المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : طلب نصيحة في بطاقات R9 290 اي نسخة افضل و خالية من المشاكل ؟

Bull And Bear
04-07-2014, 20:56
السلام عليكم
ما هي افضل نسخة من R9 290 خالية من المشاكل مثل artifacts و flickering

SAPPHIRE TRI-X R9 290 4GB GDDR5 =3700
Gigabyte R9 290 OC 4GB GDDR5 (GV-R929OC-4GD)=3600

لاني اشتريت نسخة sapphire r9 280x toxic و ظهرت مشكلة Artifacts في لعبة باتل فيلد
و ايضاً لاحظت ان كل الناس بتشتكي من R9 280X Toxic و النسخة الاسوس من بطاقة R9 280X فلماذا؟؟:confused:
علي العموم سأحاول ارجاع البطاقة الي الضمان غداً ان شاء الله و اكمل علي ثمنها و اشتري R9 290
فما هي افضل نسخة من R9 290 علي الاطلاق خالية من عيوب التصنيع ؟

ĐєçєหŢ ҚỉℓℓęЯ
04-07-2014, 21:44
هات الجيجا بايت تبريدها ممتاز وكذلك قد يحالفك الحظ وتحولها بسهوله إلى t9 290X

Bull And Bear
04-07-2014, 22:01
طيب اخي كم فرق الاداء بين النسختين ؟ وهل السابفاير tri-x مصابة ايضاً بـartifacts مثل نسخ الـ toxic ؟
ياريت شباب المزيد من الاراء لاني اريد ان استقر علي كرت شاشة ومغيروش الا بعد 3 او 4 سنين .
وشكرا اخي علي الرد :)

ĐєçєหŢ ҚỉℓℓęЯ
04-07-2014, 22:40
النسختين اخي ممتازين ولا مشاكل بهم مطلقا

roby2010
04-07-2014, 23:54
النسخة الافضل في التبريد هي Tri-X
ولم اسمع عن وجود مشاكل artifacts في بطافات R9 290
وتبريد Tri-X هو TOXIC ولا يوجد فرق بينهم
رأيي اذا كان في استطاعتك شراء Tri-X خذها بدون تردد

snow leopard
05-07-2014, 00:47
ابعد عن كل ما هو amd الاجيال الحالية لانها انوية قديمة من الجيل السابق معمولها اوفر كلوك فقط خليك انفديا حاليا حتى لو اقل زى 770

Bull And Bear
05-07-2014, 00:54
النسخة الافضل في التبريد هي Tri-X
ولم اسمع عن وجود مشاكل artifacts في بطافات R9 290
وتبريد Tri-X هو TOXIC ولا يوجد فرق بينهم
رأيي اذا كان في استطاعتك شراء Tri-X خذها بدون تردد

اقنعتني بردك
تسلم اخي علي المشاركة ..

roby2010
05-07-2014, 00:57
ابعد عن كل ما هو amd الاجيال الحالية لانها انوية قديمة من الجيل السابق معمولها اوفر كلوك فقط خليك انفديا حاليا حتى لو اقل زى 770

وما المشكلة في ذلك اخي ؟
نفس الكلام ينطبق ايضاً على بطاقات انفيديا من جيل GTX7xx فهي تحديث للجيل القديم فقط ولا يوجد بها جديد

mahmoudkamall
05-07-2014, 01:17
النسخة الtrix افضل من حيث الترددات اعلى من الجيجا بايت ويمكن كسرها
الحرارة الtrix الديفولت بتاعها يعنى الطبيعى بتاعها اللى مبتزدش عنه هو 77 فى اقصى ضغط لكن مع الحر ده لو فى تهوية ويسة هيفضل عند 77 درجة الطبيعى بتاعه او اقل لو مفيش تهوية او التهوية سيئة لن يزيد باى حال من الاحوال عن 80 درجة
لا توجد اى مشاكل اطلاقا اطلاقا بنسخ ال r9 290 وده بناء على بعض الكلام اللى اعرفه من ناس مجربة الكارت ده بالاضافة لتجربتى مع النسخة ال trix
ومبروك عليك مقدما ان شاء الله

Bull And Bear
05-07-2014, 02:06
النسخة الtrix افضل من حيث الترددات اعلى من الجيجا بايت ويمكن كسرها
الحرارة الtrix الديفولت بتاعها يعنى الطبيعى بتاعها اللى مبتزدش عنه هو 77 فى اقصى ضغط لكن مع الحر ده لو فى تهوية ويسة هيفضل عند 77 درجة الطبيعى بتاعه او اقل لو مفيش تهوية او التهوية سيئة لن يزيد باى حال من الاحوال عن 80 درجة
لا توجد اى مشاكل اطلاقا اطلاقا بنسخ ال r9 290 وده بناء على بعض الكلام اللى اعرفه من ناس مجربة الكارت ده بالاضافة لتجربتى مع النسخة ال trix
ومبروك عليك مقدما ان شاء الله

الله يبارك فيك ,
وتسلم اخي علي المشاركة و الله يطمنك بالخير :)

اخي علي حد علمي كما قرات ان مشكلة artifacts موجودة فقط في بطاقة SAPPHIRE TOXIC R9 280X و نسخة الاسوس الـ TOP من 280x
بسبب كسر السرعة المفرط او العالي جدا من (اسوس و سابفاير) ولكن هذا ليس عيباً في المعمارية بأكملها او في كل الاجيال الجديدة !

mahmoudkamall
05-07-2014, 02:11
معلش انا عايز اعرف ايه هى مشكلة artifacts بالتحديد؟

snow leopard
05-07-2014, 04:28
معلش انا عايز اعرف ايه هى مشكلة artifacts بالتحديد؟

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=395425

Bull And Bear
20-07-2014, 23:31
بعد ما ماكسيمم اخذ الكارت للضمان و قعد اسبوعين عندة قال (مش شايف حاجة) ييقصد ان المشكة مش ظاهرة معو
و قالي (اكيد معلش يعني في الكلمة انت بستعبط و اكيد حد قال لك حاجة علي الكارت في النت وانت صدقت)
و الاخ ما يعرفش ان المشكلة عالمية في 280x توكسيك ! هذا غير انة قلل من احترامي امام الجميع لانة قال اني استهبل و استعبط !!
مع العلم اني كنت شاري الكارت جديد من فرع ماكسيمم / الاسكندرية / الديب مول بسعر اغلي من سعرة 3100 جنية !!
و الكارت مكملش اسبوع في جهازي للاسف وظهرت المشكلة artifacts في باتل فيلد 4 !!!
وفي الاخر ماكسيمم يقولي مش شايف و انت بتستعبط و بتستهبل و حد قال لك .... :eek:
و قلت لماكسيمم طيب ممكن ابدلة ب TRI-X R9 290 و ادفع الفرق؟ ، قال لي (لا اصلي ما باشتغلش في الused) !!
يعني قصدة اجمع 3750 جنية من جديد و اشترية ..
المهم بعد اسبوعين بدون كارت شاشة .!
اليوم قمت بالذهاب الي الفرع في الديب مول مع العلم اني اسكن في مكان بعيد عن رشدي يعني مشوار 4 ساعات رايح جاي
رحت لة الساعة 9، الامن قال "لا استني شوية زمانة جاي بيجي علي الساعة 12" ،
انتظرت لحد الساعة 12 و اصبحت الساعة 2 ولم يحضر ماكسيمم بعد ! و شكل الموضوع بيطول .

المهم ارجو النصيحة .؟

هل اروح لجهاز حماية المستهلك ؟
هل اروح مع 5 اصحابي و نتفاهم مع ماكسيمم ؟
هل اروح بنفسي للضمان ؟
ارجو اقتراح المزيد من الحلول المناسبة من الخبراء ....

لان حرام جدا اشتري سلعة ب 3100 جنية يوجد بها عيب تصنيع عالمي و البسها و اسكت .

CrazyGamer
21-07-2014, 02:00
انا بتعامل مع ماكسيمم من فتره و اكثر من تعامل و محصلش حاجه زي ديه ابدا معايا مش عارف اشمعنا انت ... بس بردو روح تاني و خذ والدك معاك لو امكن او اي حد كبير و تروحوا هناك و قولوا اعمل Check عليها تاني و زعق معاه و لو امكن شويه قلت ادب دخ ان شاء الله يجيب نتيجه و قولوا يعمل الCheck علي BF4 لان الي انا اعرفوه ان BF4 تحتوي علي مشاكل عديده و حصلت مع اخويا ان كان عنده R9 270X و كان بيعمل Freeze لل Game في النوص كده .. بس تقريبا نزل Driver تاني و اتحلت ... اعتقد لو عيب تصنيع كان عمل كده مع اكثر من لعبه و لو ممكن جرب BF3 لو حصل مشكله بردو يبقا المشكله في السلسله معاك

Ahmed_badawy
21-07-2014, 02:20
بعد ما ماكسيمم اخذ الكارت للضمان و قعد اسبوعين عندة قال (مش شايف حاجة) ييقصد ان المشكة مش ظاهرة معو
و قالي (اكيد معلش يعني في الكلمة انت بستعبط و اكيد حد قال لك حاجة علي الكارت في النت وانت صدقت)
و الاخ ما يعرفش ان المشكلة عالمية في 280x توكسيك ! هذا غير انة قلل من احترامي امام الجميع لانة قال اني استهبل و استعبط !!
مع العلم اني كنت شاري الكارت جديد من فرع ماكسيمم / الاسكندرية / الديب مول بسعر اغلي من سعرة 3100 جنية !!
و الكارت مكملش اسبوع في جهازي للاسف وظهرت المشكلة artifacts في باتل فيلد 4 !!!
وفي الاخر ماكسيمم يقولي مش شايف و انت بتستعبط و بتستهبل و حد قال لك .... :eek:
و قلت لماكسيمم طيب ممكن ابدلة ب TRI-X R9 290 و ادفع الفرق؟ ، قال لي (لا اصلي ما باشتغلش في الused) !!
يعني قصدة اجمع 3750 جنية من جديد و اشترية ..
المهم بعد اسبوعين بدون كارت شاشة .!
اليوم قمت بالذهاب الي الفرع في الديب مول مع العلم اني اسكن في مكان بعيد عن رشدي يعني مشوار 4 ساعات رايح جاي
رحت لة الساعة 9، الامن قال "لا استني شوية زمانة جاي بيجي علي الساعة 12" ،
انتظرت لحد الساعة 12 و اصبحت الساعة 2 ولم يحضر ماكسيمم بعد ! و شكل الموضوع بيطول .

المهم ارجو النصيحة .؟

هل اروح لجهاز حماية المستهلك ؟
هل اروح مع 5 اصحابي و نتفاهم مع ماكسيمم ؟
هل اروح بنفسي للضمان ؟
ارجو اقتراح المزيد من الحلول المناسبة من الخبراء ....

لان حرام جدا اشتري سلعة ب 3100 جنية يوجد بها عيب تصنيع عالمي و البسها و اسكت .

روح الاول للضمان بنفسك واذكر لهم المشكلة بالتفاصيل وفهمهم انه مشكلة عالمية وخد معاك فلاشة فيها صفحات انترنت محفوظة من مشاكل تانية من موقع اجنبية وعربية
جرب كمان ابعت رسالة للـ support الخاصة بالشركة العالمية وانت بتكلمهم ادي لهم سيرال نمبر الكارت بتاعك والوكيل اللي اشتريته منك واشرح لهم انك مش مبسوط انك دفعت مبلغ كبير وتقابل مشاكل زي كدة ومحتاج ترجع الكارت (الموقف حصل معايا واتحل بالطريق دة عن طريق شركة لوجيتك وقالولي ارسل السلعة للوكيل يستبدلها لك بواحدة جديد مع العلم انه مر على السلعة دي حوالي اكتر من سنة في الضمان وهي ضمانها 3 سنوات)
لو ماجبش نتيجة من المضان روح لجهاز حماية المستهلك واشرح المشكلة بالكامل
انك تروح مع 5 صحابك دي مش هتحل اي حاجة وهتكون انت اللي غلطان في الاخر قدام جميع الاطراف (الوكيل والشركة العالمية وجهاز حماية المستهلك)
اسلك في كل الطرق الصحيحة وعبر القنوات الرسمية ماتحولش تهدد اي حد باي حاجة مش تقولهم هشتكيكم لجهاز حماية المستهلك اشتكيهم على طول لانه في الغالب العملاء اللي بتهدد مش بتشتكي بس مجرد ظاهرة صوتية

mohamedmostaf
21-07-2014, 02:37
انصح حضرتك ب gigabyte

mohamedmostaf
21-07-2014, 02:40
اتفضل حضرتك الفرق بين الكارتين https://www.game-debate.com/gpu/index.php?gid=2009&gid2=1984&compare=radeon-r9-290-gigabyte-windforce-3x-oc-edition-vs-radeon-r9-290-sapphire-tri-x-oc-edition فوز لصالح gigabyte ب 1فى المية

نصيحة منى ابعد عن sapphire كثير من الناس يشتكون منها لأسباب متعددة
شركة gigabyte اكبر سمعة وشركة افخم منها بكتير

mido salah
21-07-2014, 03:12
انا بتعامل مع ماكسيمم من فتره و اكثر من تعامل و محصلش حاجه زي ديه ابدا معايا مش عارف اشمعنا انت ... بس بردو روح تاني و خذ والدك معاك لو امكن او اي حد كبير و تروحوا هناك و قولوا اعمل Check عليها تاني و زعق معاه و لو امكن شويه قلت ادب دخ ان شاء الله يجيب نتيجه و قولوا يعمل الCheck علي BF4 لان الي انا اعرفوه ان BF4 تحتوي علي مشاكل عديده و حصلت مع اخويا ان كان عنده R9 270X و كان بيعمل Freeze لل Game في النوص كده .. بس تقريبا نزل Driver تاني و اتحلت ... اعتقد لو عيب تصنيع كان عمل كده مع اكثر من لعبه و لو ممكن جرب BF3 لو حصل مشكله بردو يبقا المشكله في السلسله معاك

هتلقي حضرتك ما تعملتش بعد الشراء
فعلا الضمان في مصر قلت ادب وسوء معاملة لابعد الحدود
بصرحة انا ماعرفش هما هيخسرو اية لو رجعو القطعة ؟؟! اية الكسل دا ..
وعلي فكرة لو عمل check للكرت هيطلع العيب من اللعبة وو بس المهم مش هيطلع العيب من الكرت

mahmoudkamall
21-07-2014, 03:26
حضرتك تقدم شكوى فى جهاز حماية المستهلك وفى نفس الوقت توح للضمان نسفه اللى هو تقريبا هيكون qds على ما اظن وتبلغ حمياة المستهلك ان المشكلة عالمية وتحاول توضحلهم المشكلة وفى نفس الوقت حضرتك تتابع مع الشركة الام وتبلغها بالمشكلة وتعنت الوكيل لو الضمان نفسه تعنت معاك هو كمان

snow leopard
21-07-2014, 03:37
نصيحة من واحد لسه واصل من مول سوق العصر (خصوصا هاى ااند وماكسمام)
روحت لماكسيمام وعندى كارت 7850 اتحرق تمام وبوديه الضمان امبارح قعد معاه وبكل بروود دا فى ريحة شياط(يا سلام امال انا جايبو ليه ) وبيقولى قال شويه تراب وعهد الله بساط جدا يقولى هما ممكن سبب الحرق وقال احتمال الضمان يرفضه ( يرفضه من قبل ما يشوفه شوف النية الطيبة من البدايه) المهم قولته وديه واللى يحصل يحصل
طلعت هاى اند اشتريت 760 الجديد بتاعى وبسالو عن مشكلة 280x وكان الاتى والاعتراف اللى مش هتلاقيه عند اى حد بيبع الكرت فىيه مشكلة عامة فى جميع الماركات بلا استثناء ويفضل عدم شرائه لانك صعب تلاقى نسخة مستقرة منه نهائى وسبب انتشار الكرت هو mining دا ( اعتراف من البائعين بالمشكلة بحذر يا جماعة كلو يبعد عنو جديد او مستعمل)

CrazyGamer
21-07-2014, 03:40
روحت لماكسيمام وعندى كارت 7850 اتحرق تمام وبوديه الضمان امبارح قعد معاه وبكل بروود دا فى ريحة شياط(يا سلام امال انا جايبو ليه ) وبيقولى قال شويه تراب وعهد الله بساط جدا يقولى هما ممكن سبب الحرق وقال احتمال الضمان يرفضه ( يرفضه من قبل ما يشوفه شوف النية الطيبة من البدايه) المهم قولته وديه واللى يحصل يحصل
طلعت هاى اند اشتريت 760 الجديد بتاعى وبسالو عن مشكلة 280x وكان الاتى والاعتراف اللى مش هتلاقيه عند اى حد بيبع الكرت فىيه مشكلة عامة فى جميع الماركات بلا استثناء ويفضل عدم شرائه لانك صعب تلاقى نسخة مستقرة منه نهائى وسبب انتشار الكرت هو mining دا ( اعتراف من البائعين بالمشكلة بحذر يا جماعة كلو يبعد عنو جديد او مستعمل)
شكرا علي النصيحه الجميله دبه لان انا فعلن كنت بفكر اشتريه بس كده بقا قررت استني شويتين و اجيب الGTX 780 Windforce او ممكن اكمل و اجيب النسخه الEVGA لانها خامه افضل من Gigabyte و ده مش معناه ان Gigabyte وحشه لا سمح الله .. بس في احسن .. و انا عايز رأيك في الGTX 780

snow leopard
21-07-2014, 03:56
شكرا علي النصيحه الجميله دبه لان انا فعلن كنت بفكر اشتريه بس كده بقا قررت استني شويتين و اجيب الGTX 780 Windforce او ممكن اكمل و اجيب النسخه الEVGA لانها خامه افضل من Gigabyte و ده مش معناه ان Gigabyte وحشه لا سمح الله .. بس في احسن .. و انا عايز رأيك في الGTX 780

جيجابايت حلوة مفيش كلام ولكن evga نسخها الاقوى خصوصا النسخ super overcloked وفي نسخ اخرى overclcoked ولكن الاقوى super وخليك خيارتك فى 770 او 780 افضل خيار ولو تستنى بتاع اربع شهور يكون احسن هينزل جيل 8xx gtx ودا هيبقى اقوى وارخص وافضل

CrazyGamer
21-07-2014, 04:02
جيجابايت حلوة مفيش كلام ولكن evga نسخها الاقوى خصوصا النسخ super overcloked وفي نسخ اخرى overclcoked ولكن الاقوى super وخليك خيارتك فى 770 او 780 افضل خيار ولو تستنى بتاع اربع شهور يكون احسن هينزل جيل 8xx gtx ودا هيبقى اقوى وارخص وافضل
مش مقتنع ان الجيل الجديد حيكون ارخص .. و كمان الGTX 780 او حتي ال770 حيكون كافي لفتره كبيره مش اقل من سنتين و نصف ... و بعد كده حيكون 1000 حاجه نزلت جديده تجيب سعتها بقا ... و بصراحه انا مايل لNvidia لان بها الShadowplay و انا محتاجها جدا و كمان دعم الCuda في برامج الRendering و ايضا قله استهلاك الكهرباء و الدرجات الحراره

zezo52xmax
21-07-2014, 22:23
مش كل كروت 280x فيها مشكلة
انا عندي كارت SAPPHIRE VAPOR-X R9 280X 3GB (https://www.********.com/en/product/sapphire-vapor-x-r9-280x-3gb-gddr5-oc-maximum-hardware)
جايبه بعد مانزل مصر بحوالي اسبوعين لما كان سعره 2400 تقريبا ولله الحمد الكارت تمام ومافيش مشاكل قابلتني مع الالعاب سواء باتلفيد 4 او اغيرها
انا شوفت فعلا ناس كتير بتشتكي من الكارت بس مش الموديل اللي عندي
في ناس فعلا كتير اشتكت من نسخة جيجا بايت وTOXIC
بس ماشفتش حد اشتكي من نسخة SAPPHIRE VAPOR-X R9 280X 3GB (https://www.********.com/en/product/sapphire-vapor-x-r9-280x-3gb-gddr5-oc-maximum-hardware)وممكن انا اللي حظي كويس
باقي المكونات
Core i5 (https://www.********.com/en/product/intel-core-i5-4670k-haswell-3-4ghz-6m-lga-1150-processor-maximum-hardware)
ram 8 gb
power seasonic 750w

snow leopard
22-07-2014, 01:40
مسألة حظ ليس اكثر يا صديقى الكميات المرتجعة منه مهولة وشكاوى عديدة دا غير ااعتراف البائعبن والتجار بالمشكلة

كان ودي
22-07-2014, 02:25
Tri-X دون تردد ان قلت لك انها الافضل باالكسر فلا تستغرب