المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : انا دلوقتي مش عارف المشكلة من اين !

mido salah
01-10-2014, 17:08
السلام عليكم
يا جماعة انا جربت كل الحلول اللي ممكن اي حد يعملها

1- شلت كرت الشاشة الخارجي واشتغلت بالمدمج ونفس المشكلة
2-غيرت تعريف كرت الشاشة الي اكثر من 4 تعاريف مختلفها منها الجديد والقديم
3-غيرت نوع الويندوز
4- جربت كذا لعبة ومعظم تقريبا ظهرت فية المشكلة مع الاختلاف يعني لعبت ac4 هي الاقوي
والمشكلة باختصار شديد فية حاجات بتكون مختفية ومش بتظهر غير لما ااقرب منها او استخدم القناصة
ولو قربت تظهر ولو بعد تاني تختفي
المشكلة مش مشكلة لعبة لان الموضوع ظهر في معظم الالعاب اللي انا جربتها تقريبا
بس الموضوع بيكون متفاوت حسب اللعبة يعني لعبة زي ac4 بتظهر بقوة شديدة
ولعبة زي ماكس بين بتظهر بشكل قليل
وعدة العاب اخري ظهرت ايضا
دلوقتي انا مش عارف العيب من قطعة اية اصلا
لان انا شلت كرت الشاشة الخارجي واشتغلت بالمدمج وايضا نفس المشكلة وهذا يعني ان العيب مش من كرت الشاشة
وغيرت التعريف الي اكثر من اربع تعاريف منها الحديث ومنها القديم
وجربت معظم الالعاب لقيت المشكلة
وغريت الويندوز والهارد سليم
امال العيب من اية ؟؟؟؟؟

THE SPY 0.0
01-10-2014, 17:34
ال بور سبلاي كام وت

mido salah
01-10-2014, 17:38
ال بور سبلاي كام وت

SeaSonic S12II Bronze 520W 80 PLUS Certified PSU

whiteknights
01-10-2014, 18:26
على فكرة..المشكلة دى لاحظتها معايا بتحصل فى لعبة Watch Dogs و هى انى لما مثلا انشن بالقناصة على حد سايق عربية من بعيد وشه مش بيظهر الا لما بضرب عليه نار ساعتها وشه بيظهر فجأة بعد ما كان مختفى
بس انا ملاحظتهاش ظهرت معايا تانى فى اى لعبة اخرى..مش عارف اذا كانت مظهرتش ولا انا مخادتش بالى فى باقى الألعاب ..انا كارت الشاشة بتاعى HD 7870 XT يعنى قريب فى الأداء من كارت الشاشة اللى عندك
تفسيرى ساعتها للموضوع ده كان انه مجرد تأثير فريمات...كل لما التفصيلة بتكون بعيدة عنك الملامح بتختفى و كارت الشاشة مكنش بالقوة انه يجيب التفاصيل من على بعد..مع الألعاب العالية جدا زى Watch dogs ..عشان كده مش بتظهر معاك بنفس المقدار فى كل الألعاب..كل لما اللعبة تكون عالية فى الجرافيك هتحس بيها اكتر ..والله اعلم

THE SPY 0.0
01-10-2014, 18:26
جرب كرت الشاشة على جهاز اخر ان عمل بدون مشاكل اذن العيب عندك ياما فى البوردة ياما فى الهارد

mido salah
01-10-2014, 20:02
على فكرة..المشكلة دى لاحظتها معايا بتحصل فى لعبة Watch Dogs و هى انى لما مثلا انشن بالقناصة على حد سايق عربية من بعيد وشه مش بيظهر الا لما بضرب عليه نار ساعتها وشه بيظهر فجأة بعد ما كان مختفى
بس انا ملاحظتهاش ظهرت معايا تانى فى اى لعبة اخرى..مش عارف اذا كانت مظهرتش ولا انا مخادتش بالى فى باقى الألعاب ..انا كارت الشاشة بتاعى HD 7870 XT يعنى قريب فى الأداء من كارت الشاشة اللى عندك
تفسيرى ساعتها للموضوع ده كان انه مجرد تأثير فريمات...كل لما التفصيلة بتكون بعيدة عنك الملامح بتختفى و كارت الشاشة مكنش بالقوة انه يجيب التفاصيل من على بعد..مع الألعاب العالية جدا زى Watch dogs ..عشان كده مش بتظهر معاك بنفس المقدار فى كل الألعاب..كل لما اللعبة تكون عالية فى الجرافيك هتحس بيها اكتر ..والله اعلم

اة بس انا بتظهر معايا في معظم الالعاب

Sherif.Attia
01-10-2014, 20:45
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
مبدئياً أخى الفاضل أذكر لنا مواصفات جهازك حتى نتمكن من إفادتك فى هذه المشكله وشكراً

whiteknights
01-10-2014, 21:44
مواصفات جهازه فى التوقيع ..و طالما غيرت كل حاجة و جربت يبقى مش مشكلة هاردوير..و غالبا مش هتكون مشكلة سوفتوير كمان ..جرب تلعب الألعاب دى على low او medium و لو محصلش معاك الموضوع دى يبقى فعلا مسألة فريمات
جرب العاب 2012 او 2011 هتلاقى المشكلة مش موجودة..العاب مثل hitman absolution ..ACB..ACR..etc..

mido salah
02-10-2014, 00:03
مواصفات جهازه فى التوقيع ..و طالما غيرت كل حاجة و جربت يبقى مش مشكلة هاردوير..و غالبا مش هتكون مشكلة سوفتوير كمان ..جرب تلعب الألعاب دى على low او medium و لو محصلش معاك الموضوع دى يبقى فعلا مسألة فريمات
جرب العاب 2012 او 2011 هتلاقى المشكلة مش موجودة..العاب مثل hitman absolution ..ACB..ACR..etc..

لما خليت الاعدادت كلها علي low المشكلة زادت ودا معناة ان العيب مش من الفريمات

TIMO1
02-10-2014, 12:10
طيب هاقلك على حاجه بسيطه وهى ممكن علشان تعملها تبقى صعبه بس هاتريح نفسك من التفكير
حضرتك خد الهارد بتاعك وعلى جهاز تانى لاى حد من اصدقائك وجرب عنده الالعاب لو لاقيت المشكله قائمه يبقى تاكد تماما ان العيب فى نسخ الالعاب الى عندك ماشى ... اما لو لاقيت ان الالعاب شغاله تمام ومفيش مشكله يبقى تبتدى تشوف ايه الفرق بينه وبين الجهاز عندك فى السوفت وير
لانى اعتقد انها غالبا هاتبقى مشكله العاب او سوفت وير ... انا عندى حاليا لحد الان لعبه كرايسيس وار هيد بتعمل الاعارض الى انت بتقولها احيانا الاقى الشجر كانه مسود ولو قربت بلاقيه التفاصيل تبان اجى اوقات اعمل زوم الاقى الاسكوب بتاع المنظار مش باين فى حاجات من دى بتحصل بس انا عارف انها مشكله فى النسخه نفسها بتاعه الجيم فانت علشان تريح نفسك اعمل زى ما قلتلك لان ده الشىء الوحيد الى انت مجربتوش.

mido salah
02-10-2014, 13:10
طيب هاقلك على حاجه بسيطه وهى ممكن علشان تعملها تبقى صعبه بس هاتريح نفسك من التفكير
حضرتك خد الهارد بتاعك وعلى جهاز تانى لاى حد من اصدقائك وجرب عنده الالعاب لو لاقيت المشكله قائمه يبقى تاكد تماما ان العيب فى نسخ الالعاب الى عندك ماشى ... اما لو لاقيت ان الالعاب شغاله تمام ومفيش مشكله يبقى تبتدى تشوف ايه الفرق بينه وبين الجهاز عندك فى السوفت وير
لانى اعتقد انها غالبا هاتبقى مشكله العاب او سوفت وير ... انا عندى حاليا لحد الان لعبه كرايسيس وار هيد بتعمل الاعارض الى انت بتقولها احيانا الاقى الشجر كانه مسود ولو قربت بلاقيه التفاصيل تبان اجى اوقات اعمل زوم الاقى الاسكوب بتاع المنظار مش باين فى حاجات من دى بتحصل بس انا عارف انها مشكله فى النسخه نفسها بتاعه الجيم فانت علشان تريح نفسك اعمل زى ما قلتلك لان ده الشىء الوحيد الى انت مجربتوش.

انا جميع الالعاب اللي عندي نسخ بلاك بوكس كلها باستثناء باتل 3 ولم تظهر المشكلة حتي في الاون لاين
المشكلة ان مفيش اي حد قريب مني عندة جهاز كويس كلها اجهزة من التعبانة بتاعت انتاج سنة 1888 قبل الميلاد
وبعدين انت تقصد ان العيب من البلاك بوكس ؟
يعني ما انزلش غير الريلودد
اصل النت بعيد عنك بطئ جدا والواحد ما سدق فريق زي بلاك بوكس

whiteknights
02-10-2014, 15:40
احيانا النسخ الغير Reloaded بتنزل ناقص منها حاجات فى الجودة ..طبيعى اى نسخة غير اصلية هتحس شوية ان فيه حاجات ناقصة