المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة شاشة زرقاء عويصة لا اجد لها حل !

The Viper X
20-07-2014, 18:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

عندي مشكلة زرقاء وهي Dumping Physical memory to disk مشكلة دوختني وحيرتني .. بتحصل امتي ؟؟ لما بكون بلعب العاب تقيلة ولكن الشئ الغريب ان المشكلة دي مش بتحصل الا قبل منتصف الليل مش عارف ليه بس مثلا العب من فتره 3 عصرا حتي 12 منتصف الليل قد تحصل المشكلة في حين اني بلعب نفس اللعبة لمدة 3 ساعات متواصلة من 5 فجرا حتي ال8 صباحا دون مشاكل وهذا الامر لا ينطبق علي الالعاب التقيلة بس فهي بتحصل في FIFA 14 و Farcry 3 و bioshcok infinite .. دخلت علي الانترنت عشان اعرف اسباب المشكلة لفيت احد ال3 دول :-

1- الباور سبلاي وده احقيقة اشك انه السبب ان البار عندي Thermaltake smart se 730w والجهاز عندي كارت شاشة sapphire 7970 ghz وهارد واحد يعني استبعد جدا انه يكون السبب خصوصا ان الجهاز بيشتغل زي ماانا قولت تمام بعد الفجر :ah26:
2- الرامات : عندي قطعتين رامات Gskill ripjaws 2×4 1600 وقمت بفصحهم ببرنامج Windows Memory Diagnostic ووجد مش فيه مشاكل الحمدلله + اني فكتهم وركبتهم تاني وسؤال هو ايه الفرق بين الslot الازرق والابيض في تركيب الرامات ؟
3- التعريفات : ودي اشك فيها بشكل كبير .. من يومين سطبت beta 14.7 وكان فعلا دي بداية ظهور المشكلة ولما لقيت ان المشكلة ممكن تكون من التعريفات قمت بالفعل بحذف التعريف من جذوره باستخدام driver cleaner وقمت بتنصيب التعريف 14.4 whql ولكن اثناء عملية التنصيب ظهرت نفس الشاشة زرقاء للاسف فقمت بتنصيب ويندوز من جديد وسطبت التعريف 14.4 ونزل بدون مشاكل .. ولكن برضو تظهر الشاشة الزرقاء عند اللعب ولكن مش بتظهر مره واحد اللي بيحصل مش تجمد في الجهاز ولكن اللعبة بتطلع وبعد كده بيبدأ يقفل البرامج او الملفات المفتوحه واحده واحده وبعد كده بتختفي قايمة ستارت ثم تظهر الشاشة الزرقاء !!

وكذلك قمت بتحديث البيوس الي اخر اصدار

انجدوني ارجوكو لاني خايف جدا ع الجهاز ان فيه مواضيغ قريت فيها انها بتسبب فشل تام في الجهاز :o

Mr-Dark
20-07-2014, 20:00
اخي الكريم يوجد عدة حلول للقضاء على الشاشة الزرقاء انصحك ان تقوم بالاتي

1- قم بتحميل تعاريف الجهاز من موقع اللوحة الام اخر اصدار ( تعريف الصوت . الشيبست . الشبكة ... الخ )

2- قم بتحميل تعريف كارت الشاشة رقم 14.6 فهذا التعريف افضل تعريف مع ويندوز 8 والبطاقة الموجودة معك باقي التعاريف تسبب شاشة زرقاء

3- قم بتنصيب نسخة ويندوز 8.1 وتركيب التعاريف التي ذكرتها لك

واذا استمرت المشكلة قم بتجربة العمل على الجهاز بقطعة رام واحدة واعلمنا في النتائج

ملاحظة : افضل طريقة لحذف تعريف كارت الشاشة هي ببرنامج Display driver uninstaller

The Viper X
20-07-2014, 20:05
اخي الكريم يوجد عدة حلول للقضاء على الشاشة الزرقاء انصحك ان تقوم بالاتي

1- قم بتحميل تعاريف الجهاز من موقع اللوحة الام اخر اصدار ( تعريف الصوت . الشيبست . الشبكة ... الخ )

2- قم بتحميل تعريف كارت الشاشة رقم 14.6 فهذا التعريف افضل تعريف مع ويندوز 8 والبطاقة الموجودة معك باقي التعاريف تسبب شاشة زرقاء

3- قم بتنصيب نسخة ويندوز 8.1 وتركيب التعاريف التي ذكرتها لك

واذا استمرت المشكلة قم بتجربة العمل على الجهاز بقطعة رام واحدة واعلمنا في النتائج

ملاحظة : افضل طريقة لحذف تعريف كارت الشاشة هي ببرنامج Display driver uninstaller

انا شغال ويندوز 7 وهل تعريف 14.6 beta افضل من 14.4 whql ?

kemo044
20-07-2014, 23:07
افحص حرارة الجهاز وكارت الشاشة اثناء الضعط والخمول ببرنامج HWMonitorPro وفك الرامتان وركبهم على نفس لون السوت يعنى الاثنين نفس اللون علشان الديوال شانيل وتأكد من ضبط فولت وتردد الرامات من صفحة البيوس واعلمنا بالنتيجة