المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مين الافضل فى الجهازين دول Lenovo !!!

islamkd
07-10-2014, 04:49
السلام عليكم

كونت عاوز اعرف انهى احسن من نحية الاداة والشغل وكرت الشاشه انا هقلكم على جهازين واسعارهم ولو حد ممكن يفيدينا باجهزة تانى غيرهم مفيش مانع انا مزنية فى حدود 4000 جنيه

الجهاز الاول

Lenovo G5070 Core i7 4GB RAM 500GB HDD 15.6-inch Laptop

وسعره فى الكويت 4250 جنيه

الجهاز التانى

Lenovo G5070 Core i5 6GB RAM 1TB HDD 15.6-inch Laptopوسعره فى الكويت 3880 جنيه

عاوز افضل جهاز لو سمحتهم فى الجهازين دول

وياريت الى يعرف اجهزة تانى حتى لو ماركه مختلفة يتفضل يفيدنا

اخير مارايكم فى الماركه

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

arsenal_henry
07-10-2014, 05:52
الجهاز الاول افضل .. لو استخدامك اكثر لبرامج الرندر والـ3D والمونتاج لانه بمعالج رباعي الانويه i7 ..

islamkd
07-10-2014, 13:44
الجهاز الاول افضل .. لو استخدامك اكثر لبرامج الرندر والـ3D والمونتاج لانه بمعالج رباعي الانويه i7 ..

انا استخدامى هيكون على برامج التصميم والبرمجه زى الفيجول بيسك وغيره لانى فى حاسبات و محتاج الهرد الى مساحته اكبر علشان هحط عليه كورسات كتير جدا و خلافه ومع مرور الزمن هيتملى فانا محتار فى الحته دى ما بين الفرق بينهم االرام طيب اشمعنه ده 4 مع i7 وده 6 مع i5 ولا الi7 مش محتاج رام

Eng Mahmoud Hamada
07-10-2014, 13:50
انا استخدامى هيكون على برامج التصميم والبرمجه زى الفيجول بيسك وغيره لانى فى حاسبات و محتاج الهرد الى مساحته اكبر علشان هحط عليه كورسات كتير جدا و خلافه ومع مرور الزمن هيتملى فانا محتار فى الحته دى ما بين الفرق بينهم االرام طيب اشمعنه ده 4 مع i7 وده 6 مع i5 ولا الi7 مش محتاج رام

اهم حاجة فى اختيارك ل اللاب البروسيسور وكارت الشاشة اما الهارد والرامات ممكن تزودهم بكل سهولة واسعارهم رخيصة وممكن تبدل الهارد ال 500 بواحد تانى تيرا وتدفع الفرق

والرامات مش هتفرق كتير 6 من 4

islamkd
07-10-2014, 14:33
اهم حاجة فى اختيارك ل اللاب البروسيسور وكارت الشاشة اما الهارد والرامات ممكن تزودهم بكل سهولة واسعارهم رخيصة وممكن تبدل الهارد ال 500 بواحد تانى تيرا وتدفع الفرق

والرامات مش هتفرق كتير 6 من 4

يعنى عادى جدا ابدل مكونات الاب بمكونات تانى من نفس الشركه عاليه وادفع الفرق

والتبديل ده فى نفس يوم شراء الجهاز ولا ممكن عادى بعد الاستخدام

لو كان كده ادور على حاجة i7

Eng Mahmoud Hamada
07-10-2014, 14:37
يعنى عادى جدا ابدل مكونات الاب بمكونات تانى من نفس الشركه عاليه وادفع الفرق

والتبديل ده فى نفس يوم شراء الجهاز ولا ممكن عادى بعد الاستخدام

لو كان كده ادور على حاجة i7

طالما هارد او رامات عادى تستبدلهم وكل شركة ليها اسلوبها انتا اسال هناك وشوف وحتى لو اشتريته ممكن بعد فترة تروح لاى محل وتزود الهارد عادى بس الافضل تبدله وانتا شاريه جديد عشان متدفعش فرق كتير

islamkd
07-10-2014, 14:37
طيب ممكن حد يقولنا ظروف كارت الشاشه فى الجهازين

islamkd
07-10-2014, 14:58
طالما هارد او رامات عادى تستبدلهم وكل شركة ليها اسلوبها انتا اسال هناك وشوف وحتى لو اشتريته ممكن بعد فترة تروح لاى محل وتزود الهارد عادى بس الافضل تبدله وانتا شاريه جديد عشان متدفعش فرق كتير

تمام الف شكر