المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ما هو كرت الشاشة الذى يعادل كرت شاشة ps4 ??

THE SPY 0.0
08-10-2014, 01:05
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ما هو كرت الشاشة الذى يعادل كرت شاشة ps4 ??

a.mohamed1
08-10-2014, 01:21
HD 7850 علي حد علمي

THE SPY 0.0
08-10-2014, 01:56
لا اعتقد اعتقد انه يعادل hd 7770

a.mohamed1
08-10-2014, 02:35
لا
ده هما بيقولو انه بيعادل قوة HD 7850 او HD 7870

MOBH
08-10-2014, 06:46
7850 مكسور السرعة يعادل PS4
7770 مكسور السرعة (أو 7790) يعادل XB1

™ The Rock
08-10-2014, 17:30
اكتر حاجه خانقاني في PS4
انه بكارت شاشه من AMD
حاجه تخنق

MOBH
08-10-2014, 17:56
7850 مكسور السرعة يعادل PS4
7770 مكسور السرعة (أو 7790) يعادل XB1

كرت R7-260 أقرب إلى XB1 لأنه يحتوي على نفس عدد وحدات التضليل
أما وحدات التضليل في الـ PS4 فهي بين HD7850 و HD7870 أو 265 و 270 (نفس الكروت فقط إعادة تسويق)

McLaren
08-10-2014, 19:57
هو كارت بقوة Radeon HD 7870
ولكن بذاكرة 8 جيجا GDDR5

ووضعوا كل هذه الذاكرة الضخمة عشان المستقبل.

WaterFox
09-10-2014, 21:51
اكتر حاجه خانقاني في PS4
انه بكارت شاشه من AMD
حاجه تخنق

انا كانت اكتر حاجة اكتر حاجة خانقاني في PS3 و XBOX360 انو فية كرت شاشة من NVIDIA
وشوف بعد كل المدة دي ومشترتهوش خالص ولا قربت منة حتي علشان نفيديا حراقة الكروت تخنق وترفع الضغط
وعمري ما هشتري منها اي حاجة تاني خالص و خليت كل صحابي يبعدوا عن الشركة النصابة دي و حذرتهم منها بسبب
انها حرقتلي كرتي GTX 680 بتعريف 320.18 لدرجة اني دخت علي لابتوب بكرت شاشة AMD علشان ابقي في السليم وكرتي ميجيش تعريف يحرقة و اخترت لاب hp probook 450 g1 ..
بس الفرق بيني و بينك اني مش بعمل زيك و بسيب الي يشتري يشتري و الي ميشتريش ميشتريش
وكلة علي انسب اختيار علي قد فلوس الي هيشتري سواء من نيفيديا او AMD
يعني اكتر منتج الي بيحقق سعر مقابل اداء لكن مش بلعب في دماغهم مثلك بقالي 6 سنين
علشان خاطر حبي لشركة معينة !!!!
وعلي الاقل انت بتقول ان AMD مش نزلالك من زور يعني حاجة لله في لله زي مبتقول بنفسك في احد تعليقاتك (منغير سبب مقنع) و انت قاعد من سنة 2009 لـ AMD و NVIDIA لحد دلوقتي علي نفس المنوال !!!
وانا قريت كل ردودك فيها تعصب كامل لشركة نفيديا معدا كام رد كدا عشان تداري بية علي نفسك لكن انت والله اعلم
ياشاري اسهم من نفيديا يا حد بيمولك لان مستحيل اضيع 6 سنين علي AMD و NVIDIA !!!
المصدر
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=350370

https://forums.geforce.com/default/topic/544882/geforce-drivers/official-nvidia-320-18-whql-display-driver-feedback-thread-released-5-23-13-/1
ملحوظة انا قريت كل ردودك للاخر حتي الي من ايام سنة 2009 .
https://arabhardware.net/forum/search.php?searchid=725849

طبعا مع احترامي الكامل لك بس الساكت عن الحق شيطان اخرس و ارجو تقبل النقد البناء بصدر رحب
علشان نقضي علي الردود السخيفة دي بتاعت العيال .
و نخلي المقارنة مقارنة عادلة بين منتج و منتج ....واعلي منتج في الاداء
و بأرخص سعر يبقي هو دا المنتج المنشود لكن مش اجي اقارن بين شركتين
اقول معلش اصل NVIDIA ولا AMD مش نازلالي من زور !!
دا اسمو كلام :D ؟

™ The Rock
09-10-2014, 23:29
انا كانت اكتر حاجة اكتر حاجة خانقاني في PS3 و XBOX360 انو فية كرت شاشة من NVIDIA
وشوف بعد كل المدة دي ومشترتهوش خالص ولا قربت منة حتي علشان نفيديا حراقة الكروت تخنق وترفع الضغط
وعمري ما هشتري منها اي حاجة تاني خالص و خليت كل صحابي يبعدوا عن الشركة النصابة دي و حذرتهم منها بسبب
انها حرقتلي كرتي GTX 680 بتعريف 320.18 لدرجة اني دخت علي لابتوب بكرت شاشة AMD علشان ابقي في السليم وكرتي ميجيش تعريف يحرقة و اخترت لاب hp probook 450 g1 ..
بس الفرق بيني و بينك اني مش بعمل زيك و بسيب الي يشتري يشتري و الي ميشتريش ميشتريش
وكلة علي انسب اختيار علي قد فلوس الي هيشتري سواء من نيفيديا او AMD
يعني اكتر منتج الي بيحقق سعر مقابل اداء لكن مش بلعب في دماغهم مثلك بقالي 6 سنين
علشان خاطر حبي لشركة معينة !!!!
وعلي الاقل انت بتقول ان AMD مش نزلالك من زور يعني حاجة لله في لله زي مبتقول بنفسك في احد تعليقاتك (منغير سبب مقنع) و انت قاعد من سنة 2009 لـ AMD و NVIDIA لحد دلوقتي علي نفس المنوال !!!
وانا قريت كل ردودك فيها تعصب كامل لشركة نفيديا معدا كام رد كدا عشان تداري بية علي نفسك لكن انت والله اعلم
ياشاري اسهم من نفيديا يا حد بيمولك لان مستحيل اضيع 6 سنين علي AMD و NVIDIA !!!
المصدر
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=350370

https://forums.geforce.com/default/topic/544882/geforce-drivers/official-nvidia-320-18-whql-display-driver-feedback-thread-released-5-23-13-/1
ملحوظة انا قريت كل ردودك للاخر حتي الي من ايام سنة 2009 .
https://arabhardware.net/forum/search.php?searchid=725849

طبعا مع احترامي الكامل لك بس الساكت عن الحق شيطان اخرس و ارجو تقبل النقد البناء بصدر رحب
علشان نقضي علي الردود السخيفة دي بتاعت العيال .
و نخلي المقارنة مقارنة عادلة بين منتج و منتج ....واعلي منتج في الاداء
و بأرخص سعر يبقي هو دا المنتج المنشود لكن مش اجي اقارن بين شركتين
اقول معلش اصل NVIDIA ولا AMD مش نازلالي من زور !!
دا اسمو كلام :D ؟
يا نهارك ابيض
كل ده كاتمه
بتدور علي ردود ليا من 2009
دا العمليه صعبه اوي
انا لا شاري اسهم من نيفيديا وحاجه
بتتكلم علي الكروت الي بتتحرق ونيفيديا نصابه
طب بلاش وانت بتتكلم عن amd
لو حنتكلم عن النصب نتكلم اكتر علي الكروت المصممه من قبل amd الي كانت بمواد رخيصه وسيئه وتقدر تدور علي الموضوع هنا
نتكلم عن جيل R9 280 الي مليان مشاكل وناس كتير شربت الكروت ديه
يا راجل
ثم سوري يعني حضرتك مشترتش PS3 عشان نيفيديا
وبتتكلم معايا عن التعصب
طب ايه رايك انا حشتري PS4 :D
بس مغصوب وحياتك بس مقدرش استغني عن المتعه
انا مبقلش ان AMD وحشه ولكن انا غير واثق فيها وليا معاها فصول قديمه
بس علي فكره انا شايف في فايده في AMD وهي تكون خصم ل نيفيديا غير كده شكرا

WaterFox
09-10-2014, 23:57
يا نهارك ابيض
كل ده كاتمه
بتدور علي ردود ليا من 2009
دا العمليه صعبه اوي
انا لا شاري اسهم من نيفيديا وحاجه
بتتكلم علي الكروت الي بتتحرق ونيفيديا نصابه
طب بلاش وانت بتتكلم عن amd
لو حنتكلم عن النصب نتكلم اكتر علي الكروت المصممه من قبل amd الي كانت بمواد رخيصه وسيئه وتقدر تدور علي الموضوع هنا
نتكلم عن جيل R9 280 الي مليان مشاكل وناس كتير شربت الكروت ديه
يا راجل
ثم سوري يعني حضرتك مشترتش PS3 عشان نيفيديا
وبتتكلم معايا عن التعصب
طب ايه رايك انا حشتري PS4 :D
بس مغصوب وحياتك بس مقدرش استغني عن المتعه
انا مبقلش ان AMD وحشه ولكن انا غير واثق فيها وليا معاها فصول قديمه
بس علي فكره انا شايف في فايده في AMD وهي تكون خصم ل نيفيديا غير كده شكرا

ههه انا مش كاتم حاجة بجد بس ردودك سخيفة وغير مفيدة اطلاقاً ومش هتنفع اي حد جاي يشتري بسبب تعصبك الاعمي
وعلي الاقل انا كنت بسلي نفسي وقريت كل ردودك الي من 2009 في نص ساعة
لكن علي الاقل مش قاعد من سنة2009 الي سنة 2014 منساعتها بقالي 6 سنين
مثلك عمال اقول انا مخنوق ومدايق ومش نازلي من زور :D

وبالنسبة للنصب ولا نصب ولا يحزنون لان في سنة 2009 و 2010 و 2011 و 2012
مكانش في كروت R9 280X اصلاً :D يبقي دا مش مبرر لموقفك !
و بالنسبة المشكلة فقط في كروت R9 280X نسخة التوكسيك و الجيجابايت و الاسوس التوب لان نواه بطاقة
R9 280X هي اصلاً تحديث للجيل السابق HD7870 و معمولها اوفر كلوك فجات الشركات عملتلها اوفر كلوك اكتر و بغباء
في النسخ المعروفة بقوة كسر السرعة مما سبب مشكلة ARTIFACT
لكن مش كرتي اتحرق او فية عيب صناعة افضل الوم شركه بحالها من سنة 2009 علي كرتها الي طلع اصلاً في سنة 2013 :D

وعلي فكرة انا اول واحد اشتري PS3 و اكسبوكس 360 والي فوق دا انا كاتبهولك كا مثل بسيط ..
وشوفت ادايقت ازاي من المثل ؟ (كنت بوضحلك فكرة مش اكتر)
لكن انا عندي كروت من الشركتين و الحمد لله ولو حد هيشتري هقولة GTX 970 لانة افضل سعر مقابل اداء حاليا
ولو AMD عملت كروت منافسة اقوي و ارخص برضو هنصح بيها و هكذا .
لكن مش اروح اقول اصل الشركة الفلانية خانقاني و قارفاني و مشنزلالي من زور:D
احنا فين هنا ؟^^

™ The Rock
10-10-2014, 00:35
ههه انا مش كاتم حاجة بجد بس ردودك سخيفة وغير مفيدة اطلاقاً ومش هتنفع اي حد جاي يشتري بسبب تعصبك الاعمي
وعلي الاقل انا كنت بسلي نفسي وقريت كل ردودك الي من 2009 في نص ساعة
لكن علي الاقل مش قاعد من سنة2009 الي سنة 2014 منساعتها بقالي 6 سنين
مثلك عمال اقول انا مخنوق ومدايق ومش نازلي من زور :D

وبالنسبة للنصب ولا نصب ولا يحزنون لان في سنة 2009 و 2010 و 2011 و 2012
مكانش في كروت R9 280X اصلاً :D يبقي دا مش مبرر لموقفك !
و بالنسبة المشكلة فقط في كروت R9 280X نسخة التوكسيك و الجيجابايت و الاسوس التوب لان نواه بطاقة
R9 280X هي اصلاً تحديث للجيل السابق HD7870 و معمولها اوفر كلوك فجات الشركات عملتلها اوفر كلوك اكتر و بغباء
في النسخ المعروفة بقوة كسر السرعة مما سبب مشكلة ARTIFACT
لكن مش كرتي اتحرق او فية عيب صناعة افضل الوم شركه بحالها من سنة 2009 علي كرتها الي طلع اصلاً في سنة 2013 :D

وعلي فكرة انا اول واحد اشتري PS3 و اكسبوكس 360 والي فوق دا انا كاتبهولك كا مثل بسيط ..
وشوفت ادايقت ازاي من المثل ؟ (كنت بوضحلك فكرة مش اكتر)
لكن انا عندي كروت من الشركتين و الحمد لله ولو حد هيشتري هقولة GTX 970 لانة افضل سعر مقابل اداء حاليا
ولو AMD عملت كرت منافس اقوي و ارخص برضو هنصح بيها هكذا
لكن مش اروح اقول اصل الشركة الفلانية خانقاني و قارفاني و مشنزلالي من زور:D
احنا فين هنا ؟^^
يا سيدي الفاضل
لو قريت كلامي صح
انا بقول انا عندي حاله عدم ثقه مع هذه الشركه لتجربه مريره معها في بداياتي مع الكمبيوتر وساعتها لم اعد اثق في هذه الشركه ايام ما كان اسمها Ati
جايز amd طورتها ولكن تفضل حاله عدم الثقه
اول منتج من amd هو ps4 حشتريه
جايز يغير فكرتي عن الشركه
وبالرغم من ذلك انا ذكرت في اخر كلامي ان وجود amd مفيد لمحبي نيفيديا وهي كبح لجامها في اسعارها الغبيه
ولكن يفضل انعدام الثقه في منتجتها قائمه
انا عارف ان حكم علي الشركه ككل ظلم للشركه
وزي ما انت بتقول انت تحكم علي الشركه بالمنتج
يعني مينفعش انا اقول شركه amd سيئه ككل
او زي ما انت قلت نيفيديا نصابه
وايا سيدي ادينا حنشتري amd يعني ورانا ورانا مش حنعرف نفلفص منه

WaterFox
10-10-2014, 01:18
يا سيدي الفاضل
لو قريت كلامي صح
انا بقول انا عندي حاله عدم ثقه مع هذه الشركه لتجربه مريره معها في بداياتي مع الكمبيوتر وساعتها لم اعد اثق في هذه الشركه ايام ما كان اسمها Ati
جايز amd طورتها ولكن تفضل حاله عدم الثقه
اول منتج من amd هو ps4 حشتريه
جايز يغير فكرتي عن الشركه
وبالرغم من ذلك انا ذكرت في اخر كلامي ان وجود amd مفيد لمحبي نيفيديا وهي كبح لجامها في اسعارها الغبيه
ولكن يفضل انعدام الثقه في منتجتها قائمه
انا عارف ان حكم علي الشركه ككل ظلم للشركه
وزي ما انت بتقول انت تحكم علي الشركه بالمنتج
يعني مينفعش انا اقول شركه amd سيئه ككل
او زي ما انت قلت نيفيديا نصابه
وايا سيدي ادينا حنشتري amd يعني ورانا ورانا مش حنعرف نفلفص منه

بالنسبة لمسألة الثقة دي حظوظ مش اكتر ولا اقل !
عندك قصة حصلت مع صاحبي ، كان الهارد ديسك عندة كان نوعة سيجت و قعد معاة اكتر من 5 سنين شغال تمام التمام و قرر يشتري هرد سيجت برضو لان اتكونت ثقة بينة وبين سيجت في ال5 سنين ! وفعلا راح اشترالو هارد 4 تيرا سيجت وهو مغمض . فا مفيش شهرين تلاتة الهارد ابتدي يتكتك و جاب ميديا وراحت كل ملفاتة علي الارض مع انو محافظ علية جدا و شايلة في عنية .. فهل يروح بقي يسب و يلعن الشركة ولا يقول عليها كلام ؟ ؟؟ لاء طبعا المسالة في الهاردوير مسالة حظ بحت لان الخطا وارد جدا ومفيش حاجة كاملة و الكمال لله وحده
و عندك الاستاذ حنا لو تفتكر اتحرقلة كروت نفيديا كتير جدا بالنسبة لمستخدم ! هل راح وقال ان جودة نفيديا سيئة ؟ او قال كلام مثل ان الشركة رديئة و سيئة ؟ لا طبعاً !

وبالنسبة للشركتين ولاهي ما يهمني ولا شركة فيهم بس كانت لية ملاحظة عن ردودك الي كلها ظلم و تهكم للشركات و تفضيل شركة علي حساب شركة وحبيت اني اوضحها
لان مش معني اني اشتري كرت مثلا R9 290X او GTX 780 و يتحرقلي مرة مرتين دا مش معناه ان الشركة بأكملها سيئة و اقول كلام زي مانا عايز !!
لان سواء AMD او نفيديا هي مسؤلة عن تصنيع المعالج فقط و بعدين شركات مثل اسوس و سابفاير و جيجابايت و evga بتاخد المعالج تصنع علية جسم البطاقة و المشتت و الرامات و دوائر الطاقة و البايوز المتحكم في كسر السرعة وبنسبة كسر سرعة معينة منهم ايضاً و اي عيب صناعة بيقع علي عاتق الشركاء المصنعين للشركتين amd & nvidia !
عشان مش معقول لو كارتك نسخة جيجابايت من مثلا r9 280x او gtx 780 و اتحرق هتروح مثلا ترجعة لشركة نفيديا او amd :D !!
و مرة تانية انا ولاهي ما يهمنيش انك تشتري من amd او nvidia :D
كل ما في الموضوع كان عندي ملاحظات فقط علي ردودك ..
و بالتوفيق في شراء ال ps4 و تتهني بية بإذن الله :)

™ The Rock
10-10-2014, 02:01
بالنسبة لمسألة الثقة دي حظوظ مش اكتر ولا اقل !
عندك قصة حصلت مع صاحبي ، كان الهارد ديسك عندة كان نوعة سيجت و قعد معاة اكتر من 5 سنين شغال تمام التمام و قرر يشتري هرد سيجت برضو لان اتكونت ثقة بينة وبين سيجت في ال5 سنين ! وفعلا راح اشترالو هارد 4 تيرا سيجت وهو مغمض . فا مفيش شهرين تلاتة الهارد ابتدي يتكتك و جاب ميديا وراحت كل ملفاتة علي الارض مع انو محافظ علية جدا و شايلة في عنية .. فهل يروح بقي يسب و يلعن الشركة ولا يقول عليها كلام ؟ ؟؟ لاء طبعا المسالة في الهاردوير مسالة حظ بحت لان الخطا وارد جدا ومفيش حاجة كاملة و الكمال لله وحده
و عندك الاستاذ حنا لو تفتكر اتحرقلة كروت نفيديا كتير جدا بالنسبة لمستخدم ! هل راح وقال ان جودة نفيديا سيئة ؟ او قال كلام مثل ان الشركة رديئة و سيئة ؟ لا طبعاً !

وبالنسبة للشركتين ولاهي ما يهمني ولا شركة فيهم بس كانت لية ملاحظة عن ردودك الي كلها ظلم و تهكم للشركات و تفضيل شركة علي حساب شركة وحبيت اني اوضحها
لان مش معني اني اشتري كرت مثلا R9 290X او GTX 780 و يتحرقلي مرة مرتين دا مش معناه ان الشركة بأكملها سيئة و اقول كلام زي مانا عايز !!
لان سواء AMD او نفيديا هي مسؤلة عن تصنيع المعالج فقط و بعدين شركات مثل اسوس و سابفاير و جيجابايت و evga بتاخد المعالج تصنع علية جسم البطاقة و المشتت و الرامات و دوائر الطاقة و البايوز المتحكم في كسر السرعة وبنسبة كسر سرعة معينة منهم ايضاً و اي عيب صناعة بيقع علي عاتق الشركاء المصنعين للشركتين amd & nvidia !
عشان مش معقول لو كارتك نسخة جيجابايت من مثلا r9 280x او gtx 780 و اتحرق هتروح مثلا ترجعة لشركة نفيديا او amd :D !!
و مرة تانية انا ولاهي ما يهمنيش انك تشتري من amd او nvidia :D
كل ما في الموضوع كان عندي ملاحظات فقط علي ردودك ..
و بالتوفيق في شراء ال ps4 و تتهني بية بإذن الله :)

تسلم يا باشا و
احنا يهنا الجوده باقل سعر
مش مهم شركه ايه
المهم الي يحقق لي معادله الجوده والكفاءه مع السعر المناسب
ربنا يهدي الجميع