطوانه الصيانة ومش هتلاقيه فى النسخ الحديثة من الاسطوانة
وطريقة تشغيلة بعد ماتدخل عليه اختار اسم الهارد بتاعك واضغط f4 ثم f 4 تانى وسيبه يمسح التركات من الصفر الى نهاية الهارد بعد مايخلص دوس اسكيب واكتب امر الخروج هتلاقيه هيظهر عندك فى شريط البرنامج من تحت لكل امر زر معين
ولو مش عارف تتعامل معاه هتلاقى ليه شرح على اليوتوب دور عليه

والبرنامج ممتاز جدا فى انه بيعالج كل مشاكل الهارد بانه بيعملك للهارد اعادة ضبط مصنع بدون اى اخطار على الهارد او تأثير فى بطىء الهارد وبياخد وقت قليل حوالى نصف ساعة او اكثر حسب حجم الهارد بس دا خليه اخر اختيار ليك لو البرنامج الاول ما حلش المشكلة

البرنس اسامة
01-07-2014, 11:04
شكرا جدا لحضرتك