المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال عن فيروس (Win32 Somoto J (PUP

Mysticriver
12-07-2014, 20:35
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

ازيكم يا شباب انا كان عندى فيروس (Win32 Somoto J (PUP فى المسار ده C:\Users/mustafa فكنت عايز اعرف هل الفيروس ده بينتشر فى كل البارتشينات ولا لا و هل هو مضر جدا ولا لا

للعلم : ان تم مسح الفيروس بال Avast بس كنت عايز اعرف هل هو بينتشر فى كل البارتشينات و و بيبوظ ملفات ولا لا لان عندى داتا مهمة على الهارد

westwind
13-07-2014, 10:29
لا تقلق هذا مش فيروس. مجرد برنامج اعلانات مزعج adware و مش خطير و لا بيأثر على الدوكيومنتز.
الانتي فيروس لا يقضي عليه بشكل كامل لأنه مش من اختصاصه adwares
البرامج المجانية و الفعالة للقضاء على هذا النوع هي
Malwarebytes
AdwCleaner
OTL and aswMBR

حسب خبرتي و تجاربي انصح بالبرنامج الاول و قد كنت قد اشرت اليه في هذا الدليل
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=395699

المالويربايتز دائماً يكشف هذه الاعلانات الشائعة غير المرغوب بها (او كما تحب ان تسميها فيروسات)
Win32: Somoto-J (PUP)
Win32: Somoto F-(PUP)
Win32: SearchProtect-C (Adw)

Mysticriver
13-07-2014, 22:58
هل هو بينتشر فى الكمبيوتر كله او بيبوظ الداتا زى الالعاب و البرامج ولا بتفضل الملفات سليمة زة ما هى

البعد الخامس
13-07-2014, 23:49
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

ازيكم يا شباب انا كان عندى فيروس (Win32 Somoto J (PUP فى المسار ده C:\Users/mustafa فكنت عايز اعرف هل الفيروس ده بينتشر فى كل البارتشينات ولا لا و هل هو مضر جدا ولا لا

للعلم : ان تم مسح الفيروس بال Avast بس كنت عايز اعرف هل هو بينتشر فى كل البارتشينات و و بيبوظ ملفات ولا لا لان عندى داتا مهمة على الهارد

هل هو بينتشر فى الكمبيوتر كله او بيبوظ الداتا زى الالعاب و البرامج ولا بتفضل الملفات سليمة زة ما هى

ما هو نظام التشغيل بتاعك حتى استطيع اعطيك الطريقة المناسبه لنظام التشغيل الخاص بك لانها تختلف من نظام تشغيل لاخر ؟

Mysticriver
14-07-2014, 00:38
نظامى ويندوز 7

Mysticriver
14-07-2014, 01:17
هل اسطب برنامج Malwarebytes Anti Malware و هل هيقضى على بقايا (Win32 Somoto J (PUP بشكل كامل

البعد الخامس
14-07-2014, 02:31
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اطمن ده برنامج Maleware مش بيتنقل على الجهاز كله ولكنه بيؤثر على الويندوز والمتصفحات

اولا حتى لا يؤثر على المتصفح لديك

Internet Explorer - click on Tools menu > select Internet Options > hit Advanced tab > press Restore Defaults button > OK button

Mozilla Firefox - Firefox button > Help > Troubleshooting information > press‘Reset Firefox’ button.

Google Chrome - click‘Customize and Control Google Chrome’ menu > ‘Options’> hit ‘Under the Hood’ tab > ‘Reset to Defaults’ button.

Opera - navigate to "C:\Users\user_name\AppData\Roaming\Opera\Opera\" > remove Operapref.ini file.

وبعدها

حمل البرنامج ده

حمل من هنا (https://www.mediafire.com/download/p5pvk6hlady4ko4/adwcleaner-3-210-en.A%2CH.R.%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%86%D8%AA%D8%B5%D8 %A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA.exe)

واعمل بيه اسكان على الجهاز كله

وبعد كده حمل البرنامج ده عشان تمنع وصوله عن طريق اى شىء خارجى مثل USB

حما من هنا (https://www.mediafire.com/download/n3fr29d13lwufvs/MCShield-SetupA%2CH.R.%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%86%D8%AA%D8%B5% D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA.exe)

للعلم كل ما سبق متخصص وكمان برامج مساعده فى الحماية