المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عن الpower suplly مناسب للكرت GTX 750 وعن نظام الUEFI وwin 8.1

ابو الفِداء
27-07-2014, 05:09
السلام عليكم
1- الباور الحالي 300W HEC واريد اختيار باور انسب للكارت ونافع في المستقبل واهم شئ يكون به خاصية الحماية من انقطاع الكهرباء بمعنى كما فهمت من اخواني ان يكون عليه العلامة البرونزية او الفضية او الذهبية فما المتاح في حال كانت الميزانية 700ج وايضا في حال كانت 1000ج واريد شراء كيسة بباور وفي حال وجب شراؤهم منفصلين فما ارخص كيسة بدون باور غير تجارية توفر تبريد مناسب وهل يعتبر امر عادي الاتفاق مع البائع على شراء كيسة معينة بدون باور وقد قمت بالبحث في المتجر لم استطيع تمييز انواع البورات بحيث اميز النوع الذي ابحث عنه من خلال اسم الباور المختصر فقط
https://store.arabhardware.net/hardware/power-supplies/ (https://store.arabhardware.net/hardware/power-supplies/)
https://store.arabhardware.net/hardware/computer-cases/ (https://store.arabhardware.net/hardware/computer-cases/)
2- انا حاليا على ويندوز 8 بالنظام UEFI وقد تتطلب ذلك تحويل نظام الهارد بالكامل من خلال برنامج Aiseesoft وقد جاء مع كرت الشاشة تنبيه انه داعم بشكل كامل للنظام المذكور.
الاستفسار: ما تاثير العمل على ويندوز بالنظام المذكور على توافقية الكرت واداؤه.
3- عمليا من خلال تجارب الاعضاء الخبراء هل يفضل العمل على ويندوز 8 ام الرجوع لويندوز 7 (هل يتطلب ذلك تغيير نظام الهارد مرة اخرى)
5- خلال تجربة الكرت على لعبة crisis 3 ظهرت رسالة غريبة ثم شاشة سوداء ثم توقف الجهاز تماما ثم ارتفاع لصوت المرواح بصورة غير طبيعية ولم استطع تمييز صوت المراوح هو من كرت الشاشة ام الباور ام البروسيسور .
الاستفسار :هل هذا سببه الباور ام مشكلة في الكرت حيث انه كما قرات ان جميع اصدارات crisis تعتبر وسيلة لاختبار كرت الشاشة والضغط عليه مثلها مثل برامج الاختبار المخصصه.
6- في حال اردت تكرار تجربة كريسس هل يفضل تغيير الباور اولا وهل توجد احتياطات اخرى لتكرار التجربة بامان كامل ,خفض تردد الكرت مثلا(هل لذلك تاثير على الضمان) او غير ذلك علما بان نسخة الكرت super clocked.
7- ما هي افضل طريقة علمية ومناسبة ومعترف بها ولا غبار عليها حتى من جانب الوكيل للطغط على الكرت واختباره .
منتظر افادتكم واعلم ان الاستفسارات كثيرة لذلك شاكر لكم بشدة على اجابتكم لها
وكل عام وانتم بخير

AMRSOFTWARE
27-07-2014, 05:14
لو عايز بور فى حدود الف جنية هات هذا البور ممتاز وهيشغل اى حاجة

SeaSonic M12II / Bronze / 850W / 80 PLUS

اما لو عايز الاقل هات 600 واط منه

@alkhdaoy@
27-07-2014, 05:41
السلام عليكم
شوف الباور ده
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=397539

ابو الفِداء
27-07-2014, 06:36
شكرا لكم واريد معرفة سعر ال600w وبالنسبة للكيسة مارايكم كيسة منفصلة ام كيسة بباور

amrelsersay
27-07-2014, 07:35
الكيسات الي بالباور تعبانة جدا والباور فيها مهلبية
بس هو انت عايز باور ل gtx 750?? بميزانية 1000 جنيه؟؟
اصل الكرت ده ممكن يتجبلو باور اصلي ب350 او 400 هيكون كويس جدا عليه ومفيش مشاكل ولا انت عايز باور لحاجة تانية ولاايه

ابو الفِداء
27-07-2014, 09:06
نعم اريد باور يكفيني اذا غيرت الكرت في المستقبل ان شاء الله لكرت يحتاج باور اعلى , ماذا تقترح اذا لنوع كيسة بدون باور غير تجارية سعرها غير مرتفع بها اماكن تبريد مناسبة علما بان لدي مسبقا مروحتين COOLER MASTER FAN CASE قد استفيد بهما لكيسة ليس بها مراوح كثيرة لكن بها اماكن تبريد مناسبة

SamoxBlackxRose
27-07-2014, 10:20
انت رجعت ال r7 260x ?
عموما الباور كافي للكرت الحالي و كفاية باور 850 وات في حالة التحديث الأعلى

Sent via Calculator

ابو الفِداء
27-07-2014, 11:18
لا ابدا لا زلت علي نفس الكرت لكن فقط اريد باور لا احتاج لتغييره في المستقبل وايضا يحيرني ما حدث عند تشغيل لعبة crysis

amrelsersay
27-07-2014, 12:06
باور 850 وات ايه الي تجيبه بس انتو بتهزرو ياجدعان

والمشكلة الي حصلت معاك عشان الباور بتاعك في الضياع الباور اولا نوعه مش جامد غير انه 300 وات والكرت بيحتاج باور يكون 400 او 450 وات
ومتجبش باور عالي اوي عشان التحديث بعدين لان كدة كدة اي باور بيضعف مع مرور الزمن الحكاية مش كبيرة ولا حاجة انا معايا msi gtx 750 oc 1 gb وجايبله باور بحوالي 400 جنيه ومفيش اي مشاكل وكرايسز 3 شغالة علي هاي عادي
خد ده
zalaman ZM500-LE 500W PSU 350 LE

ولو عاوز حاجة 80 بلس خد ده

ZALAMAN ZM500-GV 500W PSU 80 PLUS BRONZE

ابو الفِداء
27-07-2014, 12:43
شاكر لك اخي الكريم والحقيقة انا لم اكن انوي ان ازيد عن 600w باي حال حيث انه سيكون زائد عن استخدامي حتى مستقبلا وشكرا لتوضيح وتاكيد سبب المشكلة التي واجهتني وبالمناسبة الباور عمره حوالي ٦ سنوات او اكثر ومن فترة لاتقل عن سنة مروحة الباور صوتها مرتفع جدا عن بداية تشغيل الجهاز.
بالنسبة للنوع 80 plus كمرسعره ولو كان 600w كم سيكون سعره ، وارد جدا ان اشتري النوع النوع الذي اقترحته عليّ اخي الكريم فليست لدي الخبره للبحث بنفسي في انواع البورات تحديدا فهل تنصحني بشئ عند البحث في انواع البورات لتحديد كيف اجد نوع انسب لي ان وجد، مثلا به حماية اكبر من انقطاع الكهرباء وبنفس السعر تقريبا او مميزات اخرى
نعم اكثرت في الاستفسارات وهذا لاني ساشتري باذن الله خلال الاسبوع وربما في العيد ان وجدت اي من الشركات تعمل في العيد ولا اريد الشراء بدون دراية الي جانب اني توقفت عن استعمال الكرت لحين شراء باور حتي لا اجازف فشكرا لسعة صدركم احبائي

amrelsersay
27-07-2014, 13:36
الباور ال80 بلس سعره 450 جنيه
وعشان تعرف الكرت بيحتاج 400 وات وانت بتجيبه اكبر ب50 وات عشان تطمن انا لو كنت لقتلك باور 450 وات كويس كنت كتبتهولك لكن 500 كفاية وزيادة اوي كمان ملهاش لزمة 600 خالص والكارت معايا بقاله حوالي شهر ومشغله علي باور 500 وات عادي وعامة متحطش في دماغك موضوع المستقبل لان يفضل انك تغير الباور بعد سنتين او اكتر شوية عشان اي باور ادائه بيضعف فا متجبش اكتر من اللازم عشان هتدفعو علي الفاضي
ولو ملقتش الباور الي انا مديهولك هات باور ماركته كويسة 500 وات 80 بلس ماركة كويسة زي zalaman -- xfx -- sesonic ---corsair--- antec

بن بوزيد
27-07-2014, 14:56
الكرت 750 لا يتطلب باور عالي ولكن يمكنك التخطيط للمستقبل وتشتري واحد 600 او 650 يمكن في المستقبل تشتري كرت عالي

او تعمل sli بين كرتين مثلا انا كرتي اعلى من كرتك في الاستهلاك ويشتغل على باور 400

amrelsersay
27-07-2014, 15:10
ملهوش لزوم انه يشتري باور 600 و650 كدة كدة لباورات بتضعف بمرور الزمن ولو جاب كرت جديد هيحتاج يغيره

kaprita
27-07-2014, 15:15
حضرتك الكارت اللي معاك بالفعل لن يعمل علي باور تجاري و الا هاتشوف احلي شماريخ
انت ممكن تجيب باور في حدود 350 جنية زي دة zalaman ZM500-LE 500W PSU 350 LE

ابو الفِداء
27-07-2014, 23:56
اخي الكريم amrelsersay اقتنعت بنصيحتك وانوي تنفيذها ان شاء الله وشكرا لكل الاخوة الااحباء على افادتكم الكريمة

بن بوزيد
28-07-2014, 10:08
ملهوش لزوم انه يشتري باور 600 و650 كدة كدة لباورات بتضعف بمرور الزمن ولو جاب كرت جديد هيحتاج يغيره
كيف تضعف بمرور الزمن وفيها خمس سنين ضمان مثلا وانا عندي باور عندو 7 سنين شغال عادي وعلى ما اضن يكمل عشر سنين عادي جدا

amrelsersay
28-07-2014, 14:24
لا بيضعف ويستحسن يغيره كل سنتين او 3 عشان بعدها ممكن ميبقاش مضمون وتحصل مشاكل معرفش بالنسبة ليك ايه النظام بس هو يستحسن تغيره عموما واسال اي ناس متخصصة ده انا عارف ناس بتقول ان يستحسن الباور يتغير كل سنة واحدة
وضمان 5 سنين ازاي منا معايا sesonic eco 500w ومعاه ضمان سنتين بس

roby2010
28-07-2014, 16:17
لا بيضعف ويستحسن يغيره كل سنتين او 3 عشان بعدها ممكن ميبقاش مضمون وتحصل مشاكل معرفش بالنسبة ليك ايه النظام بس هو يستحسن تغيره عموما واسال اي ناس متخصصة ده انا عارف ناس بتقول ان يستحسن الباور يتغير كل سنة واحدة
وضمان 5 سنين ازاي منا معايا sesonic eco 500w ومعاه ضمان سنتين بس

هذه الانواع التي تتكلم عنها هي الباورات القديمة والتي لا تحمل اي شهادة سواء برونزية او اعلى
اما الباورات الحالية تقل قدرتها مع الاستخدام الطويل جدا وليس الاستخدام القليل
فلدي باور HEC CM700 يحمل الشهادة البرونزية ويعمل بدون مشكلة منذ اكثر من ثلاث سنوات مع معالج i7 2600k مكسور الى 4.7 جيجاهرتز وبطاقة 7970 ghz وقبلها كانت بطاقة R9 290 ولم تحدث اي مشكلة من الباور

ابو الفِداء
28-07-2014, 20:28
اذا عمر الباور يكون اطول اذا كان يحمل احد الشهادات؟

ayoub_bob
28-07-2014, 20:39
هذه الانواع التي تتكلم عنها هي الباورات القديمة والتي لا تحمل اي شهادة سواء برونزية او اعلى
اما الباورات الحالية تقل قدرتها مع الاستخدام الطويل جدا وليس الاستخدام القليل
فلدي باور HEC CM700 يحمل الشهادة البرونزية ويعمل بدون مشكلة منذ اكثر من ثلاث سنوات مع معالج i7 2600k مكسور الى 4.7 جيجاهرتز وبطاقة 7970 ghz وقبلها كانت بطاقة R9 290 ولم تحدث اي مشكلة من الباور

هو كلام الأخ مضبوط
دة في حال تشغيل كرتين وليس كرت واحد
ان الباور بعد فترة بيضعف الخروج
والباور الذى لديك هو هذا
مثل الذى كان عندى بالضبط لم يتحمل تشغيل كرتين لقترة 6 اشهر

https://i.ebayimg.com/00/s/NTAwWDUwMA==/z/b6AAAOxynwlTcU6j/$_12.JPG

كان عندى وكنت مركب من زمان عامل CF مع كرتين 5870
وبعد 5 او 6 اشهر لم يعد يستطيع تشغيل كرتين
كان عند التشغيل العادى بدون تشغيل الالعاب يعمل الكرتين اما اذا شغلت اى لعبة الشاشة الزرقاء على الطول في بداية تشغيل اى لعبة
واذا فصلت كرت من الكرتين كانت تشتغل بدون اى مشكلة
ولكن اول ما اشتريت الباور كان شغال ذي الغل مع الكرتبن
===
يبقى بيضعف ام لا
===
وللعلم ارسلت في شراء نفس النوع بس 1000W وحتى اليوم شغال ذي الفل
بس طبعا لكارت واحد
7950
تحياتى لكم
====
وهذا رابط المشكلة مع الباور
من 2010
==
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=204160

roby2010
28-07-2014, 21:05
الباور الذي وضعته اخي اسمه CMX وليس CM وهذا يفرق كثيرا
وعموما معروف عن بطاقة 5870 انها شرهة في استهلاك الطاقة مثلها مثل جيل 6000 ايضا
وايضا ممكن المشكلة تكون في الباور نفسه لديك كان به عيب تصنيع او مشكلة معينة

ayoub_bob
28-07-2014, 21:30

اخى العزيز
يظهر لم تأخذ بالك من الكلام
انا كاتب ان الباور وهو جديد كان شغال ذي الفل للكرتين لفترة 6 اشهر وبعدها لم يعد يستتطيع تشغبل الكرتين
عموما ان انا الذى اقصدة كما قال الأخ بعد فترة الباور بيضغف الخروج فعلا
اما بالنسبة لتشغيل كرت واحد لاتوجد اى مشكلة مطلقا حتى لو بعد 10 سنوات لو 700W
تحياتى لك اخى العزيز

roby2010
28-07-2014, 22:42
5
اخى العزيز
يظهر لم تأخذ بالك من الكلام
انا كاتب ان الباور وهو جديد كان شغال ذي الفل للكرتين لفترة 6 اشهر وبعدها لم يعد يستتطيع تشغبل الكرتين
عموما ان انا الذى اقصدة كما قال الأخ بعد فترة الباور بيضغف الخروج فعلا
اما بالنسبة لتشغيل كرت واحد لاتوجد اى مشكلة مطلقا حتى لو بعد 10 سنوات لو 700W
تحياتى لك اخى العزيز

لا اخي اخدت بالي ولكن اذا قرأت في اخر ردي ستجد اني كتبت انه ممكن يكون عيب من الباور لديك به مشكلة مثلا وليس معنى ذلك ان كل الباورات من هذا النوع تقوم بالمثل
يمكنك مراجعة تجارب الناس في المنتديات الاجنبية وستجد ان كلامي مظبوط
بالتوفيق :)

amrelsersay
29-07-2014, 19:36
لو عاوز تشتري باور عالي اشتري
لكن انا من وجهة نظري انه ملوش لزوم عندك باور ب350 جنيه كويس اشتريه ولما تيجي تشتري كرت تاني بعد كذا سنة انشاء الله ابقي اشتري باور معاه لانك مش هتدفع مبلغ كبير في الباور اصلا هما يدوب 350 جنيه ده غير انك مش هتبقي عارف الكرت الي انت هتجيبه ده هيحتاج باور اد ايه ممكن تجيب باور عالي وتضطر تغيره لو هتجيب كرت شاشة عايز باور اعلي

ابو الفِداء
01-08-2014, 03:27

لفت نظري جدا اخي الكريم انك قلت ان يوجد فرق كبير بين cmx و cm وتمنيت لو انك وضحت هذا الفرق وانا ان شاء الله استقريت على الباور zalman zm 500 gv حيث ان سعره انسب لي فهل تنصحني باي شئ قبل الشراء او تنبهني لمعاني اي مصطلحات قد لا انتبه لها وهي تشكل فارق كبير مثل مصطلح الcmx في الباور الاخر واذا وضعت مقارنة بين ال zalman sesonic corssair (معذرتا لو كتبت اسماؤهم بشكل خاطئ) فهل يوجد اي فرق كبير يستحق خاصتا مع فرق السعر الذي يصل من ٥٠ الي ١٠٠ج؟

ابو الفِداء
01-08-2014, 19:10
منتظر الافادة اخواني حيث اني ساشتري اليوم ان شاء الله