المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ايهما افضل التبريد المائى ام الهوائى

Hassan M3
25-08-2014, 01:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا ان شاء الله مستنى 2015 عشان الجيل الجديد و ddr4 والكلام ده
وبحضر ميزانية كبيرة اوى عشان اشترى كمبيوتر عالى انا طبعاً باذن الله ناوى اكسر سرعة المعالج كنت عايز اعرف افضل تبريد ايه المائى ولا الهوائى عشان لقيت المبردات المائية اغلى فهل فعلأً فارق السعر فى محله ولا الفارق درجة او درجتين وشكراً

mohamedmostaf
26-08-2014, 03:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا ان شاء الله مستنى 2015 عشان الجيل الجديد و ddr4 والكلام ده
وبحضر ميزانية كبيرة اوى عشان اشترى كمبيوتر عالى انا طبعاً باذن الله ناوى اكسر سرعة المعالج كنت عايز اعرف افضل تبريد ايه المائى ولا الهوائى عشان لقيت المبردات المائية اغلى فهل فعلأً فارق السعر فى محله ولا الفارق درجة او درجتين وشكراً
طبعا المائى اقوى 10000 مرة لأنك بتستخدم النيتروجين السائل الى درجة حرارتة ممكن توصل لأكتر من 200 تحت الصفر
ده ممكن الجهاز يفصل مع حضرتك بسبب البرودة
وبالنسبة لل ddr4 والكلام ده مش هيحصل مصر قبل سنة ولا حاجة من ميعاد اصدار الحاجات ديت فى باقى الدول او هتلاقيه بعد مدة تقريبا 6 شهور ولا حاجة بعد نزول الحاجة فى العالم وممكن تلاقى السعر اعلى من برا ب 40 فى المية او اكتر ده لو لقيت اصلا

Mr.Evil
26-08-2014, 08:49
السلام عليكم , التبريد المائى أفضل فى حال إذا كنت تمتلك مكيف فى الغرفه لانك ستستفاد منه بنسبه 100% , أما إذا كنت لا تمتلك مكيف , فعليك بشراء مشتت هوائى لانه الافضل فى هذه الحاله .

ayoub_bob
28-08-2014, 06:52
طبعا المائى اقوى 10000 مرة لأنك بتستخدم النيتروجين السائل الى درجة حرارتة ممكن توصل لأكتر من 200 تحت الصفر
ده ممكن الجهاز يفصل مع حضرتك بسبب البرودة

سؤال اخى
ما دخل النيتروجين السائل
بالتبريد المائى
الفرق رهيب بينهم حتى فى المكونات
?????

kemo044
28-08-2014, 07:10
النيتروجين يستخدم فقط فى حالة الكسر لتحقيق ارقام قياسية ويكون هذا الاستخدام لبضع لحظات فقط

mohamedmostaf
28-08-2014, 16:43
النيتروجين يستخدم فقط فى حالة الكسر لتحقيق ارقام قياسية ويكون هذا الاستخدام لبضع لحظات فقط
ما هو عايز يكسر سرعة

AMRSOFTWARE
28-08-2014, 16:54
ما هو عايز يكسر سرعة

كما ذكر لك الاستاذ كيمو النيتروجين يستخدم للحظات فقط فى المسابقات وتحطيم الارقام القياسية ولايمكن استخدامه لوقت اطوال لانه خطر جدا على المعالج