المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعده في انشاء شبكة wireless علي مضض

AMR YADAM
16-09-2014, 08:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا عاوز اعمل شبكة wireless لان السنترال التابع ليا مفهوش الخدمه,حتكون شبكة غير ربحيه .
حيشترك في الخدمه اربع اشخاص اتنين جنب بعض بيبعدوا عن الخط 600 متر ,واتنين بيبعدوا عن الخط 1200 متر ,والاربعه في جهه واحده بالنسبه للخط,حيكون خط 2 ميجا
ملحوظة : الاربع اشخاص عندهم ( access point (tp-link tl-wa500
ارجوا المساعده في اختيار الاجهزة المطلوبه وان امكن بعض الشرح (لاني ابيض في موضوع الشبكات و مبحبش حده يعملي حاجة وانا معرفش هو بيعمل ايه :confused: ...)
اخر شي : هو ممكن اربط الاربع اجهزة ببعض بحيث الي علي كل جهاز الباقي يقدر يخده ,وحتكون سرعه النقل بنهم كام لو ينفع

ahmed-hn
16-09-2014, 20:43
هشتترى بولت وانتا لية زهتضعوا فوق السطخ بعيد عن العوائق وهما هيضعوا ايضا الاكساست فوق السطح وينزلوا سللك من الاكسس على اجهزتهم
اعتقد ان اسعار البوليت والانتا من 900 الى 1200
وفى اجهزة تانية غير البوليت

AMR YADAM
16-09-2014, 23:46
هشتترى بولت وانتا لية زهتضعوا فوق السطخ بعيد عن العوائق وهما هيضعوا ايضا الاكساست فوق السطح وينزلوا سللك من الاكسس على اجهزتهم
اعتقد ان اسعار البوليت والانتا من 900 الى 1200
وفى اجهزة تانية غير البوليت
معلش ممكن موديل محدد ,ومش كل جهاز ليه مسافه ولا الانتنا هيا الي بحدد ,و معلش انا ابيض ,يعني ايه في اجهزة تانيه غير البوليت
وشكرا علي الرد

hamada_1980
15-11-2014, 17:46
البولت ده بيجيب مسافات طويلة جدا ممكن تصل الي 5 كم انا معرفش الصراحه في مصر ايه الانواع الي موجوده بس عندي هنا نوعين واحد 2.4 والتاني 5.0 هما ثلاث قطع الجهاز والانتنا بتاعته وكمان جهاز بيحول من داتا الي poe ,ولو عاوز تفصل عن الي هنا نا ممكن ابعتلك كل حاجه بس زي مقالك احمد لازم ميكنش في عوائق عندكم حوائط كتير ماشي يعني حطة علي اعلي نقطة عندك في العماره