المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تساؤلات حول انواع الشاشات retina display - Super AMOLED capacitive

mmfis
29-09-2014, 13:53
السلام عليكم
اود من اخواني شرح هذه الانواع وهل هذا اعلى من الفل اتش دي ؟
وايهما افضل
Super AMOLED capacitive مثل التي في tab s الجديد
Retina displayو IPS LCD- مثل التي في ايباد والايباد ميني
وهل الايباد ميني ريتينا افضل ام التاب اس 8 انش

McLaren
08-10-2014, 20:24
السلام عليكم
اود من اخواني شرح هذه الانواع وهل هذا اعلى من الفل اتش دي ؟
وايهما افضل
Super AMOLED capacitive مثل التي في tab s الجديد
Retina displayو IPS LCD- مثل التي في ايباد والايباد ميني
وهل الايباد ميني ريتينا افضل ام التاب اس 8 انش

بص, أفضل شاشة هي
ال Amoled طبعاً
وبعدها ال IPS واللي موجودة في الأيباد

ليه الأموليد أحسن؟
لأن أعلى تباين أو CONTRAST موجود في ال IPS لا يتخطّى
1:2000 (ألفين)
في حين أن ال AMOLED تباينها خارج المنافسة
1:100000 (مئة ألف)

وعشان كده اللون الأسود في الأموليد لا يقارن مع أي شاشة تانية

أما زوايا الرؤيا فالأداء متقارب.

بخصوص مين أحسن؟
لو هنتكلّم عن الشاشة يبقى TAB S 8.4 هو من أفضل الشاشات على هذا الكوكب وعن تجربة شخصية
ولكن الأيباد بيقدّم دعم تطبيقات خاصة بالتابلت ليس له مثيل وتجربة إستخدام رائعة.
مش معنى كده أن ال tab S هيقدم تجربة وحشة, لأ.
الأثنين عاليين جداً في الإستخدام ولكن الأيباد أعلى شوية في التطبيقات.

ونصيحة لو هتجيب tab S يبقى النسخة ال 4G لأنها بتصوّر وتلعب فيديوهات على دقّة 4k
ودي هتفرق معاك لأن شاشة دقتها عالية 1440p. (يعني الفرق بيبان)
أنا بس بقول لك كده عشان تعرف تستفيد من الشاشة أقصى استفادة.

mmfis
09-10-2014, 16:03
تسلم اخي على الاجابة الوافية ,
هل النسخة 4g هى التي يكون مكتوب عليها LTE لاني لا اعلم معنى هذه الكلمة ؟
(مع العلم اني اريد نسخة 8 انش فل فيها تصوير 4k ونفس الامكانيات ايضا؟ وهل فيها شريحة وتعمل كتليفون وبها اتصال)
وانا عملت باحد النصائح هنا ومنتظر الاباد ميني الجديد لعله افضل من تاب اس

agrama
09-10-2014, 16:22
تسلم اخي على الاجابة الوافية ,
هل النسخة 4g هى التي يكون مكتوب عليها LTE لاني لا اعلم معنى هذه الكلمة ؟
(مع العلم اني اريد نسخة 8 انش فل فيها تصوير 4k ونفس الامكانيات ايضا؟ وهل فيها شريحة وتعمل كتليفون وبها اتصال)
وانا عملت باحد النصائح هنا ومنتظر الاباد ميني الجديد لعله افضل من تاب اس

التاب اس أفضل حتى من الايباد ميني الجديد في كل شئ والنسخة 4g هيا التي مكتوب عليها LTE وامكانيات هذا التابلت قوية جدا جدا وتصميمه رائع جدا يجعله سهل المسك بيد واحدة كالموبايل وأنصحك باللون البرونزي منه فهو مميز للغاية وانت وذوقك بقى

mmfis
09-10-2014, 16:55
تسلم اخي , طيب يا اخواني اخر سؤال هى النسخة 8 انش فيها كل ده بردو ولا فيه فرق بينه وبين 10 انش ؟ وفيها شريحة اتصال وتعمل كموبايل ؟ بوركتم
(وانا كان قصدي انتظر الايباد ميني الجديد اللي مؤتمر ابل كمان اسبوع تقريبا هتعلن عن اجهزتها)

agrama
09-10-2014, 17:03
الاتنين زي بعض في كل المواصفات ولكن ال8.4 صورته أفضل بنسبة ملحوظة تتخطى 35% من النسخة ال10 بوصة وانا أرى أن النسخة 8.4 عملية أكثر من النسخة الكبيرة

النسخة 8.4 تدعم تركيب شريحة اتصال وتعمل كاموبايل وهي مثل الموبايل S5 ولكن بحجم أكبر ورامات أكثر

mmfis
09-10-2014, 17:08
بارك الله فيك اخي احمد ,
انا كنت محتار بينه وبين الايباد وايضا تابلت سامسونج الجديد المنتظر Xperia™ Z3 Tablet Compact لانه ضد الماء والغبار
والتاب اس ليس كذلك ( ام انه ضد الماء والغبار مثل galaxy s5 ؟ )
لكنه رااائع صراحة في كل شىء كما قلتم وبالفعل اميل لحجم 8 انش فهو عملي اكثر
لكن سمعت انه ليس معه سماعات وليس به مدخل للسماعة فهل هذا صحيح ؟ وايضا به بصمة اليد
شكرا

agrama
09-10-2014, 17:31
Z3 Tablet Compact رغم مميزاته الرائعة إلا أن شاشته بالنسبة لشاشة التاب اس سيئة جدا ولا تنافسها على الاطلاق فهي ليست أموليد وليست حتى IPS لذا ستكون ألوانها فقيرة جدا غذا قارنتها بالسوبر أموليد
تاني حاجة كدة كدة هاتحط التابلت في جراب لحمايته وهاتزلق لزقة زجاجية لحماية الشاشة ضد الكسر وأعتقد إن حتى لو التابلت ضد الماية فلن تغامر به أبدا كما أريد أن أوضح شيئا مهما إذا حدث مكروه للتابلت وانكسرت شاشته في يوم من الأيام ستجد زجاج السامسونج متوفر في شارع العطار وعبد العزيز ولكن تابلت السوني لن يكون له سوق جيد في مصر وهتبقى اشتريت التورماي لو لم ينجح في السوق المصرية لذا الأفضل لك شراء التاب اس النسخة 8.4 التي تدعم ال4 جي لأنه انتشر وبدأ بتحقيق نجاح كبير جدا في السوق وانتشرت له اكسسوارات واسكرينات ضد الكسر وزجاجية في شارع العطار وعبد العزيز

mmfis
09-10-2014, 18:00
جزاك الله خيرا وبارك الله فيك
طيب معلش اخي تعبك معايا هو ولا النوت 10 اصدار 2014 عشان بردو القلم وكده ؟
وبخصوص tab s سمعت انه مش معاه سماعات ولا فيه مكان ليها هل هذا صحيح ؟ وهل تعمل عليه سماعات موبايلات سامسونج عادي ؟

agrama
09-10-2014, 18:16
مين قال كدة التاب اس 8.4 بينزل معاه سماعات وفيه مكان للسماعات والجهاز نفسه في 2 سبيكر وصوته عالي ونقي جدا عن تجربه

https://www.gsmarc.com/device-images/samsung/galaxy-tab-s-8-4-lte-sm-t705/gallery/image_9195.jpg

https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--rXNhdJwu--/c_fit,fl_progressive,q_80,w_636/781858646414474131.jpg
صورة توضح مكان سوكت الهيد فون في التاب اس 8.4 وال 10 انش
بالنسية للنوت برو حجمه كبير جدا 12 انش وهايكون غير عملي + سعره تقريبا قد تمن التاب اس مرة ونصف لأن تمنه تقريبا 6000 جنيه وامكانياته أقل من التاب اس 8.4

أما بالنسبة للنوت 10 إصدار 2014 جيد جدا ومشابه في المواصفات للتاب اس ما عدا الشاشة فالتاب اس يتفوق عليه في الشاشة لأن التاب 10 شاشته LCD وليست أموليد

mmfis
09-10-2014, 18:44
ربنا يبارك فيك اخي ,

لأن التاب 10 شاشته LCD وليست أموليد
دي full hd اخي ولا اعلى ولا اقل لاني مش بفهم في الكلام ده معلش

مين قال كدة التاب اس 8.4 بينزل معاه سماعات وفيه مكان للسماعات والجهاز نفسه في 2 سبيكر وصوته عالي ونقي جدا عن تجربه
انا مكنتش مصدق الكلام ده لكن لقيت كل المراجعات و الـ unboxing اللي على اليوتيوب لاشهر القنوات الاجنبية مفيش مع الجهاز سماعات ولما بيفتحوا العلبة مفيهاش سماعات اطلاقاً وذكروا شيئا عن هذا مش فاكره الان
طيب معلش اخر شىء هل معه ساعة مثل موبايلات السامسونج ؟
وشكرا لك جدا ريحتني باجاباتك الوافية وشرحك الرائع

agrama
09-10-2014, 18:58
مش معاه ساعه بس السعات بتشتغل عليه عادي بالنسبة لشاشة النوت 10 هي من النوع سوبر كلير ال سي دي وليست سوبر أموليد ولكن صورتها جيدة إذا كنت تحب اﻷلوان الهادئة

mmfis
18-10-2014, 21:15
تسلم اخي , والان بعد نزول ipad mini 3 وايضا Lenovo yoga tablet 2 والـ nexus 9 هل الصدارة مازالت للـ Tab S Samsung ؟
ومعذرة اخر شىء هل شاشة التاب اس اعلى من fhd ام اقل ؟ لاني لا افهم معنى سوبر اموليد
شكرا لك جدااا

McLaren
19-10-2014, 22:18
تسلم اخي , والان بعد نزول ipad mini 3 وايضا Lenovo yoga tablet 2 والـ nexus 9 هل الصدارة مازالت للـ Tab S Samsung ؟
ومعذرة اخر شىء هل شاشة التاب اس اعلى من fhd ام اقل ؟ لاني لا افهم معنى سوبر اموليد
شكرا لك جدااا

ipad Mini 3 أتحدى أن أي عضو يطلّع لي إختلاف بينه وبين iPad Mini 2 غير قارئ البصمة وال NFC واللون الذهبي.
iPad Mini 3 لم يضف أي جديد وشراء سابقه بذاكرة أعلى هو الخيار الأذكى.

بخصوص Tab S فأنا قلت لك قبل كده أنه أفضل شاشة على هذا الكوكب, ف fhd إيه بقى :D ?!
شاشة Tab S تعتبر QuadHD ودي تعادل شاشتين fhd !
ودي أعلى حاجة في السوق.

من الآخر شاشة Tab S مفيش كلمة عليها,
ولو جبته تذكّر كلمتي "هتنبهر من الشاشة"
راجع ردي القديم وخذ قرارك.

mmfis
20-10-2014, 01:09
:) ربنا يكرمك يا اخي , معلش موضوع الشاشات ملخبطني شوية وفعلا ipad mini 3 مفهوش اى جديد
يعني بكده التاب اس شاشاته زى النوت4 , اصل المواصفات بتاعت النوت 4 مكتوب (Quad HD Super AMOLED )
لكن في التاب اس مكتوب Super AMOLED بس !! ليه كده , ليه مش مكتوب Quad HD ؟
ومعلش اخر سؤال طيب بخصوص الايباد اير 2 افضل ام التاب اس ؟

McLaren
20-10-2014, 19:34
:) ربنا يكرمك يا اخي , معلش موضوع الشاشات ملخبطني شوية وفعلا ipad mini 3 مفهوش اى جديد
يعني بكده التاب اس شاشاته زى النوت4 , اصل المواصفات بتاعت النوت 4 مكتوب (Quad HD Super AMOLED )
لكن في التاب اس مكتوب Super AMOLED بس !! ليه كده , ليه مش مكتوب Quad HD ؟
ومعلش اخر سؤال طيب بخصوص الايباد اير 2 افضل ام التاب اس ؟

iPad Air 2 يعتبر من فئة مختلفة (اللوحيات الكبيرة)
ينافس Tab S 10.1 مش 8.4
بس أنا شايفه حالياً أفضل تابلت في العالم

بس لو هتنتظره يبقى تعمل حسابك مش قيل شهر 12 عشان تلاقيه بسعر معقول.

mmfis
20-10-2014, 19:37
ينافس Tab S 10.1 مش 8.4
طيب منا قيل لي اخي ان التاب اس 8 هو هو التاب اس 10 ونفس المواصفات مفيش فرق بل 8 افضل من 10 كمان
ومعقول شاشة الايباد اير2 افضل من التاب اس ؟ مع انه مش سوبر اموليد يعني واقل منه ? ولا بيتفوق في حاجت تانية ؟ ياريت ذكرها
وهل الايباد اير 2 فارق عن الايباد اير القديم ولا زى الايباد ميني 2 مفهوش جديد ؟