المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تعديل بسيط لتردد الرام في البيوس , حرق اللوحة الأم لدي !!!

emad-333
08-09-2006, 20:17
السلام عليكم ورحمة الله

باختصار أخواني هذا ما حصل معي بالضبط

منذ عشرة ايام تقريبا" اشتريت جهاز جديد انتل

المعالج هو Intel Core 2 Duo E6600

والرامات Kingstone DDR2 Bus speed 667

واللوحة الأم Intel 975 XBX الداعمة للمعالجات الجديدة , والحقيقة لم أرغب بشراء هذه اللوحة ,

ولكني كنت مستعجل ولم تنزل الى السوق بعد لوحات MSI أو Asus

واشتغل الجهاز معاي عال العال وفوق الممتاز

الى أن دخلت أمس الى البيوس الخاص باللوحة الأم , ووجدت أن تردد الرام في البيوس هو 553

فقمت بتغيير التردد الى 667 حسب تردد الرام لدي , وحفظت التغييرات وأدعت تشغيل الجهاز .

والمفاجئة أن شاشة البوت لا تظهر , ولا يظهر اي شيء آخر , وحاولت جاهدا" إصلاح الجهاز

وأخيرا" نقلت الجهاز الى عيادة الوكيل , الذي فاجأني بخبر وفاة اللوحة الأم (B) (B)

وقد بائت جميع محاولاته لأنعاشها بالفشل , ووعدني بتبديل اللوحة بأخرى جديدة

فهل ما فعلته خطأ , أم أن العيب من اللوحة الأم

Ca[z]Lo
08-09-2006, 20:47
كتير مابينصحوش بلوحات الام الانتل :) الاسوس او الجيجا بايت ليهم سمعتهم واحسن بكتير :)

intelconroe
08-09-2006, 20:58
على فكره البورده انتل 975 فيرجن 304 مت احسن البورد بس مش قادر اتصور انها تفلسع بالشكل ده خساره

emad-333
08-09-2006, 21:10
والله يا أخوان هذا إلي حصل

وطلبت من المحل بتبديل اللوحة الانتل بلوحة MSI v2

Om51
08-09-2006, 21:14
أمر غريب فعلا , هل اطلعت على تحديثات البيوس في موقع انتل ؟

وبالمناسبة , اسوس \ جيجابايت \ MSI , ...الخ , كلهم قد تواجه معهم مشاكل ... لا يوجد لوحات احتمال عملها بشكل سليم = 100% .

ZERO ONE
08-09-2006, 21:24
غريبة:confused:

أنا أرفع تردد الرام الى درجة انه الرام لايستحمل
هذا التردد بعدها أعيد أعددات صبط البيوس من خلال jumber في اللوحة:)

Cross Fire
08-09-2006, 21:25
اخي emad-333

انت استعجلت انك رجعت البوردة للشركة كنت المفروض تنتظر وتعرض مشكلتك فى المنتدي وبعدين تقرر :o

على العموم اهم شي تكون مقتنع بــ ان الخير في ما اختاره الله :)

المشكلة اللى حصلت نتيجة تغير تردد الرام اتلف البوردة فعلا ولكــــــــن

اللى باظ فى البوردة هو المكثفات فقـــــــــط

يعني البوردة سليمة وكل اللى يتغير المكثف اللى ضرب او اصابه الضرر والبوردة تشتغل زى الفل من تاني

سعر المكثف فى حدود 10 جنيـــــــه :p

اتمني المحل ميستغلش الموقف ويدفعك فلوس وانت بتغير البوردة

والصراحة اتصدمت من راي الناس ان البوردة الانتل وحشة :confused: كلام غير منطقي

ويكفي كلام خبيرنا القدير Om51 :up:

وبالتوفيق

اخوك Cross Fire

ZERO ONE
08-09-2006, 21:32
اخي emad-333

انت استعجلت انك رجعت البوردة للشركة كنت المفروض تنتظر وتعرض مشكلتك فى المنتدي وبعدين تقرر :o

على العموم اهم شي تكون مقتنع بــ ان الخير في ما اختاره الله :)

المشكلة اللى حصلت نتيجة تغير تردد الرام اتلف البوردة فعلا ولكــــــــن

اللى باظ فى البوردة هو المكثفات فقـــــــــط

يعني البوردة سليمة وكل اللى يتغير المكثف اللى ضرب او اصابه الضرر والبوردة تشتغل زى الفل من تاني

سعر المكثف فى حدود 10 جنيـــــــه :p

اتمني المحل ميستغلش الموقف ويدفعك فلوس وانت بتغير البوردة

والصراحة اتصدمت من راي الناس ان البوردة الانتل وحشة :confused: كلام غير منطقي

ويكفي كلام خبيرنا القدير Om51 :up:

وبالتوفيق

اخوك Cross Fire

بالمناسبة أخي لموضوع تغير المكثفات
لقد حاولت مع لوحة قديمة لكن لحام المكثف لايمكنه الأنصهار :)

UAEmirates
08-09-2006, 21:35
موضوع يخوف
بس تذكر إن كل شيء قضاء و قدر
انا عندي أجهزه تخترب بدون أي سبب أن على الأقل عندك سبب و هذا هو الشيء الإيجابي في الموضوع .

NaAZoOR
08-09-2006, 21:50
من الممكن ان يكون هناك عيب في تصنيع اللوحة الأم .... تعديل توقيت أو تردد الرام لا يمكن ان يسبب احتراق لوحة أبداً ...

وحتى المكثفات لا تضرب بسبب زيادة كسر السرعة

emad-333
08-09-2006, 22:26
الصراحة هذا ما حصل معي وحتى صاحب المحل استغرب من الأمر

والحمد لله أن تغيير اللوحة على الضمان ولن أدفع فلس واحد

وبالنسبة للوحات أنتل فجميع الاختبارات تضعها في المؤخرة , وهي ليست بجودة ASUS و msi و GIGABYTE

وهذا كلام موقع تومزهاردوير

وهذا رابط المقارنة الذي يظهر تفوق جميع اللوحات على لوحة انتل

https://www.tomshardware.com/2006/05/22/six_975x_enthusiast_motherboards_for_today_and_tom orrow/

وشكرا" لكم اخواني على ردودكم ومشاركاتكم

Cross Fire
09-09-2006, 02:03
بالمناسبة أخي لموضوع تغير المكثفات
لقد حاولت مع لوحة قديمة لكن لحام المكثف لايمكنه الأنصهار

انا عندي ورشة صغيرة فى بيتي وبغير المكثفات عن طريق القص (اداءة الصراحة معرفش اسمها بالظبط بس عاملة زى الكماشة بس صغيرة) وبعدين استخدام لحام الخفيف عشان اركب المكثف الجديد :)

انا عندي أجهزه تخترب بدون أي سبب أن على الأقل عندك سبب و هذا هو الشيء الإيجابي في الموضوع .

طيب اعرض المشكلة بالظبط او اللى حصل UAEmirates وممكن تلاقي السبب :Big: مع انك راجل خبرة :up:

من الممكن ان يكون هناك عيب في تصنيع اللوحة الأم .... تعديل توقيت أو تردد الرام لا يمكن ان يسبب احتراق لوحة أبداً ...

وحتى المكثفات لا تضرب بسبب زيادة كسر السرعة

طبعا كلامك استاذي NaAZoOR مقدرش اعدل عليه لكن الصراحة الموقف حصل معايا مرتين جهازي شخصيا وجهاز صديق فى حاسبات ومعلومات انا حاولت ارفع تردد الرام والجهاز فصل والشاشة مجبتش اى حجاة بصيت على البوردة لقيت مكثف نام :rolleyes: وصاحبي نفس القصة

اظن محتاجين مرة تالته لتاكيد الضرر LooL عشان التالته ثابته LooL

ومبــــــروك تغير البوردة emad-333 :up: وان شاء الله تكون افضل من الانتل :up:

اخوكم Cross Fire

NaAZoOR
09-09-2006, 02:57
الموقف حصل معايا مرتين جهازي شخصيا وجهاز صديق فى حاسبات ومعلومات انا حاولت ارفع تردد الرام والجهاز فصل والشاشة مجبتش اى حجاة بصيت على البوردة لقيت مكثف نام وصاحبي نفس القصة

كلامك صحيح يا أخي تماماً ... ولا يتعارض مع رأيي بالمناسبة ...

الفكرة هنا أن في حالتك ربما كان المكثف المرحوم من نوعية رديئة او منخفض التكلفة "وقد واجهت هذه النوعية من المكثفات مع لوحة أم Shuttle أيام ال AMD Athlon 1 GHZ "

ولم أكن كاسر سرعة ولا رافع تردد .... ولكن سوء جودة المكثفات جعلتها كحبات الفيشار الناضجة بعد فترة لم تتجاوز العام ونصف العام من شرائي لها.

لذا فربما كانت زيادة الجهد الناتجة عن عملية كسر السرعة أو رفع التردد على المكثف مع رداءة خامته ربما كانت العامل الحاسم في انتهاء عمره بالسكتة الكهربائية :)

ما كنت أقصده في ردي الأول هو الحالة العامة التي نتعامل عادة معها وهي معادلة : لوجة أم جيدة ... معالج له Stepping يساعد على كسر السرعة بسلاسة ... رامات من ماركة جيدة تتحمل كسر السرعة ... ومزود طاقة يكفي لاإحتياجات كل هذا ...

شخصياً عندما اشتريت جهازي الحالي "هريته" Over Clocking وأكم من مرات تفصل فيها الشاشة والجهاز لا يتقبل عملية كسر السرعة ولا يبدأ العمل ... بل لا يتعدى اول شاشة والتي يتم فيها التعرف على المعالج والرامات ... وأحياناً كنت افاجأ بشاشة سوداء كما حدث معك ... ولكن تحويل الناقل الأمامي ل 100 من الجامبر الموجود على اللوحة الأم كان كفيل بإرجاع كل شيء لطبيعته ...

ولي احد المعارف "واجهزته كانت Intel على الدوام " كان يحدث معه مثلما حدث معي بالضبط.

خلاصة الثرثرة :)

اعتقادي الشخصي هو ان السبب الحقيقي في تزامن وفاة اللوحة مع كسر السرعة هو إما سوء خامة المكثف أو عيب تصنيعي باللوحة ذاتها.

وفي النهاية هو مجرد رأي وخبرة شخصية ... قد تكون صحيحة وقد تعتمد على بعض العوامل كي تتحقق وإلا فليمكن اعتبارها خاطئة.

وتحياتي لك على اسلوبك الراقي في الرد يا صديقي.

والحمد لله أن تغيير اللوحة على الضمان ولن أدفع فلس واحد

وبالنسبة للوحات أنتل فجميع الاختبارات تضعها في المؤخرة , وهي ليست بجودة ASUS و msi و GIGABYTE

وهذا كلام موقع تومزهاردوير

هذا راجع في العادة الى رغبة انتل في ثبات اداء لوحاتها وتقليل فرص حدوث مشاكل عدم التوافق مع قطع هاردوير أو مع نظام التشغيل أو مشاكل الإستقرار.

كلما زادت امكانات اللوحة الأم وكلما زادت خيارات التعامل معها وتعديل قيم او كسر سرعة وما الى ذلك كلما زادت فرصة حدوث مشاكل توافقية أو مشاكل استقرار ...

bufahad
09-09-2006, 03:24
الحمد لله انه على الكفاله ونصيحة ابتعد عن انتل

Cross Fire
09-09-2006, 03:32
وتحياتي لك على اسلوبك الراقي في الرد يا صديقي.

الحقيقة اسلوب الرد اتعلمته من امثالك استاذي NaAZoOR :Big:

ويكفي معلوماتك الطيبة المفيدة بالنسبة ليا شخصيا بشكل كبير اللى بحصلها فى مواضيعك وردودك :up:

والله يكون عونك مع الــــــ Over Clocking LooL الحقيقة انا جربت الــ Over Clocking مرة واحدة وعن طريق برنامج EasyTune5 بـــــــس LooL

وصلت المعالج من 2.4 لــــــــ 3.2 والحرارة كانت مستقرة لمدة اكتر من 4 ساعات :Big:

بس لما اعمل ريسترت كل شي بيرجع لطبيعته :rolleyes:

اخوك Cross Fire

emad-333
09-09-2006, 12:52
أخواني الكرام

هذه اللوحة البديلة التي حصلت عليها من المحل مع دفع 5 دنانير فقط , وهو فارق السعر بينهما

MSI 975X Platinum V.2

والحمد لله الجهاز الآن بأحسن حال

NaAZoOR
09-09-2006, 13:17
أخي عماد ... بارك الله لك في اللوحة الجديدة .. وان شاء الله ستكون راض عن الأداء ... MSI من أفضل مصنعي اللوحات الأم.

أخي الفاضل Cros Fire

اشكرك على الإطراء

وعلى فكرة ... كسر السرعة الأفضل والأكثر امناً ولا يتغير مع اعادة التشغيل هو كم خلال البيوس ... لأنك تتحكم في كل شيء ... بدء من التردد الى الناقل الأمامي والفولت وحتى تردد وفولت شقوق ال PCI وال AGP أو PCI-E .....

Cross Fire
09-09-2006, 13:35
الف مبـــروك emad-333 على البوردة وللعلم البوردة كويسة جدااا :up: بس مشكلتها الوحيدة انها مش بتدعم المعالجات الجديدة الكور 2 :Big:

استاذي NaAZoOR انا الصراحة مدخلتش فى قصة كسر السرعه بصورة جدية لاني اخاف لا قدر الله يحصل حاجة للمعالج وبعد كده صعب اغيره :)

بس مبدئيا لما بدخل على البايوس عشان اتفرج على الاعدادت بتلاقي اغلب الاعدادت مقفولة !!

حتي سمعت ان فى ناس بتقدر تتحكم فى سرعه دوران المروحة وتثبتها على مثلا 4000 rpm

لكن لما دخلت على البايوس عندي لقيت الاوبشن الخاص بسرعه الدوران لكن مقفول معني مقفول يعني مقدرش اتحكم فيه :confused:

ياتري ليه السبب ؟

اخوك Cross Fire

NaAZoOR
09-09-2006, 13:56
يرجع هذا لمتطلبات الشركة المنتجة للوحة الأم ورغبتها في اضافة او فصل خصائص معينة للبيوس

يمكنك البحث عن moded Bios للوحتك يكون مفتوح به كافة الخصائص ... يمكنك البحث في منتدى www.nforcershq.com

intelconroe
09-09-2006, 14:05
مبروك برده جميله

Cross Fire
09-09-2006, 15:23
يرجع هذا لمتطلبات الشركة المنتجة للوحة الأم ورغبتها في اضافة او فصل خصائص معينة للبيوس

يمكنك البحث عن moded Bios للوحتك يكون مفتوح به كافة الخصائص ... يمكنك البحث في منتدى www.nforcershq.com

اشكرك استاذي NaAZoOR :up:

عملت البحث عن كلمة moded Bios وحصلت على اكتر من 500 موضوع :D بس اغلب اللى بيتكلم عن الججيا بايت بورد حديثة :o

__

طيب استاذي NaAZoOR انا بحثت فى موقع الجيجا بايت لحد ما لقيت بوردتي بالظبط نفس الاصدار

https://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ClassValue=Motherboard&ProductID=1866&ProductName=GA-8IPE1000

واصدار البايوس عندي F3 ولما حدثته كان عن طريق برنامج بيتصل بالانترنت وكان مريح جداا

وحاليا فى اصدار جديد F5 وفايدته Update CPU microcode

ممكن اعرف ايه فايدة الــ Update CPU microcode ؟؟

وكمان انا حملت التحديث ولقيته عبارة عن 3 ملفات (ملف فلاش + ملف autoexec + 8ipekg4)

طبعا كده التحديث يحتاج فلوبي ديسك والقصة دي صح ؟

ياريت لو شرح مبسط لطريقة التحديث اكون شاكر لك الافضال :Big:

اخوك Cross Fire

emad-333
09-09-2006, 15:33
الف مبـــروك emad-333 على البوردة وللعلم البوردة كويسة جدااا بس مشكلتها الوحيدة انها مش بتدعم المعالجات الجديدة الكور 2

هذا وصف اللوحة من الموقع نفسه

CPU
• Supports Socket 775 for Intel Core2 Extreme, Core2 Duo, Pentium 4 (Prescott, P4EE), Pentium D, Pentium XE/Celeron D processors in LGA 775 package
• Supports FSB 533/800/1066 MHz
• Supoprts Intel 05B/05A and 04B/04A processors
• Supoprts EIST techonology
• Supports Intel Hyper-Threading (HT) Technology
• Supports Intel Dual Core Technology to 1066MHz and up

Chipset
Intel® 975X Chipset
• Supports FSB 533MHz, 800MHz & 1066MHz
• Support Dual channel DDR2 533/667/800 memory interface up to 8GB
• Support Dual PCI Express 16X interface with either 1x16 or 2x8 operation.

مثل ما ترى أن هذه اللوحة تدعم المعالج Core 2 Duo 100%

وشكرا" لكل أخواني على كلماتكم الطيبة

Cross Fire
09-09-2006, 15:39
اعذرني اخي emad-333 انا متاكدتش من المعلومة مرة تاني لاني املك نفس البوردة لكن الاصدار الاول Ver 1 وللااسف مش بتدعم الكور 2 الجديد :Unhappy:

والحقيقة خبر جميل ان الاصدار التاني بيدعم !Clap

والف مبروك مرة تانية

اخوك Cross Fire

NaAZoOR
10-09-2006, 04:08
واصدار البايوس عندي F3 ولما حدثته كان عن طريق برنامج بيتصل بالانترنت وكان مريح جداا

وحاليا فى اصدار جديد F5 وفايدته Update CPU microcode

ممكن اعرف ايه فايدة الــ Update CPU microcode ؟؟

وكمان انا حملت التحديث ولقيته عبارة عن 3 ملفات (ملف فلاش + ملف autoexec + 8ipekg4)

طبعا كده التحديث يحتاج فلوبي ديسك والقصة دي صح ؟

ما اعرفه ان GB أتاحت من زمان برنامج يحدث البيوس من الويندوز بدون الحاجة لفلوبي ديسك

أعتقد أن الملف ال Autoexec سيكون لبدء عملية التديث .... يفترض وجود ملف يشرح طريقة التحديث ... لو لم ينزل مع ملفات التحديث ستجد بموقع الشركة شرح الطريقة ... أنا متأكد من ان كل لوحات GB تستطيع عمل تحديث لها من الويندوز ....

أما ماهية ال CPU Microcode

فالإجابة هنا

"The answer to your question is that some Intel CPUs (just like any other hardware or software) contain bugs and, fortunately, their architecture is flexible enough to provide a way to fix those bugs by means of loading the microcode update on the fly, i.e. while the OS is running with no need to reboot (in fact, rebooting or otherwise resetting the CPU causes the update to be lost and requires to run the update again)."

Cross Fire
10-09-2006, 14:17
استاذي NaAZoOR بـــــارك الله فيــــــك :Big:

intelconroe
10-09-2006, 14:56
بس على فكره عملية تحديت البايوز من بيئة الويندز تتطلب ان الويدوز يكوم لسه جديد وما فهوش اي مشاكل او ملفات معطوبه والا ننمت يضر بالبايوز بتاع البورده والملف ما ينزلشى صح

jasim
10-09-2006, 16:11
وحتى لوحات اسوس تحدث البيوس من الوندز من خلال برنامج ياتى فى السيدى تبع الوحه الام

Om51
10-09-2006, 16:56
NaAZoOR
اضافة مفيدة ومعلومة جديدة عن الCPU Microcode , الله يعطيك العافية ..

NaAZoOR
10-09-2006, 17:29
أشكركم جميعاً ....

أعاننا الله على أن نكون دائماً عند حسن ظنكم.

لا تنسوني من صالح الدعاء.