المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : انـتـبـه: تم تحديث قوانين القسم - تعرف عليها حتى لا يحذف موضوعك!

Mr.pOPo
03-07-2014, 03:39
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته

في إطار سعى إدارة القسم التجارى و مشرفيها على مواكبة و موائمة تطورات القسم و حرصها
على ضرورة تنظيم مواضيع القسم ومحتوياتها.

تم تحديث بعض القوانين التى رأتها الادارة ضرورية لتنظيم مواضيع القسم كالآتى:

على جميع الاعضاء، وضع تحديثات حالة السلعة بالمشاركة الاساسية بالموضوع و ليس فى مشاركة فرعية، كالأمثلة الآتية:
مثال 1: تعديل سعر السلعة لابد أن يكون بتعديل المشاركة الرئيسية للموضوع وليس فى مشاركة ثانوية بالموضوع.
مثال 2: تعديل العرض لابد أن يكون بتعديل المشاركة الرئيسية للموضوع و ليس بمشاركة ثانوية بالموضوع.
مثال 3: عند تمام بيع أى جزء من العرض لابد ان يتم كتابة مايدل على ذلك بالمشاركة الرئيسية بالموضوع بجانب العرض.

بالنسبة للبدل: يجب ان يتم ذكر "سبب البدل" مثله مثل مواضيع البيع.

مـديـر أقـسـامـ الـخـدمـات الـتـجـاريـة

mahmoudkamall
03-07-2014, 03:44
بس موضوع ذر سبب البدل ده حاجة غريبة اوى يا استاذ بوبو اللى عايز يبدل ياما بيبدل باعلى وبالتالى السبب واضح انه بيحدث او بانفيديا والعكس وبالتالى الراجل عايز يغير لاحدى الشركتين او باقل وهنا ممكن يكون السبب محتاج فلوس الفرق او شايف ان قدارات الكارت اللى معاه اكبر من استخداماته
وفى كل الاحوال لن يضيف كتابة السبب اى شىء خالص وبعدين السبب ممكن لو فارق اوى مع الاعضاء اللى عايز يشترى بيسال فى الفون وفى حالة الاجابة باردو مفيش اى شىء بيتغير

اضافة اعتقد ليس لها سبب

Mr.pOPo
03-07-2014, 03:48
على العكس، سبب البدل شىء مهم مثله مثل سبب البيع.

وان كان الامر بسيط كما تقول، إذاً لا مشكلة فى كتابة مثل هذا البند فى المواضيع.

mahmoudkamall
03-07-2014, 03:51
بالتاكيد مش متعبة انى اكتب البند ده بس الفكرة مش فى كتابته او بساطته ممن عدمه الفكرة ايه هى الفائدة من البند ده ؟؟؟؟
انا مش بحب ادخل فى جدال بس بحب افهم

Mr.pOPo
03-07-2014, 04:10
الفايدة معرفة سبب البدل :D

لها فوائد اخرى من الناحية الاشرافية.

صدقنى، اخر شىء اود فعله زيادة القوانين و تعقيدها فى شىء مثل التعاملات التجارية.

Mr.pOPo
03-07-2014, 18:07
يُرفع للاهمية.

bazilizk
03-07-2014, 18:16
اتمني ان يكون هناك طريقة اكثر فاعلية . مثل اجبار المشتركين الجدد ( وممكن الحاليين) علي قراءة قوانين المنتدي او القسم التجاري . (تماما مثل ما يحدث عند وجود مسابقات خاصة بالمنتدي - تفتح صفحة خاصة بالتوجيه قبل التصفح داخل القسم)
لان من الواضح العديد لا يلقي لها بالا. والبعض يستهتر بها .
وبرجاء ايضا التشديد علي اختيار الالفاظ المكتوبة في المشاركات من قبل بعض الاعضاء .

Sherif.Attia
03-07-2014, 21:18
السلام عليكم
أرى والأمر مفوض للسيد/ مدير أقسام الخدمات التجاريه وضع بند جديد بقوانين البيع والشراء يلزم البائع فى حالة طرح موضوع جديد يعرض فيه بطاقة رسوميات أن يرفع صور موضح بها درجات حرارة البطاقه فى الخول وأيضاً فى عملية الضغط .
وأرى أيضاً أنه يفضل عمل فرع جديد بأقسام الخدمات التجاريه لغرض بيع وشراء البطاقات الرسوميه فقط .
(هذا الفرع سيكون له شأن عظيم) رأيى الشخصى ... وشكراً:)

Karim Gaber
03-07-2014, 22:11
تم ترح موضوع سابقا انا كل حاجة تكون منفصلة حتى تتيح التصفح السهل للمشترى

Xeon-i7-WorkStation
04-07-2014, 03:41
تمام

arrow92
04-07-2014, 18:12
يُرفع للاهمية.