المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال هام عن تعريف نيفيديا 344.48 و خاصية DSR انا جربة الخاصية دى بتعلى الرزليوشن

ahmed601
23-10-2014, 16:50
سؤال هام عن تعريف نيفيديا 344.48 و خاصية DSR انا جربة الخاصية دى بتعلى الرزليوشن
يعنى الشاشة عندى اخرها 1920*1080
لما فعلة الخاصية دى بتخلى الرزليوشن اعلى من كده بكتيرررر
مش دى المشكلة المشكلة ان اى شاشة فيها ملايين ملايين الترانزيستورات و الشاشة ذات رزليوشن 1080 مثلا فيها مليون ترانزيستور انما الشاشة 4K فيها مثلا 4 ملايين ترانزيستور
و كنت قرأة من فترة انك لو جايب شاشة رزليوشن اخرة 1080 و شغلتها اعلى من ذلك ممكن و لكن هيقلل من عمر الشاشة و يتلفها بسرعة لانها غير مصمم لاعلى من رزليوشن 1080 مثلا و كان عن طريق برنامج نيفيديا ممكن تزود الرزليوشن بس كان في تحذير مكتوب بالنص الاتى
( شركة نيفيديا غير مسئولة اى مسئولية عن ما يلحق من ضرر للشاشة الخاصة بيك عند زيادة الرزليوشن للشاشة عن الرزليوشن الاصلى و هذه الطريقة ربما تؤثر على عمر الشاشة الخاصة بك او تتلف لك الشاشة قوم بتطبيقها على مسئوليتك الشخصية و الشركة غير مسئولة عن اى ضرر يلحق بالشاشة الخاصة بك )
بمعنى اصح ممكن شركة نيفيديا تنزل تعريف جديد يخرب الهردوير و يتلف الشاشات ؟ علشان يروجم للألعاب ال 4K يتلفم الشاشات الغير داعمه لل 4K على شان الناس تشترى شاشات جديدة و تحدث و تغير الخ ؟

sprocketgear
23-10-2014, 19:56
الخاصية قوية لكن محتاجة كارت هاى ايند علشان تلعب مستريح لانك ببساطة بعد ما تعلى الرزليوشن هيعلى Anti-Aliasing حتى تحصل على صورة براقة
من رايى ان الخاصية حلوة لكن مش مفيده مع الشاشات ال Full HD حيث يمكنك تعويضها في SSAA
قد تكون مفيده مع الشاشات ال 20 بوصة وال 19 لانه ستمنحك رزليوشن 1080

MOBH
23-10-2014, 21:43
DSR هو إسم تسويقي لمنعم الحواف SSAA المستخدم في بعض الألعاب مثل Tomb Raider و Remember Me
SSAA تقوم بجعل كرت الشاشة يعالج الصور على دقة أعلى من دقة الشاشة الأصلية
فقط في الصورة النهائية يقوم كرت الشاشة بتقليل دقة الصورة إلى دقة الشاشة الأصلية
النتيجة تفاصيل أكثر وتعرج حواف أقل
ولن يكون هناك تأثير سلبي على الشاشة لأن كرت الشاشة لن يقوم بإرسال بكسلات أكثر من التي تدعمها الشاشة

تعديل:
نسيت أن أذكر أن هناك طريقة أخرى لتفعيل الخاصية وهناك موضوع قبل سنة في عرب هاردوير يشرح فيه الطريقة على كروت AMD و nvidia
لكن مع DSR أصبحت الأمور أكثر سهولة وتعطيك خيارات أكثر في إختيار الدقة التي تريد معالجة الصورة عليها
أتوقع أن تقوم AMD خلال فترة بسيطة بإصدار نفس التقنية في تعريفاتها تحت مسمى تسويقي آخر
لأن التقنية مفيدة ولا يوجد شيء جديد فيها غير الإسم التسويقي من nvidia
في النهاية هي مجرد SSAA

neztiti
23-10-2014, 23:27
انا لم احصل على اكثر من رزليوشن 1920/1080 في سطح المكتب ولكن في لعبة Middle Earth Shadow of Mordor فعلتها 200% -- السؤال هو هل علي ان احصل على رزليوشن 200% ايضا على سطح المكتب ؟؟؟ واقصد في 200% هو 2160/3840

ahmed601
24-10-2014, 00:53
انا لم احصل على اكثر من رزليوشن 1920/1080 في سطح المكتب ولكن في لعبة Middle Earth Shadow of Mordor فعلتها 200% -- السؤال هو هل علي ان احصل على رزليوشن 200% ايضا على سطح المكتب ؟؟؟ واقصد في 200% هو 2160/3840

و مال اية دة ؟
انا جربة التعريف الجديد على اللاب توب مفيهوش الخاصية دى

skytheone
24-10-2014, 01:58
طيب دلوقتى انا عندى شاشة 19 شغال بريزليوشن 1440x900 وانشاء الله على الاسبوع اللى جاى هجيب gtx 970 هل الخاصيه دى هتكون مفيده بالنسبة ليا يعنى هقدر العب على دقة 1080

ĐєçєหŢ ҚỉℓℓęЯ
24-10-2014, 02:21
لانك ببساطة بعد ما تعلى الرزليوشن الحواف هتكون متعرجة اكثر فهتحتاج تعلى Anti-Aliasing حتى تحصل على صورة براقة
من رايى ان الخاصية حلوة لكن مش مفيده مع الشاشات ال Full HD حيث يمكنك تعويضها في SSAA
1080

طبعا كلام غير سليم
حضرتك محتاج تفهم اكثر عن خاصية ال Super sampling AA وخاصية DSR

ولفهمهما جيدا لابد من فهم مفهوم ال DownSampling والمقابل له ال Upsacaling

لان كلاهما يستخدم مفهوم يسمى ال Downsampling :)

ASSEMBLY
24-10-2014, 03:44
عموما استخدام هذه الخاصية يغنيك عن استخدام منعم الحواف وبذلك يقل الضغط عن كرت الشاشة

MOBH
24-10-2014, 06:59
طيب دلوقتى انا عندى شاشة 19 شغال بريزليوشن 1440x900 وانشاء الله على الاسبوع اللى جاى هجيب gtx 970 هل الخاصيه دى هتكون مفيده بالنسبة ليا يعنى هقدر العب على دقة 1080
DSR لا تتدخل في ريزوليوشن الشاشة الحقيقي
إذا كانت الشاشة 1440x900 يعني أن عدد البكسلات في الشاشة هو 1440x900 ولن تتمكن تجاوز هذا الرقم
إذا كرت الشاشة أرسل عدد بكسلات أكثر لن تعمل الشاشة
بإستخدام DSR (او الإسم الحقيقي لها SSAA) الكرت سيقوم بمعالجة الصور على ريزوليشن أعلى وبعد الإنتهاء من المعالجة يقوم بتصغير الصورة إلى حجم الشاشة الأصلي ويرسلها إلى الشاشة

DSR ستقلل من تعرج الحواف وستعطي تفاصيل أكثر في الصورة
لكن لن تصل إلى جودة 1080 الحقيقية

smsm89
24-10-2014, 07:26
يوجد خاصيه فى لعبه Ryse Son of Rome اسمها
Super sampling هل هى نفس مصطلح DSR ، لإن أنا لما بفعلها الفريمات بتنزل جامد فكنت عايز أعرف هى ايه الفايده بتاعتها

Ťắќľắḿḿ
24-10-2014, 08:42
الخاصية قوية لكن محتاجة كارت هاى ايند علشان تلعب مستريح لانك ببساطة بعد ما تعلى الرزليوشن الحواف هتكون متعرجة اكثر فهتحتاج تعلى Anti-Aliasing حتى تحصل على صورة براقة
قد تكون مفيده مع الشاشات ال 20 بوصة وال 19 لانه ستمنحك رزليوشن 1080
السلام عليكم
كيف حالكم اخواني الكرام ان شاء الله بخير
بالنسبة لهاذة الخاصية هي احدي التقنيات المستخدمة لعملية Anti-Aliasing و كانت في ما مضي تستخدم من داخل الالعاب في كثير من الالعاب اشهرها BF4 و بالتالي عند استخدامها لا داعي ابداً لاستخدام اي نوع من Anti-Aliasing الاخري وهذا قد يكون مفيد جداً في حالة الكروت الاقل قوة انت تغلق Anti-Aliasing و تستخدم الخاصية هذة.
الامر الاخر ليس لهذة الخاصية اي علاقة بالشاشة لانها تعمل في ذاكرة الفيديو للكرت و الناتج النهائي للصورة يتم تصغيرة الى دقة عرض الشاشة الحقيقي و ارساله للشاشة.

MOBH
24-10-2014, 10:12
يوجد خاصيه فى لعبه Ryse Son of Rome اسمها
Super sampling هل هى نفس مصطلح DSR ، لإن أنا لما بفعلها الفريمات بتنزل جامد فكنت عايز أعرف هى ايه الفايده بتاعتها

المصطلح يختلف لكن التقنية واحدة
Super sampling أو SSAA هو الإسم المعروف للتقنية
DSR هو الإسم التسويقي من nvidia
ميزة DSR هي أنه عندك حرية أكبر في إختيار الريزوليوشن

تقدر تقرأ الردود السابقة حتى تعرف ما فائدة التقنية :)

smsm89
24-10-2014, 20:43
المصطلح يختلف لكن التقنية واحدة
Super sampling أو SSAA هو الإسم المعروف للتقنية
DSR هو الإسم التسويقي من nvidia
ميزة DSR هي أنه عندك حرية أكبر في إختيار الريزوليوشن

تقدر تقرأ الردود السابقة حتى تعرف ما فائدة التقنية :)
شكرا ليك لتوضيح ، و أنا فعلا قرات التعليقات السابقه و فهمت فايده تقنيه DSR , اما بالنسبه ل Super sampling كنت محتاج أفهم هو ايه فايدته لإنه كان بيقتل الفرمات
شكرا ليك مره تانيه

ahmed601
24-10-2014, 21:53
و مال اية خاصية Change Resolution ?
من NVIDIA Control Panel>>>Change resolution>>>>Customize>>>>> Create Custom Resolution
هتلاقى رسالة تحذيرية تقلك الكلام ده ممكن ان يتسبب في تلف الشاشة !

MOBH
24-10-2014, 22:23
و مال اية خاصية Change Resolution ?
من NVIDIA Control Panel>>>Change resolution>>>>Customize>>>>> Create Custom Resolution
هتلاقى رسالة تحذيرية تقلك الكلام ده ممكن ان يتسبب في تلف الشاشة !

هذه ليست ما تسميها نفيديا DSR
لتفعيل DSR إذهب إلى Manage 3D Setting > DSR factor وحدد القيمة التي تريدها (يمكنك تحديدهم جميعهم)
ثم في إعدادت اللعبة سترى أنه يمكنك إختيار ريزوليوشن أكبر من الشاشة فقط إختار الذي تريده وتعريف الكرت سيقوم بالباقي

أما خيار Change resolution فهو موجود في لوحة تحكم nvidia من يوم فهمت على الكمبيوتر
خيار Change resolution يستخدم في السابق لعمل Downsampling وهو نفس الشيء لكن بمصطلح ثالث
الإستخدام الخاطيء لها ممكن أن يسبب ضرر لشاشات CRT لكن غالباً لن يسبب ضرر للشاشات LCD فقط الشاشة لن تعمل ويمكن إصلاح المشكلة في الدخول على safe mode وإرجاع الإعدادت الأصلية

في الرابط شرح لعمل Downsampling
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=352754
DSR فقط تختصر لك العملية وتضمن عدم سوء الإستخدام

حماده55
24-10-2014, 23:14
تقنيه DSR تقنيه مفيده ولا يجب التقليل من شأنها أو اهميتها وفائدتها.

ahmed601
28-10-2014, 00:22
تقنيه DSR تقنيه مفيده ولا يجب التقليل من شأنها أو اهميتها وفائدتها.
يعنى لا يوجد منها اى ضرر ؟

ahmed601
28-10-2014, 00:28
هذه ليست ما تسميها نفيديا DSR
لتفعيل DSR إذهب إلى Manage 3D Setting > DSR factor وحدد القيمة التي تريدها (يمكنك تحديدهم جميعهم)
ثم في إعدادت اللعبة سترى أنه يمكنك إختيار ريزوليوشن أكبر من الشاشة فقط إختار الذي تريده وتعريف الكرت سيقوم بالباقي

أما خيار Change resolution فهو موجود في لوحة تحكم nvidia من يوم فهمت على الكمبيوتر
خيار Change resolution يستخدم في السابق لعمل Downsampling وهو نفس الشيء لكن بمصطلح ثالث
الإستخدام الخاطيء لها ممكن أن يسبب ضرر لشاشات CRT لكن غالباً لن يسبب ضرر للشاشات LCD فقط الشاشة لن تعمل ويمكن إصلاح المشكلة في الدخول على safe mode وإرجاع الإعدادت الأصلية

في الرابط شرح لعمل Downsampling
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=352754
DSR فقط تختصر لك العملية وتضمن عدم سوء الإستخدام
ما المقصود بسوء الاستخدام وضح اكتر ؟
و بالنسبة لخاصية DSR ممكن تغير الرزليوشن في الوندوز كمان دى عادى و له ممكن في ضرر ؟

tareg7
28-10-2014, 18:49
السلام عليكم
تقتصر هذه التقنية على الرزلوشن فقط يقوم التعريف بفتح اللعبه على الدقة التي قمت بأختيارها ولنقل بأنها 4k وعندما يقوم الكرت بعرض اللعبه يقوم بضغط الصورة علي دقة 1080p مثلا مما ينتج تحسن كبير في دقة الصورة وليس بدقة 4k الحقيقية ولكن ستكون افضل بكثير وليس هناك اي علاقة بمانع التعرج على الاطلاق (( وجب التوضيح ))

ahmed601
28-10-2014, 19:13
السلام عليكم
تقتصر هذه التقنية على الرزلوشن فقط يقوم التعريف بفتح اللعبه على الدقة التي قمت بأختيارها ولنقل بأنها 4k وعندما يقوم الكرت بعرض اللعبه يقوم بضغط الصورة علي دقة 1080p مثلا مما ينتج تحسن كبير في دقة الصورة وليس بدقة 4k الحقيقية ولكن ستكون افضل بكثير وليس هناك اي علاقة بمانع التعرج على الاطلاق (( وجب التوضيح ))
سطح المكتب ممكن تغيرة الى دقة 4k بالتعريف ده
بس الية مستغربة أصلا المفروض زمان كانم بيقولم الكلام ده غلط دلوقتى لا تعرف ده معناه اية ؟
في المستقبل ممكن ينزل لك الشاشة تبقى مثلا over resolution بمعنى تختار الرزليوشن الية انت عوزة عن طريق تعريفات كرت الشاشة بغض النظر بقى الشاشة رزليوشن اية يعنى ميتكتبش عليها اى قيمت رزليوشن خالص و الكلام ده كمان معناه ان اللالعاب هتقفز قفزة جبارة جدا بمعنى اى كرت شاشة حتى لو 780 او 980 ممكن في المستقبل القريب يصبح من الكروت الضعيفة و تحتاج على الأقل كرتين لكى تلعب العاب 4K و 8K و كمان الرزليوشن يبقى مفتوح ما لا نهاية

MOBH
28-10-2014, 21:22
ما المقصود بسوء الاستخدام وضح اكتر ؟
و بالنسبة لخاصية DSR ممكن تغير الرزليوشن في الوندوز كمان دى عادى و له ممكن في ضرر ؟

آسف أقصد الإستخدام الخاطي يعني أن تقوم بخطوة خاطئة في عملية Downsampling
DSR تحتاج خطوة واحدة فقط ولن تكون هناك إمكانية للإستخدام الخاطي

ونعم يمكن أن تعلي الريزوليوشن في الويندوز
يمكنك التجربة
فقط قم بتحديد DSR Factor
أنا جربتها ولم تحدث معي مشاكل في الشاشة لكن كرتي لا يتحمل اللعب على أعلى من 1080
والصورة في الويندوز تصبح سيئة على أعلى من دقة الشاشة الأصلية

ahmed601
28-10-2014, 21:26
آسف أقصد الإستخدام الخاطي يعني أن تقوم بخطوة خاطئة في عملية Downsampling
DSR تحتاج خطوة واحدة فقط ولن تكون هناك إمكانية للإستخدام الخاطي

ونعم يمكن أن تعلي الريزوليوشن في الويندوز
يمكنك التجربة
فقط قم بتحديد DSR Factor
أنا جربتها ولم تحدث معي مشاكل في الشاشة لكن كرتي لا يتحمل اللعب على أعلى من 1080
والصورة في الويندوز تصبح سيئة على أعلى من دقة الشاشة الأصلية

ايوة يعنى اذاى اعمل الخطئ مثلا ؟ يعنى تقصد احط ابعاد غير صحيحة او ابعاد مرتفعة جدا مثلا 9850*8452 اى حاجة كده مثلا ؟
بالنسبة لى DSR جربتها في الألعاب ولا ملاحظ اى فرق الصورة هي هي نفس الحجم لكن في الوندوز حسيت بفرق بس اكتر من 1080 ممكن بالكتير 2103*1183 بعد كده مبشفش حاجة و برضة اعلى من 1080 و مع 2103 الصورة بتبقى مجيرة في الكتابة مش واضحة

MOBH
28-10-2014, 22:18
ايوة يعنى اذاى اعمل الخطئ مثلا ؟ يعنى تقصد احط ابعاد غير صحيحة او ابعاد مرتفعة جدا مثلا 9850*8452 اى حاجة كده مثلا ؟

هذا مثال من عندك :)
ممكن الأبعاد الغريبة تسبب مشكلة

بالنسبة لى DSR جربتها في الألعاب ولا ملاحظ اى فرق الصورة هي هي نفس الحجم لكن في الوندوز حسيت بفرق بس اكتر من 1080 ممكن بالكتير 2103*1183 بعد كده مبشفش حاجة و برضة اعلى من 1080 و مع 2103 الصورة بتبقى مجيرة في الكتابة مش واضحة

أهم ما تقوم به الخاصية في الألعاب هو تنعيم الحواف
إذا أخترت DSR Factor قليل مثل 1.2 ربما لن تلاحظ شيء حتى الحواف لن تكون منعمة بالشكل المطلوب

وإذا كانت الكساءات في اللعبة عالية الجودة وأخترت 2 أو أكثر ستلاحظ الفرق حتى في جودة الصورة

حيدر القريشي
29-10-2014, 00:11
اتمنى من حضرتك بتغيير صورة داعش.... واتمنى من ادارة المنتدى العمل على ذلك .... هذا ترويج لعصابة تقوم بقتل المسلمين ...... واعتقد ان المنتدى وجد للفائدة وليس للترويج لعصابة مجرمة ... اتمنى من الجميع ان يعي ما اقول

حيدر القريشي
29-10-2014, 00:20
عموما استخدام هذه الخاصية يغنيك عن استخدام منعم الحواف وبذلك يقل الضغط عن كرت الشاشة

اتمنى من حضرتك بتغيير صورة داعش.... واتمنى من ادارة المنتدى العمل على ذلك .... هذا ترويج لعصابة تقوم بقتل المسلمين ...... واعتقد ان المنتدى وجد للفائدة وليس للترويج لعصابة مجرمة ... اتمنى من الجميع ان يعي ما اقول

ahmed601
30-10-2014, 11:35
هذا مثال من عندك :)
ممكن الأبعاد الغريبة تسبب مشكلة

أهم ما تقوم به الخاصية في الألعاب هو تنعيم الحواف
إذا أخترت DSR Factor قليل مثل 1.2 ربما لن تلاحظ شيء حتى الحواف لن تكون منعمة بالشكل المطلوب

وإذا كانت الكساءات في اللعبة عالية الجودة وأخترت 2 أو أكثر ستلاحظ الفرق حتى في جودة الصورة
انا استخدم 4.00x و لم اللاحظ اى فرق ؟

ahmed601
30-10-2014, 11:36
الناس الية استخدمة خاصية DSR حد لاحظ حاجة في حجم الصورة ؟ اى فرق ملحوظ ؟ انا لم اللاحظ اى فرق ؟

حماده55
30-10-2014, 21:00
الناس الية استخدمة خاصية DSR حد لاحظ حاجة في حجم الصورة ؟ اى فرق ملحوظ ؟ انا لم اللاحظ اى فرق ؟
شاشتك كم مقاسها وهل تجلس امامها أثناء اللعب اقصد قريب منها ؟

MOBH
30-10-2014, 22:47

الأمر نسبي
أهم شيء ستقوم به الخاصية هو تنعيم الحواف
أما بقية الأشياء تعتمد على جودة الكساءات والتأثيرات في اللعبة