المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : أرجو مساعده الخبراء فى اختيار كارت شاشه جديد وقوى لهذه التجميعه

flying horse
06-09-2014, 10:48
السلام عليكم اخوانى الاعزاء انا محتاج رأيكم فى اختيار كارت شاشه قوى فى حدود 3000 او 2500 جنيه
ودى مواصفات الجهاز بتاعى

المعالج:Core i5سرعة المعالج والناقل:3.1الشركة المصنعة للوحة الأم:ASUSطقم الرقاقات:P8H61M-LE/USBنوع الذاكرة المستخدمة:DDR3-1333عدد شرائح الذاكرة وحجمها:4GB * 1بطاقة الرسوميّات:MSI N560GTX-Ti Hawkالقرص الصلب:WD 500GB SATA 6.0 Gb/s16MB Cache HDD Blueمزود الطاقة:Seasonic J Series 750W 8صندوق الجهاز:NZXT Gamma case

وهل البروسيسور بتاعى هيعملى مشكله هنق الزجاجه مع الكروت الحديثه ولا هيقدر يقومها كويس
وشاكر جدا لاستجابتكم

whiteknights
06-09-2014, 11:20
SAPPHIRE VAPOR-X R9 280X TRI-X 3GB GDDR5 OC WITH BOOST (https://www.********.com/en/product/sapphire-vapor-x-r9-280x-tri-x-3gb-gddr5-oc-with-boost-maximum-hardware) سعره 2700 جنيه

و لو تقدر تزود فوق الميزانية حوالى 500 كمان على ال 3000 و تجيب ده ال R9 290 يبقى احسن...لو مقدرتش فا برضو الكارت الأولانى ممتاز و اقوى من كارتك الحالى بمراحل كبيرة.
مفيش عنق زجاجة الا مع كارت مثل GTX 780 TI فى بعض الألعاب القليلة ممكن يحصل عنق زجاجة طفيف و هيكون الأحسن سرعة المعالج تكون اكتر من كده..

سؤال بره الموضوع..حضرتك جبت الرامات دى منين لحسن انا دايخ على رامات بسرعة 1333 و مش لاقيها؟ :D

flying horse
06-09-2014, 13:24
اشكرك جدا على الرد يا وايت بس انا حابب الكارت يكون نفيديا عشان ده عشقى الاول والاخير واسمع ان الكارت ده بيعمل مشاكل كتيره وموضوع انى اغير البروسيسور ده شىء مستبعد لان هحط الميزانيه كلها فى كارت الشاشه لانى محتار مابين انى اجيب بلاى ستيشن او احدث كارت الشاشه الموضوع واخد منى تفكير زياده بس حابب اعرف اراء الناس فى كروت النفيديا وهل الكروت الجديده اللى الناس بتتكلم عليها نزلت ولالا وبالنسبه لموضوع الرامه موجوده ب 295 فمحل فى البستان اسمه البدر جروب روح والحق اشتريها عشان انا رايح اجيبها النهرده هههههههههههههه

whiteknights
06-09-2014, 14:24
اشكرك جدا على الرد يا وايت بس انا حابب الكارت يكون نفيديا عشان ده عشقى الاول والاخير واسمع ان الكارت ده بيعمل مشاكل كتيره وموضوع انى اغير البروسيسور ده شىء مستبعد لان هحط الميزانيه كلها فى كارت الشاشه لانى محتار مابين انى اجيب بلاى ستيشن او احدث كارت الشاشه الموضوع واخد منى تفكير زياده بس حابب اعرف اراء الناس فى كروت النفيديا وهل الكروت الجديده اللى الناس بتتكلم عليها نزلت ولالا وبالنسبه لموضوع الرامه موجوده ب 295 فمحل فى البستان اسمه البدر جروب روح والحق اشتريها عشان انا رايح اجيبها النهرده هههههههههههههه

الف شكر..انا فعلا دوخت عليها فى مصر الجديدة كلها و لما دورت على النت لاقيتها موجودة فى البستان..شكلى هضرب مشوار بقا و امر لله.. خليه يحجزلى واحدة:D
المهم بالنسبة للكارت المذكور ال هو R9 280x فا المكافىء له من نيفيديا هو GTX 770 و سعره حوالى 3000 جنيه او اكتر..ميزة كروت AMD انها اقتصادية..يعنى فى حدود ميزانيتك تقدر تجيب من نيفيديا كارت GTX 770 ..او من AMD كارت R9 280x و الكارتين قريبيين جدا فى الأداء من بعض و لكن ال 770 اغلى.
بالنسبة للبروسيسور انت مش محتاج تغيره دلوقتى خالص لأن لحد الأن كل الألعاب تقريبا مش بتتطلب اكتر من معالج 4 انوية زى ال i5 ..
كروت الجيل الجديد هتنزل فى شهر 10 او شهر 11 بالكتيير...انتظر اراء باقى الأعضاء

flying horse
06-09-2014, 15:09
الف شكر ليك يا وايت والحق روح بقى هات الرامه,,,بس مقولتليش رأيك برده,,اريح نفسى بدال ماقعد احدث الجهاز كل خمس سنين واجيب بيس ولا الجهاز احسن ولا ايه ؟؟ عشان انا محتار شويه فى الموضوع ده

AhMeD NaeeM
06-09-2014, 15:22
ابعد كل البعد عن اي نسخه من نسخ كروت 280X
لو تقدر تجيب GTX 770 يبقي احسن او انك تستني الجيل الجديد
انا كان معايا GTX 760 وندمت اني بعته وجبت 280X

whiteknights
06-09-2014, 15:54
الف شكر ليك يا وايت والحق روح بقى هات الرامه,,,بس مقولتليش رأيك برده,,اريح نفسى بدال ماقعد احدث الجهاز كل خمس سنين واجيب بيس ولا الجهاز احسن ولا ايه ؟؟ عشان انا محتار شويه فى الموضوع ده

العاب ال ps3 او ps4 غالية جدا..يعنى سعر الالعاب اللى هتشتريها خلال دورة الجيل الحالى من الكونسول اللى هى تقريبا 6 او 7 سنين يساوى سعر 3 او 4 اجهزة كمبيوتر ذات امكانيات عالية..
و لسه لحد دلوقتى مفيش العاب مكركة فى البيس..رأيى طالما قادر تجيب جهاز High-end يبقى ال pc الخيار الأفضل..و لو هتعمل تحديث كل كام سنة فأكيد مش هتحتاج تحدث الجهاز كله.

flying horse
06-09-2014, 16:16
طيب كلامك جميل يا نايت بس هل البورده اللى عندى الاسوس PH61 كروت الشاشه الجديده هتركب عليها عادى ولا المداخل اللى فيها مش هتبقى متوافقه مع الكروت الجديده ؟؟ يعنى الكارت اللى انت قولت عليه ده لقيت مكتوب ان ال pci Express 3
هل ده هيركب عندى وانا اللى عندى pcie 2
الحاجات دى مش بعرف فيها اوى عشان كده انا داخل اسأل الناس اللى بتفهم عشان اتعلم..وزى ما قولتلك البروسيسور اللى عندى معماريه قديمه مش ايفى بريدج لا اللى قبله i5 2400
هل كارت ده Gigabyte GeForce GTX 770 OC 4GB GDDR5 Windforce 3Xيشتغل كويس معايا ولا هيبقى فيه عنق زجاجه عشان الموضوع ده عاملى أرق حاسس انى هبيع الجهاز واجمع واحد جديد ههههههههههه
معلش اسالتى كتير بس حابب افهم..وشكرا على ردكم يا جماعه

flying horse
06-09-2014, 16:28
ونسيت اسال معلش الكارت اللى عندى لو حبيت ابيعه اعرضه على كام ؟؟

MSI N560GTX-Ti Hawk 1GB

whiteknights
06-09-2014, 17:13
طيب كلامك جميل يا نايت بس هل البورده اللى عندى الاسوس PH61 كروت الشاشه الجديده هتركب عليها عادى ولا المداخل اللى فيها مش هتبقى متوافقه مع الكروت الجديده ؟؟ يعنى الكارت اللى انت قولت عليه ده لقيت مكتوب ان ال pci Express 3
هل ده هيركب عندى وانا اللى عندى pcie 2
الحاجات دى مش بعرف فيها اوى عشان كده انا داخل اسأل الناس اللى بتفهم عشان اتعلم..وزى ما قولتلك البروسيسور اللى عندى معماريه قديمه مش ايفى بريدج لا اللى قبله i5 2400
هل كارت ده Gigabyte GeForce GTX 770 OC 4GB GDDR5 Windforce 3X

يشتغل كويس معايا ولا هيبقى فيه عنق زجاجه عشان الموضوع ده عاملى أرق حاسس انى هبيع الجهاز واجمع واحد جديد ههههههههههه
معلش اسالتى كتير بس حابب افهم..وشكرا على ردكم يا جماعه

مع كروت الشاشة الجديدة الحالية كلها مفيش اى مشكلة انك تركبها على PCI-E2 ..ربما يكون فرق الأداء 1% او 2% لصالح PCI-E3 فى بعض الألعاب النادرة و لكنك فى الغالب مش هتلاحظ اى فرق ولا يوجد مشكلة.
بالنسبة لعنق الزجاجة فا لو حسيت بيه هيكون طفيف و فى العاب معينة..زى مثلا BF3 او BF4 ال multiplayer بتحتاج بروسيسور اسرع شوية فممكن فى الحالة دى تحس بيها..و طبعا لعبة مثل Watch Dogs بتحتاج برسيسور قوى و سريع عشان تلعب على الألترا هتحتاج بروسيسور سرعته تصل الى 3.5 على الأقل و يكون جيل احدث من اللى عندك و رباعى النواه ...بس يعنى فى النهاية مش هتكون مشكلة عويصة ولا حاجة..هتقدر برضو تلعب الألعاب دى على اعدادات عالية مع تعديلات بسيطة Tweaked Ultra ...و طبعا تحديث البروسيسور لواحد بتردد اسرع هيفيدك بعدين مع الألعاب المستقبلية

اما بخصوص الكارت اللى عندك مستعمل بكام فمش متأكد بصراحة مقدرش افتى بس فى الغالب هيكون فى حدود ال 1000 ..اقل شوية او اكثر شوية

عامة انا لو مكانك هوفر و اجيب كارت AMD و بباقى الميزانية احاول احدث البروسيسور و البوردة احسن.. و اختيارك برضو مش هيكون وحش..لو احتفظت بالبروسيسور للفترة الحالية و جبت نيفيديا مش هيضرك..بس حط فى بالك انه يكون اول حاجة تحدثها فى التحديث القادم هو البروسيسور مع البوردة.

flying horse
06-09-2014, 17:57
الف شكر ليك يانايت والله وفى الغالب بدال ماجيب ال 770 هشوف الكروت الجديده ايه نظامها وهل هتشتغل مع البروسيسور بتاعي ولا لا ولو مشتغلتش علي الاقل هيكون سهر ال 770 رخص شويه وسعتها اجيبه واقضي بيه سنتين تلاته وبعدها اغير الجهاز كله تسلم ياكبير للمره التانيه والف شكر

whiteknights
06-09-2014, 18:52
الف شكر ليك يانايت والله وفى الغالب بدال ماجيب ال 770 هشوف الكروت الجديده ايه نظامها وهل هتشتغل مع البروسيسور بتاعي ولا لا ولو مشتغلتش علي الاقل هيكون سهر ال 770 رخص شويه وسعتها اجيبه واقضي بيه سنتين تلاته وبعدها اغير الجهاز كله تسلم ياكبير للمره التانيه والف شكر

العفو على ايه..و انشالله كارت 770 هيقعد معاك اكتر من 3-5 سنين و بعديها تقدر تلعب على الميديم...الكروت الجديدة طالما من نفس فئة 770 فى الأداء اكيد هتشتغل مع البروسيسور بتاعك
ا

a.mohamed1
06-09-2014, 19:39
هات
GIGABYTE GTX 770 OC 2GB WINDFORCE 3X 2850 LE

kaprita
06-09-2014, 20:00
ابعد خالص عن R9 280X كل نسخة تعبانة الاحسن تشتري GTX 760 سعرة حوالي 2100 جنية

flying horse
06-09-2014, 22:02
ياجماعه انا نزلت وشوفت حجم ال 770 4 جيجا ده وحش,,وحش وعملاق بمعنى الكلمه انا عن نفسى أشك انه يدخل فى الكيسه بتاعتى ودى حاجه خلتنى متنكد بجد وفعلا انا كان نفسى اجيبه ونسيت موضوع الحجم ده تماما كده مش هيدخل فى الكيسه اللى عندى هل فيه حاجه قويه زيه ويكون حجمها اقل من 30 سم لان اعتقد ان ال 770 اكبر من 30 سم,,,والف شكر على مشاركت الجميع
ويا نايت بخصوص الرامه الراجل عنده منها كتير اطلع الدور الاول فى البستان جمب محل شرق اسيا ممر ضيق هتلاقى محل البدرى هتروح تلاقيه شايلك واحده مخصوص انا لسه جايبها ومشغلها وزى الفل عندى

flying horse
06-09-2014, 23:09
دلوقتى انا لقيت كارت ال 760 توين فروزر من MSI ومن Asus
انا استبعدت الجيجا بايت عشان حجمه ف ياريت ترشحولى انهى احسن من الشركتين سواء ف ال 760 او ال770 وهل الفرق يستاهل ال 800 جنيه ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟
واحمد نعيم معلش انت ليه بعت ال 760 ؟؟؟؟؟؟؟؟ وكان انهى شركه ؟؟
ارجو الرد من الناس الكريمة اللي معانا والف شكر ليكو

whiteknights
06-09-2014, 23:29
ياجماعه انا نزلت وشوفت حجم ال 770 4 جيجا ده وحش,,وحش وعملاق بمعنى الكلمه انا عن نفسى أشك انه يدخل فى الكيسه بتاعتى ودى حاجه خلتنى متنكد بجد وفعلا انا كان نفسى اجيبه ونسيت موضوع الحجم ده تماما كده مش هيدخل فى الكيسه اللى عندى هل فيه حاجه قويه زيه ويكون حجمها اقل من 30 سم لان اعتقد ان ال 770 اكبر من 30 سم,,,والف شكر على مشاركت الجميع
ويا نايت بخصوص الرامه الراجل عنده منها كتير اطلع الدور الاول فى البستان جمب محل شرق اسيا ممر ضيق هتلاقى محل البدرى هتروح تلاقيه شايلك واحده مخصوص انا لسه جايبها ومشغلها وزى الفل عندى

طيب تمام الف شكر..تفتكر الرامات هتفضل عنده لحد بعد اسبوعين كده؟ :D
بالنسبة لكارت 770 هو طوله 10.5 اينش...يعنى بالسنتيميتر حوالى 27 سم و على فكرة كل الكروت الفئة العالية دى هتلاقيها بالحجم ده او اقرب له
انت ممكن تجيبه و تجربه و لو حتى مدخلش مش مهم..خليه معاك لحد ما تجيب كيسة تانية على نضيف بقى...فيه كيسات حلوة و اقتصادية كتير و هتقرق معاك فى التبريد كمان
بس هو بنسبة 99.5% هيركب معاك عادى..لأنى فاكر انى شوفت تجميعات فيها نفس الكيسة مع الكارت.

whiteknights
07-09-2014, 18:19
انا استبعدت الجيجا بايت عشان حجمه ف ياريت ترشحولى انهى احسن من الشركتين سواء ف ال 760 او ال770 وهل الفرق يستاهل ال 800 جنيه ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟

ال 760 GTX ب 2100 جنيه و ادائه قريب من الكارت اللى عندى HD 7870 XT ب 1750 جنيه..الفرق 7% فقط لصالح ال GTX 760
اكيد طبعا ال 770 يستاهل فرق السعر..لأنه اقوى من ال760 و ال 7870 XT بفارق كبير
شركة Gigabyte و XFX و بعديهم اعتقد يأتى ال Asus

flying horse
07-09-2014, 22:05
معلش يا نايت انت متاكد من موضوع ان 770 الجيجا بايت اللى فيه 3 مراوح طوله 27 سم وممكن يركب على الكيسه الصغيره اللى عندى,,؟؟؟؟ انا عن نفسى مفتكرش يا صديقى

whiteknights
07-09-2014, 23:59
معلش يا نايت انت متاكد من موضوع ان 770 الجيجا بايت اللى فيه 3 مراوح طوله 27 سم وممكن يركب على الكيسه الصغيره اللى عندى,,؟؟؟؟ انا عن نفسى مفتكرش يا صديقى

ابحث فى جوجل و اتأكد بنفسك...انا شوفت ال GTX 770 امبارح و كان ال Length بتاعه اى طوله 10.5 اينش..يعنى حوالى 26 سم و كسور..بس شوفتلك دلوقتى نسخة ال gigabyte اللى فيها تلات مراوح و طلع 11.05 اينش
يعنى 29.2 سم
https://www.tomshardware.com/answers/id-1720617/size-gigabyte-gtx-770.html
الناس كاتبة انه 292 ميلى..يعنى بالسنتيمتر 29.2 سم

و هنا كمان فى امازون
https://www.amazon.com/Gigabyte-GDDR5-4GB-WINDFORCE-Graphics-GV-N770OC-4GD/dp/B00CU9GOAO
انزل تحت هتلاقى product dimension مكتوب 11.5 اينش ده الطول بتاعه..اللى هو بالسم 29.2 سم

ممكن برضو تحاول تتأكد من طوله و انت هناك اعتقد بيكون مكتوب الطول و العرض..
او ممكن تحاول تجيبه شركة تانية بدل gigabyte هيكونوا اقل شوية حجما

AhMeD NaeeM
08-09-2014, 03:00

بعته ليه دي عشان كنت فاكر ان الـ 280X حاجه تستاهل اني اخسر 300 جنيه في بيع كارت الـ 760
غير فرق 600 جنيه زودتهم عشان اجيب الـ 280X غير الـ 3 جيجا بتوعه
وياريتني استفدت بحاجه ده انا جبت لنفسي وجع الدماغ
و الـ 760 كان نسخه جيجا بايت وعلي فكره نسخه محترمه جدا جدا وتبريدها اكثر من رائع