المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عن كارت gtx 660

osamamessi
16-09-2014, 20:06
السلام عليكم
لو سمحت انا خلال ايام بعون الله هعمل تحديث لجهازى وهجيب
المعالج دة amd fx 6300
والبوردة دى
Gigabyte GA-970A-D3P

وانا عندى الكارت دة gtx 460
وناوى بعد فترة اجدد واجيب الكارت المذكور
عندى سؤالين
هل اانا فعلا محتاج اغير الكارت ؟ و gtx 460 مش هيادى مع الحاجات الجديدة دى ؟
ولا 460 كافى وهيعيش معايا وهيشغل الالعاب عادى جدا
تانى سؤال هل كارت 660 اختيار كويس وكارت محترم فى الالعاب وكدة واقوى من الى معايا بنسبة قد اية ؟؟؟
مع العلم ان الاولوية هيا للمعالج والبوردة حاليا
واسف جدا ع الاطالة :):)

whiteknights
16-09-2014, 20:40
هتحتاج تغير كارت الشاشة فعلا عشان تقدر تلعب ألعاب 2013 و 2014 و الألعاب القادمة...ممكن يشغلك الألعاب لكن على اعدادات منخفضة..
هناك اختيارات افضل من كارت GTX 660 من نفس الفئة السعرية ..مثل كارت R7 260x و GTX 750 TI و R7 265 و R9 270 ...الترتيب من الأضعف الى الأقوى
و لو الأولوية للمعالج..فمعالج i5 من الجيل الثالث او الرابع هيكون افضلك..و فرق السعر هيكون حوالى 300 جنيه او اكتر..
بس ياريت تذكر نوع الباور و دقة الشاشة عندك و الميزانية

osamamessi
17-09-2014, 00:02
هتحتاج تغير كارت الشاشة فعلا عشان تقدر تلعب ألعاب 2013 و 2014 و الألعاب القادمة...ممكن يشغلك الألعاب لكن على اعدادات منخفضة..
هناك اختيارات افضل من كارت GTX 660 من نفس الفئة السعرية ..مثل كارت R7 260x و GTX 750 TI و R7 265 و R9 270 ...الترتيب من الأضعف الى الأقوى
و لو الأولوية للمعالج..فمعالج i5 من الجيل الثالث او الرابع هيكون افضلك..و فرق السعر هيكون حوالى 300 جنيه او اكتر..
بس ياريت تذكر نوع الباور و دقة الشاشة عندك و الميزانية
يشغل العاب 2013 و 2014 !!!!! ياباشا الكارت شغل باتفلد 4 و3 وشغل كول جوستس عادى جدا و فيفا 14 وبيس 14 و13 وماكس بين 3 من غير اى مشاكل ؟؟!!
هو بصراحة انا برتاح ل amd انا سالت ناس كتير عن النوع دة بالذات وكتير شكرلى فية جدا :)
وحوار الكارت الجديد مش هيبقى ناو لان الاولوية للمعالج والبوردة حاليا :)
بس انا بس استغربت انك تقول هيشعل الالعاب بصورة منخفضة
نوع الباور hec 500 wt
الشاشة 1600 >>> 1900 بس مش بلعب كل الالعاب بالدقة دى

kaprita
17-09-2014, 02:34
GTX 660 بذاطرة 2 جيجا كارت من الفئة القوية سعرة جديد 1500 جنية متوافر بالمتجر الكارت مع صديق ليا بيشغل كل الالعاب
بس ياريت تعمل كسر بسيط في البروسيسور علشان ميبقاش فية اي عنق زجاجة او تشتري i5 افضل بكتير من AMD و انا شغال بية هو غالي بس ممكن يكون ضعف قوة FX 6300 هو Core i5 4460 Hasswell و دا سعرة 1400 جديد مع بوردة
H81M-HDS هيبقو روعة في الاداء في الالعاب

a.mohamed1
17-09-2014, 03:19
البروسسور ادائه حلو لكن مش بيرتقي لقوة الاي 5 والتكلفة فرقها بسيط
I5 4440 1360 LE
ASROCK H81M HDS 450 LE
غير ان حرارته بتعلي بسرعة اكتر من انتل

whiteknights
17-09-2014, 08:51
يشغل العاب 2013 و 2014 !!!!! ياباشا الكارت شغل باتفلد 4 و3 وشغل كول جوستس عادى جدا و فيفا 14 وبيس 14 و13 وماكس بين 3 من غير اى مشاكل ؟؟!!
هو بصراحة انا برتاح ل amd انا سالت ناس كتير عن النوع دة بالذات وكتير شكرلى فية جدا :)
وحوار الكارت الجديد مش هيبقى ناو لان الاولوية للمعالج والبوردة حاليا :)
بس انا بس استغربت انك تقول هيشعل الالعاب بصورة منخفضة
نوع الباور hec 500 wt
الشاشة 1600 >>> 1900 بس مش بلعب كل الالعاب بالدقة دى

نعم اخى..الكارت اللى معاك ممكن يشغلك العاب 2013 و 2014 و لكن مش على اقصى الأعدادات..ممكن على اعدادات منخفضة الى متوسطة و احيانا عالية على دقة 1920x1080 FULL HD (شيل من الحسابات الألعاب الخفيفة مثل العاب الكرة PES 2014 و PES 2015 مش بيكونوا محتاجين كارت قوى) ...اما لعبة زى Watch Dogs مثلا بداية العاب الجيل الجديد فى 2014 لو لعبتها بكارت GTX 460 هتفهم قصدى..
معالجات ال AMD بيكون ادائها احسن فى التطبيقات و البرامج..لكن فى الألعاب intel احسن..خصوصا لو Quad core مثل ال i5

osamamessi
18-09-2014, 14:52
GTX 660 بذاطرة 2 جيجا كارت من الفئة القوية سعرة جديد 1500 جنية متوافر بالمتجر الكارت مع صديق ليا بيشغل كل الالعاب
بس ياريت تعمل كسر بسيط في البروسيسور علشان ميبقاش فية اي عنق زجاجة او تشتري i5 افضل بكتير من AMD و انا شغال بية هو غالي بس ممكن يكون ضعف قوة FX 6300 هو Core i5 4460 Hasswell و دا سعرة 1400 جديد مع بوردة
H81M-HDS هيبقو روعة في الاداء في الالعاب
مشتكر جدا لردك :)
المشكلة والله حاليا ان الميزانية متسمحش انى اجيب i5 انا عارف انو اقوى لاكن الميزانية مش هتسمح خالص !!
اما الكارت انا عندى gtx 460 بس الواحد جيجا كل الفكرة ان صعب اوى اجيب i5 مع الاسف عشان كدة
روحت لخيار amd

osamamessi
18-09-2014, 14:55
نعم اخى..الكارت اللى معاك ممكن يشغلك العاب 2013 و 2014 و لكن مش على اقصى الأعدادات..ممكن على اعدادات منخفضة الى متوسطة و احيانا عالية على دقة 1920x1080 FULL HD (شيل من الحسابات الألعاب الخفيفة مثل العاب الكرة PES 2014 و PES 2015 مش بيكونوا محتاجين كارت قوى) ...اما لعبة زى Watch Dogs مثلا بداية العاب الجيل الجديد فى 2014 لو لعبتها بكارت GTX 460 هتفهم قصدى..
معالجات ال AMD بيكون ادائها احسن فى التطبيقات و البرامج..لكن فى الألعاب intel احسن..خصوصا لو Quad core مثل ال i5
شكرا لرد حضرتك اولا :)
اولا ياباشا انا مش بلعب ع الدقة العالية اوى يعنى مش شرط عندى العب ع اقصى رزلوشن
تانى حاجة الاولوية ناو للمعالج والبوردة وهجيب رامات 8 جيجا هايبر ان شاء الله :)
الفكرة برضو ان الميزانية صعب عليا اوى اجيب i5 لان يدوبك هتكفى البوردة
والراامات والمعالج مع كل اسف فا صعب اوى انى اجيب i5
فااخترت البديل amd مع البوردة د ى وانا شوفت مراجعات للمعالج والاداء كان قوى مش وحش
اخر استفسار انا اسف لحضرتك مستقبلا يعنى لما اغير الكارت حضرتك ترشحلى كارت اية ؟؟

osamamessi
18-09-2014, 14:57
البروسسور ادائه حلو لكن مش بيرتقي لقوة الاي 5 والتكلفة فرقها بسيط
I5 4440 1360 LE
ASROCK H81M HDS 450 LE
غير ان حرارته بتعلي بسرعة اكتر من انتل
شكرا لردك :)
الفكرة زى ماقولت لباقى الاعضاء الكرام ان الميزانية مش هتنفع اجيب i5
لانى هجيب بوردة ومعالج ورااامات فا كدة الميزانية هتبوظ خالص
عشان كدة اخترت المعالج دة والبوردة ورامات 8 جيجا ان شاء الله
عاوز بس اعرف الكارت بتاعى هيشغل الالعاب مع التجميعة الجديدة ولا هيبقى في مشكلة ؟؟
كارتى gtx 460 الواحد جيجا

whiteknights
18-09-2014, 15:15
شكرا لرد حضرتك اولا :)
اولا ياباشا انا مش بلعب ع الدقة العالية اوى يعنى مش شرط عندى العب ع اقصى رزلوشن
تانى حاجة الاولوية ناو للمعالج والبوردة وهجيب رامات 8 جيجا هايبر ان شاء الله :)
الفكرة برضو ان الميزانية صعب عليا اوى اجيب i5 لان يدوبك هتكفى البوردة
والراامات والمعالج مع كل اسف فا صعب اوى انى اجيب i5
فااخترت البديل amd مع البوردة د ى وانا شوفت مراجعات للمعالج والاداء كان قوى مش وحش
اخر استفسار انا اسف لحضرتك مستقبلا يعنى لما اغير الكارت حضرتك ترشحلى كارت اية ؟؟

لو شاشتك اكبر من 21 بوصة اى FULL HD فالأفضل انك تلعب على دقة 1920x1080 عشان دى الدقة بتاعت شاشات ال FULL HD ..اقل من كده هتحس ان الزوايا مش حلوة..بس لو مش بتضايق من كده فا مفيش مشكلة..
الرامات ممكن تخليها اخر حاجة..بمعنى انك ممكن تكتفى ب 4 جيجا رامات مؤقتا و توفر الفلوس لحاجة تانية اهم زى البروسيسور مثلا و تجيب ال i5..عشان الرامات اسهل حاجة و رخيصة ممكن تضيف 4 جيجا كمان اى وقت لاحقا..
كارت الشاشة انا رشحتلك كروت فى ردى اللى فى الأول...بلاش ال GTX 660 ..و لو بتسأل على مستقبلا فا ده يعتمد على الميزانية اللى هتكون معاك

osamamessi
18-09-2014, 15:41
لو شاشتك اكبر من 21 بوصة اى FULL HD فالأفضل انك تلعب على دقة 1920x1080 عشان دى الدقة بتاعت شاشات ال FULL HD ..اقل من كده هتحس ان الزوايا مش حلوة..بس لو مش بتضايق من كده فا مفيش مشكلة..
الرامات ممكن تخليها اخر حاجة..بمعنى انك ممكن تكتفى ب 4 جيجا رامات مؤقتا و توفر الفلوس لحاجة تانية اهم زى البروسيسور مثلا و تجيب ال i5..عشان الرامات اسهل حاجة و رخيصة ممكن تضيف 4 جيجا كمان اى وقت لاحقا..
كارت الشاشة انا رشحتلك كروت فى ردى اللى فى الأول...بلاش ال GTX 660 ..و لو بتسأل على مستقبلا فا ده يعتمد على الميزانية اللى هتكون معاك
انا شاشاتى 19 بوصة
الفكرة ياباشا انى خلاص جبت المعالج والبوردة والرامات خلاص :)
وشوفت مرااجعات كتيرة للمعالج الاداء كان قوى ومقبول ودة الى انا عاوزة ف ظل الميزانية المسموحة
يبقى كدة انا ناو عندى البوردة والرامات والمعالج الجديد وبكارتى القديم gtx 460
هقضى بية فترة لحد ان شاء الله اما يتوفر فلوس تانى واجيب كارت اعلى يمشى مع الحاجات الجديدة دى
انا العابى هتبقى كول اوف ديوتى الى هتنزل وبيس 15 وفيفا 15 وكدة من راى حضرتك كدة الجهاز هيشغلهم مستريح صح ؟؟

whiteknights
18-09-2014, 17:19
انا شاشاتى 19 بوصة
الفكرة ياباشا انى خلاص جبت المعالج والبوردة والرامات خلاص :)
وشوفت مرااجعات كتيرة للمعالج الاداء كان قوى ومقبول ودة الى انا عاوزة ف ظل الميزانية المسموحة
يبقى كدة انا ناو عندى البوردة والرامات والمعالج الجديد وبكارتى القديم gtx 460
هقضى بية فترة لحد ان شاء الله اما يتوفر فلوس تانى واجيب كارت اعلى يمشى مع الحاجات الجديدة دى
انا العابى هتبقى كول اوف ديوتى الى هتنزل وبيس 15 وفيفا 15 وكدة من راى حضرتك كدة الجهاز هيشغلهم مستريح صح ؟؟

اه هيشغلهم مستريح,,و البروسيسور بتاعك كويس و قوى برضو...بس كارت الشاشة مع العاب 2014 اللى نزلت مؤخرا و اللى هتنزل فى 2015 هتضطر تقلل اعدادات اللعبة شوية ..بس ان شاء الله هتقدر تلعب على اعدادات كويسة بفريمات جيدة..و لو كنت ناوى تحدث كارت الشاشة بداية السنة او قريب حاول متزلش عن كارت زى R9 270x ..اللى هو بيعادل من نيفيديا كارت GTX 760

osamamessi
18-09-2014, 17:26
طيب ياجماعة استفسار اخر انا اسف
دلوقتى البوردة الى انا جبتها دى بتدعم خاصية الكروس فاير تمام
انا عندى gtx 460 لو عاوز اجيب كارت معاة واشغلو اجيب اية وبكدة
استفاد بقوة كارتين !! مع العلم ان عندى باور hec 500 wt
هل انا هحتاج اغير الباور عشان اشغل الكارتين
واية الكارت االافضل ليا اشغلو مع gtx 460

osamamessi
18-09-2014, 17:28
اه هيشغلهم مستريح,,و البروسيسور بتاعك كويس و قوى برضو...بس كارت الشاشة مع العاب 2014 اللى نزلت مؤخرا و اللى هتنزل فى 2015 هتضطر تقلل اعدادات اللعبة شوية ..بس ان شاء الله هتقدر تلعب على اعدادات كويسة بفريمات جيدة..و لو كنت ناوى تحدث كارت الشاشة بداية السنة او قريب حاول متزلش عن كارت زى R9 270x ..اللى هو بيعادل من نيفيديا كارت GTX 760
تمام كدة كويس طيب انا بوردتى بتدعم كروس فاير من راى حضرتك اجيب الككارت الى حضرتك بتقول علية واشغلو مع gtx 460 وبكدة اكون استفدت اكتر واكتر من قوة الكارتين ؟؟ ولا راى حضرتك بلاش واجيب حاجة من الى انت قولتلها ؟

whiteknights
18-09-2014, 18:28
تمام كدة كويس طيب انا بوردتى بتدعم كروس فاير من راى حضرتك اجيب الككارت الى حضرتك بتقول علية واشغلو مع gtx 460 وبكدة اكون استفدت اكتر واكتر من قوة الكارتين ؟؟ ولا راى حضرتك بلاش واجيب حاجة من الى انت قولتلها ؟

مش اى كارتين بيشتغلو مع بعض..لازم يكونو كارتين من نفس الجيل على ما اظن و الأتنين من نفس الشركة..و عموما الكروس فاير فيه مشاكل..هو بيدى اداء قوى فى بعض الألعاب لكن مشاكله موجودة فى العاب اخرى