المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة كبيرة فى حرارة المعالج الجديد

fexeromar
28-07-2014, 02:45
انا لسا مجمع جهاز جديد بقالى شهر او اقل
امهم انا لسا مجرب برنامج تحويل صيغ الفيديو Freemake Video Converter
المهم لقيت صوت مروحة البروسيسور عاليه اوى ولما فتحت برنامج معرفة درجات الحرارة لقيت درجة الحرارة بتصل الى 97 درجة فى
الجهاز
cas cooler master N600 بها 3 مراو للتهوية
prossesor : core i7 4770k 3.5 ومش كاسر السرعة وبالكولر الى عليه هو الى جى معاه فى العلبه

مش عارف بقى اعمل اه هل كده فى مشكلة فى البروسيسور وارجعه ولا اه ؟
لان الفولت كان بيصل الى 1.45 مع تردد ماكس 3.9

صورة لكل شى من الجهاز عندى تبين درجات الحرارة و الفولت وكل حاجة
https://www.gulfup.com/?iFPH6t

وبعديها ب10 دقائق قمت بالاتى

انا دلوقتى بقى جربت برنامج prime95 لمده 45 دقيقة وكانت درجة الحرارة من 96 الى 100 ولم تتخطى ال100 ولم تقل عن 95 وكان الفولت من 1.4 الى 1.5
وبعد كده فتحت الكيسة ولمست الرمات لقتها سخنة نار وفصل الجهاز وده بسبب انى مسكت الرمات واكيد حركتها

المهم رستر الجهاز و دخلت للبيوس وعملت load default setting
وخليت الرمات زى ما كنت pofile 1 علشان تكون 2400 HZ

وفتحت برنامج prime95 لمده 35 دقيقة تقريبا وكانت درجة الحرارة من 96 الى 100 بردو ولم تتخطى ال100 ولم تقل عن 95 وكان الفولت من 1.4 الى 1.5
يعنى نفس المشكلة

صورة لكل شى من الجهاز عندى تبين درجات الحرارة و الفولت وكل حاجة
https://www.gulfup.com/?0JVVPo

بس هذه المرة حصلت المشكلة وهى ان الشاشة بقى لونها اسود ومفيش اى استجابه من الكمبيوتر واطريت الى رسترت الجهاز

ملوحظة : انا دائما بسيب الجهاز شغال 24 ساعة تقريبا علشان بيعمل دونلود وبيكون فى وضع خمول تقريبا بس مثلا بدخل انام ولما اصى بلاقى ان الشاشة بقى لونها اسود ومفيش اى استجابه من الكمبيوتر واطريت الى رسترت الجهاز

دلوقتى انا مش عارف المشكلة من اه وهل لازم جيب كولر ؟

وعندى سؤال :
1-هو انا مش كاسر السرعة مش المفروض المروحة الافتراضية تكون كويسة ولا كده فى مشكلة فى البروسيسور ؟؟
2-هل ارجع البروسيسور ولا اه ؟؟
3-هل فولت 1.5 خطر ويحصل اه ؟

ارجو الاجابة على هذا الاستفسار لانة تكمله لاستفسار الاول
واعتذر عن عدم وجود صورة لدرجات الحرارة بس الجهاز رستر قبل ما اخذ screen shot

ارجو المساعده لانى كده درجة غير طبيعية ويا ريت حد يجرب نفس البرنامج ويقلى اه النظام ؟

Hassan M3
28-07-2014, 03:52
كتير 1.45 مع 3.9 ادخل البايوس واعمل setup default ده كسر السرعة الى 4.6 بيكون غالباً مع 1.250 ازاى 3.9 معاه 1.450 ولو بعد setup default المشكلة بقت لسة موجود جرب تغير الفولت بنفسك قلله

fexeromar
28-07-2014, 05:14
كتير 1.45 مع 3.9 ادخل البايوس واعمل setup default ده كسر السرعة الى 4.6 بيكون غالباً مع 1.250 ازاى 3.9 معاه 1.450 ولو بعد setup default المشكلة بقت لسة موجود جرب تغير الفولت بنفسك قلله

انا اساسا مغيرت اى حاجة من الاعدادات وعامتا انا دخلت للبيوس وعملت load default setting
ونفس المشكلة ارجو اعاده قراءة المشاركة الاولى لانى قمت باضافة المزيد

neztiti
28-07-2014, 05:43
اخي تاكد ان المشتت راكب 100%

fexeromar
28-07-2014, 07:42
اخي تاكد ان المشتت راكب 100%

متاكد

بن بوزيد
28-07-2014, 10:19
شوف كحل اولي اولا اكسر سرعة المعالج وقفل التوربو بوست خلي المعالج يبقى على 3.5 فقط مع الضغط ثانية

خلي الفولت على 1.20 ثابت طبعا هنا ليس القصد به كسر السرعة يعني زيادة سرعة المعالج بل فقط تحديد

الفولت للمعالج وبعدها جرب حرارة المعالج ولاتنسى تبحث في موقع اللوحة الام تشوف اخر اصدار للبيوز وتحدثو

وثالث حاجة تعملها تشتري مشتت احترافي وترمي مشتت انتل من على الشباك اسال مجرب :)

طبعا طرق تثبيت الفولت مشروحة في هاذا الموضوع (https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374563)

neztiti
28-07-2014, 10:31
غريبة والله اخي مشكلتك

بن بوزيد
28-07-2014, 10:42
احب ان اعطيك معلومة تقريبا لايمكن ان تزيد درجة الحرارة عن 100 درجة لانها اقصى

درجة يتحملها المعالج ولما يوصل لها يقوم المعالج بانقاص سرعته بشكل تدريجي لحماية نفسه

وهذه التقنية مشروح في المنتدى ولاتنسى اخي الحبيب تذكر نوع البوردة بالتفصيل واصدار البيوز

ودرجة الحرارة طبعا 100 خطرة جدا لو زادت على 100 ممكن المعالج ينحرق والضمان يروح لان السبب من البوردة

يمكن تحتاج لتحديث البيوز ومثلا انا كاسر سرعة المعالج الى 4.2 بفولت 1.27 فقط و الفولت اكثر من 1.35 خطر فما بالك ب

1.50

fexeromar
28-07-2014, 17:46
يعنى انا دلوقتى مش عارف بردو اعمل اه يعنى كده فى مشكلة فى المعالج ولا ده طبيعى ولا اه بس انا لا بلعب العاب ثقيلبه بتككون درجة الحرارة عدية وتقريبا لا تتخطى ال70

يعنى لو حدثت البايوس بتاع المازر بورد المشكلة حتروح ؟؟
وازاى احدثها ومن فين احمله انا بردوتى gigabyte z97 SLI

وازاى الغى التربو بتاع البروسيسور واخليه ثابت على 3.5

وهل لازم اجيب مشتت احترافى ؟؟

neztiti
28-07-2014, 18:35
اخي الافضل ان تضع الفولت يدوي حسب فولت المعالج ولا اظن المشتت هو المشكلة

بن بوزيد
28-07-2014, 20:14
طبعا فيه تحديثات كثيرة للبيوز خاصة بجهازك ومنها حل مشكلة معالجات K القابلة لكسر السرعة

وهاذا البرنامج (https://download.gigabyte.asia/FileList/Utility/mb_utility_atbios.zip) الرسمي من جيجابايت يحدث لك البيوز بشكل تلقائي فقط قبل تحديث البيوز تاكد ان الكهرباء لن تنقطع

واقفل البرامج غير المهمة ولاتستخدم الجهاز اثناء تحديث البيوز حتى الماوص لاتحركها لما يطلب منك وبعدها

يطلب منك اعادة التشغيل ورح يتحدث ويرجعو اعدادات البيوز للديفولت ولو بدك تغيرها عادي غيرها

وبعدها اضغط على المعالج وراقب الفولت كم يصل والحرارة اذا وصل فوق 1.2 فعليك ان تثبت الفولط على 1.2

بدون ما تغير في باقي الاعدادات واضغط على المعالج وراقب درجة الحرارة والفولت مجددا ولاتنسى

افضل شيء تشتري مشتت احترافي لسبب انه اقل ازعاج واقوى في التبريد ويزيد عمر المعالج الافتراضي حتى لو ما بدك تكسر سرعة المعالج

بن بوزيد
28-07-2014, 20:16
تعريفات الجهاز من هنا لو بدك تحملها هنا (https://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4957#utility)

mahmoudkamall
28-07-2014, 22:12
جرب تحديث البايوس دية نقطة مهمة
ثانيا يجب شراء مشتت احترافى لان انا معايا ال 4570 الحرارة بتاعته ففى الصيف على المشتت الافتراضى بتوصل ل 80 اما مع المشتت الevo212 فى الخمول بتكون زيها زى المشتت العادى وفى الضغط لا تتخطى ال 58 او اقل

موضوع الفولت لا افهم فيه بصراحة

fexeromar
29-07-2014, 01:21
والله انا مش عارف هل كده البروسيسور بتاعى فى مشكلة ولا اه لانى انا عايز اجيب مشتت احترافى واكسر السرعة كده مع البروسيسور ده مش حوصل لاكثر من 4 ولا اه انا مش فاهم ولا يمكن فى مشكلة فى المروحة ولا اه ؟

Hassan M3
29-07-2014, 01:29
والله انا مش عارف هل كده البروسيسور بتاعى فى مشكلة ولا اه لانى انا عايز اجيب مشتت احترافى واكسر السرعة كده مع البروسيسور ده مش حوصل لاكثر من 4 ولا اه انا مش فاهم ولا يمكن فى مشكلة فى المروحة ولا اه ؟
طب جرب حضرتك تقلل الفولت

fexeromar
29-07-2014, 11:17
طب جرب حضرتك تقلل الفولت

ازاى اغير الفولت معلش يعنى فين ؟ وهل مع تغير الفولت لازم اغير التردد ؟؟

بن بوزيد
29-07-2014, 21:25
هنا (https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374563) طريقة كسر السرعة ولكن انت فقط غير الفولت وخليه يدوي وحط 1.20 فقط

وجرب الحرارة اثناء الضغط والمعالج سليم ولاترجعو فقط البوردة تحتاج لتحديث البيوز

mask_of_fear
30-07-2014, 06:46
درجه الحراره خطيره جدا جدا و معالجك باقصى الحدود ما لازم يوصل ٧٠ درجه

مشكلتك ١٠٠٪ من المشتت و اما ان تفك المشتت و تنظفه و تغير المعجون فورا او ان المروحه لا تقوم بعملها اطلاقا و اصبحت ضعيفة و يجب تغيرها بسرعه

fexeromar
01-08-2014, 03:46
هو البروسيسور جديد لسا جيبه من حوالى شهر يعنى المروحة لحقت تبوظ ؟؟ثانيا انا ازاى اغير الفولت وهل لو غيرت الفولت التردد يثبت على تردد معين ولا حيكون اتومكاتيك بردوا ؟هل لو غيرت الفولت كده اصبحت كسر سرعة البروسيسور يخرج من الضمان ولا اه ؟؟

alaadahmed
03-08-2014, 03:51
السلام عليكم .. أخى أنا كان عندى نفس البروسيسور ونفس المشكلة تقريبا .. ادخل على البايوس وقلل الفولت إلى 1.20 وجرب ولو عمل ريستارت زود الفولت بمقدااار بسيط جدا يعنى خليه 1.22 مثلا وهو غالبا حيشتغل عند 1.2 وحاول تغير المشتت الإفتراضى اللى معاه ده عشان ده كفاءته مش قد كده ..

fexeromar
03-08-2014, 07:10
السلام عليكم .. أخى أنا كان عندى نفس البروسيسور ونفس المشكلة تقريبا .. ادخل على البايوس وقلل الفولت إلى 1.20 وجرب ولو عمل ريستارت زود الفولت بمقدااار بسيط جدا يعنى خليه 1.22 مثلا وهو غالبا حيشتغل عند 1.2 وحاول تغير المشتت الإفتراضى اللى معاه ده عشان ده كفاءته مش قد كده ..

طاب حضرتك كاسر السرعة ؟؟ وهل غيرت المشتت ؟
وبخصوص الفولت هل حضرتك لما غيرت الفولت ككنت شغال بالمروحة الافتراضية ولا كنت جايب مشتت ؟

انا ازاى اغير الفولت وهل لو غيرت الفولت التردد يثبت على تردد معين ولا حيكون اتومكاتيك بردوا ؟هل لو غيرت الفولت كده اصبحت كسر سرعة البروسيسور يخرج من الضمان ولا اه ؟؟

alaadahmed
03-08-2014, 09:02
طاب حضرتك كاسر السرعة ؟؟ وهل غيرت المشتت ؟
وبخصوص الفولت هل حضرتك لما غيرت الفولت ككنت شغال بالمروحة الافتراضية ولا كنت جايب مشتت ؟

انا ازاى اغير الفولت وهل لو غيرت الفولت التردد يثبت على تردد معين ولا حيكون اتومكاتيك بردوا ؟هل لو غيرت الفولت كده اصبحت كسر سرعة البروسيسور يخرج من الضمان ولا اه ؟؟

بص هو أنا حاليا مش معايا البروسيسور ده أنا معايا اللى نزل بعد منه عشان مشكلة الحرارة ده اللى هو 4790K. لكن عموما لما كان معايا زى اللى معاك كنت كاسر السرعة لـ 4.3 جيجا وكنت مخلى الفولت على 1.265 وده كان يعتبر بروسيسور مش قد كده عشان فيه بروسيسورات تانيه بتجيب سرعة أعلى من كده وعند نفس الفولت ده. وأنا لما غيرت الفولت مكنتش ولا حكون شغال بالمروحة الإفتراضيه عشان ده أصلا مروحة فاشله :) .. أنا كنت مركب كولر ماستر Liquid Cooler 140XL Nepton وده كان يعتبر مبرد عالى. لكن انت مع المشتت اللى معاك يفضل طبعا متكسرشى السرعة عشان ده مش حيبرد البروسيسور تمام .. إنت لو غيرت الفولت البايوس بيعمل حاجه اسمها فولت أوفسيت Vcore offset وده عباره عن سماحية فى الفولت ممكن البروسيسور يوصلها وبتكون صغيرة يعنى مثلا 0.02+ أو -0.02 يعنى لوعلى سبيل المثال لو انت حاطط الفولت يدويا على 1.2 فولت ده معناه ان البروسيسور مسموح له إنه يوصل لـ 1.22 أو ينزل لغاية 1.18 وهو غالبا بيطلع مش بينزل خصوصا لو انت حاطط الفولت يدوبك على قده :) لكن الفولت فى أغلب الوقت حيكون ثابت على قيمة معينه يإما اللى انت حاططها او القيمة المسموح له إنه يوصلها .. بخصوص الضمان بقى شركة إنتل كاتبه إنها مش مسؤله عن اللى حيحصل لو تم كسر السرعة بس انت متخافش يعنى كسر السرعة ده مفهوش خطورة لو انت فاهم انت بتعمل إيه .. وقبل ماتكسر السرعة غير المشتت أرجوووك عشان خاطرى. وربنا يوفقك ياجميل

fexeromar
03-08-2014, 09:50
بص هو أنا حاليا مش معايا البروسيسور ده أنا معايا اللى نزل بعد منه عشان مشكلة الحرارة ده اللى هو 4790K. لكن عموما لما كان معايا زى اللى معاك كنت كاسر السرعة لـ 4.3 جيجا وكنت مخلى الفولت على 1.265 وده كان يعتبر بروسيسور مش قد كده عشان فيه بروسيسورات تانيه بتجيب سرعة أعلى من كده وعند نفس الفولت ده. وأنا لما غيرت الفولت مكنتش ولا حكون شغال بالمروحة الإفتراضيه عشان ده أصلا مروحة فاشله :) .. أنا كنت مركب كولر ماستر Liquid Cooler 140XL Nepton وده كان يعتبر مبرد عالى. لكن انت مع المشتت اللى معاك يفضل طبعا متكسرشى السرعة عشان ده مش حيبرد البروسيسور تمام .. إنت لو غيرت الفولت البايوس بيعمل حاجه اسمها فولت أوفسيت Vcore offset وده عباره عن سماحية فى الفولت ممكن البروسيسور يوصلها وبتكون صغيرة يعنى مثلا 0.02+ أو -0.02 يعنى لوعلى سبيل المثال لو انت حاطط الفولت يدويا على 1.2 فولت ده معناه ان البروسيسور مسموح له إنه يوصل لـ 1.22 أو ينزل لغاية 1.18 وهو غالبا بيطلع مش بينزل خصوصا لو انت حاطط الفولت يدوبك على قده :) لكن الفولت فى أغلب الوقت حيكون ثابت على قيمة معينه يإما اللى انت حاططها او القيمة المسموح له إنه يوصلها .. بخصوص الضمان بقى شركة إنتل كاتبه إنها مش مسؤله عن اللى حيحصل لو تم كسر السرعة بس انت متخافش يعنى كسر السرعة ده مفهوش خطورة لو انت فاهم انت بتعمل إيه .. وقبل ماتكسر السرعة غير المشتت أرجوووك عشان خاطرى. وربنا يوفقك ياجميل

طاب هو حضرتك وصلت ب 4790k لتردد كام وهل نزل مصر ؟؟

kemo044
03-08-2014, 10:19
الحرارة عالية جدا

هل قمت بتعديل سرعة المشتت من البيوس او باستخدام برنامج فان سبيد

ان كان لا
ادخل شوف سرعة الفانة من صفحة البيوس على اى مستوى

alaadahmed
03-08-2014, 11:44
طاب هو حضرتك وصلت ب 4790k لتردد كام وهل نزل مصر ؟؟
بفضل الله وصلت بيه لـ 4.8GHz عند فولت 1.24 والبايوس بيحط كمان 0.02 فهو بيوصل لـ 1.26 أحيانا .. وعندى مشتت corsair H105 والبروسيسور لسه منزلشى مصر أعتقد. بس أنا شغال على تردد 4.7GHz حاليا عشان ده مستقر جدا وعند فولت 1.235 لكن التردد الأولانى ده مستقر وكل حاجه بس لما بعمل تيست بـ PRIME بعد ساعة أو أكتر شويه بيفصل .. لكن مع برنامج زى AIDA بيشتغل لمدة 9 ساعات بدون مايفصل .. فقررت انزل لـ 4.7 عشان أكون فى الأمان :)

fexeromar
04-08-2014, 00:39
الحرارة عالية جدا

هل قمت بتعديل سرعة المشتت من البيوس او باستخدام برنامج فان سبيد

ان كان لا
ادخل شوف سرعة الفانة من صفحة البيوس على اى مستوى

لا انا معدلتش على اى حاجة
ازاى اغير سرعة المروحة ولا اه ؟؟
وازاى اغير الفولت بتاع المعالج ؟ وهل لو غيرته حيخرج من الضمان ؟؟