المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تقسيم سعة الانترنت على اشبكة الداخلية

mohamed_21_11
09-08-2014, 18:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركته
انا عندى 3 اجهزة كمبيوتر لى شبكة واحدة وسعة التحميل الشهرى للانترنت 40 جيجا فكنت عاوز طريقة ازى اقسم سعة التحميل دى على 3 اجهزة بحيث ان كل جهاز يكون ليه عدد محدد من الجيجا فى الشهر
وارجو الرد ولكم وافر الاحترام والتقدير

agrama
10-08-2014, 11:21
يمكنك استخدام راوتر بورد مايكروتك أو استخدام برنامج Kerio winroute firewall لتقسيم السرعة على الأجهزة وقطع النت عن الوصول لحد التحميل المحدد

peter magdy mon
15-08-2014, 08:31
بعد اذن صاحب الموضوع
انا معايا نفس العرض بتاع صاحب الموضوع
و معايا روتر te data هل ممكن احجب you tube لانة هو اللى مبهدل الباقة عندى
يعنى اخلى موقوع محجوب من الروتر
و البرنامج المذكور دة هل ممكن احملة على الروتر ولا يشتغل ازاى
شكرا - ارجو الرد ضرورى

ahmed-hn
15-08-2014, 13:01
فى الوتر بورد ممكن تعطى اليوتيتوب سرعة محددة

peter magdy mon
15-08-2014, 17:47
فى الوتر بورد ممكن تعطى اليوتيتوب سرعة محددة

هستأذنك
ممكن الطريقة - لان فى بنت معانا فى الشبكة مظبطانا
انا الروتر بتاعى HG532n اللى بيجى مع عرض الطلقة
---------------------
سمعت ان فى طريقة اسمح بيها لاجهزة معينة بس انها تدخل على الشبكة حتى لو معاها الباص
زى اللستة البيضاء و السوداء
ممكن الطريقة و ازاى اشغلها على الروتر و اجيب الرقم ازاى من التاب او الكمبيوتر
شكرا

ahmed601
20-08-2014, 20:08
على فكرة عرض الطلقة ده بيضحكم بيه على الناس
ده كا انك بتشترى كل حاجة بتحملها بالنت و لو حسبتها مثلا لو سعر نت 2 ميجا 220 جنية في الشهر و انت مثلا عرض طلقا 150 جنية
ممكن تحمل ال 40 جيجا مثلا في أسبوع بالكتير لانة بيحسبك على الاب لود + الدون لود و تعوض طول الشهر 3 أسابيع 128 كيلو سرعة نت لا تصلح لشى
انما نت 2 ميجا الغير محدود بى 220 جنية ممكن تحمل طول اليوم 24/7 في الشهر و تصل الى مثلا 80 جيجا تحميل للاخر الشهر او اكتر و النت برضة شغال عادى
بمعنى لو قسمة 150 على 40 هتلاقى انك شارى الجيجا بى 3.75 جنية ( غالى جدا )
يعنى علشان تحمل لعبة مثلا حجمها 20 جيجا هتدفع فيها 75 جنية يعنى تروح تجبها من سيبر احسن بى 10 او 20 جنية :)
للأسف الناس مش فاهمه حاجة و فكرة ان العرض ده حلو و شركات النت النصابة في مصر لو لقم 90 % من المشتركين كله بقى عرض طلقة و الكلام الفاضى ده هيلغم النت الغير محدود و بعد كده كل الناس هتحمل اى حاجة من النت هتدفع فلوسها تحمل نسخة وندوز من النت تكلفك 50 جنية مثلا الخ لية بقى علشان محاربة القرصنة !

peter magdy mon
20-08-2014, 23:58
على فكرة عرض الطلقة ده بيضحكم بيه على الناس
ده كا انك بتشترى كل حاجة بتحملها بالنت و لو حسبتها مثلا لو سعر نت 2 ميجا 220 جنية في الشهر و انت مثلا عرض طلقا 150 جنية
ممكن تحمل ال 40 جيجا مثلا في أسبوع بالكتير لانة بيحسبك على الاب لود + الدون لود و تعوض طول الشهر 3 أسابيع 128 كيلو سرعة نت لا تصلح لشى
انما نت 2 ميجا الغير محدود بى 220 جنية ممكن تحمل طول اليوم 24/7 في الشهر و تصل الى مثلا 80 جيجا تحميل للاخر الشهر او اكتر و النت برضة شغال عادى
بمعنى لو قسمة 150 على 40 هتلاقى انك شارى الجيجا بى 3.75 جنية ( غالى جدا )
يعنى علشان تحمل لعبة مثلا حجمها 20 جيجا هتدفع فيها 75 جنية يعنى تروح تجبها من سيبر احسن بى 10 او 20 جنية :)
للأسف الناس مش فاهمه حاجة و فكرة ان العرض ده حلو و شركات النت النصابة في مصر لو لقم 90 % من المشتركين كله بقى عرض طلقة و الكلام الفاضى ده هيلغم النت الغير محدود و بعد كده كل الناس هتحمل اى حاجة من النت هتدفع فلوسها تحمل نسخة وندوز من النت تكلفك 50 جنية مثلا الخ لية بقى علشان محاربة القرصنة !

كلام سليم جدا
بس الميزة فى طلقة انة فعلا سريع جدا
انا كدة كدة اشتراكى هيخلص اخر الشهر دة و هحول لسرعة 2 ميجا مفتوح احسن و اريح دماغى
و اعتمدنا على ثورة الانترنت ان الاسعار تتعدل شوية و يا مسهل
شكرا لرد حضرتك

mido16592
21-08-2014, 08:54
يمكنك استخدام راوتر بورد مايكروتك أو استخدام برنامج Kerio winroute firewall لتقسيم السرعة على الأجهزة وقطع النت عن الوصول لحد التحميل المحدد
ممكن رابط للبرانامج ده Kerio winroute firewall
لأ،ي دورت كتير وما لقيت