المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ما الفرق بين جودت وحجم افلام ال 3d لتلفزيون LG LM6610 smart 3d

fexeromar
01-08-2014, 03:58
اولا احب اعتذر لانى مش عارف اه المكان الصحيح لهذا الموضوع بس الى متاكد منه ان هناك خبراك كتير يقدرون يساعدونى

انا عندى تلفزيون LG LM6610 smart 3d جيبه بقالى حوالى سنتين بس مكنتش بستخدمه غير في التلفزيون العادى فقط

حاليا انا بشوف عليه افلام 3d وبحملها من iptorrent بس بيكون فى نسخ كتير لنفس الفيلم والفروق بتبقى فى المساحة ونفس الجوده 1080p يعنى القالى فيلم 2 جيجا واخر 20 جيجا

يعنى انا لسا محمل وشايف فيلم The Croods 2013 1080p 3D

ولما جيت احمل كان فى النسخ الاتية بس انا اخترت النسخ الاصغر مساحة

النسخ ومساحتهم :

The Croods 2013 1080p 3D H-SBS BDRip Hindi + English-GPSOFT mkv 9 giga وهى دى الى حملتها

The Croods 2013 BluRay3D Half SBS 1080p DTS-HD MA 7.1 x264 INFERNO 15giga

The Croods 2013 1080p Nordic 2D+3D BluRay AVC DTS-3DNORD 37 gigia

The Croods 2013 3D 1080p Blu-ray MVC DTS-HDMA7 1-3DT 40 giga

دلوقتى انا لما حملت النسخة ال9 جيجا حسيت ان 3d بتاعها سي جدا ومش زى السينما الى بشوفها بره
مش عارف هل ده عيب فى نسخة الفيلم ولا التلفزيون مش زى السينما الى برة واقل منه بكتير

يا ريت حد يوضحلنا النقطة دى وله جزيل الشكر
انا عايز اعر بس هل السينما زى التلفزيون الى عندى بالضبط ولا فى اختلاف وما هو الافضل

ملحوظة هامة انا تلفزيونى 42 بوصه هل عامل البوصة مهم مع ال3d يعنى هل كلما كبر التلفوزيون يكون ال 3d افضل ولا مش مهم حجم التلفزيون ؟؟

kemo044
01-08-2014, 04:32
اولا احب اعتذر لانى مش عارف اه المكان الصحيح لهذا الموضوع بس الى متاكد منه ان هناك خبراك كتير يقدرون يساعدونى

انا عندى تلفزيون LG LM6610 smart 3d جيبه بقالى حوالى سنتين بس مكنتش بستخدمه غير في التلفزيون العادى فقط

حاليا انا بشوف عليه افلام 3d وبحملها من iptorrent بس بيكون فى نسخ كتير لنفس الفيلم والفروق بتبقى فى المساحة ونفس الجوده 1080p يعنى القالى فيلم 2 جيجا واخر 20 جيجا

يعنى انا لسا محمل وشايف فيلم The Croods 2013 1080p 3D

ولما جيت احمل كان فى النسخ الاتية بس انا اخترت النسخ الاصغر مساحة

النسخ ومساحتهم :

The Croods 2013 1080p 3D H-SBS BDRip Hindi + English-GPSOFT mkv 9 giga وهى دى الى حملتها

The Croods 2013 BluRay3D Half SBS 1080p DTS-HD MA 7.1 x264 INFERNO 15giga

The Croods 2013 1080p Nordic 2D+3D BluRay AVC DTS-3DNORD 37 gigia

The Croods 2013 3D 1080p Blu-ray MVC DTS-HDMA7 1-3DT 40 giga

دلوقتى انا لما حملت النسخة ال9 جيجا حسيت ان 3d بتاعها سي جدا ومش زى السينما الى بشوفها بره
مش عارف هل ده عيب فى نسخة الفيلم ولا التلفزيون مش زى السينما الى برة واقل منه بكتير

يا ريت حد يوضحلنا النقطة دى وله جزيل الشكر
انا عايز اعر بس هل السينما زى التلفزيون الى عندى بالضبط ولا فى اختلاف وما هو الافضل

ملحوظة هامة انا تلفزيونى 42 بوصه هل عامل البوصة مهم مع ال3d يعنى هل كلما كبر التلفوزيون يكون ال 3d افضل ولا مش مهم حجم التلفزيون ؟؟

اولا حجم الفيلم بيفرق طبعا فى الجودة فلازم يكون الفيلم لايقل عن 7 جيجا علشان ميكونش مضغوط علشان لايؤثر على الجودة ولكن هناك فريق اجنبي يسمى ( yify) يقوم بضغط الافلام لحجم اقل من 2 جيجا بحرفية شديدة بدون التاثير على الجودة وهذا رابط للافلام الثرى دى التى قاموا بضغطها وستجد عليه الافلام بامكانك تحميلها من الموقع بصيغة تورنت مجانا.

https://www.yify-torrent.org/search/3D/

اما بالنسبة لاستفسارت عن جودة الصورة المختلفة عن السينما فكلما كانت حجم الشاشة اكبر كلما شعرت بعمق الثرى دى افضل

وافضل جودة للافلام الثرى دى هى التى بامتداد sbs 1080 او h-sbs 1080

اما الافلام كبيرة الحجم زى 40 جيجا واكثر وبامتداد 3D BluRay هى الافضل فى الجودة ولكن لن تعمل على الشاشة بمفردها وتحتاج الى مشغل بلورى مساعد

اما عن الفيلم المذكور فتأثير الثرى دى به سىء فعلا

ولكن بامكانك زىادة تأثير عمق الثرى لاى فيلم من خلال اعدادت الثرى دى فى التلفزيون اثناء تشغيل الفيلم اضغط على زر 123Qmenu
فى الماجيك ريموت وضبط وزيد عمق الثرى دى الى 20

fexeromar
01-08-2014, 05:43
الف شكر لحضرنك يا فندم على هذه المعلومات الجيده
بس بردو انا حملت افلام من الموقع الى حضرتك قلت عليه انا مش منه يعنى ولكن اقصد الفريق وكان الثرى دى بردو سى مع انى زودن عمق الثرى دى الى 20 بالفعل

دلوقتى فى سؤال محير هل السينما تختلف عن البيت فقط فى حجم البوصة اما فى شئ اخر كمان .؟

وكمان عندى سؤال مهم جدا

ما الفرق بين ال3d فى شاشات الlg passive وال samsung active ??

يعنى هل فى فرق فى ااء وعمق الثرى دى ام لا ؟.
وما الفروق الاخرى وايهما افضل

kemo044
01-08-2014, 06:48
الف شكر لحضرنك يا فندم على هذه المعلومات الجيده
بس بردو انا حملت افلام من الموقع الى حضرتك قلت عليه انا مش منه يعنى ولكن اقصد الفريق وكان الثرى دى بردو سى مع انى زودن عمق الثرى دى الى 20 بالفعل

دلوقتى فى سؤال محير هل السينما تختلف عن البيت فقط فى حجم البوصة اما فى شئ اخر كمان .؟

وكمان عندى سؤال مهم جدا

ما الفرق بين ال3d فى شاشات الlg passive وال samsung active ??

يعنى هل فى فرق فى ااء وعمق الثرى دى ام لا ؟.
وما الفروق الاخرى وايهما افضل

أولا أحب أوضح لك نقطة
ماذا تقصد بسوء جودة الثرى دي ؟
أن كنت تقصد انك لا ترى مشاهد تخرج من الشاشة فهذا ليس عمق الثرى دى ولكن هذا 3D Pop OUT Effect يسمى

أنما العمق فهو زيادة تأثير البعد الثالث للصورة وكأنك تنظر من نافذة وليس له علاقة

بالمؤثرات التي تخرج من الشاشة فهذا يرجع لأسلوب تصوير الفيلم وتلك المشاهد.

بتبقى مشهدين أو ثلاثة فقط طول الفيلم كما أنها ليست موجودة بالكثير من الأفلام والأفلام التي بها مشاهد تخرج من الشاشة تعد على أصابع اليد منها

Madagascar3-Final Destination 5

وبالنسبة لسؤالك عن الفرق بين السينما والتلفزيون الفرق ليس في الحجم وإنما في نسخة الفيلم أيضا بتكون الجودة أعلى علشان تناسب الحجم الكبير للشاشة . ولكن لو لديك شاشة كبيرة ومشغل بلورى ونسخة فيلم 3D BluRay لن تحس فرق ملحوظ بين الاثنين .

وبالنسبة لسؤالك عن الفرق بين الشاشات ال جى و شاشات سامسونج .

الفرق هو في التفية المتبعة للنظاراتl.g تستخدم تقنية passive وهى توصل الصورة بجودة 1080p لكلا العينين .هي نظارات خفية وصغيرة الحجم ولا تحتاج إلى شحن .وهذه التقنية اعتبرها أفضل أنواع نظارات الثرى دى لما بها من مميزات عديدة تتمثل في انك لو ميلت دماغك وأنتا تشاهد الفيلم لن تلاحظ اى انخفاض في التباين كما أنها ليس بها العيب الأكبر في النظارات الاكتف وهى أنها تسبب الصداع عن المشاهدة لمدة ساعة لذلك عليك إيقاف الفيلم وخلع النظارة لمدة خمس دقائق كل ساعة ثم الرجوع للاستكمال الفيلم .

لذلك فان ال جى تحتل المرتبة الأولى في العالم من حيث جودة تقنية الثرى دى مقارنة الماركات الأخرى.التي تستخدم تقنية الثرى دى فى شاشاتها.

أما السامسسونج لها النظارات active وهى بالطبع توصل الصورة بجودة 1080p لكل عين لذلك فهي جودة الصورة بها أعلى قليلا من الباسف ولكن بها عيوب خطيرة تجعل الابتعاد عنها القرار الأمثل منها انك لو ميلت دماغك وأنتا تشاهد فيلم هتلاقى الصورة اغمقت علشان كدا لازم تكون زاوية الرؤية مستقيمة هذا بالإضافة إلى أنها نظارات كبيرة الحجم نسبيا وتحتاج إلى شحن كهربائي وتسبب زغلالة بالعين وصداع إذا تواصلت المشاهدة لأكثر من ساعة بلا توقف بعكس النظارت الباسف التي يمكنك المشاهدة بها 24 متواصل بدون أدنى مشكلة .

وبهذا أكون جاوبت على كل أسئلتك و تكون الرؤية وضحت أمامك بالكامل.

AMRSOFTWARE
01-08-2014, 07:59
أولا أحب أوضح لك نقطة
ماذا تقصد بسوء جودة الثرى دي ؟
أن كنت تقصد انك لا ترى مشاهد تخرج من الشاشة فهذا ليس عمق الثرى دى ولكن هذا 3D Pop OUT Effect يسمى

أنما العمق فهو زيادة تأثير البعد الثالث للصورة وكأنك تنظر من نافذة وليس له علاقة

بالمؤثرات التي تخرج من الشاشة فهذا يرجع لأسلوب تصوير الفيلم وتلك المشاهد.

بتبقى مشهدين أو ثلاثة فقط طول الفيلم كما أنها ليست موجودة بالكثير من الأفلام والأفلام التي بها مشاهد تخرج من الشاشة تعد على أصابع اليد منها

Madagascar3-Final Destination 5

وبالنسبة لسؤالك عن الفرق بين السينما والتلفزيون الفرق ليس في الحجم وإنما في نسخة الفيلم أيضا بتكون الجودة أعلى علشان تناسب الحجم الكبير للشاشة . ولكن لو لديك شاشة كبيرة ومشغل بلورى ونسخة فيلم 3D BluRay لن تحس فرق ملحوظ بين الاثنين .

وبالنسبة لسؤالك عن الفرق بين الشاشات ال جى و شاشات سامسونج .

الفرق هو في التفية المتبعة للنظاراتl.g تستخدم تقنية passive وهى توصل الصورة بجودة 1080p لكلا العينين .هي نظارات خفية وصغيرة الحجم ولا تحتاج إلى شحن .وهذه التقنية اعتبرها أفضل أنواع نظارات الثرى دى لما بها من مميزات عديدة تتمثل في انك لو ميلت دماغك وأنتا تشاهد الفيلم لن تلاحظ اى انخفاض في التباين كما أنها ليس بها العيب الأكبر في النظارات الاكتف وهى أنها تسبب الصداع عن المشاهدة لمدة ساعة لذلك عليك إيقاف الفيلم وخلع النظارة لمدة خمس دقائق كل ساعة ثم الرجوع للاستكمال الفيلم .

لذلك فان ال جى تحتل المرتبة الأولى في العالم من حيث جودة تقنية الثرى دى مقارنة الماركات الأخرى.التي تستخدم تقنية الثرى دى فى شاشاتها.

أما السامسسونج لها النظارات active وهى بالطبع توصل الصورة بجودة 1080p لكل عين لذلك فهي جودة الصورة بها أعلى قليلا من الباسف ولكن بها عيوب خطيرة تجعل الابتعاد عنها القرار الأمثل منها انك لو ميلت دماغك وأنتا تشاهد فيلم هتلاقى الصورة اغمقت علشان كدا لازم تكون زاوية الرؤية مستقيمة هذا بالإضافة إلى أنها نظارات كبيرة الحجم نسبيا وتحتاج إلى شحن كهربائي وتسبب زغلالة بالعين وصداع إذا تواصلت المشاهدة لأكثر من ساعة بلا توقف بعكس النظارت الباسف التي يمكنك المشاهدة بها 24 متواصل بدون أدنى مشكلة .

وبهذا أكون جاوبت على كل أسئلتك و تكون الرؤية وضحت أمامك بالكامل.

معلومات قيمة جدا اشكرك اخونا كيمو عليها

ولك جزيل الشكر
:ah4:

fexeromar
01-08-2014, 08:50
معلومات قيمة جدا اشكرك اخونا كيمو عليها
استفدت كتير فعلا من حضرتك
الف الف الف شكرا

MDxavi
01-08-2014, 12:29
اخي معلومة اضافية اخري ان فريق yts يقدم جودة لاباس بها للشاشات التى لاتتعدى 32 بوصة اما عيبها الكبير هو جودة الصوت فهو سيئ جدا ويدعم الستريو فقط اما النسخ الكبيرة فتجدها تدعم مثال DTS-HD Master Audio و Dolby TrueHD وانا راي ان جودة الفيلم لايتحدد فقط بالفيديو واكيد ستلاحظ فرق شاسع اثناء المشاهدة بجودة صوت ممتازة

fexeromar
02-08-2014, 07:35
دلوقتى انا حملت افلام من موقع https://www.yify-torrent.org/search/3D/

فى منهم افلام اشتغلت وفلمين قالى الفيلم تالف مع انه شغال على الكمبيوتر عادى بس انا لما حولته ببرنامج format factory من صيغة mp4 الى mkv
الفيلم اشتغل عادى دلوقتى انا لما احول الفيلم هل الثرى دى حيقل او الجوده بتقل ولا اه ولا عادى ؟؟؟

kemo044
02-08-2014, 10:43
دلوقتى انا حملت افلام من موقع https://www.yify-torrent.org/search/3D/

فى منهم افلام اشتغلت وفلمين قالى الفيلم تالف مع انه شغال على الكمبيوتر عادى بس انا لما حولته ببرنامج format factory من صيغة mp4 الى mkv
الفيلم اشتغل عادى دلوقتى انا لما احول الفيلم هل الثرى دى حيقل او الجوده بتقل ولا اه ولا عادى ؟؟؟

تحويل الفيلم من صيغة لاخرى هيأثر على جودته

كان من الافضل تغير الصيغة بدون برامج من الويندوز نفسه

fexeromar
02-08-2014, 21:18
تحويل الفيلم من صيغة لاخرى هيأثر على جودته

كان من الافضل تغير الصيغة بدون برامج من الويندوز نفسه

ازاى مش فاهم ؟؟
هو انا جربت اعمل الى بعد الدوت وغيرتها من mp4. الى mkv. وبردو نفس المشكلة الحل الى نفعل انى غيرتها ببرنامج format factory
طاب لو نا غيرتها من mp4. الى mp4. هل ده حياثر على الجوده ؟؟

kemo044
03-08-2014, 10:14
ازاى مش فاهم ؟؟
هو انا جربت اعمل الى بعد الدوت وغيرتها من mp4. الى mkv. وبردو نفس المشكلة الحل الى نفعل انى غيرتها ببرنامج format factory
طاب لو نا غيرتها من mp4. الى mp4. هل ده حياثر على الجوده ؟؟

اذهب إلى ماى كمبيوتر ثم اضغط على قائمة ORGANIZE من فوق واختار FOLDER AND SEARCH OPTIONS

ثم اختار VIEW ثم علم على SHOW HIDDIEN FILE و شيل العلامة على الثلات خانات اللي تحتها واضغط OK

وهات الفيديو و امسح اسمه واكتب اى اسم وحط بعد الاسم mkv. وخد بالك من النقطة (دوت) واضغط انتر هتظهر رسالة اضغط موافق و هتلاقى الفيلم أتحول بدون اى تأثير على الجودة
وارجع ألغى الخطوات اللي انتا عملتها من قائمة قائمة ORGANIZE تانى