المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عيوب ومميزات نوكيا xl

سيد حسن 1
18-07-2014, 08:35
السلام عليكم رمضان كريم عليكم انا محتاج اعرف ايه مميزاته وعيوبها جزاكم الله خيرا وكان عندي استفسار اخر
نوكيا كلها بقيت mdae in china ؟
طيب يعني مفيش فلندي او هندي ؟

جزاكم الله خيرا علي المساعده

UNREAL
19-07-2014, 04:05
السلام عليكم أخي الكريم

مكانت الصناعة لم يعد له اي وزن فهواتف آبل تصنع في الصين وهي من بين أعلى الهواتف جودة في البناء... هذه نقطة

بالنسبة لنوكيا X سعر الجهاز بصراحة مغري وشكله يوحي بأنه مصنوع بجودة عالية إنما بشكل عام زميلي شغّال فمايكروسوفت وقلي إن مايكروسوفت لن تستمر في هذه السلسلة،
كانت مجرد تجربة من نوكيا في أواخر أيامها فأطلقت مايكروسوفت تلك الهواتف كتجربة فقط ولكنها لا تنوي الإستمرار فيها، لذلك أعتقد أنها تجربة منقطعة. أي أنك ستتعب في نقل بياناتك لاحقاً لمنصة أخرى من المنصات الأربع المضمونة (آبل، جووجل، مايكروسوفت، بلاك بيري).

ماهي ميزانيتك المتاحة حالياً وعلى أساسها ممكن الشباب يساعدوك في إختيار الأفضل. أنا عن نفسي من مستخدمي نوكيا لوميا 820 بنظام تشغيل ويندوز فون، وسوني إكسبيريا زي ألترا LTE بنظام آندرويد.
ولكن للأسف ما أستطيع أن أفتي في الهواتف اللي بنفس فئة النوكيا XL السعرية.

أتمنى لك التوفيق وخبرنا إش يصير معك.

abdo_tarek
19-07-2014, 09:40
اخى لا انصحك بهذا الموبايل لان سعره غالى على مواصفاته تانى حاجة ميكروسوفت خلاص مش هتعمل موبايلات بنظام اندرويد تانى تالت حاجة جوجل لاتدعم الموبايل ويعتبر الاندرويد الى فى روم مختلف عن الاندرويد الرسمى

سيد حسن 1
19-07-2014, 10:48
السلام عليكم أخي الكريم

مكانت الصناعة لم يعد له اي وزن فهواتف آبل تصنع في الصين وهي من بين أعلى الهواتف جودة في البناء... هذه نقطة

بالنسبة لنوكيا X سعر الجهاز بصراحة مغري وشكله يوحي بأنه مصنوع بجودة عالية إنما بشكل عام زميلي شغّال فمايكروسوفت وقلي إن مايكروسوفت لن تستمر في هذه السلسلة،
كانت مجرد تجربة من نوكيا في أواخر أيامها فأطلقت مايكروسوفت تلك الهواتف كتجربة فقط ولكنها لا تنوي الإستمرار فيها، لذلك أعتقد أنها تجربة منقطعة. أي أنك ستتعب في نقل بياناتك لاحقاً لمنصة أخرى من المنصات الأربع المضمونة (آبل، جووجل، مايكروسوفت، بلاك بيري).

ماهي ميزانيتك المتاحة حالياً وعلى أساسها ممكن الشباب يساعدوك في إختيار الأفضل. أنا عن نفسي من مستخدمي نوكيا لوميا 820 بنظام تشغيل ويندوز فون، وسوني إكسبيريا زي ألترا LTE بنظام آندرويد.
ولكن للأسف ما أستطيع أن أفتي في الهواتف اللي بنفس فئة النوكيا XL السعرية.

أتمنى لك التوفيق وخبرنا إش يصير معك.

ما هو الدعم المقدم من شركة مايكروسوفت ؟ تقصد تنزيل البرامج والالعاب وكدا ولا ايه ؟ يعني مثلا انا لو كنت اشتريت هذا الموبايل الان فيما بعد ايه اللي حصل هيحصل بالظبط هتعب من ناحية ايه ؟ معلش ياريت توضحلي الحته دي بعد الغاء دعم من مايكروسوفت الي اجهزة الاندرويد
+
انا معايا في حدود 1300 محتاج اشتري حاجه خطين و5 بوصه فعجبني دا من صوته وكدا فقلت اشتريه بس اتصدمت ومنتظر منكم قبل الشراء الرد
وشكرا

اخى لا انصحك بهذا الموبايل لان سعره غالى على مواصفاته تانى حاجة ميكروسوفت خلاص مش هتعمل موبايلات بنظام اندرويد تانى تالت حاجة جوجل لاتدعم الموبايل ويعتبر الاندرويد الى فى روم مختلف عن الاندرويد الرسمى
للاسف يا غالي بالنسبه لسعره فهو جميل بعكس ابل سامسونج المواصفات اللي زي كدا بتبقي عامله اكثر من 1500 ج + بس انا محتاج زي ما قلت للاستاذ UNREAL , اني مش فاهم ازاي مش هيكون فيه دعم وكدا

منتظر ردكم

Saddik Rayan
22-07-2014, 21:59
ما هو الدعم المقدم من شركة مايكروسوفت ؟ تقصد تنزيل البرامج والالعاب وكدا ولا ايه ؟ يعني مثلا انا لو كنت اشتريت هذا الموبايل الان فيما بعد ايه اللي حصل هيحصل بالظبط هتعب من ناحية ايه ؟ معلش ياريت توضحلي الحته دي بعد الغاء دعم من مايكروسوفت الي اجهزة الاندرويد
+ اي دعم اصدار الأندرويد سوف يتوقف أي لم تحصل على أي تحديثات لنطام الاندرويد على جهازك
انا معايا في حدود 1300 محتاج اشتري حاجه خطين و5 بوصه فعجبني دا من صوته وكدا فقلت اشتريه بس اتصدمت ومنتظر منكم قبل الشراء الرد
وشكرا

للاسف يا غالي بالنسبه لسعره فهو جميل بعكس ابل سامسونج المواصفات اللي زي كدا بتبقي عامله اكثر من 1500 ج + بس انا محتاج زي ما قلت للاستاذ UNREAL , اني مش فاهم ازاي مش هيكون فيه دعم وكدا

منتظر ردكم

باقي الرد من ضمن النص
بالنسبة لشراء الموبايل أنصحك ب Samsung galaxy s duos 2
المواصفات :

الرامات 768 MB

الشاشة 4 بوصة من فئة TFT و دقة عرض 800*480 ,

الكاميرا 5 ميغا بيكسل

اصدار الاندرويد 4.2

البطارية 1500mAh

بالتوفيق

سيد حسن 1
23-07-2014, 11:33
باقي الرد من ضمن النص
بالنسبة لشراء الموبايل أنصحك ب Samsung galaxy s duos 2
المواصفات :

الرامات 768 MB

الشاشة 4 بوصة من فئة TFT و دقة عرض 800*480 ,

الكاميرا 5 ميغا بيكسل

اصدار الاندرويد 4.2

البطارية 1500mAh

بالتوفيق

طيب ما هو دا نفس رامات النوكيا

mohamed9191
05-08-2014, 21:14
السلام عليكم ورحمة الله
اسف على التطفل بس انا عندى سؤال وهو متعب شويه وخارج الموضوع قليلا.
انا عايز اشغل الواتس اب على وكيا XL ومش عارف ممكن افاده؟

abdo_tarek
06-08-2014, 08:55
يا اخى زى مقلت لحضرتك ميكروسوفت تخلت عن سلسلة نوكيا x والاشا ومش هتنزل موبايلات غير بنظام الويندوز فون يعنى هيبقى مفيش دعم للموبايل وبالنسبه للسعر فى عندك سونى l وال s duos 2 ولو عايز نوكيا انصحك ب lumia 630 بنفس سعر نوكيا كس ال

mohamed9191
06-08-2014, 14:58
السلام عليكم ورحمة الله
اسف على التطفل بس انا عندى سؤال وهو متعب شويه وخارج الموضوع قليلا.
انا عايز اشغل الواتس اب على وكيا XL ومش عارف ممكن افاده؟
.
.
.
اسف على تكرار السؤال بس بجد الموضوع مزعج مش راضى يشتغل الواتس عندى.