المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عايز تعرف ازاى تدمج خطين انترنت .....خش هنا وانا اقولك

mrhoda
03-08-2014, 07:06
طبعا من يومين كنت عمال الف زى النحلة والدبور
على موضوع دمج سرعتين انترنت مع بعضيهم
وخصوصا ان التكلفة كبيرة
مش معقول هاروح اشترى راوتر بورد ب 600 جنيه علشان ادمج السرعتين
فحاولت ادور على كارت اللان بأتنين بورت يدمج السرعتين
وفعلا لقيت كارت بس موجود فالخارج
Gigabit Server Adapter Network adapter
بس تمنه عامل 70 دولار
https://shop.refurb.it/ekmps/shops/rackkits/images/intel-c40896-004-pro-1000-mt-gigabit-server-adapter-network-adapter-%5B4%5D-173-p.jpgطبعا كده دخلنا فى تكلفة تانية ده غير ان الكارت ده صعب تلاقيه
فبعد البحث فى عدة منتديات لقيت البرنامج ده
Connectify Dispatch
البرنامج ده حلاوته وطعامته انه بيعملك دمج بين شبكة لاسلكية وشبكة سلكية
التجربة ببساطة من خلال الفيديوهات دى
اول فيديو بيشرحه واحد اجنبى مجمع عشر خطوط نت فى اللابتوب
<strong><font size="5">
https://www.youtube.com/watch?v=cWrH6nWtNOs

تانى فيديو
لشخص مصرى عمل التجربة دى على جهازه
<strong><font size="5">
https://www.youtube.com/watch?v=dPx3K3AXww8

التجربة ببساطة الكلام
عندى خطين انترنت
الخط الاول ------ راوتر تى بى لينك وايرليس (2mb)
الخط التانى -----راوتر دى لينك (1mb)
اول خطوة شغلت البرنامج وخليت يتعمل بدء الدمج
وشغلت الشبكة اللاسلكية على اللابتوب على الخط الاول
وكده اول خط نت اشتغل
جبت كابل انترنت سلكى من الخط التانى (راوتر دى لينك)
وركبته فى اللابتوب
وانتظرت نصف دقيقة وابتدى يعمل دمج فعلا
وانتظرت بعدها دقيقتين
ودخلت على موقع سبيد تست لم يعطينى القراءة الصحيحة وفكرت ان البرنامج وهمى
وبيخرف ولا بيعمل دمج ولا حاجة
بس جيت بقى اعمل داونلود من اليوتيوب
لقيت السرعة بقيت 350 - 370
سرعة الخط الاول 2 ميجا = 250 كيلو بايت
+
سرعة الخط الثانى 1 ميجا = 130 كيلو بايت
وطبعا المجموع نسبى ومش ثابت لان السرعة بتنزل وبتطلع فى الداونلود
اللى عايز يعيش معايا التجربة
هاينزل البرنامج اللى اشتغلنا بيه
https://www.restfiles.net/2glp893w7cks/Connectify Dispatch Pro 7.2.1.29658 + Activator.rar.html (https://www.restfiles.net/2glp893w7cks/Connectify%20Dispatch%20Pro%207.2.1.29658%20+%20Ac tivator.rar.html)
(https://www.restfiles.net/2glp893w7cks/Connectify%20Dispatch%20Pro%207.2.1.29658%20+%20Ac tivator.rar.html)
تانى خطوة
هاتسطب البرنامج عادى خالص وهايطلب منك البرنامج تعمل ريستارت
للويندوز هاتعمل No
هتدخل على فولدر Activation
هاتفتح الملف جوا وهاتعمل اكتيف للسيريال لغاية ماهتظهرلك رسالة انه تم التفعيل بنجاح
هاتستنى دقيقتين وبعدين تعمل ريستارت للويندوز
وهايشتغل البرنامج مع بداية الويندوز ويطلعلك صفحة بيقولك تفعيل
اقفلها واشتغل بالبرنامج عادى خالص
وشرح البرنامج بالتفصيل خلال يومين ان شاء الله

agrama
03-08-2014, 07:54
كارت اللان اللي باتنين بورت بيتباع في مول البستان في الدور الرابع في شركتين عارضينه ولن أذكر اسمهم عشان الدعاية

ahmed-hn
03-08-2014, 13:15
لو هدمج على كيسة وهتشغلها على طول حول الكيسة لروتر بورد
هتدمج وتوز ع نت وتمنع مواقع الاباحية وهتوزع السرعة

mrhoda
03-08-2014, 20:36
لو هدمج على كيسة وهتشغلها على طول حول الكيسة لروتر بورد
هتدمج وتوز ع نت وتمنع مواقع الاباحية وهتوزع السرعة

ياستاذ احمد انا مش عايز ادمج علشان اعمل شبكة
انا هنا عايز ادمج كابلين انترنت فى جهاز واحد علشان اعمل داونلود بمجموع السرعتين :D

mrhoda
03-08-2014, 20:48
كارت اللان اللي باتنين بورت بيتباع في مول البستان في الدور الرابع في شركتين عارضينه ولن أذكر اسمهم عشان الدعاية

كارت اللان اللى بأتنين بورت ده تمنه كام ......وهل مخصص انه يدمج ولا مجرد كارت ببورت اضافى والسلام

ahmed601
04-08-2014, 10:47
طيب عظيم تم الدمج :D
تقدر تقلى مثلا دلوقتى انت داخل موقع نت و لك اى بى خارجى و ليكن 40.50.60.70 مثلا ده تبع تى اى دتا و لينك 90.80.70.60 ده تبع لينك و لما تيجى تحمل مثلا فيلم بيتبعت على اى بى واحد من دول اذاى بقى انت هتخش النت بى 2 اى بى خارجى و تحمل من 2 اى بى خارجى في نفس الوقت و ميحصلش لخبطة في الدتا ؟
و بالنسبة انك تركب كرت شبكة بمخرجين في ناس بتركب كرتين شبكة في كمبيوتر واحد و عادى جدا
و بالنسبة انك تشغل روتر برود باند اى روتر حديث دلوقتى بى 400 جنية ممن تشغلة برودباند !
عندى روتر tp-link TD-w8970 و بيشتغل برود باند و مجربة وصلة معاه روتر تانى سبيد تاتش 510 و دخل نت عن طريقة و ثمن الروتر 490 جنية و بيشغل ADSL/3G/WAN وفى روتر تانى tp link برضة كنت جايبة بى 360 جنية بس 3G فقط بيشتغل برضة برودباند و مجربة برضة
و كمان عندك روترات ال Linksys نفس الشى جبت روتر Linksys x-3500 m2 بس رجعتة كان الويرليس فية ضعيف جدا و السرعة لا تصل 300 ميجا و اقصى شى 144 ميجا
يعنى باختصار اى روتر بيشتغل برودباند و ممكن كمان تركب كرتين شبكة في جهاز واحد عادى جدا.

ahmed601
04-08-2014, 10:54
و بعدين سيبك انت من الهجص ده كله :D
انت عندك مشكلة في النت ؟ يعنى بيفصل دئما مثلا ؟
اصلن لان الية بيعمل الدمج ده لو هو حقيقى هيكلفك فلوس و انت هتدمج يادوب خط 2 ميجا و خط 1 ميجا يعنى اجمالى سرعة 3 ميجا
الدمج بيتم مثلا لو انت عندك نت 24 ميجا في خط و الخط التانى نت 24 ميجا و انت شركة كبيرة و مفيش سرعة نت 48 ميجا في مصر فا بتدمج خطين نت مع بعض علشان تعلى السرعة ذي ده مثلا واحد دامج خط 50 ميجا مع خط 50 ميجا ووصل نت سرعة 100 ميجا
لكن انت روح اشترك نت 4 ميجا وريح دماغك الا اذا بقى كنت مشترك نت مع واحد صحبك في العمارة و هتزودم سرعة مع بعض ده يبقى شى تانى

https://www.youtube.com/watch?v=p3poxgBXsDY

westwind
04-08-2014, 12:19
عزيزي mrhoda لقد قمت بشكرك على موضوعك تقديراً لسعيك و اجتهادك في تحقيق هدفك و لكن هذا لا يعني اني متفق مع الفكرة.
شوف كما قالك الاخ ahmed601 فإن اي request او طلب من الكومبيوتر الى تطبيق معين على الانترنيت حه يحتاج ايبيهين source and destination مصدر و هدف. لو تدخل برنامج مثل اللي شرحته حظرتك و فرضنا انو قام بتقسيم request على ايبيهين في نفس الوقت, فأود ان اقول و مع الاسف ان غالبية تطبيقات الانترنيت تتعرض للإرباك في هذه الحالة و لا تعمل بشكل مستقر لأن الحالة الطبيعية لها هي ايبي وحيد من المصدر.

الفكرة يمكن تحقيقها بوجود جهاز او سيرفر خاص و عن بعد في مكان ما في الانترنيت يقوم بتجميع و تقسيم الاتصال. خليني اضربلك مثال:
عندي في الشركة سرعة نت 8 ميغا و عندي في البيت خطين 2 ميغا . ممكن ان ادمج السرعتين الى 4 ميغا عن طريق سيرفر في الشركة بحيث لو انا في البيت الان و ضغطت على كليب يوتيوب و بإستخدام برامج او اجهزة خاصة لتقسيم الاتصال و تمريره عبر الخطين في ان واحد لزيادة السرعة. هنا يتم تجميع الباكيتز في سيرفر الشركة وهو اللي حه يقوم بالاتصال باليوتيوب بخط واحد وايبي واحد (طبعاً رح يتحمل لأن السرعة 8 ميغا اي اعلى من مجموع خطين المنزل) وفي طريق العودة من اليوتيوب يقف الاتصال عند سيرفر الشركة اللي بدوره يفصل الباكيتز و يوزعها على الخطين.
و على اساس نفس المبدأ يعمل موقع فحص السرعة !!
يمكنك التأكد من عدم فاعلية الفكرة عن طريق عمل داونلود و متابعة transfer rate في الحالتين. لا تكمل الداونلود و انما كنسله و اعمله مرة ثانية في الحالة الثانية حتى لا ينحفظ في الكاش و تلاحظ فرق في السرعة.
ارجو ان يكون جوابي واضح.

mrhoda
04-08-2014, 13:38
طيب عظيم تم الدمج :D
تقدر تقلى مثلا دلوقتى انت داخل موقع نت و لك اى بى خارجى و ليكن 40.50.60.70 مثلا ده تبع تى اى دتا و لينك 90.80.70.60 ده تبع لينك و لما تيجى تحمل مثلا فيلم بيتبعت على اى بى واحد من دول اذاى بقى انت هتخش النت بى 2 اى بى خارجى و تحمل من 2 اى بى خارجى في نفس الوقت و ميحصلش لخبطة في الدتا ؟
و بالنسبة انك تركب كرت شبكة بمخرجين في ناس بتركب كرتين شبكة في كمبيوتر واحد و عادى جدا
و بالنسبة انك تشغل روتر برود باند اى روتر حديث دلوقتى بى 400 جنية ممن تشغلة برودباند !
عندى روتر tp-link TD-w8970 و بيشتغل برود باند و مجربة وصلة معاه روتر تانى سبيد تاتش 510 و دخل نت عن طريقة و ثمن الروتر 490 جنية و بيشغل ADSL/3G/WAN وفى روتر تانى tp link برضة كنت جايبة بى 360 جنية بس 3G فقط بيشتغل برضة برودباند و مجربة برضة
و كمان عندك روترات ال Linksys نفس الشى جبت روتر Linksys x-3500 m2 بس رجعتة كان الويرليس فية ضعيف جدا و السرعة لا تصل 300 ميجا و اقصى شى 144 ميجا
يعنى باختصار اى روتر بيشتغل برودباند و ممكن كمان تركب كرتين شبكة في جهاز واحد عادى جدا.

بص اللى انا بتكلم عليه مش الدمج اللى فى دماغك
اللى بتكلم عليه Load Balance
بس علشان فيه ناس مبتدئة هنا مش هاتفهم لود بلانس فكان لازم اشرح التجربة ببساطة الكلام
ولازم اقول دمج كابلين انترنت
راجع الموضوع علشان حطيت الفيديوهات اللى بتوضح كلامى :D

mrhoda
04-08-2014, 13:42
عزيزي mrhoda لقد قمت بشكرك على موضوعك تقديراً لسعيك و اجتهادك في تحقيق هدفك و لكن هذا لا يعني اني متفق مع الفكرة.
شوف كما قالك الاخ ahmed601 فإن اي request او طلب من الكومبيوتر الى تطبيق معين على الانترنيت حه يحتاج ايبيهين source and destination مصدر و هدف. لو تدخل برنامج مثل اللي شرحته حظرتك و فرضنا انو قام بتقسيم request على ايبيهين في نفس الوقت, فأود ان اقول و مع الاسف ان غالبية تطبيقات الانترنيت تتعرض للإرباك في هذه الحالة و لا تعمل بشكل مستقر لأن الحالة الطبيعية لها هي ايبي وحيد من المصدر.

الفكرة يمكن تحقيقها بوجود جهاز او سيرفر خاص و عن بعد في مكان ما في الانترنيت يقوم بتجميع و تقسيم الاتصال. خليني اضربلك مثال:
عندي في الشركة سرعة نت 8 ميغا و عندي في البيت خطين 2 ميغا . ممكن ان ادمج السرعتين الى 4 ميغا عن طريق سيرفر في الشركة بحيث لو انا في البيت الان و ضغطت على كليب يوتيوب و بإستخدام برامج او اجهزة خاصة لتقسيم الاتصال و تمريره عبر الخطين في ان واحد لزيادة السرعة. هنا يتم تجميع الباكيتز في سيرفر الشركة وهو اللي حه يقوم بالاتصال باليوتيوب بخط واحد وايبي واحد (طبعاً رح يتحمل لأن السرعة 8 ميغا اي اعلى من مجموع خطين المنزل) وفي طريق العودة من اليوتيوب يقف الاتصال عند سيرفر الشركة اللي بدوره يفصل الباكيتز و يوزعها على الخطين.
و على اساس نفس المبدأ يعمل موقع فحص السرعة !!
يمكنك التأكد من عدم فاعلية الفكرة عن طريق عمل داونلود و متابعة transfer rate في الحالتين. لا تكمل الداونلود و انما كنسله و اعمله مرة ثانية في الحالة الثانية حتى لا ينحفظ في الكاش و تلاحظ فرق في السرعة.
ارجو ان يكون جوابي واضح.

ياحبيب قلبى انا مش بتكلم على فكرة
انا بتكلم على واقع حصل معايا وانا مش هاينفع اكدب فى حاجة زى كده وتجربة الدمج او اللود بلانس نجحت معايا
وانا عارف ان مينفعش تركب اتنين راوتر مع بعض علشان اى بى الراوتر متشابه والجيت واى كمان وبتحتاج سيرفير
لكن انا بتكلم على دمج سرعتين انترنت من راوترين مختلفين فى جهاز واحد ببرنامج كونيكتيفى وفعلا البرنامج عمل دمج للسرعتين وبقيت بحمل بمجموع السرعتين
احلف على مصحف ياجماعة ولا اقولكم جربوا علشان تصدقوا :D

ahmed601
05-08-2014, 22:00
ياحبيب قلبى انا مش بتكلم على فكرة
انا بتكلم على واقع حصل معايا وانا مش هاينفع اكدب فى حاجة زى كده وتجربة الدمج او اللود بلانس نجحت معايا
وانا عارف ان مينفعش تركب اتنين راوتر مع بعض علشان اى بى الراوتر متشابه والجيت واى كمان وبتحتاج سيرفير
لكن انا بتكلم على دمج سرعتين انترنت من راوترين مختلفين فى جهاز واحد ببرنامج كونيكتيفى وفعلا البرنامج عمل دمج للسرعتين وبقيت بحمل بمجموع السرعتين
احلف على مصحف ياجماعة ولا اقولكم جربوا علشان تصدقوا :D
روترين على نفس الشبكة ينفع
خلى الروتر الأول 192.168.1.1
الروتر الثانى 192.168.2.1
و طبعا هو هو نفس رقم الجيت وى
ممكن كمان تخلى الاى بى منول و تكتب في كل جهاز الاى بى يدوى و تفهم الناس على الشبكة الكلام ده تقلة مثلا لو حسيت النت بطى او فصل غير الجيت وى من 192.168.1.1 الى 192.168.2.1 مثلا
و في عن طريق الميكروتيك بيعمل كده اتوماتيك لود بلانس بس معرفش اذاى للاسف

mrhoda
06-08-2014, 01:13
روترين على نفس الشبكة ينفع
خلى الروتر الأول 192.168.1.1
الروتر الثانى 192.168.2.1
و طبعا هو هو نفس رقم الجيت وى
ممكن كمان تخلى الاى بى منول و تكتب في كل جهاز الاى بى يدوى و تفهم الناس على الشبكة الكلام ده تقلة مثلا لو حسيت النت بطى او فصل غير الجيت وى من 192.168.1.1 الى 192.168.2.1 مثلا
و في عن طريق الميكروتيك بيعمل كده اتوماتيك لود بلانس بس معرفش اذاى للاسف

ياعم مايكروتيك دى لو انا عايز ادمج شبكتين فعلا ودى سهلة بالراوتر بورد المجهز بالمايكروتيك
لكن انا بتكلم على حاجة شخصية ليا انا فى جهازى انا
يعنى ممكن اشترك مع واحد بتلاتين جنيه يدينى سرعة 1 ميجا واشترك مع واحد تانى بنفس التمن ويدينى سرعة 1
وادمج السرعتين من خلال البرنامج اللى بيعمل لود بلانس ويبقى معايا 2 ميجا
انت مش مصدقنى ومش هاتصدقنى الا ماتجرب البرنامج بنفسك :D

westwind
06-08-2014, 09:59
لو العملية load balancing فأنا مصدقك يا كابتن و التقنية دي بتسمى connection teaming . اما انك تقول انك عامل connection bonding فه ده مستحيل بدون امكانية isp بتفعيل بروتوكول mlppp او بوجود شركة في الوسط تقدم خدمة الدمج aggregation .

و بالعربي, لو عندك خطين 1 و2 ميغا و شغلت يوتيوب حه يشوف مين الخط الفاضي و يحمل عن طريقه و لنفرض 2 لأنه الاوسع. لكن لو احتاج اكثر من 2 ميغا مستحيل ان يتعدى الى الخط الثاني بتاع 1 ميغا. مفيش حاجة زي كده. ولو شغلت موقع عربهاردوير حه يشوف ان خط 2 ميغا مشغول مع اليوتيوب فه حه يحمل موقع عربهاردوير على الخط 1 ميغا. دي عملية connection teaming بتعمل لوود بالانس. و انا مصدقك لو عندك كده.
يعني فيه زيادة في الباندودث بس مش زيادة في السرعة
اعيد مرة تانية. لو عاوز اليوتيوب مثلا يحمل على سرعة 3 ميغا لازم يكون isp يدعم mlppp و يكون فيه وسيـــــط عن بعد بيجمع الباكيتز و بيقسمها (فيه شركات تجارية بتقدم مثل هذه الخدمة) دي عملية connection bonding

ارجو ان اكون قد بسطت الكلام المرة دي بحيث يكون مفهوم لجميع المستويات

mrhoda
06-08-2014, 10:04
لو العملية load balancing فأنا مصدقك يا كابتن و التقنية دي بتسمى connection teaming . اما انك تقول انك عامل connection bonding فه ده مستحيل بدون امكانية isp بتفعيل بروتوكول mlppp او بوجود شركة في الوسط تقدم خدمة الدمج aggregation .

و بالعربي, لو عندك خطين 1 و2 ميغا و شغلت يوتيوب حه يشوف مين الخط الفاضي و يحمل عن طريقه و لنفرض 2 لأنه الاوسع. لكن لو احتاج اكثر من 2 ميغا مستحيل ان يتعدى الى الخط الثاني بتاع 1 ميغا. مفيش حاجة زي كده. ولو شغلت موقع عربهاردوير حه يشوف ان خط 2 ميغا مشغول مع اليوتيوب فه حه يحمل موقع عربهاردوير على الخط 1 ميغا. دي عملية connection teaming بتعمل لوود بالانس. و انا مصدقك لو عندك كده.
يعني فيه زيادة في الباندودث بس مش زيادة في السرعة
اعيد مرة تانية. لو عاوز اليوتيوب مثلا يحمل على سرعة 3 ميغا لازم يكون isp يدعم mlppp و يكون فيه وسيـــــط عن بعد بيجمع الباكيتز و بيقسمها (فيه شركات تجارية بتقدم مثل هذه الخدمة) دي عملية connection bonding

ارجو ان اكون قد بسطت الكلام المرة دي بحيث يكون مفهوم لجميع المستويات

تسلم دماغك يامعلم وانا فعلا استفدت من كلامك
بس اللى انا بتكلم عليه هنا مش فى التصفح لان التصفح كده كده سريع سواء على سرعة 2 ميجا او 1 ميجا ....اللى بتكلم عليه هو الداونلود زاد بمجموع السرعتين ياغالى :D

ahmed601
11-08-2014, 23:47
تسلم دماغك يامعلم وانا فعلا استفدت من كلامك
بس اللى انا بتكلم عليه هنا مش فى التصفح لان التصفح كده كده سريع سواء على سرعة 2 ميجا او 1 ميجا ....اللى بتكلم عليه هو الداونلود زاد بمجموع السرعتين ياغالى :D

طيب ممكن تخش هنا و تورينا سرعة النت اد اية ؟
https://www.speedtest.net/
ياريت ترفق صورة

agrama
31-08-2014, 07:47
كارت اللان اللى بأتنين بورت ده تمنه كام ......وهل مخصص انه يدمج ولا مجرد كارت ببورت اضافى والسلام
تمنه 110 جنيه وهوة مخصص لدمج السرعة أو لعمل سيرفر للتحكم في الشبكة

mrwho1982
04-09-2014, 09:46
السلام عليكم اولا

ثانيا بمناسبة موضوع الدمج انا قعدت فيه كثير

كنت بدمج الاول بالميكروتك وحوارات كده مع ان سيستم الميكروتك مش هين وسستم حلو بس معقد شوية

الحل بتاعك في os اسمو kerio control

ممكن تشترية وممكن تلاقية متكرك بس من غير ال wep filter

المهم البرنامج ده بينل لوحد لانو لنكس

وطريقتو سهلة جدا ممكن علي فجوال ماشين او كيسة عادية 3 كروت بحيث يكون كارتين نت وكارت خارج

واعمل داون لود بسرعة الخطين وعيش وادعيلي دعوة حلو ة

حاول تقرا في موضوع الكريو كنترول ولو احتاجت مساعدة قولي هو سهل ومش معقد خالص وال interface بتاعتو wep application

aborawash
13-09-2014, 16:37
انت برنس

Mahmoud ElSayed Mohammed
27-03-2015, 03:28
متوفر عندى كارت لان 4 بورت لو حد محتاجه