المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اختيار بين gtx 760 او R9 280X

الصفحات : 1 [2]

mohamedmostaf
24-08-2014, 02:38
ممكن سؤال يا سنو بما انك مجرب ال 280x
مع مشكلة الارت ايفكت
هل لما بتخصل مع لعبة فى مكان معين هل لو قفلت اللعهبة وفتحتها بتحصل فى نفس المكان تانى؟

هل لما حضرتك سالت قالولك انها مشكلة قد تؤثر على الكارت مستقبلا بحيث ان الكارت ممكن فى مرة يتوقف تمام عن العمل؟
هل الشمكلة بتحصل بشكل يخلى استمرارية اللعب بالكارت مستحيلة ؟
لان انا واجهتنى مع الكارت الجيجا بايت زمان لما اشتريته مفيش اى مشكلة من مشاكل الارت ايفكت فى الاعاب خالص
لكن المشكلة كانت ان سعات لو عملت ريستارت وريستارت بس ممكن الاقى على شاشة الجهاز اول ما يفتح خطين عبارة عن شيه التليفزويون لما بيقفل ودية مشكلة فى المكونات بتاعت الكارت وممكن الكارت فى اى لحظة يقع وبالتالى مكنتش اقدر استمر بيه
السؤال
بس علفكرة حضرتك المشكلة ديت مشهورة و microsoft كانت منزلة حاجة كدا زى برنامج تحل المشكلة

mohamedmostaf
24-08-2014, 02:42
المشكلة استمرييت معايا شهر كامل وصدقنى لما اقلك مسبتش حل الا لما مجربتهوش ومش اى حاجة مكتوبة تصدقها اكبر موقع هاردوير فى العالم tomshardware نصح اعضائه بكلمة واحدة RMA
لعبة ايه وقعد معاك شهر واحد الشركة كل شوية بتنزل updates عشان تحل المشكلة ديت فى بعض الألعاب

snow leopard
24-08-2014, 02:45
ممكن سؤال يا سنو بما انك مجرب ال 280x
مع مشكلة الارت ايفكت
هل لما بتخصل مع لعبة فى مكان معين هل لو قفلت اللعهبة وفتحتها بتحصل فى نفس المكان تانى؟

هل لما حضرتك سالت قالولك انها مشكلة قد تؤثر على الكارت مستقبلا بحيث ان الكارت ممكن فى مرة يتوقف تمام عن العمل؟
هل الشمكلة بتحصل بشكل يخلى استمرارية اللعب بالكارت مستحيلة ؟
لان انا واجهتنى مع الكارت الجيجا بايت زمان لما اشتريته مفيش اى مشكلة من مشاكل الارت ايفكت فى الاعاب خالص
لكن المشكلة كانت ان سعات لو عملت ريستارت وريستارت بس ممكن الاقى على شاشة الجهاز اول ما يفتح خطين عبارة عن شيه التليفزويون لما بيقفل ودية مشكلة فى المكونات بتاعت الكارت وممكن الكارت فى اى لحظة يقع وبالتالى مكنتش اقدر استمر بيه
السؤال
مشكلة ARTIFACTS مشكلة عشوائية غبية بنت ستين تيييييييت ملهاش مكان وزمان محددين ممكن بعد العبة ب5 دقايق وممكن تقعد 20 او 30 دقيقة وملهاش مكان محدد وزمانها مش محدد وما بتظهر صدقنى بتخليك تندم الف مرة انك لعبت وجبت الكرت الكرت جبار فى الفريمات لكن المشكلة دى قضت على سمعة الكرت فى سوق GAMING للاسف محدش يعرف العيب الا لما يلبس ويشتريه وبشههادة محمد سمير بتاع هاى اندى قالى الكرت فعلا معيوب وسبب انتشاره الوحيد هى عمليات MINING فقط
المشكلة ناتجة عن خلل فى الذاكرة VRAM وبالتالى دى احدى علامات موت الكرت متضمنش ممكن يستمر اد ايه معك
الكرت معيوب بجهات متعددة على حسب كسر الشركة المصنعة امبارح على الفيس واحد جايبو بقالو اسبوع النسخة الجيجا بيعانى من تهنيج جامد ميعرفش ليه
لمعلوماتك فيى ناس قبلتها المشكلة على سطح المكتب عند الاجانب
بس اان فاكر حاجة قالتهالك من زمان انت باورك كان 520 وات SEASONIC لوصح ممكن يكون التهنيج كان من نقص الكهرية من الباور للكرت

snow leopard
24-08-2014, 02:47
لعبة ايه وقعد معاك شهر واحد الشركة كل شوية بتنزل updates عشان تحل المشكلة ديت فى بعض الألعاب
شهر كفاية لكرت معيوب (مين االعبيط اللى يخلى كرت بايظ عندو اكت من شهر وكمان ان خليتو شهر عشان كنا فى رمضان عشان السفر مش اكتر )
وللعلم انا جربت العاب كتيرة عشان اضمن ان العيب مش من لعبة معينة وكل االلعاب معملوها ابديت

mahmoudkamall
24-08-2014, 02:52
بالنسبة للباور مع الكارت ملهوش اى علاقة اطلاقا لان انا شغلت النسخة السافير العادية والنسخة التوكسيك من نفس الكارت والنسخة ال 290

على نفس الباور وبضغط شديد جدا بدون اى مشكلة اطلاقا

snow leopard
24-08-2014, 02:56
مش شرط الباور مشاكلة بتظهر على المستوى البعيد يا محمود وانصحك بلاش المخاطرة مع الكروت الغالية حتى لو اشتغل بكفاءة لانو مصدر قلق لان الباور كفائته بتنقص يوم عن يوم خصوصا ان الباور كفائته الفعلية 470 او 460

mohamedmostaf
24-08-2014, 03:00
لعب زى ايه حضرتك انا لغايت دلوقتى ملقتش المشكلة ديت غير فى لعبة battlefield 4 و crysis 3 على النت
ونادرين جدا الى لقوا المشكلة ديت
ايه النسخة الى كنت حضرتك شاريها

mahmoudkamall
24-08-2014, 03:04
مش شرط الباور مشاكلة بتظهر على المستوى البعيد يا محمود وانصحك بلاش المخاطرة مع الكروت الغالية حتى لو اشتغل بكفاءة لانو مصدر قلق لان الباور كفائته بتنقص يوم عن يوم خصوصا ان الباور كفائته الفعلية 470 او 460

طيب بما ان اى باور كفائته بتنقص يوم عن يوم يبقى حتى الجولد هيجى يوم ويقع من اى حد
الفكرة ان اول كارت استخدمت عليه الباور هو الجيجا بايت ثم تخلصت منه عن طريق الوكيل ثم جربت السافير بدون اى مشكلة ثم التوكسيك بدجون مشكلة ثم ال 290 بدون مشكلة
ولو ان الباور جه فى يوم وحصل فيه مشكلة هتكون علشان اللى بتقول عليه ان اى باور كفائته بتقل مع الوقت ليس لانه غير قادر والاستاذ احمد نعيم اللى معاه مشكلة الارت ايفيكت مشغل كارته بثبات مع نفس الباور
انا بس بوضح نقطة ان البلاور قوى ومستقر جداااااا بسم الله ما شاء الله عليه

snow leopard
24-08-2014, 03:08
طيب بما ان اى باور كفائته بتنقص يوم عن يوم يبقى حتى الجولد هيجى يوم ويقع من اى حد
الفكرة ان اول كارت استخدمت عليه الباور هو الجيجا بايت ثم تخلصت منه عن طريق الوكيل ثم جربت السافير بدون اى مشكلة ثم التوكسيك بدجون مشكلة ثم ال 290 بدون مشكلة
ولو ان الباور جه فى يوم وحصل فيه مشكلة هتكون علشان اللى بتقول عليه ان اى باور كفائته بتقل مع الوقت ليس لانه غير قادر والاستاذ احمد نعيم اللى معاه مشكلة الارت ايفيكت مشغل كارته بثبات مع نفس الباور
انا بس بوضح نقطة ان البلاور قوى ومستقر جداااااا بسم الله ما شاء الله عليه
احمد نعيم مشغل 280 مش 290 الاتنين يفرقو عن بعض انا كنت بتكلم عن 290
بالنسبة ل 280 هو اساسا 7970 الى كان فى الاصل بيتطلب 500 وات بس مفيش مشكلة
وبكرر تانى مش معننى اشتغل مع كرووت عالية انه يقدر يكمل بنفس الاداء لقدر الله ممكن تلاقى الكرت بووووم ودا بشهادة اشهر المواقع الاجنبية

snow leopard
24-08-2014, 03:08
لعب زى ايه حضرتك انا لغايت دلوقتى ملقتش المشكلة ديت غير فى لعبة battlefield 4 و crysis 3 على النت
ونادرين جدا الى لقوا المشكلة ديت
ايه النسخة الى كنت حضرتك شاريها
METROO
ASSISISNS CREED BLACK FLAG
BF3

mohamedmostaf
24-08-2014, 03:28
احمد نعيم مشغل 280 مش 290 الاتنين يفرقو عن بعض انا كنت بتكلم عن 290
بالنسبة ل 280 هو اساسا 7970 الى كان فى الاصل بيتطلب 500 وات بس مفيش مشكلة
وبكرر تانى مش معننى اشتغل مع كرووت عالية انه يقدر يكمل بنفس الاداء لقدر الله ممكن تلاقى الكرت بووووم ودا بشهادة اشهر المواقع الاجنبية
المشكلة ما تأديش ابدا ان الكارت يبوظ لقدر الله

mohamedmostaf
24-08-2014, 03:29
وعلفكرة كل حاجة ليها عيوبها ما انا ممكن اقول لحضرتك عيوب كتير فى ال nvidia

AhMeD NaeeM
24-08-2014, 07:37
بص حضرتك لكل الردود بيقولوا المشكلة من اللعبة اعمل ابديت
وواحد قال ديت موجودة فى كروت amd عامة
ثانيا حضرتك كارت ال gtx 760 oc ب 2500 جنيه
اما ال gtx 770 oc فب 2800 يبقى فرق اد ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بص حضرتك هوا مش موضوع ابديت
لان انا عامل ابديت للعبه ومنزل كل التحديثات والاضافات
وموضوع الاخ اللي قال المشكله دي موجودة فى كروت amd عامة
مع احترامي ليه بيتهيألي ان كل كروت AMD تكون فيها المشكله ديه ده موضوع صعب شويه
وحاجه تانيه كارت GTX 760 OC انا كنت شاريه بـ 2100 مش بـ 2500
ده غير ان كارت 280X انا شاريه بـ 2400
وانا عن نفسي اتمني تكون عيب لعبه ومتكنش عيب كارت

snow leopard
24-08-2014, 09:39
المشكلة ما تأديش ابدا ان الكارت يبوظ لقدر الله

متأكد يعنى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ هات 770 كدا وشغله على باور 500 وات وابقى شوف اللى يحصل

snow leopard
24-08-2014, 09:48
من كتابة احد الاعضاء bullandbear

بعد ما ماكسيمم اخذ الكارت للضمان و قعد اسبوعين عندة قال (مش شايف حاجة) ييقصد ان المشكة مش ظاهرة معو
و قالي (اكيد معلش يعني في الكلمة انت بستعبط و اكيد حد قال لك حاجة علي الكارت في النت وانت صدقت)
و الاخ ما يعرفش ان المشكلة عالمية في 280x توكسيك ! هذا غير انة قلل من احترامي امام الجميع لانة قال اني استهبل و استعبط !!
مع العلم اني كنت شاري الكارت جديد من فرع ماكسيمم / الاسكندرية / الديب مول بسعر اغلي من سعرة 3100 جنية !!
و الكارت مكملش اسبوع في جهازي للاسف وظهرت المشكلة artifacts في باتل فيلد 4 !!!
وفي الاخر ماكسيمم يقولي مش شايف و انت بتستعبط و بتستهبل و حد قال لك ....
:eek:

و قلت لماكسيمم طيب ممكن ابدلة ب TRI-X R9 290و ادفع الفرق؟ ، قال لي (لا اصلي ما باشتغلش في الused) !!
يعني قصدة اجمع 3750 جنية من جديد و اشترية ..
المهم بعد اسبوعين بدون كارت شاشة .!
اليوم قمت بالذهاب الي الفرع في الديب مول مع العلم اني اسكن في مكان بعيد عن رشدي يعني مشوار 4 ساعات رايح جاي
رحت لة الساعة 9، الامن قال "لا استني شوية زمانة جاي بيجي علي الساعة 12" ،
انتظرت لحد الساعة 12 و اصبحت الساعة 2 ولم يحضر ماكسيمم بعد ! و شكل الموضوع بيطول .

المهم ارجو النصيحة .؟

هل اروح لجهاز حماية المستهلك ؟
هل اروح مع 5 اصحابي و نتفاهم مع ماكسيمم ؟
هل اروح بنفسي للضمان ؟
ارجو اقتراح المزيد من الحلول المناسبة من الخبراء ....

لان حرام جدا اشتري سلعة ب 3100 جنية يوجد بها عيب تصنيع عالمي و البسها و اسكت

snow leopard
24-08-2014, 09:52
من احد اعضاء منتدى dvd4arab

تحذير ونصيحه لوجه الله بالغ الاهميه من r9 280x (https://viglink.pgpartner.com/mrdr.php?url=http%3A%2F%2Fviglink.pgpartner.com%2F search.php%2Fform_keyword%3Dr9%2B280x&mode=) toxic

انا اشتريت كارت sapphire r9 280x toxic
الكارت سعره حلو وبيجيب فريمات كتير وزي الفل ولكن لاحظت بعد ساعات من استخدامه من وجود حاجه غريبه ف سطح المكتب ودا لاحظته بطبيعه شغلي في التصميم ع الكمبيوتر ممكن شخص عادي ميلاحظوش المهم فتحت جيمزات وشغلتها شغاله تمام ولكن برده كنت حاسس بحاجه غريبه وبعد شويه لاقيت بيحصل flickring بصوره واضحه فقولت ممكن يكون عيب ف الجيم مع اني لعبتها وقفلتها قبل كده وبعده كده لاقيت flickring ف جيم تانيه غيرت الدرايفر ال flickring زاد اكتر حتي ع الديسك توب ابتديت ادور ع حل للمشكله لاقيت امم ع النت ف المنتديات الاجنبيه عندها نفس المشاكل وبترجع الكارت المشكله محدش يقدر يستحملها وموجوده ف الكارت دا بقوه باختلاف الشركات المصنعه ليه سواء كان asus او gigabyte او اي شركه تانيه طبعا بعد معاناتي اسبوع روحت ارجع الكارت طبعا المشكله دي بتظهر بشكل عشوائي بمعني مش منتظمه جربت الكارت عند الناس اللي اشتريته منهم مكنوش مصدقين ولا مقتنعين قعدت فتره اجرب الكارت عندهم محصلش مشاكل وبعد كده المشكله ظهرت وطبعا اول لما المشكله ظهرت قالولي ياما تاخد فلوسك ياما تاخد حاجه تانيه بدلته ب gtx 770 ربنا كرمني اني بتعامل مع ناس محترمه زي ماكسيمم هاردوير ممكن حد تاني ميقدرش يغيره ع العموم منصحش اي حد يشتري حاجه من شركه amd خالص واخر مره اعملها ودي فيديوهات للمشكله وف الالاف الفيديوهات ليها والناس بتشتكي عموما من فئه r9 تحياتي ليكم والناس هنا نصحتني بالكارت دا ومحدش بعد كده ينصح حد بكارت الا لما يكون جربه او ع الاقل يعرف حد جربه تحياتي ليكم وبرجاء انشروا التحذير دا قبل ما حد يلبس
الفيديوهات للمشكله
Sapphire R9 280x Toxic Ed BF4 Artifacts - YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=m8zC4WLTUvQ)
artifacts in brand new Asus radeon R9 280X R9280X-DC2T-3GD5 during BF4 play - YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=qVkE04C61Ys)
WoW r9 280x artifacts Driver version 13.11 beta - YouTube (https://dvd4arab.maktoob.com/redirectLink.php?t=1398383210&c=z0pOhSMlpfK&link=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DM lfrBVzsgic)
Sapphire R9 280X Toxic - Graphic problem - Artifacts - YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=UgKCmHSXZ3E)
Asus R9 280X DC2 TOP artifacts in Far Cry 3 - YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=_f92g8jFCB4)
وبقولها تاني لوجه الله ابعدوا عن AMD خالص اقسم بالله ما هشتري منهم اي حاجه تاني بعد الايام اللي شوفتها ادخلوا TOM HARDWARE الناس كلها بترجع الكارت ومفيش ولا منتدي عربي واحد اتكلم عن المشكله الكبيره دي تحياتي ليكم
ياجماعه برجاء النشر في المواقع التانيه لو حد منكم مسجل ف ARAB HARDWARE او ف اي منتدي تاني ياريت ينشر الموضوع عشان بجد حرام فلوس تندفع وتروح ف الارض احنا كمسلمين لازم نخاف ع بعض برجاء النشر تحياتي للجميع

snow leopard
24-08-2014, 10:08
احد الاشخاص على جروب للالعاب مشهور جدا الجرووب بيتكلم عن الكرت اللى شاريه بقالو اسبوع

اظن بصراحة يا محاسن الصدف كل دوول مشاكل عادية (صدقوا ان الكرت معيوب حتى النسخة الاوريجنال )

CrazyGamer
24-08-2014, 10:24
ال280X افضل طبعا لكن في مشكله الARTIFACTS و المشكله ديه اتحلت مع التعريفات الجديده

snow leopard
24-08-2014, 12:00
ال280X افضل طبعا لكن في مشكله الARTIFACTS و المشكله ديه اتحلت مع التعريفات الجديده

المشكلة مش تعريف المشكلة عيب تصنيع

وياريت تقولنا ايه التعريفات الى صلحت المشكلة
وتجبلنا من مواقع اجنبية ناس حلوها فعلا

mohamedmostaf
24-08-2014, 23:29

حضرتك المشكلة ان هما علو ال coreclock بزيادة وحطوا شوية اضافات بزيادة لما ينزلوا تعريفات جديدة اكيد بيظبطوا فيها الحاجات ديت وبيخلوها متوازنة

mohamedmostaf
25-08-2014, 02:06

المشكلة فعلا قالوا انهم هيحلوها تدريجيا عن طريق الأبديت الى بيعملوه كل شوية

mohamedmostaf
25-08-2014, 02:07
احد الاشخاص على جروب للالعاب مشهور جدا الجرووب بيتكلم عن الكرت اللى شاريه بقالو اسبوع

اظن بصراحة يا محاسن الصدف كل دوول مشاكل عادية (صدقوا ان الكرت معيوب حتى النسخة الاوريجنال )

اما المشكلة ديت فلو كان استنى شوية كان هيطلعلوا رسالة مكتوبة فيها driver has stopped working and has recovered وديت مشكلة عادية و microsoft منزلة حل ليها حاجة زى برنامج كدا وكانت عندى نفس الكلام بالضبط بس الحمد لله اتحلت

a.mohamed1
25-08-2014, 02:23
يامحمد انت بتدافع عن الكرت اوي كدة ليه
ما في ناس كتيرة ظهرت عندها مشاكل في الكرت وزي مقاللوك الاعضاء المشكلة اتقالت في موقع رسمي تقريبا علي حسب مافهمت منهم
وناس مجرباه وفيه مشاكل

mohamedmostaf
25-08-2014, 02:42
يامحمد انت بتدافع عن الكرت اوي كدة ليه
ما في ناس كتيرة ظهرت عندها مشاكل في الكرت وزي مقاللوك الاعضاء المشكلة اتقالت في موقع رسمي تقريبا علي حسب مافهمت منهم
وناس مجرباه وفيه مشاكل
مش حاجة والله حضرتك اصلها مشكله تافهة والبعض مكبرها اوى وحرام ان هو يدفع 400 ولا 500 جنيه زيادة على كارت يكون اقوى من الكارت ده اما الى بنفس سعره الى هو gtx 760 فهو اضعف منه بكتير

a.mohamed1
25-08-2014, 03:09
هيدفع 400 زيادة عشان كرت GTX 770 ومش اضعف منه ولا حاجة الكرت ادائه اقوي علي حسب مقارنات المواقع الرسمية والبنش مارك
وفعلا الكرت اقوي منه ده غير انه اضمن منه بكتير
والمشكلة في ناس كتير فعلا بتحاول تبيع الكرت علشانها وناس قدامك مجربة اهه ومفيش تعريفات عملت حاجة لحد دلوقتي

mohamedmostaf
25-08-2014, 04:16
هيدفع 400 زيادة عشان كرت GTX 770 ومش اضعف منه ولا حاجة الكرت ادائه اقوي علي حسب مقارنات المواقع الرسمية والبنش مارك
وفعلا الكرت اقوي منه ده غير انه اضمن منه بكتير
والمشكلة في ناس كتير فعلا بتحاول تبيع الكرت علشانها وناس قدامك مجربة اهه ومفيش تعريفات عملت حاجة لحد دلوقتي
متأسف حضرتك تم التعديل

a.mohamed1
25-08-2014, 05:10
انا مقصدش حاجة عادي انت بتعتذر علي ايه انا بوضحلك بس

mohamedmostaf
25-08-2014, 15:38
انا مقصدش حاجة عادي انت بتعتذر علي ايه انا بوضحلك بس
لا انا عارف والله ان ال gtx 770 افضل انا بس اتلغبت والله