المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مصر .. مساعدة فى شراء المازر الافضل مع البروسسور AMD FX-6300

boshra2
16-09-2014, 01:11
ازيكم ياجماعة .. انا بصراحة محتار مابين
msi 970a-g46
و
gigabyte ga-970a-ud3p

الاولى ارخص وبصراحة لو التانية مش حتقدملى فرق كبير فاانا اولى بالفلوس .. رايكم ايه مع العلم ان استخداماتى فى العادى يعنى

على السيد جمعه
16-09-2014, 07:38
الأثنين قريبين من بعض مافيش فرق كبير أشترى الارخص

boshra2
17-09-2014, 07:47
تمام جدا يااستاذ على بس استفسارت سريعة معلش

البوردة msi فيها موديلات كتير 46 و 43 وحاجات تانية .. اللى لقيته هنا ال 43 .. عادى ولا ادور على موديل تانى ؟

والسؤال التانى .. هل البروسسور fx6300 محتاج مشتت هوائى محترف ولا كفاية عليه الفانة اللى جاية معاه مع العلم ان استخداماتى فى العادى يعنى بس الاوضة اللى فيها الكمبيوتر حر شوية ؟

اخر سؤال بقى .. انا الكيسة اللى عندى ( gamma small 300w ) هل محتاج انى اغيرها عشان تتناسب نع الترقيات الجديدة فى الجهاز ولا مش محتاج ؟

على السيد جمعه
17-09-2014, 14:17
تمام جدا يااستاذ على بس استفسارت سريعة معلش

البوردة msi فيها موديلات كتير 46 و 43 وحاجات تانية .. اللى لقيته هنا ال 43 .. عادى ولا ادور على موديل تانى ؟

والسؤال التانى .. هل البروسسور fx6300 محتاج مشتت هوائى محترف ولا كفاية عليه الفانة اللى جاية معاه مع العلم ان استخداماتى فى العادى يعنى بس الاوضة اللى فيها الكمبيوتر حر شوية ؟

اخر سؤال بقى .. انا الكيسة اللى عندى ( gamma small 300w ) هل محتاج انى اغيرها عشان تتناسب نع الترقيات الجديدة فى الجهاز ولا مش محتاج ؟

بالنسبه للبورده أى موديل فيهم حيشتغل معاك كويس بأذن الله سواء الG43 او G46 الاثنين قربين من بعض جدا الفرق بس أن G46 بتدعم خاصيه CrossFire تركيب كارتين شاشه من AMD وكمان بتدعم خاصية SLI تركيب كارتين شاشه من نيفديا أما G43 فبتدعم خاصية CrossFire فقط ومابتدعمش خاصية SLI
وبالنسبه للبروسيسور الفانه الاصليه تكفى طالما مش حتكسر سرعه وبالنسبه للكيس ممكن تغيرها وتجيب حاجه أكبر علشان أنا مش متأكد من الموديل بتاعها ان كان يناسب المازبورد من حيث الحجم أو لا وكمان علشان التبريد للجهاز ككل